badamy, myślimy, poszukujemy
badamy, myślimy, poszukujemy
Co powinniście wiedzieć o chirurgii
Uczennice i uczniowie klasy 3d (profil biologiczno-chemiczny) uczestniczą w warsztatach medycznych w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach Ligocie. Poczuli się jak młodzi chirurdzy, biorąc udział w warsztatach „Wszystko, co powinniście wiedzieć o chirurgii”.
Warsztaty w Kątach Rybackich
Uczniowie klas 3c i 3d uczestniczyli w będących już tradycją Staszica warsztatach przyrodniczych i topograficznych w Kątach Rybackich. Uczestnicy wyjazdu zwiedzili również starówki w Toruniu i Gdańsku wraz z muzeum bursztynu, oceanarium w Gdyni, zamek w Malborku i uzdrowisko Ciechocinek.
Staszic z klocków lego
Franciszek Pyka, uczeń klasy 1a, przyznaje, że od wczesnego dzieciństwa uwielbiał budowanie z klocków. Od kilku lat fascynuje się tworzeniem mniej lub bardziej skomplikowanych dioram.
Z wizytą u zegarmistrza
Astrolabium, wychwyt Grahama, chronometr, wolny wychwyt ciążeniowy i sprężynowy - te i inne określenia przybliżył uczniom klasy 1a pan Franciszek Wiegand (zegarmistrz, absolwent naszej szkoły), podczas wizyty w pracowni -muzeum przy ulicy Nakielskiej.
Z wizytą w Edukatorium Juliusza
Uczniowie klasy 2a uczestniczyli w wycieczce przedmiotowej z biologii do Muzeum Medycyny i Farmacji, które mieści w budynkach starego klasztoru w Rybniku.
Tydzień Mózgu
Liczne imprezy odbyły się w naszym liceum w ramach Tygodnia Mózgu. Uczniowie klas o profilu biologiczno-chemicznym mogli uczestniczyć w spotkaniu z absolwentem naszej szkoły doktorem Filipem Morysem z Montreal Neurological Institute, McGill University.
Warsztaty paleontologiczne
Uczniowie klas trzecich naszego liceum biorą udział w warsztatach paleontologicznych. Odszukują ukryte w materiałach skalnych skamieniałości, rozpoznają je oraz prowadzą obliczenia, aby określić ich wiek. Ponadto własnoręcznie wykonują miniaturowe odlewy dinozaurów.
150 na 150. Żywe archiwa
Uczniowie Staszica – Aleksander Machoń i Aleksander Zarzyński - w ramach autorskiego projektu Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” (współtworzonego z Dawidem Śnietką i Kacprem Kozerą) upowszechniają wiedzę na temat przechowywania, archiwizowania i digitalizowania starych zdjęć oraz tworzenia drzew genealogicznych, a także gromadzą i publikują wybrane materiały związane z historią naszego regionu.
Dbamy o klimat
Staszic – dzięki inicjatywie Weroniki Adamowskiej z klasy 3b - zaangażował się w projekt „Roślinna Szkoła". W jego ramach odbyły się warsztaty w szkole i uczestniczyliśmy w konferencji „Razem dla klimatu. Polska szkoła w centrum zielonej transformacji”, organizowanej przez Green REV Institute w Ambasadzie Brytyjskiej w Warszawie.
150 na 150. Rośliny dyrektora Wossidlo
Prezentowane grafiki to dwie spośród tablic zamieszczonych w podręczniku do botaniki autorstwa doktora Paula Wossidlo, pierwszego dyrektora naszej szkoły (do 1900 roku). Był on autorem 7 podręczników dla szkół średnich, których część miała po kilkanaście wydań i służyła uczniom w państwie pruskim do 1922 roku.
Kawa, cynamon i granaty…
W oczekiwaniu na wiosnę uczniowie klasy 2d postanowili przenieść się na chwilę do roślinnego raju – palmiarni w Gliwicach. Podziwiali studwudziestoletnie palmy, sukulenty, a wśród nich ośmiometrowe cereusy i kilkunastomilimetrowe litopsy, a także rośliny mięsożerne i cudowne storczyki.
Z chemią na Politechnice Śląskiej
W ramach cyklu warsztatów „Od średniaka do studenciaka" uczniowie maturalnej klasy biologiczno-chemicznej wzięli udział na Politechnice Śląskiej w zajęciach zorganizowanych przez Studenckie Koło Naukowe Chemików.
Myśląc o przyszłości
Zainteresowani uczniowie klas medialno-prawnych i matematyczno-anglistycznych mieli możliwość uczestniczenia w spotkaniu z absolwentką Staszica Emilią Michałuszko.
Szachiści o Puchar „Pięknej przestrzeni…”
Po drugim etapie rywalizacji w karnawałowym turnieju szachowym o Puchar „Pięknej przestrzeni i dobrych ludzi” zmagania zakończyli nasi szachiści.
Laureatka konkursu „Inwazja roślin”
Julia Grudowska z klasy 2d została laureatką ogólnopolskiego konkursu na poster naukowy na temat roślin inwazyjnych w najbliższym otoczeniu. Konkurs ,,Inwazja Roślin" zorganizowany został przez Uniwersytet Śląski we współpracy z Uniwersytetem Rolniczym im. H. Kołłątaja w Krakowie.
Warsztaty kimchi
W ramach lekcji biologii uczniowie trzecich wzięli udział w warsztatach robienia kimchi przeprowadzonych przez Pana Marka Legarę – filipińskiego kucharza pracującego w restauracji Stara Kamienica w Piekarach Śląskich.
Święta i chemia
Czas świąt inspiruje do wykonywania doświadczeń chemicznych. Tym razem klasy trzecie eksperymentowały z próbą Tollensa. Próba Tollensa (próba lustra srebrowego) to reakcja chemiczna służąca do wykrywania aldehydów.
Zakwaszając i kisząc
przygotowują się do świąt klasy trzecie, biorące udział w warsztatach biotechnologicznych. Na warsztatach mogliśmy według tradycyjnych metod ukisić kapustę, przygotować zakwas na żur lub zakwas z czerwonym buraków.
Girls Go Circular
W projekcie „Girls Go Circular”, tworząc prototyp robota, wzięły udział uczennice z klasy 3e - Emilia Garus, Emilia Sobala i Alicja Król. „Girls Go Circular” to edukacja prowadzona poprzez angażujące zadania
praktyczne.
Nasi w Instytucie Maxa Plancka
Grupa uczniów Staszica z klas matematyczno-fizycznych odwiedziła Instytut Maxa Plancka w Greifswald. W trakcie wycieczki do Niemiec i Danii zwiedzili także zamek Kronborg, Roskilde i Kopenhagę. Pomimo sztormu stulecia, pełni wrażeń szczęśliwi wrócili do szkoły.
Tajniki fotosyntezy…
zgłębiała klasa 2d (biologiczno-chemiczna) tym razem w laboratorium Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Radzionkowie.
Patrząc w niebo
13 października pięć klas naszego liceum wraz z opiekunami uczestniczyło w seansie w Planetarium Śląskim w Chorzowie. Seans dotyczył budowy, ewolucji i dalszych losów Układu Słonecznego i Wszechświata.
Praca przyszłości
Uczennice i uczniowie klas trzecich i czwartych uczestniczyli w warsztatach "Praca przyszłości, zawody przyszłości" zorganizowanych przez Komisję Europejską Przedstawicielstwo w Polsce w ramach obchodów Europejskiego Roku Umiejętności. Poprowadził je dr Mateusz Konieczny.
Kawałek kredy
…i boisko liceum wystarczyły uczennicom i uczniom klasy medialno-prawnej, by wyzwolić w sobie dziecięcą radość tworzenia. Inspiracją lekcji (w trakcie „Analizy dzieł plastycznych i filmowych”) była twórczość Davida Zinna.
W Bełchatowie…
geografowie naszej szkoły poznali świat wielkich maszyn. Zwiedzaliśmy tereny odsłoniętych pokładów węgla brunatnego i zrekultywowaną hałdę w okolicach Bełchatowa. Kopalnię odkrywkową węgla brunatnego w Bełchatowie widać ze stacji kosmicznej 354 km nad ziemią.
Mszaki w roli głównej
Uczniowie klas pierwszych o profilu biologiczno-chemicznym zakończyli z powodzeniem kurs mikroskopii optycznej. Przygotowanie świeżych preparatów do najłatwiejszych zadań nie należy, a jednak uczniowie poradzili sobie bardzo dobrze z tym wyzwaniem. Poniżej galeria kilku ich zdjęć, w rolach głównych występują: cebula, ziemniak, mszaki i glony słodkowodne.
Staszic na ŚUM
W czasie spotkania na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach dyrektor Staszica odebrał z rąk Prorektora ds. Kształcenia prof. Oskara Kowalskiego list gratulacyjny skierowany do nauczycielii absolwentów naszej szkoły.
Nauka wokół nas
W wykładach interdyscyplinarnych "Nauka wokół nas" zorganizowanych na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie wzięli udział uczniowie klas 2a i 3a (matematyczno-fizycznych).
Geografowie górą
Łukasz Matychniak z klasy 3c oraz Seweryn Daniel z klasy 2c zdobyli tytuły Finalistów XLIX Olimpiady Geograficznej. Tegoroczny finał odbył się w Katowicach w dniach 20-23 kwietnia. Oprócz zawodów pisemnych olimpijczycy brali udział w rywalizacji terenowej (tworzenie mapy topograficznej), która była osobno punktowana.
Łowcy cząstek nagrodzeni
Działając w ciągu całego ubiegłego roku, zespół uczniów Staszica zajął trzecie miejsce w konkursie międzynarodowego projektu naukowego CREDO (pierwsze miejsca w edycjach miesięcznych – listopadowej, styczniowej, marcowej i majowej). Cosmic Ray Extremely Distributed Observatory, czyli Ekstremalnie Rozproszone Obserwatorium Promieniowania Kosmicznego, jest projektem próbującym rejestrować owo promieniowanie za pomocą naszych smartfonów zaopatrzonych w aplikację Credo Detector.
Jakub Chwastek finalistą konkursu filozoficznego
Uczeń pierwszej klasy matematyczno-angielskiej, Jakub Chwastek, znalazł się wśród 30 finalistów ogólnopolskiego konkursu filozoficznego w ramach VII Interdyscyplinarnych Warsztatów Filozoficznych Wydziału Filozofii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W zmaganiach udział wzięło 604 uczniów i uczennic szkół średnich z całego kraju.
Paweł Janus finalistą Algorytmionu
Paweł Janus z klasy 1a został finalistą Ogólnopolskiego Konkursu "Algorytmion". Ogólnopolski konkurs wiedzy informatyczno-matematycznej „Algorytmion” jest organizowany przez Wydział Matematyki Stosowanej Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Świadek historii
Pan Tadeusz Bacia, więzień KL Auschwitz o numerze obozowym 24871, spotkał się z młodzieżą, aby opowiedzieć historię swojego życia. 99.-letni dzisiaj mieszkaniec Nakła Śląskiego do obozu trafił w grudniu 1941 roku. Emocji i wzruszeń związanych ze spotkaniem doświadczyć mogło pięćdziesięciu uczniów Staszica. Za pomoc w organizacji spotkania dziękujemy panu Markowi Cylowi, wójtowi Świerklańca. Autorką zdjęć […]
Cern Masterclass
4 marca 2020 roku dziewięcioro uczniów naszej szkoły uczestniczyło w projekcie Cern Masterclass - Hands on Particle Physics. Uczniowie naszej szkoły regularnie biorą udział w tym projekcie. Tym razem warsztaty odbyły się w Katowicach. Pod czujnym okiem pracowników naukowych Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie oraz Centrum Fizyki Jądrowej CERN uczniowie pracują z prawdziwymi danymi zebranymi przez detektor ATLAS przy akceleratorze LHC (Large Hadron Collider - Wielki Zderzacz Hadronów).
Enigma
Uczeń klasy matematyczno-fizycznej Jakub Włodarz opracował program symulujący działanie Enigmy.
Szyfrowanie danych jest częścią naszego życia – uruchamiasz je, kiedy piszesz do kogoś wiadomość na Messengerze, wysyłasz maila, rozmawiasz poprzez Discorda lub Skype’a czy dodajesz nowe pliki do swojej chmury. Wszystkie nasze prywatne dane są zabezpieczane przez algorytmy szyfrujące.
Łączyła ich Niepodległa
Uczniowie i uczennice Staszica wzięli udział 3 marca 2020 roku w projekcie edukacyjnym Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście „Łączyła ich Niepodległa. Obywatele II Rzeczpospolitej w KL Auschwitz”.
Międzynarodowo w Staszicu
5 oraz 6 lutego 2020 roku odbywały się warsztaty językowo-kulturoznawcze z wolontariuszami Fundacji Euroweek-Szkoła Liderów.
Banach. Między duchem a materią
Uczniowie Staszica z klas o rozszerzonym nauczaniu matematyki wzięli udział w Tarnogórskim Centrum Kultury w seansie filmu biograficznego „Banach. Między duchem a materią”. Tarnogórska projekcja – połączona ze spotkaniem z reżyserem filmu Wiesławem Saniewskim – była póki co czwartą (po Krakowie, Wrocławiu i Chicago). Wkrótce film pokazany zostanie w Szwecji. W przyszłości prezentowany będzie w telewizji.
Świadectwa ewolucji
Wizytą w Muzeum Paleontologicznym w Lisowicach zakończył się dotyczący świadectw ewolucji projekt edukacyjny, w którym uczestniczyli uczniowie trzecich klas o rozszerzeniu biologiczno-chemicznym.
Bliskie spotkania z astronomią
Miniony rok obfitował w wiele wydarzeń dotyczących astronomii, astrofizyki i lotów kosmicznych. Przede wszystkim w lipcu obchodziliśmy 50.rocznicę lądowania człowieka na Księżycu. Ponadto 100.lecie swego istnienia obchodziła Międzynarodowa Unia Astronomiczna.
Oświecona monarchia czy demokracja ?
Jakub Włodarz z klasy 3a ułożył program komputerowy, wykorzystujący metodę Monte Carlo i udowadnia, że…
Co ukrywa zdjęcie?
„Jak ukryć wiadomość w dowolnym zdjęciu?” - na to pytanie próbował odpowiedzieć uczniom Staszica dr inż. Marek Żabka z Wydziału Matematyki Stosowanej Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Zero waste
Mały worek śmieci został po wigilijce w klasie 2a. Kubki i talerzyki były ceramiczne a łyżeczki metalowe. Pozostałe opakowania miały charakter zwrotny lub wielokrotnego użytku, z kaucją. Do klasy 2a uczęszcza 37 osób.
Spotkanie z profesor Aliną Kowalczykową
W spotkaniu z Panią Profesor Aliną Kowalczykową wzięły udział uczennice Staszica przygotowujące się do zawodów Olimpiady Literatury i Języka Polskiego.
NaukaBezGranic
NaukaBezGranic (LearningWithoutBorders) to warsztaty Europejskiego Programu Edukacyjnego, w ramach którego nauczyciele i uczniowie Staszica poszerzają horyzonty kulturowe i językowe. Warsztaty te opierają się głównie na nauce przez zabawę. Poprzez bliski kontakt z native speakerami języka angielskiego oraz ekspertami z różnych dziedzin młodzież ma możliwość do otwarcia się na ten język, komunikacji i przełamania barier.
Klimatycznie…
Słowo „klimat” i wyrażenie „zmiany klimatyczne” to - według wielu portali internetowych - najpopularniejsze hasła w roku 2019 na świecie.
Z nosorożcem włochatym sam na sam
Można tu zobaczyć jedynego na świecie zachowanego w całości, wraz ze skórą i tkankami miękkimi, nosorożca włochatego liczącego ok. 30 tysięcy lat. Najcenniejszymi okazami Muzeum Przyrodniczego PAN w Krakowie są kopalne szczątki zwierząt tzw. megafauny plejstoceńskiej.
Cosmic Ray Extremely Distributed Observatory
czyli Ekstremalnie Rozproszone Obserwatorium Promieniowania Kosmicznego, jest projektem, w którym przez cały rok szkolny biorą udział uczniowie kilku klas Staszica. Jest to project próbujący rejestrować owo promieniowanie za pomocą naszych smartfonów zaopatrzonych w aplikację Credo Detector.
Nowy blask starej zbroi
27 września 2019 roku uczniowie klas 1b, B1 oraz 3b uczestniczyli w międzynarodowej konferencji o zakonach rycerskich „Nowy blask starej zbroi, czyli rzecz o zakonach rycerskich”.
O kulturze Korei
Miłośniczki kultury wschodniej (jest ich w naszym liceum wiele) mogły uczestniczyć w spotkaniu poświęconym Korei Północnej i Południowej organizowanym przez Szkołę Języka i Kultury Polskiej oraz Katedrę Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego.
W laboratoriach UŚ
W ramach współpracy z Wydziałem Przyrodniczym Uniwersytetu Śląskiego klasa 1d (biologiczno-chemiczna) wzięła udział w zajęciach „Obraz przyrody w obiektywie mikroskopu elektronowego” w Laboratorium Mikroskopii Skaningowej.
Dyskusyjne Warsztaty Filmowe
Tradycją Staszica stały się odbywające się cyklicznie całodniowe Dyskusyjne Warsztaty Filmowe. Odbywają się najczęściej w gościnnych progach Tarnogórskiego Centrum Kultury.
Oral history – warsztaty dziennikarskie
W ramach projektu „W poszukiwaniu świadka historii” grupa uczniów z klas 1b i 2b uczestniczyła 23 października 2019 roku w warsztatach dziennikarsko-psychologicznych. Projekt nawiązuje do metodologii oral history, zyskującej coraz większą popularność. Zadaniem uczestników jest wcielenie się w rolę badaczy i utrwalenie w formie nagrania audio lub audio/video opowieści świadka historii.
Mój rok z Jane Austen
Projekt literacko-filmowy „Mój rok z Jane Austen” powołały do istnienia uczennice klasy medialno-prawnej wraz ze swą opiekunką profesor Sylwią Koj. Inspiracją projektu była dwusetna rocznica urodzin najpopularniejszej pisarki Anglii.
Toruń, Poznań, Malbork, Ciechocinek…
Piła, Trójmiasto, Międzyzdroje… W Staszicu klasy o profilu geograficznym od wielu lat na przełomie maja i czerwca uczestniczą w kilkudniowych zajęciach terenowych. Obejmują one szeroką tematykę z zakresu różnorodnych dziedzin i nauk geograficznych.
Seminarium Bogolubova-Infelda
Mateusz Sutor (z klasy 3a) oraz Michał Szudy (z klasy 2a) wraz z opiekunem panią Aleksandrą Kluzą uczestniczyli w Seminarium Bogolubova-Infelda w Poznaniu, w ramach którego poznali możliwości współpracy szkół polskich z międzynarodowymi instytucjami badawczymi, odwiedzili Centrum Badań Kosmicznych w Borówcu oraz uczestniczyli w wykładach dotyczących najnowszych osiągnięć fizyki jądrowej.
W fokarium i Domu Morświna
Uczniowie klas biologiczno-chemicznych po raz drugi brali udział w warsztatach na terenie Stacji Morskiej w Helu.
Warsztaty w Kątach Rybackich
Trwały krótko, lecz bardzo intensywnie. Jeszcze nie do końca rozpakowani po podróży a już wychodzimy na wykład o nietoperzach a następnie w teren ze specjalnym sprzętem do wychwytywania dźwięków wydawanych przez nietoperze.
Tangramy Marcina
Czym zajmowali się w chwili wolnego czasu w okopach żołnierze podczas pierwszej wojny światowej ? Jedną z popularnych rozrywek było układanie tangramów. Łamigłówka bierze swój początek w Chinach ze sztuki układania stołów na przyjęciach.
Wśród skorupiaków i nietoperzy
Najwięcej emocji budzą zajęcia z entomologii, gdy uczniowie Staszica poławiają owady i oznaczają je zgodnie z kluczem. Stanowią one część warsztatów przyrodniczych w Kątach Rybackich, w których od lat uczestniczą uczniowie klas biologiczno-chemicznych. Najczęściej biorą w nich udział uczniowie klas drugich po omówieniu zagadnień bioróżnorodności.
Słodziaki Janusza rządzą na giełdzie
Po dziesięciu tygodniach rywalizacji oraz inwestowaniu wirtualnych środków (20 tys. zł) na czele rywalizacji w ramach I etapu Ogólnopolskiego Konkursu Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej znaleźli się uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowskich Górach, tworzący zespół „Słodziaki Janusza” w składzie: Agata Janus, Wiktoria Różycka i Michał Warda.
Kwartał z Fizyką Jądrową
W listopadzie 2018 roku uczniowie klas matematyczno-fizycznych pod opieką pani profesor Aleksandry Kluzy rozpoczęli realizację projektu „Kwartał z Fizyką Jądrową”. W ramach tego projektu 5 listopada gościliśmy dra Władysława Chmielowskiego – pomocnika dyrektora Departamentu Naukowo-Organizacyjnego i Współpracy Międzynarodowej ZIBJ oraz dr hab. Dorotę Chudobę – kierownika Grupy Nieelastycznego Rozpraszania Neutronów w ZIBJ oraz profesor Uniwersytetu w Sankt Petersburgu.
Zajęcia w Instytucie Onkologii
Uczniowie klas pierwszych o profilu biologiczno-chemicznym, podsumowując cykl zajęć o biotechnologii i zastosowaniu badań nad DNA, odwiedzili pracownie Instytutu Onkologii w Gliwicach. Po Instytucie oprowadzała nas pani dr n. med. Karolina Tęcza (absolwentka Staszica).
M-2 dla zapylaczy
Uczniowie Staszica uczestniczący w konkursie ,,Młodzi Obserwatorzy Przyrody - chrońmy razem bioróżnorodność” przeprowadzili inwentaryzację drzew w okolicy szkoły. Następnym etapem konkursu była kampania informacyjna dotycząca ochrony różnorodności biologicznej w środowisku miejskim skierowana do społeczności szkolnej oraz lokalne .