Profil angielsko-matematyczny

Profil angielsko-matematyczny

Celem klas o rozszerzonym nauczaniu języka angielskiego i matematyki jest przygotowanie uczniów do studiów na różnorodnych kierunkach uniwersyteckich, politechnicznych i ekonomicznych. Absolwenci klas o tym profilu dokonywali najbardziej zróżnicowanych wyborów studiów spośród wszystkich absolwentów naszego liceum.

Dotychczas w klasach o tym profilu na egzaminach maturalnych z przedmiotów wiodących uczniowie osiągali wyniki od kilku do kilkudziesięciu procent wyższe od średniej województwa. Odnosili sukcesy na szczeblu centralnym i wojewódzkim w olimpiadach (matematycznej, filozoficznej, anglistycznej, wiedzy o prawach człowieka i misyjnej, Olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”) oraz w konkursach (m.in. Śląskim Konkursie Matematycznym, TOJA – Tarnogórskiej Olimpiadzie Języka Angielskiego, Kangurze Matematycznym, Konkursie Matematycznym „Rozkosze Łamania Głowy”, Matematycznym Konkursie im. Stefana Banacha).

Równocześnie aktywnie i licznie uczestniczyli w różnych zajęciach dodatkowych. Brali udział w nocnych Maratonach Matematycznych i Maratonach Filmowych kinematografii angielskiej i amerykańskiej w oryginalnej wersji językowej, w spotkaniach Szkolnego Klubu Szachowego i zajęciach Szkolnego Koła Sportowego. Uczestniczyli w tygodniowych wyjazdowych warsztatach w ramach programu Euroweek, w projekcie Szkoła Liderów oraz w warsztatach „Praca przyszłości, zawody przyszłości” zorganizowanych przez przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce. Z native speakerami spotykali się w trakcie warsztatów „Nauka bez granic” w ramach Europejskiego Programu Edukacyjnego. Uczestniczyli w wycieczkach przedmiotowych do Wielkiej Brytanii, Danii, Austrii, Niemiec i Włoch, w wyjeździe do USA. 

Spotykają się ze studentami i pracownikami Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Śląskiej, Planetarium Śląskiego, Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu Śląskiego, firm i korporacji internetowych (np. uczestniczyli w spotkaniu z informatykiem szwajcarskiego oddziału Google, Marcinem Brodziakiem, absolwentem naszej szkoły). Wystawili w tarnogórskiej Galerii „Pod-Nad” „The Story of Mac Beth” – współczesną wersję dramatu Szekspira w opracowaniu uczniów liceum. Współorganizowali kolejne edycje Staszicowego TED-exu oraz konkurs na najbardziej inspirujące wykonanie piosenek Leonarda Cohena i Boba Dylana. Mieli okazję uczestniczyć w warsztatach kulinarnych w języku angielskim, imprezach Dnia Szkockiego, Dnia Świętego Patryka, Dnia Włoskiego Karnawału, szkolnego jarmarku świątecznego w języku niemieckim. Udzielali się jako wolontariusze Koła Caritas, współpracując z Domem Pomocy Społecznej. 

Na profilu o rozszerzonym nauczaniu języka angielskiego i matematyki uczniowie, pozostawiając sobie czas na ostateczne decyzje życiowe, starają się rozpoznać swoje możliwości, uczą się współpracy, planowania i konsekwencji.

Profil angielsko-matematyczny

Staszic Scottish Tour

Relacja najkrótsza z możliwych: 45 uczniów - 3 opiekunki - 2 kierowców - pan Bogusław. 5 460 przejechanych kilometrów, 111 031 kroków - 82 kilometry - 51 mil w nogach. Tysiące zrobionych zdjęć.

W dniu świętego Patryka

17 marca - Dzień Świętego Patryka -  jest dniem wolnym od pracy w Irlandii, Irlandii Północnej, Nowej Fundlandii i Labradorze. Dla nas stał się dniem konkursów, wykładów i kosztowania tradycyjnych przysmaków. Najważniejszą tradycją obchodów dnia św. Patryka jest noszenie ubrań w kolorze zielonym.

Dzień Włoskiego Karnawału

Głównym wydarzeniem Dnia Włoskiego Karnawału, który odbył się 13 lutego, był konkurs na maskę karnawałową wykonaną przez dwuosobowe zespoły.

Myśląc o przyszłości

Zainteresowani uczniowie klas medialno-prawnych i matematyczno-anglistycznych mieli możliwość uczestniczenia w spotkaniu z absolwentką Staszica Emilią Michałuszko.

Warsztaty kimchi

W ramach lekcji biologii uczniowie trzecich wzięli udział w warsztatach robienia kimchi przeprowadzonych przez Pana Marka Legarę – filipińskiego kucharza pracującego w restauracji Stara Kamienica w Piekarach Śląskich.

Maraton pisania listów AI

Podczas Maratonu Amnesty International wspólnie napisaliśmy 274 listy. Maraton Pisania Listów to największa na świecie akcja na rzecz praw człowieka. Co roku w okolicach Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka miliony ludzi na całym świecie jednoczą siły, żeby upomnieć się o konkretne osoby, których prawa są łamane i odmienić ich los.

Sukces szachistów

W finale Wojewódzkiej Licealiady w Szachach Dziewcząt i Chłopców w Częstochowie nasza reprezentacja zajęła VII miejsce w województwie. Rywalizacja była tak wyrównana, że od IV miejsca dzielił nas tylko 1 punkt. Reprezentację Staszica tworzyli Emilia Żylak, Tomasz Starczyński, Flawian Krawczyk i Adam Wandor. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Girls Go Circular

W projekcie „Girls Go Circular”, tworząc prototyp robota, wzięły udział uczennice z klasy 3e - Emilia Garus, Emilia Sobala i Alicja Król. „Girls Go Circular” to edukacja prowadzona poprzez angażujące zadania praktyczne.

Śladami powstańców

16 listopada zwiedzaliśmy Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. Historię Śląska klasa 1f poznawała pod opieką  prof. M. Karnówki i prof. B. Herman. 

LePsie ciasteczka

Wyrabialiśmy ciasto, wycinaliśmy z niego kształty a później w pizzerii „Pod Drewnianym Bocianem” wypiekaliśmy nasze przeznaczone dla psów ciasteczka. W niedzielę sprzedaliśmy je na aukcji charytatywnej Stowarzyszenia LePsie Życie.

Euroweek – intensywne tygodnie z językiem angielskim

W dwóch turach warsztatów Euroweek uczestniczyli uczniowie klas 2c, 2e, 3e i 4f. Były to intensywne dni spędzone na budowaniu pewności siebie, ćwiczeniu wystąpień publicznych i współpracy.

Praca przyszłości

Uczennice i uczniowie klas trzecich i czwartych uczestniczyli w warsztatach "Praca przyszłości, zawody przyszłości" zorganizowanych przez Komisję Europejską Przedstawicielstwo w Polsce w ramach obchodów Europejskiego Roku Umiejętności. Poprowadził je dr Mateusz Konieczny.

Wielokulturowe TG

Uczennice i uczniowie Staszica spotkali się z Zviką Nawarskim, który odwiedził Tarnowskie Góry w związku z uroczystością upamiętniającą tarnogórskich Żydów – Ofiary Holokaustu. Uczniowie Staszica zaangażowali się w przygotowanie uroczystości na wielu etapach – od przetłumaczenia relacji ocalałego z Zagłady ojca Zviki – Wiktora Nawarskiego, przez warsztaty historyczne wokół dokumentu osobistego, po znaczący udział w […]

Artur Ganszyniec

Artur Ganszyniec (absolwent Staszica) pracujący wraz z Jackiem Brzezińskim i Martą Malinowską jako autorzy gry „Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest” zostali nagrodzeni paszportem „Polityki” 2020 w kategorii Kultura cyfrowa. Artur Ganszyniec jest z wykształcenia analitykiem danych, z zawodu i zamiłowania scenarzystą oraz projektantem gier o imponującym dorobku.

Kwartał z przyszłością

W ramach projektu „Kwartał z przyszłością” zaprosiliśmy uczniów naszej szkoły do udziału w konkursie na opowiadanie w języku angielskim. Wizja przyszłości przedstawiona przez większość uczestników była – niestety - ponura i pesymistyczna. Ocieplenie globalne… Świat bez roślin… Wszechobecny pył… Brak tlenu… Pycha, która zgubiła mieszkańców Ziemi… To tematy, które zostały poruszone w pracach konkursowych.

Jakub Chwastek finalistą konkursu filozoficznego

Uczeń pierwszej klasy matematyczno-angielskiej, Jakub Chwastek, znalazł się wśród 30 finalistów ogólnopolskiego konkursu filozoficznego w ramach VII Interdyscyplinarnych Warsztatów Filozoficznych Wydziału Filozofii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W zmaganiach udział wzięło 604 uczniów i uczennic szkół średnich z całego kraju.

Z nagrodą Columbus International Film Festival

Michał Majnicz (absolwent Staszica) wystąpił w filmie „Zgniłe uszy”, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu fabularnego na 68. Columbus International Film Festival w USA. Film ten to opowieść o kryzysie małżeńskim spowodowanym niespełnionymi oczekiwaniami i brakiem komunikacji. Bohaterowie „Zgniłych uszu” mierzą się ze swoimi demonami pod okiem niekonwencjonalnego terapeuty, któremu sytuacja szybko wymyka się spod kontroli.

Young People in European Forests

Uczniowie klasy o profilu biologiczno-chemicznym zostali finalistami etapu krajowego IX edycji międzynarodowego konkursu YPEF – Young People in European Forests – Młodzież w Lasach Europy.

Cern Masterclass

4 marca 2020 roku dziewięcioro uczniów naszej szkoły uczestniczyło w projekcie Cern Masterclass - Hands on Particle Physics. Uczniowie naszej szkoły regularnie biorą udział w tym projekcie. Tym razem warsztaty odbyły się w Katowicach. Pod czujnym okiem pracowników naukowych Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie oraz Centrum Fizyki Jądrowej CERN uczniowie pracują z prawdziwymi danymi zebranymi przez detektor ATLAS przy akceleratorze LHC (Large Hadron Collider - Wielki Zderzacz Hadronów).

Enigma

Uczeń klasy matematyczno-fizycznej Jakub Włodarz opracował program symulujący działanie Enigmy. Szyfrowanie danych jest częścią naszego życia – uruchamiasz je, kiedy piszesz do kogoś wiadomość na Messengerze, wysyłasz maila, rozmawiasz poprzez Discorda lub Skype’a czy dodajesz nowe pliki do swojej chmury. Wszystkie nasze prywatne dane są zabezpieczane przez algorytmy szyfrujące.

Międzynarodowo w Staszicu

5 oraz 6 lutego 2020 roku odbywały się warsztaty językowo-kulturoznawcze z wolontariuszami Fundacji Euroweek-Szkoła Liderów.

XVI Międzynarodowa Olimpiada Języka Angielskiego

Karol Zając, uczeń klasy o profilu matematyczno-angielskim, został finalistą XVI Międzynarodowej Olimpiady Języka Angielskiego. Olimpiada organizowana jest przez Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną w Bielsku-Białej, a nagrodą dla zdobywców trzech pierwszych miejsc jest indeks uczelni.

Frankenstein z National Theatre

W retransmisji spektaklu Królewskiego Teatru Narodowego w Londynie, znanego powszechnie jako National Theatre, uczestniczyli uczniowie klas drugich. Sztukę Nicka Deara na podstawie powieści Mary Shelley, wyreżyserował laureat Oscara - Danny Boyle, twórca filmów „Trainspotting” i „Slumdog. Milioner z ulicy”.

Tydzień z językiem angielskim

Od kilku lat uczniowie wszystkich klas (a zwłaszcza oddziałów z rozszerzonym nauczaniem języka angielskiego i matematyki) mają możliwość wzięcia udziału w wyjazdowych warsztatach językowych Euroweek- Szkoła Liderów w Kotlinie Kłodzkiej.

Napisz list. Zmień życie!

Wzięliśmy udział w organizowanym co roku przez Amnesty International Maratonie Pisania Listów. Pisaliśmy listy w sprawie obrończyń i obrońców praw człowieka z 10 różnych państw – osób, które odważnie przeciwstawiają się łamaniu praw człowieka, a teraz same potrzebują naszego wsparcia. Samorząd Uczniowski przy tej okazji zorganizował kiermasz wypieków, z którego zysk został przeznaczony na zakup znaczków pocztowych i kopert.

Wiedźmin. Turbolechita

„Na scenie pojawił się Wiedźmin, ale nie zwykły wojownik z długimi włosami biegle władający mieczem. Nie. Wreszcie zjawił się On – wyczekiwany od pokoleń zbawiciel, superbohater, w którego żyłach płynie prawdziwie polska krew. Janusz Słowianin. Dzidowład. Turbolechita.”

NaukaBezGranic

NaukaBezGranic (LearningWithoutBorders) to warsztaty Europejskiego Programu Edukacyjnego, w ramach którego nauczyciele i uczniowie Staszica poszerzają horyzonty kulturowe i językowe. Warsztaty te opierają się głównie na nauce przez zabawę. Poprzez bliski kontakt z native speakerami języka angielskiego oraz ekspertami z różnych dziedzin młodzież ma możliwość do otwarcia się na ten język, komunikacji i przełamania barier.

Nowy Jork, Filadelfia, Waszyngton

Mnóstwo emocji przyniósł bogaty program tygodniowej podróży do USA. W kolejnych dniach września 2019 roku zwiedzaliśmy wielkie miasta wschodniego wybrzeża.

Włoskim i niemieckim szlakiem

Podróże do krajów niemieckojęzycznych i Włoch są od kilku lat wpisane w kalendarz staszicowych imprez. Podróżujemy, żeby zobaczyć nowe miejsca, ale też po to, aby z bliska spotkać żyjących tam ludzi, posłuchać w oryginale języka, czy spróbować regionalnej kuchni. Każde miejsce zaskakuje nas czymś innym, a więc powspominajmy trochę…

„Angole” i „Londyńczycy”

Problemem emigracji zajmowali się uczniowie klas matematyczno-geograficznych i matematyczno-fizycznych realizujących projekt „Kwartał reportażu”.

Magna Carta

Celem warsztatów kulturowo-językowych w Londynie było również poznanie bogactwa kulturowego Wielkiej Brytanii. Podczas wyjazdu odwiedziliśmy katedrę w Canterbury rozsławioną m.in. w „Opowieściach kanterberyjskich” Geoffrey’a Chaucera.