Klasa biologiczno-chemiczna

Klasa biologiczno-chemiczna

W klasie biologiczno-chemicznej na poziomie rozszerzonym uczyć będziemy biologii i chemii. Celem tych klas jest przygotowanie uczniów do studiów na kierunkach medycznych (medycyna, farmacja, stomatologia, rehabilitacja, fizykoterapia, pielęgniarstwo, analityka medyczna, kosmetologia), uniwersyteckich (biotechnologia, ochrona środowiska, opieka społeczna, pedagogika, psychologia, resocjalizacja, weterynaria) i na akademiach wychowania fizycznego (ratownictwo medyczne, fizjoterapia). Dotychczas w Staszicu na egzaminach maturalnych z przedmiotów wiodących uczniowie klas biologiczno-chemicznych osiągali wyniki od kilku do kilkudziesięciu procent wyższe od średniej województwa. Odnosili sukcesy na szczeblu centralnym i wojewódzkim w olimpiadach: chemicznej, biologicznej, anglistycznej, ekologicznej, wiedzy o żywieniu i promocji zdrowego stylu życia oraz w licznych konkursach (m.in. „Randka z chemią”, ogólnopolskim konkursie neurobiologicznym, Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym, drużynowym konkursie PCK, Ogólnopolskim Konkursie „W świecie roślin i zwierząt”, konkursie Centrum UNEP/GRID „Chrońmy razem bioróżnorodność”). W trakcie realizacji programu klas biologiczno-chemicznych współpracujemy dydaktycznie z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii, Katedrą Patomorfologii ŚUM, Wydziałem Nauk Przyrodniczych UŚ oraz Instytutem Onkologii w Gliwicach. W 2019 roku liceum wyróżnione zostało nagrodą Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego jako jedna z dziesięciu szkół, z których największa liczba absolwentów zostaje studentami ŚUM.

Równocześnie uczniowie chętnie uczestniczyli w licznych warsztatach i zajęciach m.in. na Śląskim Uniwersytecie Medycznym i Uniwersytecie Śląskim, w Banku Tkanek w Katowicach, otwartych wydarzeniach naukowych na Wydziale Farmacji i Analityki Medycznej ŚUM, w cyklicznych warsztatach chemicznych metodami laboratoryjnymi w Pałacu Młodzieży, w zajęciach w muzeach przyrodniczych i paleontologicznych w Krakowie i Wrocławiu, lecznicy weterynaryjnej, laboratoriach, palmiarni, Muzeum Anatomii Człowieka przy Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Farmacji w Krakowie. Brali udział w warsztatach biologiczno-ekologicznych w Kątach Rybackich pod opieką wykładowców Uniwersytetu Gdańskiego. Uczestniczyli w warsztatach i prelekcjach prowadzonych przez pracowników Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu, Katedry i Zakładu Histologii i Patologii Komórki ŚUM, Kliniki Chorób Wewnętrznych, Alergologii i Immunologii Klinicznej Uniwersyteckiego Centrum Okulistyki i Onkologii. Brali udział w zajęciach „Błękitna Szkoła – Warsztaty Morskie” w Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii  Uniwersytetu Gdańskiego. Uczestniczyli w zajęciach organizowanych przez Koło Naukowe Studentów Psychologii UŚ. Realizowali cykliczne projekty m.in. w ramach „Kwartału Reportażu” i „Kwartału z Przyszłością”. Udzielali się podczas świątecznych zbiórek żywności jako wolontariusze Koła Caritas oraz jako wolontariusze tarnogórskiego hospicjum, Towarzystwa Przyjaciół Dzieci i Tarnogórskiego Stowarzyszenia „Plasterek”. W klasie biologiczno-chemicznej odnajdą swoje miejsce uczniowie, którzy spróbują pogodzić ambicje z wrażliwością. Będą mogli nie tylko zdobyć trwałą wiedzę, ale otrzymają również szansę zrobienia czegoś dobrego dla środowiska i ludzi.

Klasa biologiczno-chemiczna

Young People in European Forests

Uczniowie klasy o profilu biologiczno-chemicznym zostali finalistami etapu krajowego IX edycji międzynarodowego konkursu YPEF – Young People in European Forests – Młodzież w Lasach Europy.

Psychologia dla każdego

To już XII edycja Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Psychologicznej. W X jubileuszowym turnieju laureatką została Oliwia Poloczek – obecnie absolwentka liceum. Do tegorocznego finału zakwalifikowała się Patrycja Kubica z klasy 1b o profilu medialno-prawnym. Część pierwsza finału, w której weźmie udział 100 uczestników wyłonionych na podstawie wyników eliminacji odbędzie się w wyjątkowo w tym roku w formie testu on-line.

Świadectwa ewolucji

Wizytą w Muzeum Paleontologicznym w Lisowicach zakończył się dotyczący świadectw ewolucji projekt edukacyjny, w którym uczestniczyli uczniowie trzecich klas o rozszerzeniu biologiczno-chemicznym.

Spotkanie z wolontariuszami Hospicjum

W lutym 2020 roku uczniowie klas pierwszych uczestniczyli z zajęciach zorganizowanych w Hospicjum Królowej Pokoju w Tarnowskich Górach.

Projekt #Komórkomania

To nie moda na lepszy model telefonu, lecz moda na uratowanie komuś życia za pomocą komórek. Nie tych, które nosi się w kieszeni – tych, które nosi się w swoim ciele.

Z nosorożcem włochatym sam na sam

Można tu zobaczyć jedynego na świecie zachowanego w całości, wraz ze skórą i tkankami miękkimi, nosorożca włochatego liczącego ok. 30 tysięcy lat. Najcenniejszymi okazami Muzeum Przyrodniczego PAN w Krakowie są kopalne szczątki zwierząt tzw. megafauny plejstoceńskiej.

W fokarium i Domu Morświna

Uczniowie klas biologiczno-chemicznych po raz drugi brali udział w warsztatach na terenie Stacji Morskiej w Helu.

Warsztaty w Kątach Rybackich

Trwały krótko, lecz bardzo intensywnie. Jeszcze nie do końca rozpakowani po podróży a już wychodzimy na wykład o nietoperzach a następnie w teren ze specjalnym sprzętem do wychwytywania dźwięków wydawanych przez nietoperze.

Ratuję, bo umiem!

Od kilku lat w kwietniu w naszej szkole odbywa się finał powiatowego Festiwalu Krótkich Form Filmowych im. doktora Józefa Matuszka ,,Ratuję, bo umiem!”

Wśród skorupiaków i nietoperzy

Najwięcej emocji budzą zajęcia z entomologii, gdy uczniowie Staszica poławiają owady i oznaczają je zgodnie z kluczem. Stanowią one część warsztatów przyrodniczych w Kątach Rybackich, w których od lat uczestniczą uczniowie klas  biologiczno-chemicznych. Najczęściej biorą w nich udział uczniowie klas drugich po omówieniu zagadnień bioróżnorodności.

Zajęcia w Instytucie Onkologii

Uczniowie klas pierwszych o profilu biologiczno-chemicznym, podsumowując cykl zajęć o biotechnologii i zastosowaniu badań nad DNA, odwiedzili pracownie Instytutu Onkologii w Gliwicach. Po Instytucie oprowadzała nas pani dr n. med. Karolina Tęcza (absolwentka Staszica).

M-2 dla zapylaczy

Uczniowie Staszica uczestniczący w konkursie ,,Młodzi Obserwatorzy Przyrody - chrońmy razem bioróżnorodność” przeprowadzili inwentaryzację drzew w okolicy szkoły. Następnym etapem konkursu była kampania informacyjna dotycząca ochrony różnorodności biologicznej w środowisku miejskim skierowana do społeczności szkolnej oraz lokalne .