Klasa biologiczno-chemiczna

Klasa biologiczno-chemiczna

W klasie biologiczno-chemicznej na poziomie rozszerzonym uczyć będziemy biologii i chemii. Celem tych klas jest przygotowanie uczniów do studiów na kierunkach medycznych (medycyna, farmacja, stomatologia, rehabilitacja, fizykoterapia, pielęgniarstwo, analityka medyczna, kosmetologia), uniwersyteckich (biotechnologia, ochrona środowiska, opieka społeczna, pedagogika, psychologia, resocjalizacja, weterynaria) i na akademiach wychowania fizycznego (ratownictwo medyczne, fizjoterapia). Dotychczas w Staszicu na egzaminach maturalnych z przedmiotów wiodących uczniowie klas biologiczno-chemicznych osiągali wyniki od kilku do kilkudziesięciu procent wyższe od średniej województwa. Odnosili sukcesy na szczeblu centralnym i wojewódzkim w olimpiadach: chemicznej, biologicznej, anglistycznej, ekologicznej, wiedzy o żywieniu i promocji zdrowego stylu życia oraz w licznych konkursach (m.in. „Randka z chemią”, ogólnopolskim konkursie neurobiologicznym, Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym, drużynowym konkursie PCK, Ogólnopolskim Konkursie „W świecie roślin i zwierząt”, konkursie Centrum UNEP/GRID „Chrońmy razem bioróżnorodność”). W trakcie realizacji programu klas biologiczno-chemicznych współpracujemy dydaktycznie z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii, Katedrą Patomorfologii ŚUM, Wydziałem Nauk Przyrodniczych UŚ oraz Instytutem Onkologii w Gliwicach. W 2019 roku liceum wyróżnione zostało nagrodą Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego jako jedna z dziesięciu szkół, z których największa liczba absolwentów zostaje studentami ŚUM. Równocześnie uczniowie chętnie uczestniczyli w licznych warsztatach i zajęciach m.in. na Śląskim Uniwersytecie Medycznym i Uniwersytecie Śląskim, w Banku Tkanek w Katowicach, otwartych wydarzeniach naukowych na Wydziale Farmacji i Analityki Medycznej ŚUM, w cyklicznych warsztatach chemicznych metodami laboratoryjnymi w Pałacu Młodzieży, w zajęciach w muzeach przyrodniczych i paleontologicznych w Krakowie i Wrocławiu, lecznicy weterynaryjnej, laboratoriach, palmiarni, Muzeum Anatomii Człowieka przy Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Farmacji w Krakowie.  Brali udział w warsztatach biologiczno-ekologicznych w Kątach Rybackich pod opieką wykładowców Uniwersytetu Gdańskiego. Uczestniczyli w warsztatach i prelekcjach prowadzonych przez pracowników Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu, Katedry i Zakładu Histologii i Patologii Komórki ŚUM, Kliniki Chorób Wewnętrznych, Alergologii i Immunologii Klinicznej Uniwersyteckiego Centrum Okulistyki i Onkologii. Brali udział w zajęciach „Błękitna Szkoła – Warsztaty Morskie” w Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii  Uniwersytetu Gdańskiego. Uczestniczyli w zajęciach organizowanych przez Koło Naukowe Studentów Psychologii UŚ. Realizowali cykliczne projekty m.in. w ramach „Kwartału Reportażu” i „Kwartału z Przyszłością”. Udzielali się podczas świątecznych zbiórek żywności jako wolontariusze Koła Caritas oraz jako wolontariusze tarnogórskiego hospicjum, Towarzystwa Przyjaciół Dzieci i Tarnogórskiego Stowarzyszenia „Plasterek”. W klasie biologiczno-chemicznej odnajdą swoje miejsce uczniowie, którzy spróbują pogodzić ambicje z wrażliwością. Będą mogli nie tylko zdobyć trwałą wiedzę, ale otrzymają również szansę zrobienia czegoś dobrego dla środowiska i ludzi.            

Klasa biologiczno-chemiczna

Magdalena Stencel finalistką Olimpiady Wiedzy Ekologicznej

Magdalena Stencel (uczennica klasy 3d) została finalistką XXXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej. Opiekę nad uczennicą sprawowała pani profesor Krystyna Duch. Gratulujemy sukcesu!

Young People in European Forests

Uczniowie klasy o profilu biologiczno-chemicznym zostali finalistami etapu krajowego IX edycji międzynarodowego konkursu YPEF – Young People in European Forests – Młodzież w Lasach Europy.

Psychologia dla każdego

To już XII edycja Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Psychologicznej. W X jubileuszowym turnieju laureatką została Oliwia Poloczek – obecnie absolwentka liceum. Do tegorocznego finału zakwalifikowała się Patrycja Kubica z klasy 1b o profilu medialno-prawnym. Część pierwsza finału, w której weźmie udział 100 uczestników wyłonionych na podstawie wyników eliminacji odbędzie się w wyjątkowo w tym roku w formie testu on-line.

Świadectwa ewolucji

Wizytą w Muzeum Paleontologicznym w Lisowicach zakończył się dotyczący świadectw ewolucji projekt edukacyjny, w którym uczestniczyli uczniowie trzecich klas o rozszerzeniu biologiczno-chemicznym.

Spotkanie z wolontariuszami Hospicjum

W lutym 2020 roku uczniowie klas pierwszych uczestniczyli z zajęciach zorganizowanych w Hospicjum Królowej Pokoju w Tarnowskich Górach.

Frankenstein z National Theatre

W retransmisji spektaklu Królewskiego Teatru Narodowego w Londynie, znanego powszechnie jako National Theatre, uczestniczyli uczniowie klas drugich. Sztukę Nicka Deara na podstawie powieści Mary Shelley, wyreżyserował laureat Oscara - Danny Boyle, twórca filmów „Trainspotting” i „Slumdog. Milioner z ulicy”.

Projekt #Komórkomania

To nie moda na lepszy model telefonu, lecz moda na uratowanie komuś życia za pomocą komórek. Nie tych, które nosi się w kieszeni – tych, które nosi się w swoim ciele.

NaukaBezGranic

NaukaBezGranic (LearningWithoutBorders) to warsztaty Europejskiego Programu Edukacyjnego, w ramach którego nauczyciele i uczniowie Staszica poszerzają horyzonty kulturowe i językowe. Warsztaty te opierają się głównie na nauce przez zabawę. Poprzez bliski kontakt z native speakerami języka angielskiego oraz ekspertami z różnych dziedzin młodzież ma możliwość do otwarcia się na ten język, komunikacji i przełamania barier.

Z nosorożcem włochatym sam na sam

Można tu zobaczyć jedynego na świecie zachowanego w całości, wraz ze skórą i tkankami miękkimi, nosorożca włochatego liczącego ok. 30 tysięcy lat. Najcenniejszymi okazami Muzeum Przyrodniczego PAN w Krakowie są kopalne szczątki zwierząt tzw. megafauny plejstoceńskiej.

W fokarium i Domu Morświna

Uczniowie klas biologiczno-chemicznych po raz drugi brali udział w warsztatach na terenie Stacji Morskiej w Helu.

Warsztaty w Kątach Rybackich

Trwały krótko, lecz bardzo intensywnie. Jeszcze nie do końca rozpakowani po podróży a już wychodzimy na wykład o nietoperzach a następnie w teren ze specjalnym sprzętem do wychwytywania dźwięków wydawanych przez nietoperze.

Ratuję, bo umiem!

Od kilku lat w kwietniu w naszej szkole odbywa się finał powiatowego Festiwalu Krótkich Form Filmowych im. doktora Józefa Matuszka ,,Ratuję, bo umiem!”

Wśród skorupiaków i nietoperzy

Najwięcej emocji budzą zajęcia z entomologii, gdy uczniowie Staszica poławiają owady i oznaczają je zgodnie z kluczem. Stanowią one część warsztatów przyrodniczych w Kątach Rybackich, w których od lat uczestniczą uczniowie klas  biologiczno-chemicznych. Najczęściej biorą w nich udział uczniowie klas drugich po omówieniu zagadnień bioróżnorodności.

Zajęcia w Instytucie Onkologii

Uczniowie klas pierwszych o profilu biologiczno-chemicznym, podsumowując cykl zajęć o biotechnologii i zastosowaniu badań nad DNA, odwiedzili pracownie Instytutu Onkologii w Gliwicach. Po Instytucie oprowadzała nas pani dr n. med. Karolina Tęcza (absolwentka Staszica).

M-2 dla zapylaczy

Uczniowie Staszica uczestniczący w konkursie ,,Młodzi Obserwatorzy Przyrody - chrońmy razem bioróżnorodność” przeprowadzili inwentaryzację drzew w okolicy szkoły. Następnym etapem konkursu była kampania informacyjna dotycząca ochrony różnorodności biologicznej w środowisku miejskim skierowana do społeczności szkolnej oraz lokalne .