SREBRNE SKRZYDŁO - WYSOKIE LOTY

         

Tegoroczną nagrodę „Srebrne Skrzydło” przyznawaną przez burmistrza Tarnowskich Gór otrzymało II Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica. Burmistrz Arkadiusz Czech przyznał swoją nagrodę naszemu liceum „za wkład w kształcenie i wychowanie patriotyczne wielu pokoleń mieszkańców Tarnowskich Gór i okolic”. Do nagrody zgłosił szkołę Pan dr Tadeusz Torbus (radny Rady Miasta i absolwent Staszica). Rekomendację wsparła kapituła nagrody pod przewodnictwem wicemarszałek Senatu RP Pani senator Marii Pańczyk-Poździej. W bieżącym roku wraz z naszym liceum nagrodę tę otrzymali: prof. dr hab. Marek Piechota (polonista z Uniwersytetu Śląskiego, absolwent Staszica) i Hufiec ZHP im. Powstańców Śląskich. Uroczystość wręczenia

 

nagród miała miejsce 11 listopada podczas gali w pałacu w Rybnej. W ubiegłych latach laureatami „Srebrnego Skrzydła” zostali inni wybitni absolwenci Staszica – Marian Broniec, Marek Kandzia, Krystian Krzemiński, Krystian Oleszczyk, Paweł Sowa, Krzysztof Śmieja, Marek Wroński, Stanisław Wyciszczak. Z kolei absolwentami Staszica wśród honorowych Obywateli Miasta Tarnowskie Góry są: Bernard Drzyzga, Piotr Guzy, Stanisław Hager, Joachim Janik, Bolesław Lubosz, Jan Miodek, Zygmunt Pejsak, ks. Remigiusz Sobański, Stefan Wylężek.

 

 
         

   NAGRODA PREMIERA

 

   ZA NAPRAWIANIE ŚWIATA

 

   PUCHAR KURATORA


9 grudnia odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów Prezesa Rady Ministrów uczniom szkół ponadgimnazjalnych. W gronie stypendystów jest także uczennica naszego liceum – Anna Szczepanek. Uroczystość zorganizowana została w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Zabrzu. Wyróżnionym przez Prezesa Rady Ministrów uczniom dyplomy wręczał wicekurator oświaty w Katowicach Tadeusz Żesławski. Podczas uroczystości odebrało je 101 uczniów z terenu m.in. Tarnowskich Gór, Gliwic, Zabrza, Bytomia.

 

 

 


7 października odbyła się w Warszawie uroczystość wręczenia nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”. Kapituła nagrody wyróżniła w tym roku ośmioro nauczycieli, wśród których znalazła się pani profesor Anna Włodek z naszego liceum. Nagrodę im. Ireny Sendlerowej "Za naprawianie świata" przyznaje Centrum Edukacji Obywatelskiej, z inicjatywy Stowarzyszenia Dzieci Holokaustu oraz we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej i Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.

 

 


21 października 2013 odbyły się w Sosnowcu uroczystości, podczas których dokonano podsumowania współzawodnictwa sportowego szkół województwa śląskiego o Puchar Kuratora Oświaty za rok szkolny 2012/2013. Nasza szkoła w kategorii dziewcząt zajęła II miejsce i została nagrodzona pucharem oraz nagrodą finansową na zakup sprzętu sportowego. Nagrodę z rąk Kuratora Oświaty pana Stanisława Fabera odebrali nauczyciele wychowania fizycznego Monika Jaworska i Radosław Kuciński.

 

         

  DŁUGODYSTANSOWI KINOMANIACY

         

Na jaki gwiazdozbiór wychodzą okna sali numer 20? Czy o drugiej w nocy na staszicowych korytarzach tłok jest mniejszy niż o czternastej w południe? Co próbują dać nam do zrozumienia bacznie przypatrujące się ze ścian aktualne i byłe wychowawczynie? Czy tablica w sali 23 jest wystarczająco duża, by obliczyć na niej wartość bezwzględną człowieczeństwa? A wreszcie: co można usłyszeć w ciszy Nowego Miejsca, hen daleko za salą numer 11??? Odpowiedzi nie tylko na te pytania poznali uczestnicy Pierwszej Nocy Filmowej, zorganizowanej przez Samorząd Uczniowski z 7 na 8 listopada. Po oswojeniu przestrzeni dwudziestki za pomocą jaśków, śpiworów, toreb z chipsami i kartonów z pizzą, maratończycy pozwolili kinu przejąć kontrolę nad swoimi emocjami. Najwytrwalsi, nie tracąc czasu na sen, przeżywali zmienne nastroje,

 

przechodząc od oczyszczającego śmiechu na "Dyktatorze", przez mocne wrażenia gwarantowane między innymi dzięki horrorowi "Obecność", aż do silnych wzruszeń podczas seansu "Zielonej mili" nad ranem. Ze względu na czwartkowo-piątkowy termin imprezy, maratończycy mieli także jedyną w swoim rodzaju okazję do odkrycia w sobie nadnaturalnych zdolności, umożliwiających utrzymanie niegasnącej motywacji do nauki mimo nieprzespanej nocy! O świcie pozostało bowiem umyć zęby, zjeść śniadanie i czekać na pierwszy dzwonek... Na kolejny maraton zapraszamy już w styczniu, tuż przed samymi feriami. Tym razem będzie on tematyczny: międzykulturowo-Tarrantinowy :) Nie chowajcie śpiworów zbyt głęboko do szafy!

   

 

         

   KORZENIEC

 

   "WOLNA TRYBUNA"

 

   NASZ CZŁOWIEK W TOKIO


17 listopada grupa uczniów uczestniczyła w wyjeździe do Teatru Zagłębia w Sosnowcu na spektakl „Korzeniec” w reżyserii Remigiusza Brzyka na podstawie powieści Zbigniewa Białasa. Spektakl uznany został za najlepsze przedstawienie w województwie i nagrodzony w ubiegłym roku Złotą Maską. Fabuła powieści i przedstawienia zorganizowana jest wokół tajemniczego mordu, do jakiego dochodzi w Sosnowcu na przełomie XIX i XX wieku. Okazuje się, że znalezione przy torze kolejowym pozbawione głowy zwłoki to ciało mistrza kafelkarskiego Adolfa Korzeńca. Śledztwo prowadzi redaktor miejscowego brukowca – Walerian Monsiorski. W obu głównych rolach występuje Grzegorz Kwas, absolwent Staszica.

 

 


20 października 2013 roku w Gdańsku na "All About Freedom Festival" organizowanym przez Europejski Centrum Solidarności miała miejsce prapremiera spektaklu Pawła Wodzińskiego "Wolna Trybuna", inspirowanego twórczością Chrystiana Skrzyposzka. Chrystian Skrzyposzek – absolwent Staszica – był pisarzem i krytykiem literackim a równocześnie buntownikiem owianym legendą w kręgach literackich. W 1969 roku wyjechał z Polski i zamieszkał w Berlinie Zachodnim. Z powodu wyjazdu wstrzymano publikację jego debiutanckiej powieści „Kabotyn” (która nigdy nie wyszła w druku). Przez kilkanaście lat pracował nad rozliczającą się z czasami komunizmu powieścią „Wolna Trybuna”, (...)

 

 


Mirosław Błaszczak – absolwent Staszica z roku 1978 - wygrał konkurs ogłoszony przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i pokieruje od 2014 roku Instytutem Polskim w Tokio. Głównym zadaniem Instytutu jest kształtowanie wizerunku Polski w Japonii poprzez współpracę z japońskimi mediami, ośrodkami naukowymi i organizacjami pozarządowymi. Misja Instytutu Polskiego w Tokio polega także na dbaniu o obecność polskiej kultury w życiu kulturalnym Japonii oraz promowaniu polskiego języka i literatury we współpracy z instytucjami podległymi Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.in. Instytutem Adama Mickiewicza, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Filmoteką Narodową, (...)

 

         

  TURNIEJ HUMANISTYCZNY

         

W Powiatowym Turnieju Humanistycznym pod patronatem Starosty Powiatu Tarnogórskiego, który odbył się w naszej szkole 9 października wzięło udział 101 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Uczestnicy sprawdzili swoje umiejętności w dyktandzie dotyczącym biografii i twórczości Juliana Tuwima. Drugą część turnieju wypełniły zadania redakcyjne i analityczne. Obecność tak wielu uczniów wskazuje na szeroko rozumiane zainteresowanie językiem polskim i humanistyką. Dyscyplina ortograficzna jest nieprzecenioną umiejętnością, chociaż niektórym wydaje się, że w dzisiejszych realiach znajomość zasad poprawnego pisania jest już niepotrzebna. Tradycyjną formułę dyktanda poszerzyliśmy o zadania sprawdzające kompetencje krytycznego i świadomego odbioru tekstów kultury i informacji. Dyktanda i zadania konkursu literackiego sprawdzali poloniści z gimnazjów i liceów, którym jeszcze raz serdecznie dziękujemy. Nasze liceum w turnieju reprezentowali w dyktandzie Dominika Głowaty, Marcin Hasulak, Patrycja Michalik a w konkursie literackim Anna Szczepanek, Natalia Dziura i Aleksandra Wanat.

Wyniki dyktanda przedstawiają się następująco:
- w kategorii gimnazjów najwyższe miejsce zajęli
- Weronika Kułacz z Salezjańskiego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (1 miejsce), Małgorzata Widera z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Świerklańcu (2 miejsce), Wiktoria Pawlik z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Świerklańcu (3 miejsce);

 

 

 

- w kategorii szkół ponadgimnazjalnych najwyższe miejsca zajęli
- Marta Sitek z Salezjańskiego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (1 miejsce), Natalia Sosna z Salezjańskiego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (2 miejsce), Marcin Hasulak z II Liceum Ogólnokształcącego im. S. Staszica (3 miejsce).
W konkursie literackim najwyższe miejsca zajęły drużyny
a) w kategorii gimnazjów:
- I miejsce - Publiczne Gimnazjum nr 4 w Tarnowskich Górach (drużyna w składzie: Agata Niewiadomska, Wiktoria Baranowska i Natalia Mikołajczyk)
- II miejsce - Gimnazjum z Salezjańskiego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (drużyna w składzie: Karolina Maligłówka, Natalia Nierychło oraz Zofia Zakrzewska)
- III miejsce - Gimnazjum im. Jana Pawła II w Świerklańcu (drużyna w składzie: Wiktoria Pawlik, Marcin Markefka oraz Małgorzata Widera)
b) w kategorii szkół ponadgimnazjalnych:
- I miejsce - I Liceum Ogólnokształcące im. S. Sempołowskiej (drużyna w składzie: Zuzanna Bereżewska, Maria Nowak oraz Ewa Siwiec)
- II miejsce - Liceum z Salezjańskiego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (drużyna w składzie: Andrzej Swoboda, Michał Andrzejewski oraz Justyna Kępińska)
- III miejsce - Centrum Edukacji Ekonomiczno-Handlowej (drużyna w składzie: Dorota Kuklińska, Natalia Lesz oraz Patryk Malyska).

 


Weronika Kułacz i Marta Sitek odebrały nagrody z rąk Pani Starosty na uroczystości Powiatowego Dnia Edukacji Narodowej w Pałacu w Nakle Śląskim. Laureatów I, II i III miejsca drużynowego konkursu literackiego w kategorii szkół gimnazjalnych zaprosiliśmy 18 października do naszej szkoły na uroczystość wręczenia nagród. W przerwie między częściami turnieju wystąpili nasi artyści i zaprezentowali piosenki polskich autorów, w tym także Juliana Tuwima. Bardzo dziękujemy występującym - Juliannie Leksy, Marcie Piątkowskiej, Agnieszce Piontek, Kalinie Paszek, Justynie Wydrze, Mateuszowi Kalinowskiemu, Pawłowi Szali, Maciejowi Przybyłowiczowi, Franciszkowi Robakowi i Mateuszowi Macosze. Podziękowania kierujemy również do dziewczyn z klasy IIIE, które pomogły w sprawnej organizacji turnieju. Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz ich opiekunom za udział w konkursie.  

 

 

         

   TRUSKAWKA...

 

   STASZIC PO WĘGIERSKU

 

   HISTORYCZNE ŻRÓDŁA


Według nadanego jej regulaminu oraz według Ustawy o języku polskim Rada Języka Polskiego wydaje opinie we wszelkich sprawach dotyczących używania języka polskiego w komunikacji publicznej. Do zadań Rady należy w szczególności upowszechnianie wiedzy o języku polskim, jego odmianach, normach i kryteriach oceny jego użycia oraz proponowanie form językowych odpowiednich w różnych sytuacjach.
Rada wydała ponad 500 opinii dotyczących nadania imienia. O zaopiniowanie rzadkich, obcych lub oryginalnych imion występują przede wszystkim rodzice, ale też urzędnicy USC.

 

 


Stanisław Staszic jest ważnym (choć drugoplanowym) bohaterem niedawno wydanej w tłumaczeniu na polski powieści „Iksowie”. György Spiró napisał ją w 1981 roku. Ta – jak twierdzą krytycy – jedna z najlepszych węgierskich powieści została zakazana przez władze PRL-u i jej polskie tłumaczenie ukazało się dopiero bieżącym roku. Opowiedziana w niej historia rozgrywa się w Warszawie w 1815 roku. Chwalebna epoka Napoleona przeminęła ostatecznie. Bohaterowie poprzednich trzydziestu lat (w trakcie których próbowano zreformować Rzeczpospolitą, obronić jej istnienie, odtworzyć ją z pomocą Bonapartego) są zgorzkniali i zmęczeni.

 

 


15 października grupa zainteresowanych uczniów naszego liceum pod opieką pana Pawła Superata wzięła udział w wykładzie pt. „Żony Władysława Jagiełły” historyka-mediewisty z Uniwersytetu Śląskiego, prof. UŚ dr. hab. Jerzego Sperki. Wykład odbył się w ramach cyklu comiesięcznych spotkań dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych mających z jednej strony służyć popularyzacji nauki a z drugiej - przybliżyć tematykę studiów możliwych do podjęcia na Wydziale Nauk Społecznych.Wykład ów był dla profesora Sperki pretekstem do zarysowania szerszego kontekstu objęcia i sprawowania przez Jagiełłę władzy w Polsce.

 

         

  DZIEŃ AMERYKAŃSKI - TRY YOUR ENGLISH

         

Why do young Mormons travel around the world and teach about God? Who are the Amish and what is the diffrerence between the lifestyle of this community and ours? Why do American people listen to techno music, sing Gospel and like eating Jambalaya in some states?

If you are interested in American culture you may know the answers or you may try your knowledge and do the quiz attached below:) As a matter of fact, these issues were discussed during the American Day and our school workshop that took place on 18th October 2013. Thanks to students from class 2c : Ania Szczepanek, Ania Ptak, Ola Wanat, Marcelina Pietryga, Rafał Sobański, Karolina Serafin, Wiktoria Melaniuk and Agata Klimek students could participate in lectures devoted to American culture including religion, traditional cuisine and celebrations; music and film.

Yet, those who listened carefully were lucky to win some American gifts in a quiz presented at the end of the lectures.

 

Here are the winners – round 1:
1st place: Dominika Zielonka i Julia Banasik from class 1d
2nd place: Natalia Kałamaga and Natalia Dziura from class 1b.

As well as-round 2:
1st place: Dominika Zawartka and Sandra Sobota from class 3f
2nd place: Sebastian Hein and Szymon Hanzel from class 3d
3rd place: Michał Wtorek and Paulina Beśka from class 3d.

Ladies and Gentelmen Congratulations!

 

 

 

Except for learning, there was some time for a break and opportunity to try American goodies and snacks in school auditorium that turned into a restaurant. Students from class 1b together with their English teacher Ms Bożena Czajka were making fresh pankcakes with Maple syrop. Moreover, students from class 2c just as: Filip Augustyn and Karolina Szczygieł served sandwiches with peanut butter and jelly; Rafał Zrałek and Agnieszka Jedlińska prepared hot and toasted sandwiches with cheese and ham, Jakub Zdebel and Bernadetta Nocoń served lemonade and orange juice, Karolina Serafin together with her Grandmother baked delicious pumpkin cake and finally to finish up the feast you could try pieces of pear , apple, banana or marshmallows covered in hot and creamy chocolate made by Beata Tobór, Kinga Szeja and Ela Lubas. Did you try anything? I guess there couldn’t be American Day without good music and dancing. Undeniably , such an event is a perfect occasion to show some musical talents who usually walk unnoticed along our school corridors just like Dawid Klyczka from class 2a who together with Franek Robak from 2b, Jaro Nigiel from 1c and Adam Rurański from technical school within only two days prepared a few good pieces of music including soundtrack of Mission Impossible. As for the dance, I bet those of you who were in the school gym didn’t expect to see so many talented and trully professional dancers just like Izabela Kmiołek from 1d and her dancing partner Mr Paweł Nowak who presented Latin-American dances, next Marcelina Liebner from 2d and Ola Duda from 3e showed us some modern dances like Hip Hop and Jazz, then

 


Patrycja Pawelec from 1a and her dancing partner presented unforgettable Rock’n’roll. I think you will agree with me if I say that all of the dancers were awesome! At the very end of the show, again the folks from 2c showed up on the stage, took control over the dancing floor by moving their feet to the rhythm of traditional country music. I suppose their talents wouldn’t be so well presented without the help of Ms Barbara Wieczorek (who used to dance herself) and Ms Sylwia Koj – the organisator of the dancing part. In fact, they also managed to convince other teachers to learn a few, basic American steps and dance together with the students. S Were they as great as the pupils??? I hope so... William Shakespear once said: „All well that ends well” and here I must say that was the end. Now all is left is just memories. Thanks to my students and also not my students :) for helping in organising that event. Also, many thanks to all of you who came to participate In our workshops. Perhaps you and your schoolmates liked the idea and one day you’ll do something interesting and enjoyable too! Fingers crossed.

 

 

         

   QUIZ AMERYKAŃSKI

 

   AMERYKA NIE ISTNIEJE

 

   NIEMIECKIE WSPOMNIENIA


Z pytaniami quizu zmierzyli się uczestnicy dnia amerykańskiego. Spróbuj sam sprawdzić swoją wiedzę.

  1. Jak nazywa się potrawa popularna w stanach południowych?
  2. Komu amerykański prezydent daruje życie podczas Świąt Dziękczynienia?
  3. Jaki składnik potrzebny jest, aby przyrządzić zupę chowder?
  4. Kiedy Amerykanie obchodzą Święto Dziękczynienia?
  5. W jaki kolor przemienia się rzeka w Chicago 17 marca?

 

 


„Od swego zarania Ameryka o Ameryce opowiada baśnie tak fascynujące, że śni je potem cały świat” – pisze w swoim reportażu Wojciech Orliński. W kolejnych rozdziałach podąża ku źródłom amerykańskich baśni, spotykając po drodze m.in. Pucybuta, z którego Wyrośnie Milioner, Ojców Założycieli Demokracji, Kolonizatora Dzikiego Zachodu. Wszyscy oni okazują się być postaciami równie realnymi jak Colargol i Pinokio. Podejrzenia budzą też amerykańskie metropolie. Nowy Jork, Los Angeles, Las Vegas są miastami, których potencjał wyraża się w dramatycznym rozkwicie i spektakularnych upadkach. Każde z nich – znane widzowi filmów i seriali – „od kilkunastu lat nie istnieje” (przynajmniej w tym kształcie, który z filmów i seriali znamy).

 

 

 


Od 2006 roku współpracujemy z niemiecką szkołą w powiecie partnerskim Erlangen – Höchstadt, leżącą w Bawarii niedaleko Norymbergii. W tym miesiącu otrzymaliśmy pamiątkowe koszulki od przyjaciół z powiatu Erlangen – Höchstadt - widoczne są na zdjęciach i będące wspomnieniem po realizacji ostatniego projektu. W ramach tego interdyscyplinarnego projektu, który miał miejsce w Niemczech (w marcu 2013 roku) uczestniczyliśmy między innymi w zajęciach lekcyjnych niemieckich uczniów z gimnazjum w Eckental i w wykładzie na temat koncepcji ochrony klimatu w sferze transportu i mobilności w powiecie Erlangen – Höchstadt.. Zwiedziliśmy Muzeum Kolejnictwa w Norymberdze.

 

         

  BIOLOGIA - SUKCESY OLIMPIJCZYKÓW

         

W roku szkolnym 2012/2013 dwoje uczniów Staszica – Katarzyna Pluta i Maciej Gaździk – zostało finalistami eliminacji centralnych XLII Olimpiady Biologicznej. Do olimpiady przystąpiło 2529 uczniów, spośród których 110 dostało się do eliminacji centralnych. Aby wziąć udział w zawodach, należy samodzielnie wykonać pracę badawczą i wykazać się wysokim poziomem wiedzy biologicznej. Szczególny sukces odniósł Maciej Gaździk, gdyż jego praca badawcza („Grzyby nadrzewne w Zespole Przyrodniczo-Krajobrazowym Park w Reptach i Dolina Rzeki Dramy”) została wysoko oceniona i wyróżniona publikacją w czasopiśmie „Biologia w szkole” (w tegorocznym numerze 5). Celem tej pracy było określenie struktury ilościowo-jakościowej grzybów nadrzewnych i na tej podstawie ocena stanu zdrowotnego drzewostanu. Park w Reptach został już w wielu aspektach opisany, jednak do tej pory nie podjęto w nim badań mykologicznych. W pracy Maciej Gaździk zinwentaryzował 44 gatunki grzybów, w tym dwa gatunki objęte ochroną ścisła – soplówkę bukową i wachlarzowca olbrzymiego oraz 9 gatunków umieszczonych na Czerwonej Liście Roślin i Grzybów Polski.

 

Największą ilość stanowisk zajmował hubiak pospolity (Fomes fomentarius L.). Grzyby nadrzewne należą do klasy Basidiomycetes; potoczne zwane są hubami. Rosną i rozwijają się na drewnie. Czerpią z niego składniki pokarmowe i wytwarzają na nim owocniki. W wyniku ich obecności dochodzi do rozkładu związków budujących drewno, a w konsekwencji do jego zgnilizny i rozpadu. Większość z nich to saprofity rozkładające martwe drewno, ale znaczą grupę stanowią też pasożyty atakujące zdrowe lub nieco osłabione drzewa. Grzyby nadrzewne są w pełni zależne od występowania swoich żywicieli. Kiedy substraty, które potencjalnie mogą stać się ich siedliskami, zostaną usunięte (np. w wyniku prac konserwacyjnych), grzyby te są narażone na wyginięcie. Dlatego tak cenne są drzewostany, które zachowują naturalny charakter, tworząc w ten sposób środowisko życia dla wielu gatunków grzybów. Pełen tekst pracy Macieja Gaździka w załączniku.

Grzyby nadrzewne w Zespole parkowo-krajobrazowym Park w Reptach i Dolina Rzeki Dramy

 

 

         

   NA WYDZIALE FIZYKI

 

   NA ŚUM

 

   WŚRÓD GWIAZD


14 października spotkaniem poświęconym fizyce niskich temperatur klasa 2f (matematyczno-fizyczna) rozpoczęła udział w serii wykładów z fizyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zajęcia odbyły się w auli prof. Pawlikowskiego na Wydziale Fizyki UŚ. Głównymi bohaterami wykładu byli ciekły azot i suchy lód. Pokazano właściwości tego pierwszego, nazywanego również „wściekłym azotem” – temperaturę, która wynosi 195,8⁰ C (czyli 77K–„dwie kosy”), to, że wrze on w temperaturze pokojowej ...

  

 


24 października uczniowie klasy 2a (biologiczno-chemicznej) mieli okazję uczestniczyć w Dniach Otwartych organizowanych przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach. Wizytę rozpoczął wykład dr hab. Katarzyny Pawłowskiej-Góral „Dodatki do żywności - fakty i mity”. Każda z katedr Śląskiego Uniwersytetu Medycznego przybliżyła specyfikacje kierunków tam nauczanych. Katedra Biochemii przygotowała wiele doświadczeń, które okazały się bardzo życiowe.

 

 

 


Uczniowie klasy 3c informują: „W październiku odbyła się przedmiotowa wycieczka do Planetarium Śląskiego mieszczącego się w parku chorzowskim. W trakcie zajęć podziwialiśmy jesienne niebo nad Śląskiem, odbywaliśmy >>spacer<< po powierzchni Marsa, obejrzeliśmy wędrówkę gwiazd po niebie, wschód i zachód słońca. Przeżyliśmy podróż do krańców wszechświat. Mieliśmy okazję zobaczyć układ gwiazdozbiorów, które połączone liniami przedstawiały prawdziwie piękne obrazy.

 

         

  SPOTKANIE STOWARZYSZENIA

         

Po raz piąty na dorocznym spotkaniu członkowie Stowarzyszenia na rzecz odnowy budynku Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica przyznali honorowe tytuły wybitnym absolwentom i zasłużonym nauczycielom. Działalność stowarzyszenia zaczęło się na pomaturalnym zjeździe klasy IV c, która ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. S. Staszica w 1977 roku. Absolwenci uznali, że warto dla swojej szkoły coś zrobić. Był to pierwszy impuls do powołania Stowarzyszenia na rzecz odnowy budynku Liceum Ogólnokształcącego im. S. Staszica w Tarnowskich Górach. Zostało ono zarejestrowane 7 listopada 2007 roku. Powstało ono z inicjatywy absolwentów szkoły, byłych i obecnych jej pracowników, ich przyjaciół, ludzi kultury i nauki miasta i powiatu. Przewodniczącą stowarzyszenia została pani profesor Alfreda Garczarek-Bendkowska, która w latach 1972-1989 uczyła w Staszicu historii. Stowarzyszenie za cel swój obrało przywrócenie pierwotnego kształtu reprezentacyjnemu budynkowi szkoły, przez dziesięciolecia eksploatowanemu bez uwzględniania jego architektonicznej i historycznej wartości. Ze składek członków stowarzyszenia odrestaurowano konstrukcję żeliwną klatki schodowej i balustrady na schodach, dębowe pochwyty przy balustradach, oryginalny historyczny dzwonek przy wejściu do

 

szkoły, odtworzono w pierwotnym kształcie wielkie drzwi wejściowe do budynku szkoły, odnowiono dwie zachowane pary drzwi z pierwotnego wystroju szkoły oraz dokonano odtworzenia 14 par drzwi do szkolnych pomieszczeń. Stowarzyszenie za cel swój obrało także propagowanie osiągnięć i drogi życiowej wybitnych absolwentów szkoły, upamiętnianie postaci zasłużonych tarnogórskich pedagogów. W ubiegłych latach członkowie stowarzyszenia tytułami honorowymi wyróżnili absolwentów - Panów Józefa Dzielickiego, Wernera Lubosa, Piotra Miglusa, Jana Miodka, Zygmunta Pejsaka, Marka Piechotę, Krystiana Oleszczyka, księdza Remigiusza Sobańskiego oraz nauczycieli Gertrudę Broję, Jadwigę Ważewską, Stanisława Cieklińskiego, Stanisława Huzę, Stanisława Książka, Marcina Robleskiego, Stanisława Torbusa i Stanisława Witosa. Obecnie Stowarzyszenie stara się o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego. W tym roku honorowe tytuły Stowarzyszenie przyznało dwu wybitnym absolwentom szkoły – Panom Piotrowi Guzemu i Panu Krzysztofowi Davidowi Majusowi – oraz dwu niezwykle zasłużonym nauczycielom – Panu Profesorowi Witoldowi Pawlikowi i Pani Profesor Alfredzie Bendkowskiej-Garczarek. Laudację przedstawiającą drogę życiową nauczyciela geografii profesora Witolda Pawlika

  (uczącego w szkole w latach 1932-1973) wygłosił pan Maciej Musielak, uczeń profesora (a prywatnie również Jego sąsiad). Osobę i twórczość Piotra Guzego zaprezentował zebranym dyrektor liceum Kazimierz Sporoń.

 

 

         

   KRZYSZTOF DAVID MAJUS

 

   Piotr Guzy

 

   Profesor Bendkowska


W laudacji poświęconej panu Krzysztofowi Davidowi Majusowi pani profesor Bendkowska powiedziała między innymi: „Krzysztof David Majus urodził się 9 grudnia 1953 roku w Krupskim Młynie. Był uczniem Staszica w latach 1968-1972. Studiował na Politechnice Warszawskiej i Uniwersytecie Śląskim. Studia ukończył w 1979 roku. W ich trakcie zdobył wyróżnienie „Primus Inter pares”. Jego wyuczony zawód to analityk systemów informacyjnych.

  

 

 


„Siedzi przy zgaszonym świetle na krześle, wyglądając z wysokości pierwszego piętra na pustą o tej nocnej porze ulicę. Nazywa się Bytomska i ciągnie się od pobliskiego zamykanego szlabanem przejazdu kolejowego do gimnazjum przy Placu Armii Czerwonej. Jest zabudowana solidnymi dziewiętnastowiecznymi cztero- lub pięciopiętrowymi kamienicami. Kamienice mają ozdobne gzymsy, rzeźbione oprawy okien, u bram wejściowych warują kariatydy, lwie głowy, różne stwory mitologiczne.”

 

 

 


Wygłaszając laudację dla Pani Profesor, świadom jestem, że muszę doznać porażki. Każda osoba, która zetknęła się z Panią Profesor ma bowiem własną opowieść o tym spotkaniu. I są to opowieści przeróżne, ale zawsze niezwykle intensywne i wyraziste. Równocześnie – właśnie dlatego, że spotkanie z Panią Profesor Bendkowską było doznaniem tak intensywnym – każdemu wydaje się, iż wie więcej i wie naprawdę, jaką osobą jest Pani Profesor.

 

         

  Głośno!/Loud!

         

W dniach 7 – 25 września uczniowie klas 2c,2e i 3a uczestniczyli w warsztatach dotyczących wideo-artu prowadzonych przez p.Sylwię Koj i p.Kazimierza Sporonia na wystawie „Głośno!/Loud!” w Biurze Wystaw Artystycznych w Katowicach. Wystawa „Głośno!/Loud!” stanowiła przegląd sztuki wideo od lat 60. XX wieku do dzisiaj. Wszystkie prezentowane na niej filmy łączą muzyczne i dźwiękowe poszukiwania ich twórców. Twórcy sztuki wideo zagłębiali się w fenomen muzyki i dźwięku lub sięgali po muzykę jako narzędzie ekspresji. W prezentowanych w BWA 21 filmach muzyka była przejawem buntu, narzędziem globalnego oddziaływania, rozliczenia z przeszłością albo obszarem artystycznych poszukiwań. Zainteresowanie tematem zbiegało się z przemianami technologicznymi i rozwojem techniki rejestracji (od upowszechnienia się kamer wideo, poprzez wprowadzenie transmisji

 

satelitarnych aż do rewolucji internetowej, która maksymalnie upowszechniła działania wideo-artu). W trakcie warsztatów skupiliśmy się na analizie i interpretacji prac Artura Żmijewskiego („Lekcja śpiewu”), Ai Weiwei’a („Gangnam Style”), Chrisa Cunninghama („Al. Is Full of Love” do utworu Björk), Kalup Linzy („SweetBerry Sonnet”) i Meredith Monk („Ellis Island”). Warsztaty umożliwiły rozpoznanie potencjału sztuki wideo, która eksploatuje różnorodne sfery refleksji – od rozważań nad istotą pamięci (M.Monk), płci (K.Linzy), polityki i kultury masowej (Ai Weiwei), wolności i technologii (Cunningham), po refleksje nad istotą języka, wykluczenia i wspólnoty (Żmijewski). W ramach zajęć uczniowie klasy 2c podjęli próby samodzielnej interpretacji wybranego obiektu – ich efekty prezentujemy poniżej.

 

 

 
         

   WSRÓD WSPOMNIEŃ

 

   WŚRÓD ROBOTÓW

 

   MUZYKA I WARTOŚCI


Shigeko Kubota „My father”

„(...) dysponując materiałem filmowym z ostatniego wspólnego Sylwestra, pragnie wyrazić żal i smutek po śmierci ojca. (...) kontaktuje się ze swoją przyjaciółką, szukając pocieszenia. Otrzymuje radę, by nagrać swój płacz. (...) wiele razy ogląda nagranie, z czułością dotyka ekranu i wyciąga ku niemu ręce tak jakby chciała być bliżej ojca lub pragnęła przywrócić go (...) rzeczywistości. Przypomina to postawę małych dzieci (...). Nagranie to staje się swego rodzaju pamiętnikiem, albumem, który poprzez dźwięk i obraz pomaga odczuć obecność bliskiej osoby.

 

 


Merce Cunningham „Crwdspcr”

„Choreografii stworzonej przez artystę towarzyszy komputerowa muzyka bez określonej linii melodycznej, co wywołuje wrażenie chaosu, nieudanej improwizacji (...). Tancerze znajdujący się na scenie są jednak przystosowani do jej warunków. Ich ciała poddają się tej dziwnej muzyce i wykonują zgodnie z nią kolejne ruchy. (...) oryginalność układu (...) polega na tym, że sprawia on wrażenie, jakby każdy krok, każdy ruch był przypadkowy (...), ale jednocześnie bardzo schematyczny, wcześniej wyćwiczony.

 

 


W środę 25 września 18 uczniów naszej szkoły wzięło udział w konferencji interdyscyplinarnej „Muzyka i Wartości” w MDK Batory w Chorzowie. Była to już dziesiąta coroczna konferencja w cyklu Medium Mundi, druga, w której uczestniczyli uczniowie Staszica. Konferencję rozpoczął „esej na głos i kontrabas” prof. Tadeusza Sławka (głos) i Bogdana Mizerskiego (kontrabas) pt. Eine Kleine Nichtsmusic. Składał się z kilku części: Apollo i Marsjasz, Auschwitz i Czarodziejski flet, Wilcze wycia - ptasie śpiewy oraz Muzyka żałobna.

 

 

         

  WRZESIEŃ Z FIZYKĄ

         

Uczniowie klas matematyczno - fizycznych od wielu lat spotykają się z fizyką na żywo podczas pokazów i wykładów organizowanych przez Uniwersytet Śląski w ramach cyklu „Osobliwości świata fizyki”.W tym roku uczestniczyli w cyklu trzech wykładów. Dotyczyły one: dualizmu korpuskularno-falowego, zasady dynamiki Newtona i historii „światłem pisanej”. Wykład poświecony zobrazowaniu zasad dynamiki Newtona i przedstawił również mniej znane fakty z jego biografii. Izaak Newton urodził się 3 miesiące po śmierci ojca i gdy miał 3 lata matka oddała go na wychowanie dziadkom. Nie przepadali oni za wnukiem i przekazali go na wychowanie sklepikarzowi. Polubił on swojego wychowanka i wysłał do szkoły. Kiedy Izaak ukończył 12 lat matka zabrała go do swego domu, gdzie miał pomagać przy wychowaniu młodszego rodzeństwa i zajmować się rolnictwem. Kiedy zginęły konie powierzone jego pieczy, matka stwierdziła, że jest za głupi, by być rolnikiem i nadaje się tylko do szkoły.

 

Konsekwencję tej decyzji wszyscy znamy – zasady dynamiki, teoria grawitacji, skonstruowanie pierwszej lunety… Kiedy skończył 50 lat i - jak mówią jego biografowie – odkrył, co miał odkryć, popadł w depresję. Zamknął się w domu i nie opuszczał go przez 18 miesięcy. Aby mu pomóc , król zaproponował mu synekurę w postaci nadzoru nad mennicą państwową. Newton wykazał się na tym polu wielką pomysłowością. Aby zapobiec fałszowaniu monet, które polegało na zeskrobywaniu złota i z pozyskanego biciu nowej monety, wprowadził do obiegu monety z rowkami na brzegach. Tradycyjne rowki Newtona mamy na niektórych monetach do dziś. Jako pierwszy również wprowadził parytet złota. Z kolei wykład zatytułowany „Historia światłem pisana” przedstawił rozwój źródeł światła na przestrzeni wieków. Ludzie wykorzystywali od zawsze naturalne źródła światła, ale aby oświetlić mrok należało wymyślić sztuczne źródła.

 

 

 
         

   U KOPERNIKA

 

   KONKURS

 

   NOWE MUZEA


Last week I had an opportunity to participate in a school trip. On 6th September a few girls from my class and I went on a trip with the third grade students. Our destination was Warsaw. I had to get up really early, because we had to leave about 7 o'clock. We travelled to Copernicus Science Centre - the museum of science. When we finally got there, we started visiting the place. We saw there a lot of inventions which explained to us how technology works. Also we could learn about some physical effects. We could use many interactive boards and make our own survey. We visited each floor and tried to tap time that was given to us. The way back home was a nightmare and it took a lot of time.

 

 

 


Grupa Twórcza QUARK z pracowni fizycznej Pałacu Młodzieży w Katowicach, Instytut Fizyki Politechniki Śląskiej, Instytut Fizyki Uniwersytetu Śląskiego oraz Śląskie Międzyuczelniane Centrum Edukacji i Badań Interdyscyplinarnych zapraszają uczniów szkół ponadgimnazjalnych do udziału w XX Jubileuszowym Ogólnopolskim Konkursie na Pracę „Fizyka i Ekologia”. Wśród proponowanych tematów znajdują się m.in. zagadnienia dotyczące wpływu człowieka na klimat, czystych technologii węgla, konwersji węgla na paliwo gazowe i płynne, zastosowania materiałów węglowych w medycynie, optymalizacji zużycia energii w pojeździe mechanicznym poruszającym się w ruchu ulicznym lub na terenie górskim. Szczegóły dotyczące konkursu dostępne są na stronie internetowe http://www.gtquark.pl

 

 


Ostatnie lata zasadniczo zmieniły sposób myślenia o zadaniach muzeum. Dostojne instytucje otwierają się na nowych odbiorców, nowe media i nowy sposób konstruowania opowieści. Liczne przykłady takich zmian zauważyć może choćby turysta odwiedzający Kraków. Proces zapoczątkowała jeszcze w latach dziewięćdziesiątych działalność Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”. Kolejnymi jego etapami było otwarcie odnowionych oddziałów Muzeum Narodowego w Kamienicy Szołayskich i w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka oraz oddziałów Muzeum Historycznego w Fabryce Schindlera i ekspozycji archeologicznej w podziemiach krakowskiego rynku.

 

 

         

  IMMATRYKULACJA 2013

         

Od 12 września pierwszoklasiści mogą z pełnym przekonaniem nazywać siebie członkami staszicowej społeczności. Tego właśnie dnia zostali do niej uroczyście włączeni, wcześniej wykazując się między innymi umiejętnością twórczego, zespołowego działania. Wszystkie klasy otrzymały zadanie filmowe i fotograficzne. Posługując się językiem wyznaczonej konwencji filmowej miały zaprezentować swoją klasę oraz profil. Klasa matematyczno fizyczna zmierzyła się z filmem historycznym, humanistyczna z science fiction, biologiczno-chemiczna z filmem gangsterskim, menedżerska z westernem, natomiast akademicka z musicalem.

 

Przedstawiciele klas zmierzyli się też w quizie, którego fotograficzna część sprawdzała, czy zdążyli już poznać szkołę „od podszewki". Zdecydowanie najlepsza w większości konkurencji okazała się klasa biologiczno-chemiczna, tuż za nią na podium stanęły klasa menedżerska i humanistyczna. Wszystkim pierwszakom gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!

 

 

 
         

   PATRON

 

   QUIZ

 

   CZASY I LUDZIE


Stanisław Staszic (1755-1826) urodził się w rodzinie burmistrza Piły. Zgodnie z życzeniem matki został księdzem: kształcił się w Wałczu i Poznaniu, gdzie kończył seminarium duchowne. Po zakończeniu krajowej edukacji za radą ojca wyjechał na dwa lata za granicę na uniwersytety niemieckie i do Francji.

 

 


Wszystkim, którym wydaje się, że znają Stasia jak własną kieszeń proponujemy to samo zadanie, z którym musieli się zmierzyć w trakcie immatrykulacji uczniowie klas pierwszych. Waszą orientację pozwolą sprawdzić zdjęcia-zagadki.

 

 


Pierwszy egzamin maturalny w dziejach szkoły odbył się w 1877 roku. Zdawało go trzech absolwentów. Najmłodsi uczniowie mieli 11 lat; egzamin maturalny składali w wieku 19-20 lat. Każdy uczeń płacił czesne – wraz z przejściem do wyższej klasy opłata wzrastała.

 

         

  KOŁO DZIAŁA ... - 10 LAT SZKOLNEGO KOŁA CARITAS

         

Działalność Szkolnego Koła Caritas jest imponująca. Na przestrzeni 10 lat zaangażowanych było w nim 160 osób, obecnie jest ich ponad 30. Chcielibyśmy, żeby takie koła powstawały w każdej szkole – mówił na łamach „Gościa Niedzielnego” ks. Jan Łojczyk, wicedyrektor Caritas Diecezji Gliwickiej, który był gościem spotkania jubileuszowego w auli szkolnej 19 września 2013. Wśród honorowych gości znaleźli się absolwenci – byli członkowie koła (Beata Popko-Tarnowska, Wojciech Surowiec, Małgorzata Ćwieląg-Drabek, Bogumiła Bichalska-Ogonowska, Magdalena Lar, Agnieszka Skwarczowska, Błażej Bryk, Ewelina Łakoma, Karolina Sienkiewicz), którzy dzielili się swoimi wspomnieniami. Pierwsza przewodnicząca koła BeataTarnowska (ukończyła politologię) opowiadała, jak dużo radości i satysfakcji dała jej pomoc w organizacji zajęć na półkoloniach w świetlicy parafialnej w Opatowicach. Błażej Bryk (student seminarium duchownego) wspominał, ile pokory nauczyły go akcje zbiórek żywności w supermarketach przed świętami.

 

Małgorzata Ćwieląg-Drabek (ukończyła Śląski Uniwersytet Medyczny) najbardziej zapamiętała występy teatrzyku kukiełkowego w przedszkolach na terenie powiatu. Bogumiła Ogonowska(studentka rehabilitacji) zauważyła, że nie zawsze praca wolontariusza łączyła się z sukcesem. Dziękując absolwentom za obecność na uroczystości, prowadzące spotkanie (Dominika Walczyk z IIId – przewodnicząca koła i Monika Sklorz z IIIc – zastępca przewodniczącej) podkreśliły, że wielu zaproszonych nie mogło przybyć, ponieważ pracują zawodowo albo przebywają na stypendiach za granicą. Głos zabrali także zaproszeni goście: ks. prałat Eugeniusz Bienek – proboszcz parafii w Opatowicach, przy której koło powstało (15 września w kościele pw. MSiMS odbyła się msza św. w intencji członków koła) , wspomniany na początku ks. Jan Łojczyk, który wręczył na ręce opiekunki koła dyplom dla SKC od Caritas Diecezji Gliwickiej oraz pamiątkową świecę symbolizującą dzieło miłosierdzia, pani Aniela Jany – prezes Stowarzyszenia CWIP i prezes Caritas parafii.

 

Obecni byli także dyrektorzy szkoły , nauczyciele, Samorząd Szkolny oraz grupa uczniów z klas Ia i Ib zainteresowana pracą charytatywną. Podczas spotkania prezentację dorobku SKC przedstawiły Kamila Rzenno i Paulina Jakubek (obie z klasy IIb), Anna Jaruszowiec (z klasy IIId) i Anna Dziacko (z klasy IIIc). Mówiły m.in. o początkach koła, które powstało z inicjatywy 14 wolontariuszek pracujących w wakacje 2002 na półkoloniach parafialnych.

 

         

   ... TURYSTYCZNE

 

   ... SKS

 

   ... Fotograficzne


28 września 2013 roku koło turystyczne rozpoczęło sezon rajdów górskich w bieżącym roku szkolnym. 15 uczestników (uczennice i uczniowie z klas I i II – Katarzyna Blachlińska, Weronika Butrym, Maciej Cholewa, , Zuzanna Gowin, Katarzyna Grzeżulkowska, Martyna Hudziec, Maja Kabus, Aleksandra Kamińska, Jan Kloc, Katarzyna Korkus, Natalia Kwiecień, Jakub Lis, Franciszek Robak, Katarzyna Sowińska, Natalia Świerzewska, Dominika Woszek) pod opieką profesorek Moniki Jaworskiej, Barbary Wieczorek i Aleksandry Wtorek przeszli szlakami turystycznymi część Beskidu Śląskiego: Pasmo Równicy od Ustronia Polany przez Orłową i Trzy Kopce Wiślańskie do centrum Wisły. 

 

 


Zawody powiatowe i rejonowe w Szkolnej Lidze Lekkoatletycznej odbyły się 27 września na obiektach lekkoatletycznych II LO i stadionie KS Gwarek. Organizatorem było nasze liceum. Udział wzięło 5 zespołów dziewcząt i 7 zespołów chłopców, łącznie 116 uczestników. Zarówno w klasyfikacji dziewcząt, jak i chłopców zwyciężyło II LO im. S. Staszica w Tarnowskich Górach, zdobywając tytuł mistrza powiatu tarnogórskiego i rejonu tarnogórsko-lublinieckiego. Zwycięstwa te dają awans do finału Wojewódzkiej Licealiady w Szkolnej Lidze LA, która odbędzie się 8 października 2013 w Sosnowcu.

 

 

 


Szkolny Klub Fotograficzno-Filmowy działa od 2008 roku. Członkami klub są zarówno pasjonaci fotografii, jak również osoby pragnące zgłębić tajemnice technik fotograficznych. Wśród członków byli lub są zarówno uczniowie Stasia, jak również nauczyciele: prof. Andrzej Skorek, prof. Joanna Różyło, prof. Marcelina Korzus. Wśród sympatyków i członków klubu są również modelki i modele, osoby pragnące mieć ciekawe zdjęcia. W ramach działalności klubu prowadzono kursy fotograficzne, warsztaty plenerowe i zajęcia w szkolnym studiu fotograficznym.