A STOSY WCIĄŻ PŁONĄ

         

Po wejściu do auli obserwatorzy projektu zrealizowanego przez uczniów klasy 2c (pod opieką p. prof. Marleny Karnówki i p. prof. Sylwii Koj) wstępowali w świat historii „napiętnowanej przez ogień”. Zza kotary wyłaniał się przewodnik w masce (Szymon Owczarek), którego zadaniem było wprowadzenie uczestników w świat historycznych stosów. Publiczność z lękiem reagowała na widok człowieka w pelerynie i masce. Wędrówkę rozpoczynały sceny palenia płyt Beatlesów przez protestujących Amerykanów. Muzyka zespołu ilustrowała film ukazujący uśmiechnięte twarze ludzi niszczących dorobek zespołu (tę część projektu przedstawiła Bernadeta Nocoń). Kolejnym przystankiem w historii stosów były czarownice. Wokół prowizorycznego stosu postać w czarnym kapturze przybliżyła nam tragiczne historie kobiet podejrzewanych o czary. Bezpodstawne oskarżenia, przerażające tortury oraz próby, którym były poddawane niewinne kobiety - to działo się naprawdę. W inscenizacji zobaczyliśmy Karolinę Serafin, Kingę Szeją i Natalię Tworek. Uwagę widzów skierowaliśmy na rok 1600, w którym tragicznie spłonął Giordano Bruno. Dzięki emocjonalnej recytacji Eweliny Sowy słuchacze stali się ponownie świadkami śmierci filozofa i zagłady Żydów za murami getta.

 

Słowa ,,Gorejący krzew" nabierają nowego znaczenia po obejrzeniu kolejnego obrazu śmierci. Krótkie komentarze i filmy przedstawiające dwóch bohaterów - Ryszarda Siwca i Jana Palacha - oraz akty ich rozpaczy (przedstawione przez p. prof. Sylwię Koj i p. prof. Marlenę Karnówkę) poruszyły słuchaczy. Kiedy widzowie zbliżali się do utworzonego z soli pentagramu, mogli zobaczyć odtworzony (na podstawie sztuki Paula Claudela) niesprawiedliwy proces Joanny D’Arc, oskarżonej o kontaktowanie się z diabłem. Młoda i bezbronna Joanna w okrutny sposób zostaje zmuszona do przyznania się do zarzucanych jej czynów. Inscenizacja została przygotowana przez Dominikę Głowaty, Ewelinę Sowę, Mateusza Mazura, Karolinę Szczygieł, Annę Ptak i Aleksandrę Wanat. Z kolei wisząca nad stosem spalonych książek swastyka przywodziła wydarzenia ważne w historii Niemiec. Nie wszyscy wiedzą, że nazistowskie zbrodnie zapoczątkowały stosy palonych książek oraz listy ksiąg zakazanych przez III Rzeszę. Opowiadały o tych wydarzeniach Agata Klimek i Sonia Zdziebło. Publiczność rozmieszczona w dwu strefach (zonie dla Białych i zonie dla Czarnych) miała okazje posłuchać wywiadu przeprowadzonego z przedstawicielką rasistowskiego Ku Klux Klanu (w charakterystycznym białym stroju).

       

Narracja została wsparta scenami, ukazującymi ogrom prześladowań, jakim byli poddawani Czarnoskórzy i ludzie solidaryzujący się z czarnoskórą społecznością Ameryki (tę część projektu zaprezentowały Agnieszka Jedlińska i Marcelina Pietryga). Pogańskie spotkanie z siłą ognia, które miało miejsce w Noc Kupały (słowiańskie święto obchodzone w czasie najkrótszej nocy w roku), przedstawiła w prezentacji Anna Szczepanek a w tańcu Anna Ptak, Karolina Szczygieł, Beata Tobór i Aleksandra Wanat. Z kolei absolutna ciemność, symboliczny ołtarz oraz dym wprowadziły widzów w atmosferę grozy, która towarzyszyła ceremoniom składania w ofierze ludzi w różnych kulturach. Ostatnia bowiem scena miała przypomnieć znaczenie ognia i jego obecność w pradawnych obrzędach. [...]

         

  SPOTKANIE NIE TYLKO Z ...

 

  KARTKA Z ALBUMU

 

  PRZYWRÓCONE "DZIADY"


Zajęcia poświęcone postaci amerykańskiego superbohatera przeprowadziła dla uczniów naszego liceum Kaja Klimek. Jest ona absolwentką naszego liceum, studiowała dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W KPSC UJ przygotowuje pracę doktorską na temat teorii i kultury remiksu. W latach 2011 i 2012 została wyróżniona w konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. Kaja to też tłumaczka i publicystka popkulturowa. W tym roku razem z Tomaszem Raczkiem prowadziła studio oscarowe w CANAL+.

 

 


Aby przypomnieć i uczcić mijającą 4 czerwca 2014 roku 25. rocznicę częściowo wolnych wyborów do Sejmu i wolnych wyborów do Senatu ogłoszony został w naszym liceum konkurs „Kartka z albumu rodzinnego. Każdy ma w sobie Gen Wolności.” Celem konkursu było przedstawienie wydarzenia z życia naszych rodzin na tle historii kraju od 1918 do 1989 roku. Od stycznia do marca 2014 roku napływały prace uczniów, które podzielono na trzy kategorie – przedstawiające najtrudniejsze, najciekawsze i najbardziej zaskakujące wydarzenia.


 


Zainteresowani uczniowie klas drugich mieli możliwość obejrzeć w Teatrze polskim we Wrocławiu wyreżyserowane przez Michała Zadarę „Dziady”. Plany reżysera obejmują wystawienie wszystkich części „Dziadów” bez skrótów. tegoroczny spektakl objął części I, II i IV. We wrocławskim przedstawieniu części I i II to spektakl świetny – w którym głęboka i świeża lektura tekstu idzie w parze z inwencją inscenizatora. Prawdziwym objawieniem jest część IV. Kto zobaczył Bartosza Porczyka w roli Gustawa, nie będzie mógł już nie widzieć Porczyka w Gustawie.


         

  STASZIC: MOŻLIWOŚCI - PASJA - INSPIRACJE

         

Film 

 

Film

  Film

 

  NAJMŁODSI UCZNIOWIE

         

W ramach obchodów Dnia Dziecka zawitały do Staszica dzieci z tarnogórskich przedszkoli nr 4 i 11. Wizyta ta była częścią projektu „Czytają duzi i mali przyjaciele” realizowanego przez uczniów z klasy 2c. Wcześniej to my, licealiści wkroczyliśmy w ich przedszkolny świat, a teraz to oni poznali naszą szkolną codzienność. Staraliśmy się przygotować do tego jak najlepiej, by móc odpowiedzieć na każde pytanie i zaspokoić ciekawość naszych małych przyjaciół. Już od samego wejścia do szkoły przedszkolaki były bardzo podekscytowane i gotowe do odkrywania szkolnych tajemnic. Spotkanie zostało tak zaplanowane, aby dzieci - poprzez zabawę i doświadczenia - mogły poznawać świat i zasady jego funkcjonowania. Na początku grupa odwiedziła szkolną bibliotekę. Tam przedszkolaki z zaciekawieniem oglądały starą maszynę do pisania i wysłuchały krótkiej historii naszej szkoły.

 

Do krainy książek dzieci wprowadziła pani prof. Sydonia Lach, pokazując wszystkie zakamarki biblioteki. Chemia okazała się ciekawą za sprawą balonowych szaszłyków i intrygujących eksperymentów. Przedszkolaki zostały zaproszone do świata chemii przez panią prof. Justynę Bulę oraz uczniów z klasy 2a - Natalię Gębkę, Michalinę Nowaczyk, Patrycję Rosę i Angelikę Zając. Przeprowadzały swoje pierwsze doświadczenia. W pracowni zrobiło się wybuchowo i kolorowo, czemu towarzyszyło zdziwienie i radość dzieci. Fizyka okazała się dziecinnie łatwa podczas zabawy z magnesami oraz kamertonem, który najbardziej przyciągnął uwagę dzieci. W pracowni fizycznej pani prof. Jolanta Monkos wraz z uczniami - Aleksandrą Kodroń, Justyną Kuczkowską, Elżbietą Rekus, Magdaleną Żmudzińską, Karolem Imiołczykiem i Pawłem Mroczkiem - przybliżyli

       

dzieciom zagadnienia związane z prądem elektrycznym, napięciem powierzchniowym i z drganiami. Przedszkolaki były bardzo zaciekawione, mogły dotknąć przyrządów badawczych i o wszystko zapytać. Na lekcji biologii nasi mali goście wysłuchali krótkiego wykładu o żółwiach wodnych. [...]


         

  MISTRZYNI GEOLOGII

 

  SUKCES MICHAŁA DECA

 

  U "SERDECZNYCH"


Katarzyna Nowak z klasy 1e (o profilu matematyczno- geograficznym) wygrała XV edycję Ogólnopolskiego Konkursu Geologiczno - Środowiskowego organizowanego przez Państwowy Instytut Geologiczny w Warszawie. Tym samym została najlepszym młodym geologiem w Polsce. Finał odbył się w dniach 3-4 czerwca 2014 r. w Warszawie. Aby dojść do finału, Kasia musiała w pierwszym etapie napisać pracę na temat gazu łupkowego i innych surowców energetycznych, następnie (II etap) rozwiązać test 30 pytań, po którym okazało się , że jest najlepsza.

 

 


W tym roku szkolnym finalistą eliminacji centralnych XLIII Olimpiady Biologicznej został Michał Dec, uczeń klasy III a o profilu biologiczno-chemicznym. Jego praca badawcza „Zmienność morfologiczna liści buka pospolitego (Fagus sylvatica L.) na terenie gminy Tarnowskie Góry” została wyróżniona w konkursie posterów. Tym samym Michał uzyskał już 100% wynik z biologii na egzaminie maturalnym. Michał Dec jest również finalistą etapu centralnego Olimpiady Geograficznej (został nim jako uczeń pierwszej klasy). Gratulujemy!


 


Z okazji Dnia Dziecka w poniedziałkowe popołudnie 2 czerwca w świetlicy środowiskowej Stowarzyszenia „Serdeczni” na osiedlu „Przyjaźń” członkowie Szkolnego Koła „Caritas” zorganizowali piknik dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Wcześniej (30 maja) byliśmy gośćmi Stowarzyszenia na uroczystości z okazji Dnia Matki i Dnia Dziecka. Koło reprezentowała delegacja w składzie: Weronika Butrym, Patrycja Dąbrowska, Gabriela Łukasik – Zarząd Koła oraz opiekun Koła prof. Hanna Trykowska.

 


         

  GIMBO 2014 - BIEGI NA ORIENTACJĘ

         

2 czerwca odbyły się w Parku Miejskim w Tarnowskich Górach Biegi na Orientację „GIMBO 2014”. Impreza została zorganizowana przez koło turystyczne naszej szkoły dla gimnazjów z regionu tarnogórskiego. W zawodach uczestniczyli uczniowie 5 gimnazjów: Gimnazjum nr 1, Gimnazjum nr 2 i Gimnazjum nr 4 w Tarnowskich Górach, Gimnazjum z Brynka i Gimnazjum z Rybnej oraz (w osobnej konkurencji) uczniowie Staszica. Punkty kontrolne biegu zostały ustawione na terenie całego parku w bardziej lub mniej widocznych miejscach. Gimnazjaliści świetnie poradzili sobie z orientacją w terenie i czytaniem mapy. Zwycięzca zawodów w kategorii chłopców pokonał trasę i rozpoznał wszystkie punkty kontrolne już w kilkanaście minut. Wszyscy zawodnicy ukończyli bieg, większość odnalazła wszystkie punkty. Po biegu dla wszystkich przygotowano wodę i coś słodkiego. Wyniki biegu wśród dziewcząt: 1 miejsce zdobyła Dominika Król (Gimnazjum nr 1 w Tarnowskich Górach),

 

2 miejsce - Agata Faber (Gimnazjum nr 1 w Tarnowskich Górach), 3 miejsce - Monika Wiśniewska (Gimnazjum w Rybnej). Wyniki biegu wśród chłopców: 1 miejsce zdobył Karol Komada (Gimnazjum w Rybnej), 2 miejsce - Mieszko Masłowski (Gimnazjum nr 1 w Tarnowskich Górach), 3 miejsce - Roland Knop (Gimnazjum w Rybnej) oraz Piotr Jakoktochce (Gimnazjum nr 2 w Tarnowskich Górach). Zwycięzcy „GIMBO 2014” wywalczyli medale i dyplomy. Dyplomy za najwyższe lokaty otrzymali startujący w zawodach uczniowie Staszica: Tomasz Szuwald z klasy 2f, Jakub Lis z klasy 2d oraz Adam Mika z klasy 1c. Wszyscy uczestnicy biegu oraz ich opiekunowie otrzymali pamiątkowe breloczki z wizerunkiem szkoły oraz zakładki i kartki. Serdeczne podziękowania należą się sędziemu głównemu zawodów panu Henrykowi Lebkowi, który od kilku lat współpracuje z naszą szkołą. Dzięki niemu możliwe było sprawne zorganizowanie zawodów.

       

Dziękujemy również nauczycielom geografii w gimnazjach, którzy opiekowali się zawodnikami z poszczególnych szkół. Kierownikiem zawodów była Aleksandra Wtorek a wolontariuszami uczniowie klasy 2b. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda się zorganizować kolejną edycję biegów. 

         

  JĘZYK MEDIÓW

 

  WŚRÓD OSTAŃCÓW I JASKIŃ

 

  KONKURS BIBLIJNY


Współczesne komunikaty wymagają od odbiorcy znajomości pewnych kodów i umiejętności ich stosowania w odbiorze informacji. Zainteresowani tą problematyką uczniowie naszej szkoły mieli możliwość uczestniczenia w warsztatach z dyskursu medialnego. Zajęcia prowadziły Monika Biela i Maria Banaś – studentki Filologii polskiej o specjalności Dziennikarstwo w kręgu kultury na Uniwersytecie Śląskim – obie są absolwentkami naszego liceum.

 

 


Połączone klasy 2b i 2d uczestniczyły 29 maja w zajęciach terenowych z geografii w północnej części Wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej. Przy okazji uczniowie mieli okazję szlifować język niemiecki - p. prof. B. Wieczorek przygotowała zajęcia z zakresu specjalistycznego nazewnictwa. Przedmiotem zainteresowań były przede wszystkim jurajskie formy krasowe: różnorodne ostańce i grupy skał wapiennych oraz jaskinie.


 


Bogdan Gulba - uczeń klasy 2F, po zajęciu I miejsca w diecezji gliwickiej, jest uczestnikiem finału XVIII Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej. Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej jest inicjatywą katolickiego stowarzyszenia Civitas Christiana. Organizowany już po raz osiemnasty, co roku daje uczniom szkół ponadgimnazjalnych szczególną okazję do zgłębiania tekstów Biblii.

 

         

  BIELSKI "SEN"

         

Było nas dwustu. Teatr „Banialuka” w Bielsku-Białej 21 maja zagrał dla nas „Sen nocy letniej” Szekspira w reżyserii Mariana Pecki. Ta jedna z najbardziej znanych (i najczęściej wystawianych) sztuk Szekspira jest zawsze teatralnym wyzwaniem, bowiem pozwala się wystawiać i jako baśń (o miłości ludzi i elfów), i jako komedia (o rozczarowującym spotkaniu istot różnych stanów), i jako filozoficzny traktat (o ukrytych popędach kierujących wszystkimi istotami). Mocną stroną przedstawienia Pecki jest właśnie to dążenie do sygnalizowania różnych znaczeń. Słabością – chyba to, że żadne z tych znaczeń nie zostało wypowiedziane do końca. Reżyser bawi się (i bawi widzów) różnorodnymi konwencjami teatralnymi – od kabaretu i musicalu po żywy plan aktorski, teatr jarmarczny i teatr marionetek. Dąży jednak i do głębszych znaczeń. Wybór różnorodnych konwencji teatru lalkowego wydaje się funkcjonalny i sensowny. Światem „Snu nocy letniej” rządzi Szekspirowska metafora „świata, który jest teatrem”.

 

Dwa scenograficzne pomysły rozwijają tę metaforę – miniaturowy model teatry The Globe i wielkie terrarium (wewnątrz którego rozgrywają się sceny z udziałem marionetek). I tacy też są bohaterowie tej sztuki – z jednej strony wątli i słabi (rzucani sobie w ramiona, gdy dmuchnie na nich któryś z elfów) a drugiej potworni („gadzi”, kiedy coś staje im na drodze realizacji popędów). Ludzie w tym świecie kierowani są mocami, których nie rozumieją i nad którymi nie potrafią zapanować. Przekonanie o rozumności natury ludzkiej rozwiewa się co chwila jak wielokrotnie zasnuwająca scenę mgła. człowiek jest w tym świecie nie tyle aktorem (jak w kolejnej Szekspirowskiej metaforze), co marionetką (a nawet pacynką). Przedstawienie wystawiane przez ateńskich rzemieślników bywa w realizacjach „Snu nocy letniej” najczęściej jedynie komicznym intermedium. U Pecki jest ono bardzo zabawne, ale i (co rzadkie) wyraziście przypomina główne perypetie sztuki. Zasygnalizowanie tych znaczeń dokonuje się poprzez rozegranie wątku w tym samym

       

planie teatru marionetek, w którym rozegrana została główna historia trzech par kochanków. Widz dostrzega, że idiotyzmowi tej historii w niczym nie ustępuje idiotyzm bohaterów głównego wątku, którzy w finale (jak my wszyscy) z poczuciem wyższości mogą kpić z durnych rzemieślników (a przecież nieświadomie i z siebie). Zdjęcia ze strony teatru - http://www.banialuka.pl/

 

         

  W GŁĄB UMYSŁU

 

  W BATALIONIE "ZOŚKA"

 

  GOŚCIMY CHÓRY ...


W naszej szkole od listopada 2013 roku prężnie działa koło psychologiczne. Razem z panią prof. Aleksandrą Paszek uczniowie „czytają” portret sfery psychicznej człowieka. Próbują rozszyfrować ludzkie zachowania i odpowiedzieć na nurtujące pytania dotyczące umysłu. Młodzież na cotygodniowych spotkaniach zagłębia się w psychikę człowieka. Zajmują się nauką, której przedmiotem zainteresowania jest człowiek (czy grupa ludzi) a jej celem jest badanie zachowania i procesów psychicznych.

 

 


Po projekcji filmu „Powstanie Warszawskie”, w której uczestniczyli 26 maja w TCK uczniowie klas pierwszych i drugich, przedstawiamy postać porucznika Jana Wiktora Kozubka, absolwenta naszej szkoły, odznaczonego Krzyżem Walecznych, jednego z nielicznych Ślązaków - „powstańców warszawskich”. Jan Wiktor Kozubek (pseudonim „Szczerba”) urodził się 29 listopada 1915 roku w Tarnowskich Górach, w górnośląskiej rodzinie o dużych tradycjach patriotycznych.

 


18 maja gościliśmy w murach naszej szkoły ponad trzystu członków 16 chórów, którzy przybyli do naszego miasta na 68 Diecezjalny Zjazd Chórów – Święto Pieśni Ewangelickiej. W naszym budynku chórzyści przygotowywali się do występów, które (połączone z nabożeństwem) odbyły się w godzinach od 10.00 do 13.00 w Kościele Zbawiciela na tarnogórskim Rynku. Ewangelickie chóry zjechały do naszego miasta z terenu Śląska i Małopolski.

 

         

  ZATAŃCZMY NA RYNKU ... NASZEGO MIASTA

         

Na tę propozycję uczniowie klas 2c, 2d, 1b, 1d i 1c zareagowali entuzjastycznie. 29 kwietnia, w samo południe, tuż po dźwiękach tarnogórskiego hejnału, rozpoczął się pokaz tańców, uświetniający Międzynarodowy Dzień Tańca. Jako pierwszy zaprezentowaliśmy taniec śląski - trojak, którego dopełnieniem były piękne stroje tancerzy. Sięgnęliśmy także do kultury angielskiej, prezentując jeden z jej dawnych tańców. Tuż po nim przenieśliśmy się na amerykańską prowincję – nie mogło bowiem zabraknąć naszego popisowego układu do muzyki country. Z Ameryki powróciliśmy na kontynent, by zatańczyć w grecką zorbę. Naszą taneczną podróż zakończyliśmy w Belgii – blisko 60

 

osób zatańczyło jeden z narodowych tańców tego kraju. Wykonawcom pokazu towarzyszyli tarnogórzanie, zebrani na płycie tarnogórskiego rynku uczniowie naszego liceum oraz burmistrz miasta, pan Arkadiusz Czech, który pomógł nam w organizacji imprezy. Powodzenie i radość z wspólnej zabawy skłania nas do powtórzenia tego projektu w przyszłym roku. Jest jeszcze tyle narodowych tańców, które można przypomnieć, nie tylko z okazji 10.rocznicy wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej. Projekt przygotowały z uczniami panie: Anna Koj, Barbara Wieczorek i Sylwia Koj oraz gościnnie pani Vassiliki Tsirevelou z miejscowości Larisa w Grecji.

       



 

         

  ŻYWA PAMIĘĆ

 

  WATCH DOCS

 

  DAR KRWI


28 kwietnia uczniowie Staszica, jak co roku, wzięli udział w Marszu Żywych. Uczestnicy Marszu pokonali pieszo trzykilometrową trasę z byłego niemieckiego obozu Auschwitz I do byłego Auschwitz II-Birkenau. Marsze Żywych organizowane są w Oświęcimiu od 1988 r. w Dniu Pamięci o Zagładzie (Jom HaSzoa), którego data związana jest z powstaniem w getcie warszawskim.

 

 


Uczniowie klas 2c i 2e uczestniczyli w warsztatach poświęconych filmowi dokumentalnemu. Miały one miejsce w TCK a ich program zorganizowany był wokół problemów zrealizowanego w Afganistanie filmu „Za kratami nie nosimy burek”. Film irańskiego dokumentalisty Nimy Sarvestaniego zdobył w tym roku główną nagrodę Festiwalu Watch Docs Prawa Człowieka w Filmie.

 


23 kwietnia w naszej szkole odbyła się - po raz drugi w tym roku szkolnym - wyjazdowa akcja krwiodawstwa. Dawcą krwi lub jej składników może być zdrowa osoba w wieku 18-65 lat, legitymująca się dokumentem tożsamości ze zdjęciem i numerem PESEL. Krwiodawstwo w Polsce ma charakter honorowy, co oznacza, że poza ściśle określonymi wyjątkami opiera się na zasadzie dobrowolnego i bezpłatnego oddawania krwi.

 

         

  POŻEGNANIA I POWROTY

         

25 kwietnia był ostatnim dniem nauki tegorocznych maturzystów. W samo południe w auli szkolnej spotkali się maturzyści i ich rodzice, dyrekcja, wychowawcy oraz nauczyciele, aby podsumować minione trzy lata, pogratulować absolwentom sukcesów oraz rozdać nagrody i wyróżnienia najlepszym, zaś rodzicom najlepszych - listy gratulacyjne. Przygotowano również podziękowania dla rodziców, którzy zaangażowali się w pracę Rady Rodziców i organizację studniówki. Mottem tegorocznej uroczystości były słowa patrona naszej szkoły: „Talent jest jak kawałek szlachetnego, ale surowego metalu i dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nada”. W czasie uroczystości uhonorowano finalistów olimpiad oraz konkursów. Nagrody otrzymali:

 

- Michał Dec - finalista zawodów centralnych XLIII Olimpiady Biologicznej (pod opieką pani profesor Ireny Soboty-Piontek), finalista zawodów centralnych XXXVIII Olimpiady Geograficznej (tytuł zdobył w roku szkolnym 2011/2012 pod opieką pani prof. Aleksandry Wtorek) oraz finalista eliminacji okręgowych XXVIII Olimpiady Wiedzy Ekologicznej w roku szkolnym 2012/2013;
Marta Staszik - finalistka zawodów centralnych Ogólnopolskiej Olimpiady o Zdrowym Żywieniu w roku szkolnym 2012/2013 (opiekun olimpiady pani profesor Krystyna Duch);
- Marcelina Kasprusz i Patryk Rzepczyk – laureaci I miejsca Ogólnopolskiego Konkursu z Fizyki „ Z energetyką w przyszłość” (uczniowie przygotowywali się pod opieka pani prof. Jolanty Monkos);

       

- Sandra Sobotta - uczestniczka II etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie (opiekun - pani prof. Joanna Kroczek). [...]

 

         

  MICHAŁ OLESZCZYK

 

  ADAM KARCZ

 

  KORNELIUSZ OKOŃ


Kolejny raz mieliśmy przyjemność gościć w Staszicu doktora Michała Oleszczyka - absolwenta naszego liceum, krytyka filmowego, recenzenta i tłumacza, najbardziej ostatnio znanego z racji objęcia funkcji dyrektora artystycznego Festiwalu Filmowego w Gdyni. Tematem naszego spotkania była przyszłość, lecz aby móc o niej rozmawiać, musieliśmy trochę cofnąć się w czasie.

 


 


W organizowanym z okazji 25. rocznicy odzyskania niepodległości przez „Gazetę Wyborczą” i TVN plebiscycie „Ludzie Wolności” wśród kandydatów do tytułu znalazła się drużyna studentów z Politechniki Warszawskiej, która stworzyła najlepszy w Europie projekt robota-koparki zdolnej do pracy na Księżycu, Husara. Członkiem tego zespołu jest również absolwent Staszica Adam Karcz.


 


Kiedy rozmawiamy ze znajomymi na szkolnym korytarzu, nie zawsze zwracamy uwagę na ton głosu czy gestykulację. Odbieramy to jako rzecz dla nas naturalną i oczywistą. Tak samo wygląda sprawa przekazywanego przez nas komunikatu. Mamy nadzieję, że nasz kolega czy koleżanka zrozumieli nas bez żadnego problemu. Nieporozumienia pojawiają się w chwili, gdy dostrzegamy nieścisłości w naszej rozmowie, bo rozmówca nie odebrał prawidłowo komunikatu.

 

         

  MECZ OSTATNI

         

W naszej szkole odbył się Wojewódzki Finał Licealiady w siatkówce chłopców. W rozgrywkach brały udział drużyny IX LO im. C.K. Norwida z Częstochowy, II LO z Cieszyna, II LO im. S. Staszica w Tarnowskich Górach. Po raz ostatni szkołę naszą reprezentowali: Patryk Rzepczyk (kapitan), Wiktor Sobota, Marcin Wolf, Dariusz Chamera, Patryk Rogocz, Bartek Łazarczyk, Daniel Marciniak, Mateusz Mazur, Daniel Waloszczyk, Łukasz Płonka, Szymon Flakus. Zawody zostały rozegrane systemem „każdy z każdym”. Po losowaniu drużyna naszej szkoły zagrała pierwszy mecz z IX LO z Częstochowy, a drugi z II LO z Cieszyna. Należy dodać, że drużyny naszych przeciwników to zespoły trenujące w klubach lub szkoły mistrzostwa sportowego o zwiększonej ilości godzin wychowania

 

fizycznego (10 godzin tygodniowo), które na co dzień uczestniczą w treningach i meczach ligowych, dlatego tak ogromnym sukcesem naszej szkolnej reprezentacji było dostanie się do takiego finału. Mimo że przeciwnicy prezentowali świetny poziom, również nasi reprezentanci pokazali zagrywki, po których ręce same składały się do oklasków. Atakując piłkę z krótkiej, przesuniętej krótkiej atakami z I i VI strefy wywoływali aplauz tłumnie zgromadzonej publiczności. Pokazali się z jak najlepszej strony – byliśmy z nich dumni. Łatwo zwycięstwa nie oddali, walczyli do końca jak równy z równym, za co im dziękujemy. Należy dodać, że zawody stały na wysokim poziomie i to nie tylko sportowym, ale także organizacyjnym. Atmosfera, która panowała na naszej Sali, była fantastyczna za sprawą naszej publiczności, którą stanowili

       

głównie uczniowie naszej szkoły. Końcowy wynik zawodów wyglądał następująco: I miejsce zajęła drużyna IX LO z Częstochowy, II miejsce - II LO z Cieszyna, III miejsce – II LO z Tarnowskich Gór. Informację ilustrujemy zdjęciami z różnych okresów istnienia drużyny. Zawodnikom – maturzystom życzymy powodzenia (również na egzaminach).
 

         

  RAJD NA BARANIĄ

 

  GRECKIE IMPRESJE

 

  CZAS NA MEKSYK


W kwietniu odbył się kolejny rajd górski naszego koła turystycznego. Ustaliła się już stała ekipa pasjonatów gór z klas pierwszych (głównie z klas Ie i Ic), ale tym razem dołączyła do nas grupa absolwentów, którzy przypomnieli sobie jak to dawnej bywało na wyjazdach ze Staszica. W spacerowym tempie przeszliśmy prawie 20 km szlakami przechodzącymi przez jeden z najwyższych szczytów Beskidu Śląskiego, czyli Baranią Górę.

 


 


29 kwietnia w Muzeum Miejskim w Tarnowskich Górach odbyło się spotkanie z Vassiliki Tsirevelou. Prelegentka mówiła o greckich obyczajach świątecznych, strojach, kuchni i tańcach. Znana wielu naszym uczniom z zajęć w szkole Vassiliki Tsirevelou pochodzi z miejscowości Larrisa (niedaleko Salonik). Obecnie bierze udział w Programie Comenius, którego celem jest poznanie i przybliżenie innych kultur europejskich w jednoczącej sie Europie poprzez wymianę doświadczeń w zakresie edukacji szkolnej.


 


W kolejną daleką podróż na spotkaniu „geomaniaków” zabrał nas Pan Stefan Wylezałek. Tym razem barwna opowieść, zdjęcia i eksponaty związane były z Meksykiem. Dla pana Stefana była to wymarzona podróż życia, na którą zabrał żonę. Meksyk, kraj należący do tzw. „Ameryki Łacińskiej” o powierzchni prawie 2 mln. km ² położony jest w Ameryce Północnej i jest zamieszkiwany przez 122 mln ludzi. Językiem urzędowym jest hiszpański, ale ludność posługuje się ok. 60 dialektami, głównie indiańskimi.

 

         

  PO LONDYNIE ŚLADAMI POTTERA

         

Wycieczka szkolna do Londynu śladami Harrego Pottera odbyła się na przełomie marca i kwietnia. Brali w niej udział uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich wraz z nauczycielami – prof. Anną Włodek i prof. Marcinem Kupką. Swoje wrażenia przedstawiają Klaudia Czapla i Anna Jaksik z klasy 2e: „Po całodniowej podróży mogliśmy podziwiać wschód słońca, płynąc na promie z Calais we Francji do Dover i w ten sposób przywitać Wyspę. Nasz pierwszy dzień zwiedzania skupił się na centrum Londynu. Mieliśmy okazję stanąć równocześnie na dwóch półkulach w Królewskim Obserwatorium Astronomicznym w Greenwich, w którym oznaczono południk „0”. Zwiedzenie mieszkań dawnych badaczy, wystawy naukowe i przyrządy - jak camera obscura - pozwoliły nam wczuć się w atmosferę tego miejsca. Odbyliśmy także rejs statkiem po Tamizie, podczas którego mijaliśmy wiele charakterystycznych dla miasta zabytków. W Westminster Abbey odwiedziliśmy miejsca spoczynku królów i mieliśmy okazję zapoznać się z architekturą kościoła. Tym, co sprawiło, iż niektórzy chodzili z głowami zadartymi do góry, były piękne gotyckie sklepienia, inni natomiast, bardziej przyziemnie, przyglądali się grobowcom monarchów i szlachty brytyjskiej. Oczywiście wycieczka do Londynu nie obyłaby się bez sesji zdjęciowych przy czerwonych budkach telefonicznych i słynnym zegarze Big Ben. Rezydencji i biura premiera Wielkiej Brytanii, Davida Camerona, przy Downing Street nie dane było nam zobaczyć ze względów bezpieczeństwa.

 

Następnego dnia, wypoczęci, gdy wyglądaliśmy już mniej podejrzanie, mogliśmy spokojnie zasiąść pod londyńską twierdzą i dawnym więzieniem Tower. Pilot starał się wzbogacić naszą wiedzę historyczną. Z zapamiętanych ciekawostek, warto wspomnieć o kierowcy double-deckera [piętrowego autobusu], który w roku 1952, nie zatrzymał się na czerwonym świetle na Tower Bridge i wjechał na niego, gdy ten się już podnosił [jest to most zwodzony]. Wydarzenie to przeszło do historii, gdyż kierowcy udało się przeskoczyć i poza kilkoma siniakami, nic się nikomu nie stało. Po wizycie w Globe Theatre, przespacerowaliśmy się po Millennium Bridge, który – zgodnie z tematem przewodnim naszej wycieczki – nawiązywał do serii o Harrym. Ataku śmierciożerców nie było w programie atrakcji i niczym nie niepokojeni poszliśmy na kolejny plan zdjęciowy, mianowicie Leadenhall Market, który pełnił w filmie funkcję części ulicy Pokątnej. Dla osób mniej zainteresowanych fantastycznym wymiarem wycieczki również nie zabrakło obiektów - mieli okazję zobaczyć katedrę St. Paul's, budynek giełdy oraz Bank of England. W British Museum każdy mógł zająć się tym, co go interesowało. Budynek jest ogromny i posiada ponad 7 milionów eksponatów. Podziwiać mogliśmy Kamień z Rosetty, mumie, wystawę wschodnią, zbroję samuraja, mechanizmy zegarowe, czy też - prawdziwą gratkę dla uczniów z profilu z rozszerzoną historią - płaskorzeźbę przedstawiającą Asurbanipala II. W trzecim dniu wybraliśmy się do Oxfordu, miasta studentów.

       

Zwiedziliśmy kolegium Christ Church, które zarówno było jednym z planów filmowych o HP, jak też miejscem, gdzie uczył się Lewis Carroll - autor „Alicji w Krainie Czarów”. Ślady „Alicji" pokazała nam pewna uprzejma pani w sali jadalnej - otóż postaci z książki zostały uwiecznione na jednym z witraży. Następnie dostaliśmy trochę czasu na chłonięcie atmosfery miasta, odmiennej od pełnego wieżowców londyńskiego centrum. Można było udać się na zakupy, zajrzeć do małego kościółka, wrócić do budynków uniwersyteckich bądź też stanąć i posłuchać jak grają uliczni artyści. [...]
 

         

  W THE GLOBE I HOGWARCIE

 

  MUDDY, BLOODY LONDON

 

  AMERYKA WIELU KULTUR


Wrażenia z wizyty w The Globe przedstawiają Ola Wanat i Kinga Szeja z klasy 2c: „Okazała półokragła konstrukcja z charakterystyczną zabudową przypominająca mur pruski oraz trzcinowym dachem, przez którego otwór wdziera się wiosenne słońce. Taki widok ukazał się naszym oczom, gdy - po przekroczeniu jednego z londyńskich mostów - stanęliśmy na drugim brzegu Tamizy. Współczesny budynek jest wierną rekonstrukcją teatru elżbietańskiego, usytuowaną blisko miejsca, w którym znajdował się oryginał.

 

 


A story of vice, mystery and honour. Dodger, a character inspired by Charles Dickens’ pickpocket Artful Dodger from Oliver Twist, from the very first pages, becomes involuntarily involved is a plot which will turn his life upside down. The protagonist, a street urchin whose job is to search sewage for coins and other valuables, saves a beautiful young girl from the hands of dangerous villains who work for an influential and cruel stranger. Dodger meets both, new friends and foes.


 


Jadąc na konferencję naukową „Race and Ethnicity in American Culture” zorganizowaną przez Klub Amerykański Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, spodziewaliśmy się cyklu wykładów i prezentacji na powyższy temat. Tymczasem spotkała nas duża niespodzianka. Rozpoczęliśmy od nauki hymnu amerykańskiego, który, trzeba przyznać, okazał się trudnym do zaśpiewania utworem. Po paru próbach, kiedy to publiczność w miarę opanowała melodię, nastąpiło uroczyste rozpoczęcie konferencji.

 

         

  TYDZIEŃ MÓZGU W STASZICU

         

Brain Awareness Week-pierwszy raz obchodziły go Stany Zjednoczone w dniach 12.03-16.03 1996 roku, w Polsce od 1999 roku cieszy się sporym zainteresowaniem wielu uczelni medycznych oraz szkół średnich. Celem „Tygodnia Mózgu" jest zwiększenie wiedzy o najważniejszym narządzie organizmu - mózgu, układzie nerwowym oraz jego działaniu w normie i patologii. W tym roku w naszej szkole postanowiliśmy promować ideę tego projektu. W związku z tym od 10 do 14 marca na korytarzach Staszica mogliśmy obcować z wiedzą o mózgu w różnych perspektywach oraz postaciach. Uczniowie klasy II a (Natalia Gębka, Weronika Grzegorczyk, Weronika Karcz, Aneta Kościelny, Weronika Mszyca oraz Mateusz Wrocławski) przygotowali prezentacje multimedialne, w których zawarte były ciekawostki o „kierowniku" naszego ciała, fazach snu oraz obrazie mózgu w sztuce. Ich projekcję mogliśmy zaobserwować na przerwach pomiędzy lekcjami.

 

Odwiedziliśmy również klasy II na zajęciach przyrody - Daniel Marciniak oraz Michalina Nowaczyk przygotowali prezentacje „Mity o mózgu" oraz „Mózg nas oszukuje". Ciekawy wykład, tym razem w języku angielskim, przygotowały Patrycja Dąbrowska („Upload Brain") oraz Natalia Mirowska(„Lucyfer Effect"). W wielu klasach w ramach zajęć języka angielskiego uczniowie mieli okazję zobaczyć film „Test Your Brain", który możemy obejrzeć również na kanale National Geographic. Natomiast Agata Piasecka oraz Mateusz Wrocławski przygotowali „słodką odsłonę” tego narządu w postaci babeczek, których zdjęcia można zobaczyć poniżej. W ramach tegoż projektu klasa II a miała zaszczyt wysłuchać dwugodzinnego wykładu Pani dr Elżbiety Gębki na temat współczesnych chorób mózgu, ich objawów, leczenia oraz profilaktyki. Mogliśmy dowiedzieć się więcej o takich dolegliwościach jak migrena, padaczka, stwardnienie rozsiane oraz bóle klasterowe, a

       

szczególną uwagę nasz Gość poświęcił na chorobę Alzheimera, na temat której zobaczyliśmy również film ukazujący problemy ludzi chorych oraz trudności w sprawowaniu opieki nad nimi. Pod koniec spotkania wzięliśmy udział w grze dydaktycznej, która była bezpośrednio związana w wykładem. Uczniowie klas biologiczno-chemicznych mieli okazję przeprowadzić „operację" mózgu przy użyciu komputera, o której kilka słów po angielsku napisała Karolina Działach: [...]
 

         

  Z ENERGETYKĄ W ...

 

  DRUGIE ŻYCIE

 

  STARYCH ZADAŃ CZAR ...


Uczniowie klasy 3a Marcelina Kasprusz i Patryk Rzepczyk zwyciężyli w V edycji Ogólnopolskiego Konkursu Fizycznego "Z energetyką w przyszłość". Główną nagrodą był tygodniowy wyjazd do Parlamentu Europejskiego w Brukseli sponsorowany przez prof. Jerzego Buzka. Do udziału w konkursie organizatorzy zaprosili uczniów szkół ponadgimnazjalnych interesujących się nowoczesnymi źródłami pozyskiwania energii i problematyką elektryczności na świecie.

 

 


Oświadczenie woli to mały, niepozorny dokument, który za sprawą podpisu zyskuje niezwykłą moc. Jedno świadome wyrażenie zgody na oddanie swoich narządów do przeszczepu jest decyzją, która może uratować życie i przywrócić zdrowie kilku osobom. Proponujemy zapoznanie się z zasadami akcji „Drugie życie”, która ma na celu promocję oświadczeń woli poprzez przekazywanie informacji na temat transplantacji.

 


Czasem w domowej biblioteczce, w antykwariacie lub na targach staroci można natknąć się na stare zbiory zadań. Często odkładamy je z powrotem na półkę, nie zdając sobie sprawy jak ciekawą książkę mamy w ręce. Należy wówczas pomyśleć o uczniach, którzy z niej korzystali , o ich wysiłku i pocie wylanym w trakcie rozwiązywania z nich zadań.