Młodzi głosują

Młodzi głosują

11 października 2019 roku w Staszicu zostały przeprowadzone szkolne wybory parlamentarne. Wybory odbyły się w ramach projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młodzi głosują”. Grupa uczniów z klasy 1b zaangażowała się w przeprowadzenia akcji w naszej szkole. Zadaniem Natalii, Oli, Karola, Oskara i Michała było umożliwienie uczniom szkoły udziału w wyborach poprzez działania profrekwencyjne, zorganizowanie lokalu wyborczego, urny i udział w pracach komisji a także zliczenie głosów i ogłoszenie wyników.

„W czasie trwania projektu staraliśmy się zrealizować jak najwięcej działań zachęcających do udziału w wyborach. Zaplanowaliśmy przeprowadzenie ankiety wśród uczniów naszej szkoły, przygotowanie plakatów informujących o szczegółach głosowania oraz ogłaszanie szansy oddania głosu na forum wszystkich klas, a dzięki pomocy samorządu – nawet w mediach społecznościowych. Nasze działania były skierowane do wszystkich uczniów liceum. Każdy z uczestników projektu bardzo się zaangażował, jednakże dla sprawnego i szybkiego przygotowania kampanii podzieliliśmy się działaniami. Plakat stworzył Oskar, Karol wymyślił pytania do ankiety, a resztę zadań wykonaliśmy jako grupa, rozdzielając je sprawiedliwie: każdy przeliczył jedną część ankiet, a do ogłoszeń i rozwieszania plakatów stworzyliśmy dwie drużyny, dzięki czemu zaoszczędziliśmy dużo czasu.”

„Zaplanowane działania przeprowadziliśmy z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym, dlatego już na ponad tydzień przed wyborami przygotowaliśmy potrzebne materiały i rozpoczęliśmy kampanię. Ankietę przeprowadziliśmy wśród pięciu klas naszej szkoły, natomiast z ogłoszeniami dotarliśmy do wszystkich uczniów. Dodatkowo umieściliśmy plakaty w najbardziej widocznych miejscach szkoły, aby nikt nie przegapił szansy oddania głosu. Uczniowie w większości zareagowali pozytywnie, wykazali się chęcią udziału w prowadzonych przez nas aktywnościach (ankiety) oraz w całej inicjatywie prawyborów. W czasie kampanii współpracowaliśmy z samorządem uczniowskim, który zadbał o jak największy zakres dotarcia informacji do odbiorców (…). Pozytywnym zaskoczeniem było dla nas duże zainteresowanie projektem wśród uczniów oraz bezproblemowe uzyskanie zgody na wykonanie wszystkich zaplanowanych akcji.”

„Teraz już wiemy, jak wygląda przeprowadzanie takiego projektu, więc możemy zastanowić się nad organizacją kolejnego. Myślę, że przy następnej kampanii zmienilibyśmy formę niektórych działań na coś nowego i nietuzinkowego, dzięki czemu zachęcilibyśmy do udziału większą liczbę osób.”