Szlakiem wiedeńskich muzeów
Uczennice i uczniowie klas medialno-prawnych po raz kolejny wyruszyli na zwiedzanie europejskich muzeów. Tym razem uwagę poświęciliśmy zbiorom austriackim, zgromadzonym w Wiedniu. Przede wszystkim podziwialiśmy zbiory Muzeum Historii Sztuki – wspaniała, niezwykle bogata w arcydzieła kolekcja zachwyciła nas dziełami wybitnych twórców, takich jak Rafael, Vermeer, Rembrandt, Dürer Wrażenie zrobiła także niezwykła kolekcja starożytna oraz egipsko-orientalna.
Będąc w Wiedniu, nie można pominąć dzieł najsłynniejszego austriackiego artysty – Gustawa Klimta, którego prace omawialiśmy w Górnym Belvederze, podobnie jak obrazy Egona Schiele. W muzeum Albertina z kolei zgromadzono dzieła m.in. impresjonistów – Renoira, Moneta i surrealistów, których oryginalność także usiłowaliśmy wspólnie zgłębić. W Muzeum Nauk Przyrodniczych podziwialiśmy obiekty, których wartość dla historii nauki jest niepodważalna, a perłą wśród zbiorów jest licząca 29 500 lat i mierząca zaledwie jedenaście centymetrów Wenus z Willendorf, odnaleziona w 1908 r. w Wachau w Dolnej Austrii. To dzieło z epoki kamienia łupanego zalicza się do najważniejszych znalezisk archeologicznych na świecie i można je podziwiać w „gablocie Wenus” obok liczącej 36 000 lat figurki z Stratzing (Fanny).
Na zakończenie naszych artystycznych warsztatów odwiedziliśmy Muzeum Techniki oraz KunstHausWien – muzeum w dzielnicy Landstrasse, zaprojektowane przez artystę austriackiego Friedensreicha Hundertwassera. Budynek muzeum reprezentuje typowy styl Hundertwassera: nierówne linie, nierówne podłogi, fasada udekorowana kolorowymi mozaikami.
Wyjazd miał także charakter okolicznościowy, bowiem wieczorami mogliśmy wprowadzić się w nastrój świąteczny na adwentowych jarmarkach wiedeńskich. Charakterystyczną cechą tych jesienno-zimowych spotkań z wielką sztuką jest założenie, by zobaczyć i omówić jak najwięcej dzieł sztuki, dlatego w każdym z muzeów prowadzone są zajęcia przez nauczycieli organizujących warsztaty (Sylwię Koj i Kazimierza Sporonia). Wspólnie uczymy się interpretować i odczuwać dzieła mistrzów.