PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY II LO IM. STANISŁAWA STASZICA W TARNOWSKICH GÓRACH
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny ma dopomóc uczniom w osiągnięciu harmonijnego i wszechstronnego rozwoju poprzez tworzenie w szkole atmosfery sprzyjającej kształtowaniu się zdolności krytycznego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, umiejętności współdziałania w grupie, poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, umiejętności dokonywania wyboru oraz wyrażania własnych emocji i radzenia sobie z nimi.
Priorytety programu na rok szkolny 2024/2025 ustalone zostały w wyniku ewaluacji pracy szkoły oraz diagnozy potrzeb i oczekiwań społeczności szkolnej.
Zadania priorytetowe na rok szkolny 2024/2025:
- Integracja uczniów w poczuciu bezpieczeństwa, w oparciu o zasady poszanowania godności i równości praw. Kształtowanie u uczniów i uczennic postaw umożliwiających sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie w grupie.
- Kształtowanie u uczniów i uczennic skutecznych sposobów radzenia sobie z konsekwencjami funkcjonowania w przestrzeni warunkowanej przez nowe media i sytuacje kryzysowe.
Obszar | Zadania szkoły |
Założenia aksjologiczne | – wspieranie uczniów w wyznaczaniu i realizacji celów życiowych w duchu szacunku dla innych, – rozwijanie poczucia przynależności do wspólnot lokalnej, narodowej i europejskiej oraz poczucia odpowiedzialności obywatelskiej, – kształtowanie postawy refleksyjnej wobec kulturowego otoczenia, umożliwiającej świadome i odpowiedzialne mierzenie się z wyzwaniami współczesności, – uświadamianie roli dziedzictwa historyczno-kulturowego w procesie kształtowania tożsamości jednostki, – kształtowanie postawy ciekawości poznawczej oraz szacunku wobec historycznej prawdy, – wdrażanie uczniów i uczennic do roli członka/członkini społeczeństwa obywatelskiego poprzez umożliwienie im rozszerzenia postawy aktywnej, również na pole działań ogólnospołecznych i ogólnoludzkich, – kształtowanie postaw alternatywnych wobec konsumpcyjnego stylu życia, – wprowadzanie elementów edukacji międzykulturowej, w tym poszerzanie wiedzy na temat obszaru kulturowego, w którym uczeń żyje (wraz z takimi jego konsekwencjami, jak religia, sztuka, system wartości) przy jednoczesnym uświadamianiu istnienia alternatywnych obszarów i systemów kulturowych; |
Rozwój społeczny | – integrowanie zespołu klasowego , tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie, – integrowanie uczniów i uczennic klas pierwszych ze społecznością starszych klas, – promowanie otwartości w życiu społecznym, w tym wolontariatu oraz poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych, – wdrażanie do samorządności i uczestnictwa w demokratycznym życiu społecznym oraz rozwiązywania problemów o charakterze społecznym, – przekazywanie informacji na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów dotyczących zażywania środków psychoaktywnych oraz obowiązujących procedur postępowania – przekazywanie informacji na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów dotyczących aktywności w sieci, – wspieranie rozwoju edukacyjnego i zawodowego ucznia, -systematyczne doskonalenie się nauczycieli w zakresie kompetencji wychowawczych, pracy z grupą, podmiotowych relacji z uczniami; |
Rozwój emocjonalny | – pomoc w samopoznaniu, samoocenie oraz akceptacji siebie, – kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, – pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych oraz w kształtowaniu umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli i radzenia sobie ze stresem, – rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych, w tym empatii, asertywności, – kształtowanie krytycznego myślenia oraz wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi, – profilaktyka uzależnień cywilizacyjnych, w tym przedstawienie narzędzi i metod obrony przed zagrożeniami związanymi z komunikacją internetową; |
Rozwój intelektualny | – budzenie ciekawości poznawczej, – pomoc w odkrywaniu własnych możliwości , predyspozycji , talentów i ich twórczym wykorzystaniu, – rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, – kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji, – kształtowanie umiejętności selekcji, syntezy i analizy, – przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, przynależności i satysfakcji życiowej, – poszerzanie wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży oraz rozpoznawania przez nauczycieli i rodziców wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych; |
Rozwój zdrowotny | – kształtowanie wśród uczniów postaw promujących zdrowy styl życia oraz podejmowanie zachowań prozdrowotnych, – propagowanie aktywnych sposobów wypoczynku i spędzania czasu wolnego, – realizowanie programów profilaktycznych i dotyczących promocji zdrowia, – uświadamianie zagrożeń związanych z pandemią, nałogami i uzależnieniami, – udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej, a także informacji na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów dotyczących zażywania środków psychoaktywnych |