PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY  II LO IM. STANISŁAWA  STASZICA  W  TARNOWSKICH GÓRACH

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY  II LO IM. STANISŁAWA  STASZICA  W  TARNOWSKICH GÓRACH

  

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny ma dopomóc uczniom w osiągnięciu harmonijnego     i wszechstronnego rozwoju  poprzez tworzenie w szkole atmosfery sprzyjającej kształtowaniu się zdolności krytycznego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, umiejętności współdziałania w grupie, poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, umiejętności dokonywania wyboru oraz wyrażania własnych emocji  i radzenia sobie z nimi.

Priorytety programu na rok szkolny 2024/2025 ustalone zostały w wyniku ewaluacji pracy szkoły oraz diagnozy potrzeb i oczekiwań społeczności szkolnej.

Zadania priorytetowe na rok szkolny 2024/2025:

  • Integracja uczniów w poczuciu bezpieczeństwa, w oparciu o zasady poszanowania godności i równości praw. Kształtowanie u uczniów i uczennic postaw umożliwiających sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie w grupie.
  • Kształtowanie u uczniów i uczennic skutecznych sposobów radzenia sobie z konsekwencjami funkcjonowania w przestrzeni warunkowanej przez nowe media i sytuacje kryzysowe.
Obszar  Zadania szkoły
  Założenia aksjologiczne  – wspieranie  uczniów w wyznaczaniu i realizacji celów życiowych w duchu szacunku dla innych,
– rozwijanie poczucia przynależności do wspólnot lokalnej, narodowej i europejskiej oraz poczucia odpowiedzialności obywatelskiej,
– kształtowanie postawy refleksyjnej wobec kulturowego otoczenia, umożliwiającej świadome i odpowiedzialne mierzenie się z wyzwaniami współczesności, – uświadamianie roli dziedzictwa historyczno-kulturowego w procesie kształtowania tożsamości jednostki,
– kształtowanie postawy ciekawości poznawczej oraz szacunku wobec historycznej prawdy,
– wdrażanie uczniów i uczennic do roli członka/członkini społeczeństwa obywatelskiego poprzez umożliwienie im rozszerzenia postawy aktywnej, również na pole działań ogólnospołecznych i ogólnoludzkich,
– kształtowanie postaw alternatywnych wobec konsumpcyjnego stylu życia,
– wprowadzanie elementów edukacji międzykulturowej, w tym poszerzanie wiedzy na temat obszaru kulturowego, w którym uczeń żyje (wraz z takimi jego konsekwencjami, jak religia, sztuka, system wartości) przy jednoczesnym uświadamianiu istnienia alternatywnych obszarów i systemów kulturowych;  
  Rozwój społeczny  – integrowanie zespołu klasowego , tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie,
– integrowanie uczniów i uczennic klas pierwszych ze społecznością starszych klas,
– promowanie otwartości w życiu społecznym,  w tym wolontariatu oraz poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych,
– wdrażanie do samorządności i uczestnictwa w demokratycznym życiu społecznym oraz rozwiązywania problemów o charakterze społecznym,
– przekazywanie informacji na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów dotyczących zażywania środków psychoaktywnych oraz  obowiązujących procedur postępowania
– przekazywanie informacji na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów dotyczących aktywności w sieci,
– wspieranie rozwoju edukacyjnego i zawodowego ucznia,
-systematyczne doskonalenie się nauczycieli w zakresie kompetencji wychowawczych, pracy z grupą, podmiotowych relacji z uczniami;  
  Rozwój emocjonalny  – pomoc w samopoznaniu, samoocenie oraz  akceptacji siebie,
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,  
– pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych oraz w kształtowaniu umiejętności życiowych, w szczególności  samokontroli i  radzenia sobie ze stresem,
– rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych, w tym empatii, asertywności,                                            
–  kształtowanie krytycznego myślenia  oraz wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi,
– profilaktyka uzależnień cywilizacyjnych, w tym przedstawienie narzędzi i metod obrony przed zagrożeniami związanymi z komunikacją internetową;  
  Rozwój intelektualny  – budzenie ciekawości poznawczej,
– pomoc w odkrywaniu własnych możliwości , predyspozycji , talentów i ich twórczym wykorzystaniu,
– rozwijanie umiejętności twórczego myślenia,
– kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji,
– kształtowanie umiejętności selekcji, syntezy i analizy,
– przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, przynależności i satysfakcji życiowej,
– poszerzanie wiedzy na temat  prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży oraz rozpoznawania przez nauczycieli i rodziców wczesnych objawów używania środków  psychoaktywnych;  
  Rozwój zdrowotny  – kształtowanie wśród uczniów postaw promujących zdrowy styl życia oraz podejmowanie zachowań prozdrowotnych,
– propagowanie aktywnych sposobów wypoczynku i spędzania czasu wolnego,
– realizowanie  programów profilaktycznych i dotyczących promocji zdrowia,
– uświadamianie zagrożeń związanych z pandemią, nałogami i uzależnieniami,
– udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej, a także informacji na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów dotyczących zażywania środków psychoaktywnych