Klasa matematyczno-fizyczna

Klasa matematyczno-fizyczna

Klasa matematyczno-fizyczna

Poznajcie pasję Jakuba Sikorskiego

„Jestem uczniem klasy o profilu matematyczno-fizycznym. Od 2013 roku trenuję lekkoatletykę specjalizując się w biegach sprinterskich. Od 2019 roku reprezentuję barwy AWF-u Katowice. Moim największym osiągnięciem jest srebrny medal na Mistrzostwach Polski Młodzików w biegu na 100 metrów.

Święto Liczby Pi

Oglądając nagranie przedstawiające przygotowania do święta Liczby Pi z ubiegłego roku, spróbujcie odnaleźć w ciągu liczb swoją datę urodzenia.

Cern Masterclass

4 marca 2020 roku dziewięcioro uczniów naszej szkoły uczestniczyło w projekcie Cern Masterclass - Hands on Particle Physics. Uczniowie naszej szkoły regularnie biorą udział w tym projekcie. Tym razem warsztaty odbyły się w Katowicach. Pod czujnym okiem pracowników naukowych Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie oraz Centrum Fizyki Jądrowej CERN uczniowie pracują z prawdziwymi danymi zebranymi przez detektor ATLAS przy akceleratorze LHC (Large Hadron Collider - Wielki Zderzacz Hadronów).

Szachiści w finale Licealiady

W roku szkolnym 2019/2020 drużyna szachistów prowadzona przez pana Radosława Kucińskiego zdobyła IX miejsce w finale wojewódzkiej Licealiady.

Banach. Między duchem a materią

Uczniowie Staszica z klas o rozszerzonym nauczaniu matematyki wzięli udział w Tarnogórskim Centrum Kultury w seansie filmu biograficznego „Banach. Między duchem a materią”. Tarnogórska projekcja – połączona ze spotkaniem z reżyserem filmu Wiesławem Saniewskim – była póki co czwartą (po Krakowie, Wrocławiu i Chicago). Wkrótce film pokazany zostanie w Szwecji. W przyszłości prezentowany będzie w telewizji.

Bliskie spotkania z astronomią

Miniony rok obfitował w wiele wydarzeń dotyczących astronomii, astrofizyki i lotów kosmicznych. Przede wszystkim w lipcu obchodziliśmy 50.rocznicę lądowania człowieka na Księżycu. Ponadto 100.lecie swego istnienia obchodziła Międzynarodowa Unia Astronomiczna.

Oświecona monarchia czy demokracja ?

Jakub Włodarz z klasy 3a ułożył program komputerowy, wykorzystujący metodę Monte Carlo i udowadnia, że…

Co ukrywa zdjęcie?

„Jak ukryć wiadomość w dowolnym zdjęciu?” - na to pytanie próbował odpowiedzieć uczniom Staszica dr inż. Marek Żabka z Wydziału Matematyki Stosowanej Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Cosmic Ray Extremely Distributed Observatory

czyli Ekstremalnie Rozproszone Obserwatorium Promieniowania Kosmicznego, jest projektem, w którym przez cały rok szkolny biorą udział uczniowie kilku klas Staszica. Jest to project próbujący rejestrować owo promieniowanie za pomocą naszych smartfonów zaopatrzonych w aplikację Credo Detector.

Seminarium Bogolubova-Infelda

Mateusz Sutor (z klasy 3a) oraz Michał Szudy (z klasy 2a) wraz z opiekunem panią Aleksandrą Kluzą uczestniczyli w Seminarium Bogolubova-Infelda w Poznaniu, w ramach którego poznali możliwości współpracy szkół polskich z międzynarodowymi instytucjami badawczymi, odwiedzili Centrum Badań Kosmicznych w Borówcu oraz uczestniczyli w wykładach dotyczących najnowszych osiągnięć fizyki jądrowej.

Tangramy Marcina

Czym zajmowali się w chwili wolnego czasu w okopach żołnierze podczas pierwszej wojny światowej ? Jedną z popularnych rozrywek było układanie tangramów. Łamigłówka bierze swój początek w Chinach ze sztuki układania stołów na przyjęciach.

Kwartał z Fizyką Jądrową

W listopadzie 2018 roku uczniowie klas matematyczno-fizycznych pod opieką pani profesor Aleksandry Kluzy rozpoczęli realizację projektu „Kwartał z Fizyką Jądrową”. W ramach tego projektu 5 listopada gościliśmy dra Władysława Chmielowskiego – pomocnika dyrektora Departamentu Naukowo-Organizacyjnego i Współpracy Międzynarodowej ZIBJ oraz dr hab. Dorotę Chudobę – kierownika Grupy Nieelastycznego Rozpraszania Neutronów w ZIBJ oraz profesor Uniwersytetu w Sankt Petersburgu.

Fizyka też dla najmłodszych

Naszą pasją do nauk ścisłych chcemy się dzielić z najmłodszymi. Dlatego co roku staramy się odwiedzić przedszkole lub szkołę podstawową, aby zaszczepić w najmłodszych zainteresowanie fizyką, a może w przyszłości chęć stania się prawdziwym naukowcem.