OŚWIADCZENIE DYREKCJI LICEUM

 

 

Szanowni Państwo!

 

W ostatnich dniach staliśmy się adresatem petycji internetowej, stawiającej żądanie zaniechania organizacji wydarzenia wewnątrzszkolnego, zaplanowanego na piątek 26.10. Jesteśmy zobowiązani do udzielenia na nią odpowiedzi. Z szacunkiem odnosimy się do przedstawionej w niej argumentacji.

Dziękujemy za wyrażone przez Autorów petycji przekonanie, że celem działań wychowawczych szkoły powinno być „skupienie się na realnych źródłach i szerokich objawach przemocy międzyludzkiej. Przemocy, która dotyka w jakimś stopniu każdego z nas, z którą młodzież powinna nauczyć się sobie radzić i przeciwdziałać niezależnie od jej objawów”. Podzielamy to przekonanie w pełni, kierując się również polskim prawem nakazującym wdrażanie działań antydyskryminacyjnych oraz wpisanym do programu wychowawczo-profilaktycznego liceum założeniem o „wspieraniu uczniów w wyznaczaniu i realizacji celów życiowych w duchu poszanowania dla innych”.

Wyrażając zgodę na inicjatywę organizatorów „Tęczowego Piątku”, chcieliśmy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze: liczyliśmy, że będziemy mogli w bezpiecznej przestrzeni szkoły pokazać, że w naszej społeczności szanujemy przedstawicieli mniejszości, cieszymy się z ich obecności i staramy się udzielać uczniom pomocy. Po drugie: liczyliśmy, że będziemy mogli przekazać młodzieży przekonanie, iż wszyscy członkowie szkolnej społeczności mają w niej prawo do godnego i widocznego miejsca. Tym celom służyć miały zaplanowane działania (w których uczestniczyliby na terenie szkoły wyłącznie zainteresowani) – moderowane przez nauczyciela dyskusje, debaty, wystawy.

Naszym obowiązkiem jest również poinformować Państwa o wydarzeniach, do których doszło od momentu ogłoszenia pomysłu zorganizowania w szkole wydarzenia. Organizatorzy zalani zostali falą wulgarnych komentarzy w Internecie. Wśród nich pojawiały się groźby i żądania rozprawienia się z organizatorami wydarzenia, pochwały metod stosowanych wobec mniejszości w reżimach nazistowskich i komunistycznych. Pojawiły się sugestie przygotowań do zorganizowania agresywnych akcji w otoczeniu szkoły. Otrzymywaliśmy także wyrazy wsparcia.

Zaistniała sytuacja uniemożliwia osiągnięcie wychowawczych celów wydarzenia. Priorytetem wszystkich działań szkoły musi być bezpieczeństwo wszystkich uczniów, w związku z czym informujemy o odwołaniu wydarzenia.

Kazimierz Sporoń, dyrektor szkoły

Anna Włodek, wicedyrektor szkoły

  MÓJ ROK Z JANE AUSTEN

         

W kwietniu 2018 roku zakończył się projekt literacko-filmowy „Mój rok z Jane Austen”, który powołały do istnienia uczennice klasy medialno-prawnej wraz ze swą opiekunką, miłośniczką twórczości angielskiej powieściopisarki, panią Sylwią Koj. Inspiracją projektu była dwusetna rocznica urodzin najpopularniejszej pisarki Anglii. Uczestniczki projektu postanowiły uczcić ten fakt, dlatego przez cały rok, raz w miesiącu, spotykały się by analizować język, styl i charakter prozy Jane Austen a zwłaszcza filmowych adaptacji jej powieści. Zgłębiałyśmy psychologię postaci, tło obyczajowe epoki, relacje rodzinne i społeczne nakreślone przez pisarkę.

 

Szukałyśmy kontekstów psychologicznych i kulturowych do jej dzieł, spadkobierców jej stylu i dowcipu. Każdemu spotkaniu, zgodnie z ideą epoki, towarzyszyła twórczość artystyczna członkiń klubu. Zapraszani przez nas goście inspirowali nas swym talentem rękodzielniczym i zaangażowaniem. Były to spotkania pełne wzruszeń, radości, intymnych zwierzeń i kobiecej serdeczności. Dlatego, chcąc realizować nadal idee tych spotkań, będą one kontynuowane pod nowym szyldem „Mój rok z literaturą kobiecą dawną i współczesną”. Liczymy, że dołączą do nas kolejne miłośniczki dobrej literatury i filmu.

 

       

         

  BLISKI WSCHÓD KINA

 

  NATURAL BORN READERS’ CLUB

 

  O DWU KOREACH


Kwiecień rozpoczęliśmy cyklem spotkań z kulturą bliskowschodnią. 3 kwietnia w Tarnogórskim Centrum Kultury, we współpracy z Fundacją Nahda oraz Kołem Naukowym Arabistów UŚ Al-Asabiya, zorganizowaliśmy wydarzenie „Bliski Wschód Kina”, towarzyszące nadchodzącemu 3. Przeglądowi Kina Emirackiego w Katowicach. Uczestnicy mieli okazję obejrzeć wybrane filmy z poprzednich edycji Przeglądu i porozmawiać o nich z ...

 


 


W marcu w naszym liceum powstał klub czytelniczy „Natural Born Readers’ Club”, w ramach którego uczniowie czytają brytyjskie i amerykańskie powieści w oryginale, spotykają się, by analizować i zrozumieć daną powieść w kontekście historyczno-kulturowym. Dzięki tym zajęciom możesz obudzić w sobie pasję do języka angielskiego i literatury, możesz również zrozumieć i dowiedzieć się więcej o Ameryce i Wielkiej Brytanii. Rozpoczęliśmy od zajęć z powieścią Fitzgeralda „The Great Gatsby”.


 


Miłośniczki kultury wschodniej mogły uczestniczyć w kwietniu w spotkaniu poświęconym Korei Północnej i Południowej organizowanym przez Szkołę Języka i Kultury Polskiej oraz Katedrę Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego. Wykład poprzedzony był niezwykle poruszającym filmem dokumentalnym, powstałym na kanwie reportażu Jolanty Krysowatej „Skrzydło anioła”, przedstawiającym losy 1270 koreańskich dzieci przybyłych do Polski w 1953 roku.


 

         

  SPREAD POETRY & MUSIC, NOT FEAR

         

Sobotni otwarty wieczór koncertowy Open Mic Night zorganizowany w Galerii Pod-Nad przez Kolektyw Otwartych zgromadził wielu uzdolnionych i twórczych młodych ludzi. Wyjątkowa przestrzeń pracowni malarskiej na ponad trzy godziny ożyła dzięki poetyckiemu słowu i muzyce. Na poddaszu Gliwickiej 1 zgromadziło się prawie siedemdziesiąt osób, a piętnastu odważnych zdecydowało się wyjść na scenę. Najpierw recytowali, śpiewali i grali utwory własne oraz innych artystów, by na koniec, w chwili gdy już wszyscy się zaprezentowali, usiąść razem i zjednoczyć się we wspólnym muzykowaniu.

 

Choć gama poruszanych tego wieczoru tematów była bardzo szeroka, przyświecało nam wszystkim przewodnie hasło „Spread poetry&music, not fear” („Dzielmy się poezją i muzyką, a nie strachem”). Pragnęliśmy pokazać, że to w sztuka stanowi najlepszą drogą do porozumienia i jedności w czasach, gdy wszystko, co dzieje się wokół sprawia wrażenie jedynie nas dzielić. Wspólnie staraliśmy się przywrócić „normalność" w świecie przesiąkniętym strachem, przekonaniem o grożących nam zewsząd niebezpieczeństwach.

 

       

         

  EUROWEEK–SZKOŁA LIDERÓW

 

  FIRCYK UTEMPEROWANY

 

  WELCOME TO ECKENTAL


Od dwóch lat uczniowie liceum biorą udział w warsztatach językowych Euroweek-Szkoła Liderów, które odbywają się w pięknej scenerii Kotliny Kłodzkiej. W grudniu 2016 roku warsztaty odbywały się w małej miejscowości Długopole Dolne. Wszystkie zajęcia prowadzone były w swobodny sposób, często w formie zabawy i pracy w grupach. Uczestnicy dostawali różne zadania do przygotowania, co wymagało od nich wykazania się kreatywnością, poczuciem humoru, zaangażowaniem. Wolontariusze (między innymi z Indii, krajów nadbałtyckich i afrykańskich) przekazali wiele informacji na temat mieszkańców, geografii, historii, turystyki i tradycji swoich krajów.

 
  

 


Interesujący się teatrem uczniowie Staszica mieli możliwość uczestniczyć 19 kwietnia w kinie „Kosmos” w retransmisja przedstawienia „Fircyk utemperowany” z Comédie-Française w Paryżu. Autor sztuki - Pierre de Marivaux - uważany jest za jednego z najważniejszych dramaturgów francuskich XVIII wieku. Napisał łącznie około 40 sztuk, ale do naszych czasów na scenach przetrwały nieliczne. Sztuka opowiada historię młodego paryżanina Rosimonda. Jego rodzice znaleźli dla niego dobrą partię w osobie córki hrabiego, Hortensji. Ale kiedy piękny młodzieniec pojawia się domu hrabiego jego wielkomiejskie maniery i pojęcia sprawiają, że zupełnie nie pasuje do narzeczonej i jej rodziny.


 


Na przełomie stycznia i lutego 17 uczniów liceum wraz z opiekunami brało udział w wymianie międzyszkolnej z uczniami gimnazjum w Eckental. Był to już drugi etap wymiany. Polscy uczniowie pojechali z rewizytą do swoich niemieckich kolegów i koleżanek, których wcześniej gościli u siebie. Zanim dotarliśmy do celu, zatrzymaliśmy się po drodze w Dreźnie, gdzie zwiedziliśmy Zamek Królewski, Hofkirche, Stare i Nowe Miasto. Zobaczyliśmy Orszak Książęcy, czy Mleczarnię braci Pfund, która wszystkich zachwyciła swoim wystrojem. Późnym popołudniem i wieczorem mieliśmy okazję do poznania swoich gospodarzy i odpoczynku po podróży.



 

         

  WYNIKI MATUR 2017 OPRACOWANE...

         

Wyniki matur absolwentów Staszica z 2017 roku zostały poddane analizie na lekcjach statystyki przez uczniów w ramach projektu realizowanego na lekcjach matematyki. Ze szczegółową analizą wyników egzaminów z poszczególnych przedmiotów na poziomie podstawowym i rozszerzonym można zapoznać się na naszej stronie. /tutaj/ W ubiegłym roku do matury w Staszicu przystąpiło 183 uczniów. Wszyscy uczniowie przystępujący do matury zdali egzamin. Oprócz obowiązkowych egzaminów na poziomie podstawowym z języka polskiego, matematyki i języka obcego absolwenci przystąpili do obowiązkowych egzaminów poziomie rozszerzonym: z języka polskiego (60 osób), matematyki (82 osoby) i języków obcych (153 osoby), z biologii (52 osoby), chemii (38 osób), fizyki (20 osób), historii (25 osób), geografii (25 osób), wiedzy o społeczeństwie (12 osób). Sukces ubiegłorocznych maturzystów mierzyć trzeba w wielu wymiarach – wynikami procentowymi i staninowymi, porównaniem tych wyników z wynikami innych uczniów w liceach w kraju, województwie i powiecie, wynikami edukacyjnej wartości dodanej, wynikami rekrutacji na studia.

 

W ramach realizowanego projektu uczniowie nie tylko analizowali sukces swoich starszych kolegów, ale również uświadomili sobie możliwości i ograniczenia analizy statystycznej. Zastanawiali się nad tym, jak profesjonalnie interpretować wyniki analizy statystycznej oraz nad tym, które sposoby wykorzystywania analiz statystycznych w marketingu i promocji można uznać za etyczne, a które budzą wątpliwości. Przykładowo rozważali problem, w jaki sposób należy obliczać i przedstawiać porównanie wyników osiągniętych przez absolwentów szkoły z wynikami innych uczniów. W działaniach promocyjnych różnych szkół pojawiają się trzy metody. Spróbujmy zastosować je w przypadku wyników uczniów naszego liceum z matematyki na poziomie podstawowym. Średni wynik uczniów naszego liceum wyniósł 75 %. Średni wynik w liceach województwa śląskiego – 58 %. Można więc słusznie twierdzić, że wynik naszych uczniów był o 17 punktów procentowych wyższy od wyniku w województwie lub też przeliczając go na procenty uznać, że był on wyższy o 29,7 % (58 % + p×58 % = 75 %). Obie te metody przedstawiania wyników uznaliśmy za etyczne – choć wyraźnie widać, że poprzez zastosowanie drugiej z nich wzmacnia się wrażenie wywierane przez dane statystyczne.

        

 



Jako nieetyczne uczniowie uznali podejmowane czasem próby łączenia wyników z egzaminów pisemnych i ustnych (zdawanych i ocenianych wewnątrz szkoły) i porównywanie uśrednionych w ten sposób wyników uczniów danej szkoły z wynikami egzaminów zewnętrznych uczniów innych szkół.

 

         

   WYNIKI EWD

 

   RANKINGI

 

   STANINY


Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych http://ewd.edu.pl/ ogłoszono nowe wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej za lata 2015-2017. Wynika z nich, że II Liceum Ogólnokształcące im. S. Staszica w Tarnowskich Górach jest szkołą zarówno o wysokich wynikach maturalnych, jak również o wysokiej efektywności mierzonej EWD

  

 


W ogólnopolskich rankingach szkół ponadgimnazjalnych po raz kolejny uwzględnione zostało nasze liceum. Najważniejsze z tych rankingów to Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych miesięcznika „Perspektywy” oraz ranking wyników edukacyjnych liceów ogólnokształcących opracowany przez XII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi.

 

 


W dniu ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego absolwent liceum dowiaduje się, że osiągnął na nim określony rezultat procentowy. Załóżmy, że jest to 54 % z egzaminu na poziomie rozszerzonym z geografii… 54%... Hm… Tylko trochę ponad połowę… Chciałoby się 100%... A więc… Czyżby porażka?

 

         

  Oni też wybrali Staszica

 

 

  STASZIC W CERN

         

Uczniowie Staszica złożyli wizytę w ośrodku naukowym Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Mieli okazję zobaczyć wystawę ciekawie wyjaśniającą przebieg i znaczenie prowadzonych tam eksperymentów (największym z nich jest zmodernizowany Wielki Zderzacz Hadronów LHC). Przez jeden dzień stali się uczestnikami największych eksperymentów w Wielkim Zderzaczu Hadronów LHC: CMS i ALICE. Naukowcy Instytutu Fizyki Jądrowej PAN z Krakowa we współpracy z naukowcami pracującymi na co dzień w eksperymentach przy akceleratorze LHC w

 

CERN prowadzili dla uczniów szkół średnich warsztaty CERN Masterclasses – Hands on Particle Physics. Warsztaty rozpoczęły się wykładem z fizyki cząstek elementarnych oraz omówieniem jednego z eksperymentów prowadzonych przy użyciu Wielkiego Zderzacza Hadronów. Następnie uczniowie samodzielnie przeprowadzali analizę rzeczywistych danych z eksperymentu wykonywanego w CERN. Na zakończenie wyniki otrzymane przez uczniów zostały przedstawione uczestnikom warsztatów z innych krajów podczas telekonferencji on-line.

 

       

         

  NAPISZ LIST. ZMIEŃ ŻYCIE

 

  DLA SIEBIE, DLA ŚWIATA

 

  WŁOSKA WIOSNA


Kolektyw Otwartych wziął udział w organizowanym co roku przez Amnesty International Maratonie Pisania Listów. Osiągnęliśmy rekordowy wynik 637 listów napisanych w sprawie obrończyń i obrońców praw człowieka z 10 różnych państw – osób, które odważnie przeciwstawiają się łamaniu praw człowieka, a teraz same potrzebują naszego wsparcia. Samorząd Uczniowski przy tej okazji zorganizował Słodką Przerwę - kiermasz wypieków, z którego zysk został przeznaczony na zakup znaczków pocztowych i kopert. Maraton Pisania Listów odbywa się co roku w okolicach Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka. Podczas wydarzenia Amnesty International mobilizuje ludzi na całym świecie do solidarnego przeciwstawienia się naruszeniom praw człowieka.

 

 


Kryzys emigracyjny, uchodźcy i formy pomocy – z takimi tematami zmierzyliśmy się w ramach projektu „Człowiek człowiekowi człowiekiem”. To był dzień pełen inspirujących spotkań. Najpierw po greckiej wyspie Lesbos w filmie dokumentalnym z serii „Dla siebie, dla świata" oprowadziła nas pani Agata Wilczek - członkini Kolektywu Otwartych, nauczycielka naszego liceum i bohaterka wspomnianego reportażu. Po projekcji filmowej na szkolnej auli rozpoczął się panel dyskusyjny z udziałem moderującej dyskusję pani Anny Włodek, pani Agaty Wilczek oraz zaproszonych gości: pani Zuzanny Radzik - teolożki i dziennikarki „Tygodnika Powszechnego”, zajmującej się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim oraz teologią feministyczną, i pani Mariki Langot z krakowskiej inicjatywy Witajcie w Krakowie!


 


Wiosenne wyjazdy do krajów niemieckojęzycznych i Włoch Północnych stają się powoli naszą tradycją. W tym roku podróżowaliśmy szlakiem zabytków ze światowej listy UNESCO. Najpierw odwiedziliśmy majestatyczny Wiedeń, następnie Graz - stolicę landu Styria - drugie co do wielkości miasto w Austrii oraz klimatyczne miasta Włoch Północnych - m.in. Udine, Triest, niezwykłe „gwiaździste" miasteczko Palmanova, a na zakończenie naszej wyprawy romantyczną i pełną zabytków Wenecję. Chłonęliśmy klimat miast i miasteczek a prócz zwiedzania... próbowaliśmy również regionalnych specjałów.





 

         

  Z SUKCESEM W OLIMPIADZIE BIOLOGICZNEJ

         

W tym roku szkolnym duży sukces w Olimpiadzie Biologicznej odniósł Jakub Rusinek, uczeń klasy 3d o profilu biologiczno-chemicznym, uzyskując prestiżowy tytuł laureata. Całoroczne rozpoczęły się wykonaniem pracy badawczej - Jakub wykonał trudną pracę doświadczalną „Wpływ rodzaju tkanki budującej eksplantat, zeatyny, kwasu indolilo-3-octowego na wzrost i rozwój tkanki kalusowej ogórka siewnego (Cucumis sativus L.) w hodowli in vitro”. Praca była o tyle trudna, że zgodnie z nowym regulaminem olimpiady musiała być wykonana w warunkach domowych. Praca została bardzo wysoko oceniona przez dwóch niezależnych recenzentów z Uniwersytetu Warszawskiego, który przeprowadza olimpiadę.

 

Pokonując kolejno progi wymagań etapu szkolnego i okręgowego, Jakub Rusinek zakwalifikował się do zawodów centralnych, które w nowych procedurach obejmują trzy części: egzamin praktyczny (podczas którego należy wykonać doświadczalne zadania w pracowniach botaniczno-mykologicznej, zoologicznej, biochemicznej, statystyczno- filogenetycznej) ,obronę pracy badawczej przed Komisją Oceniającą i egzamin pisemny. Wynik końcowy jest sumą procentowej wagi poszczególnych etapów. Do eliminacji centralnych z Polski dostało się dziewięćdziesięciu uczniów spośród sześciuset biorących udział w etapie okręgowym. Tylko 60 zostaje finalistami (w tym 25 laureatami).

 

       

         

  W INSTYTUCIE ONKOLOGII

 

  STASZIC - KOBIETOM

 

  W LABORATORIUM


Uczniowie klas pierwszych o profilu biologiczno-chemicznym, podsumowując i uzupełniając zajęcia z zakresu biotechnologii i zastosowania badań nad DNA odwiedzili w Instytucie Onkologii w Gliwicach pracownie: proteomiki klinicznej (spektrometria mas; obrazowanie MALDI), terapii komórkowej (konstrukcja szczepionek przeciw- nowotworowych, regeneracja mięśnia sercowego, terapeutyczny transfer genów, terapie antyangiogenne, hodowle), genetyki nowotworów ...

 


 


Kolejna akcja Kolektywu Otwartych zakończyła się sukcesem! Przez dwa tygodnie zbieraliśmy artykuły higieniczne dla kobiet z Domu Samotnej Matki w Tarnowskich Górach, a 1 marca zorganizowaliśmy kiermasz ciast, z którego zebrane środki również zostały przeznaczone na zakup potrzebnych artykułów. Dzięki zaangażowaniu uczniów Staszica udało nam się stworzyć 16 paczek pełnych najpotrzebniejszych rzeczy dla każdej kobiety. W Dzień Kobiet, przekazaliśmy je do Domu Samotnej Matki.


 


W kwietniu po raz drugi w tym roku klasy o profilu biologiczno-chemiczne uczestniczyły w zajęciach w laboratorium chemicznym Pałacu Młodzieży w Katowicach. Tym razem uczniowie przeprowadzali doświadczenia z zakresu chemii ogólnej, chemii pierwiastków oraz chemii organicznej. Każdy uczeń w trakcie zajęć otrzymuje instrukcję do wykonywanych ćwiczeń, będącą jednocześnie kartą pracy, w której zapisuje poczynione obserwacje oraz równania reakcji chemicznych. Część efektów i emocji – na zdjęciach.


 

         

  DAJĄC ŚWIADECTWO - PROFESOR BARTOSZEWSKI

         

12 kwietnia mieliśmy okazję gościć pana Marcina Barcza, który w latach 2002 – 2015 był osobistym asystentem Władysława Bartoszewskiego – historyka, pisarza, dyplomaty, byłego ministra spraw zagranicznych. Przesłaniem życiowym profesora Bartoszewskiego - jako ocalałego z Auschwitz - było dawanie świadectwa. Na spotkaniu mogliśmy poznać podłoże tej postawy: Bartoszewski jako osiemnastolatek w wyniku łapanki został przewieziony do Auschwitz. Po kilku miesiącach, nieprzytomny, trafił do przepełnionego obozowego szpitala. Lekarze - więźniowie nie dawali mu większych szans na przeżycie, ale zgodzili się na jego przyjęcie z nadzieją, że „jeśli przeżyje, może opowie, co się tu dzieje”.

 

Po wyjściu z obozu starał się wypełniać tę misję - uczestniczył w konferencjach, pisał książki, wygłaszał przemówienia. Jego wspomnienia z tego okresu zostały także nagrane i te krótkie filmy zostały pokazane podczas spotkania. Również inne wydarzenie w życiu Bartoszewskiego okazało się brzemienne w skutkach. Po wyjściu z obozu ogarnęło go zwątpienie w sens życia, co stało tematem rozmowy podczas spowiedzi u księdza Jana Zieji. Po tej spowiedzi doszedł on do wniosku, że jako ocalony powinien poświęcić życie innym - wstąpił do konspiracji i został jednym z założycieli Rady Pomocy Żydom („Żegoty”).

   

  
  

         

  KONKURS BANACHA

 

  TURNIEJ O KONSTYTUCJI

 

  DEBATY SPOŁECZNE


W trakcie XII Regionalnego Konkursu Matematycznego im. Stefana Banacha, który odbył się w Lublińcu 12 kwietnia 2018r. w Lublińcu zwyciężyli uczniowie Staszica: pierwsze miejsce zajął Adam Kania (z klasy 3a), drugie – Wojciech Zieliński (również z 3a) a trzecie Aleksy Walczak (z klasy 2a). Pięć zadań ułożonych przez pracowników naukowych Politechniki Częstochowskiej zawodnicy rozwiązywali w czasie 90 minut. Zawodom patronują Politechnika Śląska, Politechnika Częstochowska oraz Polskie Towarzystwo Matematyczne.

 

 


Uczniowie klas pierwszych pod koniec marca brały udział w kolejnej edycji szkolnego turnieju wiedzy o ustroju i konstytucji RP. Każda z klas była reprezentowana przez dwuosobowe zespoły. Turniej składał się z kilku rund, w których należało odpowiedzieć na wylosowane przez siebie pytania ze znajomości konstytucji oraz podstawowej wiedzy o ustroju: łatwiejsze za 1 punkt i trudniejsze za 2 punkty. W kolejnych rundach trzeba było rozpoznać postacie polityków i budynki rządowe. Walka była bardzo zacięta.


 


Autentyczne zainteresowanie sprawami publicznymi, chęć wyrażania własnych poglądów i poznania cudzych skłoniły uczniów obecnej klasy 3e do kontynuowania programu debat społeczno-politycznych. Tegoroczne debaty zatytułowano: „Dekret Bieruta a konstytucyjne prawo własności w Polsce”, „Wolność słowa w Internecie”, „Ameryka Trumpa”, „Opozycja a kryzys parlamentarny w polskim sejmie”, „27:1”.


 

 

         

  STASZIC SZKOŁĄ DIALOGU

         

   

„Ten rodzaj szkoły, którą wspólnie ze swoimi nauczycielami stanowicie, jest niezwykłą wartością polskiej demokracji. Cieszę się, ze mogę gościć was dzisiaj w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej” – powiedział Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego do uczestników tegorocznej Gali Szkoły Dialogu, na którą zostali zaproszeni również absolwenci, uczniowie i nauczyciele Staszica. W 2011 roku grupa uczniów naszego liceum zajęła drugie miejsce w ogólnopolskim konkursie Forum Dialogu Między Narodami na projekt edukacyjny upamiętniający społeczność żydowską zamieszkującą miasto przed drugą wojną światową. Inspirowane projektem działania prowadzone są w Staszicu do dziś, głównie w postaci spacerów „Wielokulturowe Tarnowskie Góry” oraz warsztatów w ramach zajęć Koła Dialogu Międzykulturowego.

 

Dzięki zaangażowaniu kolejnych roczników uczniów w przywracanie pamięci o polskich Żydach, liceum Staszica po raz drugi otrzymało tytuł Szkoły Dialogu. „Jestem wzruszony, że mogę dziś patrzeć na tylu młodych ludzi, którzy byli, są i pewnie będą zaangażowani w ocalanie pamięci w małych miasteczkach, gdzie nie ma już społeczności żydowskiej. Gdzie często pamięć o współobywatelach została zapomniana. Dzięki wam ta pamięć odżywa na nowo”- mówił Lesław Piszewski, przewodniczący Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce. Okazji do wzruszeń podczas gali było wiele. Mogliśmy zobaczyć efekty pracy uczestników programu, dzięki którym mieszkańcy ich miejscowości po raz pierwszy od bardzo wielu lat szczerze, choć z trudem mówią o swoich żydowskich sąsiadach i otwarcie ich opłakują.

 

Uroczystość, podczas której zaangażowanym w międzykulturowy i międzyreligijny dialog uczniom i nauczycielom dziękowali między innymi Henryk Wujec i marszałek Senatu Bogdan Borusewicz utwierdziła zebranych w przekonaniu, że to, co robią jest częścią procesu budowania społeczeństwa opartego na otwartości i szacunku dla drugiego człowieka, budowania świata, w którym chcieliby żyć.

 

         

  ŚCIEŻKA WIELU KULTUR

 

  UNIWERSYTET NAGRADZA

 

  MOIM ZDANIEM


Dzięki multimedialnej lekcji na żywo, transmitowanej z Muzeum Historii Żydów Polskich, uczennice i uczniowie Staszica mieli okazję zapoznać się w wielkim, ale funkcjonalnym skrócie z tysiącletnią historią polskich Żydów. Uczestnicy lekcji „przeszli” wraz z prowadzącymi wirtualne zajęcia Marią Seweryn i Maciejem Orłosiem ulicami wieloreligijnego Zamościa, uliczkami typowego sztetla oraz kładką łączącą Małe i Duże warszawskie Getto. Spacer chwilami był pełen koloru i „egzotyki”, chwilami nasycony grozą wojny, ale w całości inspirował do zadawania kolejnych pytań o żydowską kulturę, teraźniejszość i przeszłość.

 

 


Uczniowie Staszica z sukcesem wzięli udział w organizowanym przez Uniwersytet Jagielloński konkursie na eseje z zakresu problematyki współczesnych stosunków międzynarodowych i studiów kulturoznawczych. W tegorocznej edycji konkursu organizowanego przez Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych uczestnicy pisali prace na tematy: „Polityka wielokulturowości w Europie i na świecie- dobre praktyki i nietrafione rozwiązania”, „Wyzwania i problemy współczesnej demokracji”, „Ruch oburzonych i obywatelska partycypacja młodych w funkcjonowaniu państw i społeczeństw”, „Polska w UE - bilans członkostwa i współczesne wyzwania dla UE”.

 


Przechodząc do wniosków nagrodzonego eseju rozważającego wyzwania współczesnej demokracji Anna Szczepanek pisze: „Temu, że nasz obecny system demokracji parlamentarnej znajduje się w stanie kryzysu tylko niewielu może zaprzeczyć. W każdym kraju demokratycznym obywatele odczuwają niezadowolenie i głębokie podziały. Politycy skarżą się, że wyborcy zachowują się jak niegrzeczne dzieci, obywatele zaś narzekają, że politycy są głusi na ich potrzeby. Wyborcy zaś są kapryśni i notorycznie przeskakują ze swoim poparciem z partii na partię. Nie dość tego, coraz częściej głosują na ugrupowania radykalne i populistyczne.


         

  SPOTKANIE STOWARZYSZENIA W ROKU JUBILEUSZU

         

Członkowie Stowarzyszenia na rzecz odnowy budynku liceum im. Stanisława Staszica spotkali się 10 października w Tarnogórskim Centrum Kultury na dorocznym (ale w roku jubileuszu 140-lecia szkoły szczególnie uroczystym) spotkaniu. W tym roku przyznano wyróżnienia członkom rodzin, których trzy pokolenia związały się ze szkołą oraz absolwentom liceum, którzy mimo, iż ukończyli je niedawno (po 1989 roku), już dali się poznać z wybitnych osiągnięć zawodowych. Spośród wyróżnionych pamiątkowe statuetki odebrali przedstawiciele rodzin: Bednarczyk-Musielak, Bursig, Ćwiok-Duch, Giera-Widera, Jonienc-Połulich, Łazurkiewicz-Banduch, Noglik-Juziuk, Sobota-Piontek, Wąsik-Liberka. Sylwetki indywidualnie wyróżnionych absolwentów (p. prof. Bogny Drozdzowskiej, p. Artura Ganszyńca, p. Justyny Kędzi, p. Anny Musielak-Kubecka, p. Michała Oleszczyka i p. Marcina Tyrola) przedstawiamy w artykułach zamieszczonych poniżej.

 

Wyróżnienia stanowiły drewniane statuetki z inskrypcją: „To drzewo nie rośnie w lesie, bo samo jest całym lasem. W nim mój początek i pamięć (Czesław Miłosz) – z prośbą o pamięć – z zapewnieniem o pamięci”. Wręczali je, wygłaszając laudacje, nauczyciele liceum, którzy z poszczególnymi absolwentami czują się mocno związani (p. Irena Sobota-Piontek, p. Dariusz Nowak, p.Jolanta Marzec, p.Elżbieta Gerlich, p.Kazimierz Sporoń, p. Sylwia Koj). Spotkaniu towarzyszył występ zespołu muzycznego i chóru złożonego z uczniów, absolwentów i nauczycieli liceum pod kierunkiem p. Anny Koj, wspierany przez instrumentalistów z zaprzyjaźnionego gimnazjum w Eckental pod opieką p. Rudiego Endresa. W części artystycznej spotkania w ludowym tańcu słowackim wystąpiły absolwentki Staszica p. Justyna Michalska, p. Barbara Wieczorek, p. Aleksandra Duda i p. Marcelina Liebner. Popisami wokalnymi zachwyciły zgromadzonych kolejne absolwentki Staszica – p. Marlena Potocka

        

i p. Karolina Szendera. Po występie wokalnym w tańcach według choreografii własnej wystąpili p. Kamil Zdańkowski i p. Katarzyna Sowińska.

 

         

  PROF. BOGNA DROZDZOWSKA

 

  ARTUR GANSZYNIEC

 

  JUSTYNA KĘDZIA


 

Pracuje w Katedrze i Zakładzie Patomorfologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Dyplom lekarza z wyróżnieniem otrzymała w 1995 roku. Odbyła staż w brytyjskich ośrodkach zajmujących się badaniami tkanki kostnej. Na podstawie dysertacji „Prędkość fali ultradźwiękowej i gęstość masy kostnej a właściwości biomechaniczne kości beleczkowej” otrzymała w 1998 roku stopień naukowy doktora nauk medycznych. Na podstawie przedstawionego dorobku naukowego oraz rozprawy „Wpływ menopauzy naturalnej i chirurgicznej (…) na występowanie złamań patologicznych” otrzymała stopień dra hab. n. med. Jej dorobek naukowy stanowi 116 pozycji: artykułów (w tym 26 opublikowanych za granicą) oraz rozdziałów w podręcznikach dla studentów medycyny i stomatologii. Jest wiceprzewodniczącą Oddziału Śląskiego Polskiego Towarzystwa Patologów. Nominację profesorską otrzymała w 2014 roku.  Więcej - biblio.sum.edu.pl/

 

 


ARTUR GANSZYNIEC


Studiował w Szkole Głównej Handlowej na specjalizacji Metody Ilościowe i Systemy Informacyjne. Choć z wykształcenia jest analitykiem danych, zawodowo zajmuje się projektowaniem gier wideo i papierowych gier fabularnych. Spod jego rąk wyszedł scenariusz naszego produktu eksportowego, czyli „Wiedźmina". Współtworzył również fabułę do „Wiedźmina 2". Obecnie jest głównym designerem w AT Games. Zaprojektował nagradzaną grę mobilną "Puzzle Craft" i niedawno wydanego "Another Case Solved". Autor gry fabularnej "Wolsung: Magia Wieku Pary". Prowadzi zajęcia z projektowania gier na Politechnice Łódzkiej.

 

 




Ukończyła z wyróżnieniem studia na Polish Open University / Wyższej Szkole Zarządzania, zdobywając tytuł najlepszej studentki. Obroniła pracę magisterską na temat „Innowacyjna kampania reklamowa z udziałem osób niepełnosprawnych - czynniki sukcesu". Jest autorką trzech tomów poetyckich – „Coma” (2005), „Między źrenicami” (2008), „Oni” (2013). W 2011 roku uzyskała tytuł „Człowieka roku” w powiecie tarnogórskim. Jest laureatką wyróżnienia w ogólnopolskim konkursie „Człowiek bez barier”. Została uhonorowana nagrodą powiatu tarnogórskiego „Orła i róży”. Więcej - www.mirime.modywzm.pl

 

         

  ANNA MUSIELAK

 

  MICHAŁ OLESZCZYK

 

  MARCIN TYROL


 

Jest absolwentką Filologii Angielskiej Uniwersytetu Śląskiego. Jej praca doktorska zatytułowana „Karnawał jako specyficzne doświadczenie wizualne we współczesnej kulturze popularnej” ukazuje synkretyzm karnawału oraz jego ponowoczesną pluralność. Pracuje jako lektor oraz metodyk, prowadząc zajęcia językowe, a także warsztaty i wykłady metodyczne zarówno w Polsce jak i za granicą. Współpracuje z wydawnictwem Oxford University Press jako trener oraz autor materiałów edukacyjnych. Prowadzi szkolenia na konferencjach międzynarodowych orgaznizowanych przez Stowarzyszenia Nauczycielskie takie jak: ETAS Szwajcaria, BELTA Belgia, ETP Wielka Brytania. Współpracuje także z autorami blogów metodycznych (nagroda British Council).

 

 




Studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Tam też się doktoryzował. Jest autorem książki „Gorycz wygnania” i współautorem około dwudziestu (w tym tak znaczących jak trzytomowa praca „Mistrzowie kina amerykańskiego”). Od 2003 roku jego recenzje i artykuły krytyczne zamieszczały „Kino”, „Tygodnik Powszechny”, „Przekrój”, „Dwutygodnik”, „Fandor”, „Sight and Sound”. Pisze w dwu językach. Z angielskiego tłumaczył zarówno teksty filmoznawcze, jak i literackie. Współpracuje z dużymi portalami filmowymi w USA. Doświadczenie w organizacji działań artystycznych zdobył m.in. jako dyrektor artystyczny a potem rzecznik festiwalu Off Plus Camera w Krakowie. Obecnie sprawuje funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Filmowego w Gdyni, najważniejszej imprezy prezentującej film polski.

 

 


MARCIN TYROL

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie a potem aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu i Teatru Dramatycznego w Warszawie. Wystąpił w m.in. spektaklach w reż. Krystiana Lupy, Pawła Miśkiewicza, Radosława Rychcika, Marcina Libera. Występował w rolach filmowych - m.in. w tytułowej roli w filmie Glińskiego „Benek” oraz w epizodach w filmach „80 milionów” Waldemara Krzystka czy „Biała wstążka” Michaela Hanekego, w popularnych serialach „Londyńczycy” czy „Lekarze”. Obecnie pracuje jako coach.

 

         

Strona 1 z 7