Zasady naboru do klas pierwszych liceum na rok szkolny 2018/2019


W II Liceum Ogólnokształcącym im. S. Staszica w Tarnowskich Górach utworzonych zostanie 6 klas. We wszystkich klasach wiodącym językiem obcym będzie język angielski. Drugim nauczanym językiem obcym (w zależności od wyboru dokonanego przez ucznia) będzie język niemiecki lub język włoski.

 

  KLASA O ROZSZERZONYM NAUCZANIU MATEMATYKI, GEOGRAFII I WOS

         

W klasie o rozszerzonym nauczaniu matematyki, geografii i wiedzy o społeczeństwie uwzględnimy także zajęcia z zakresu krajoznawstwa i turystyki oraz analizy tekstu popularnonaukowego. Celem tej klasy jest przygotowanie uczniów do studiów na kierunkach politechnicznych, ekonomicznych i uniwersyteckich (geodezja, stosunki międzynarodowe, geofizyka, administracja, politologia, turystyka i rekreacja, bezpieczeństwo publiczne). Dotychczas w Staszicu na egzaminach maturalnych z przedmiotów wiodących uczniowie z klas matematyczno-geograficznych osiągali wyniki od kilkunastu do kilkudziesięciu procent wyższe od średniej województwa. Odnosili sukcesy na szczeblu centralnym i wojewódzkim w olimpiadach ( geograficznej, ekonomicznej, germanistycznej, polonistycznej i olimpiadzie przedsiębiorczości) oraz konkursach (m.in. ogólnopolskim konkursie geologicznym organizowanym przez Państwowy Instytut Geologiczny, Olimpiadzie „O diamentowy indeks AGH”, konkursie języka angielskiego Fox, Ogólnopolskim Konkursie na członków Jury Młodych Festiwalu Kina Niezależnego OFF Camera, Konkursie Wiedzy o RFN). Równocześnie aktywnie i licznie uczestniczyli w różnych zajęciach dodatkowych. W ramach szkolnego koła PTTK organizowane są w trakcie weekendów rajdy rowerowe i górskie oraz biegi na orientację, natomiast w czasie wakacji - obozy wędrowne. Trasy obozów wiodły wzdłuż polskiego wybrzeża oraz szlakami Karpat, Beskidów i Sudetów. Uczniowie mają szansę zdobyć Górską Odznakę Turystyczną. Uczestniczą w warsztatach geograficzno-przyrodniczych na Mierzei Wiślanej i wyspie Wolin, przy okazji zwiedzając Toruń, Gdańsk, Malbork i Ciechocinek. W ramach koła fotograficznego uczniowie biorą udział w warsztatach cyfrowej obróbki zdjęć i filmów, uczestniczyli w warsztatach z producentem teledysków Adamem Gawendą (absolwentem liceum).

 

Uczniowie spotykają się z pracownikami Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego, np. podczas zajęć poświęconych podstawom zarządzania i rynkowi walutowemu, rzadkim zjawiskom pogodowym i zmianom klimatycznym, turystyce alternatywnej. Uczestniczą w cyklu wykładów na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego i w warsztatach organizowanych na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Spotykali się z podróżnikami (np. Wojciechem Piestrakiem czy Elżbietą Majchrowską, absolwentką Staszica, badaczką Spitzbergenu, pierwszą kobietą, która spędziła noc polarną na stacji) oraz współpracowali w ramach programu Euroweek z przebywającymi w naszym liceum studentami z Indii i Gruzji. Uczestniczyli w wycieczkach do Włoch Północnych, Bawarii, Wiednia, Berlina i Londynu. Realizowali cykliczne projekty w ramach Kwartału Reportażu, m.in. „Angole” na temat polskiej emigracji, w trakcie realizacji którego spotkali się również z Marcinem Tyrolem (absolwentem naszego liceum grającym w serialu „Londyńczycy”). Współorganizowali Dzień Tolkiena. Klasa o rozszerzonym nauczaniu matematyki, geografii i wiedzy o społeczeństwie zaprasza uczniów, którzy chcą odnaleźć się wśród wyzwań nowoczesnego świata. Program tej klasy będzie próbował pogodzić trwałe podstawy logicznego myślenia z umiejętnością radzenia sobie w grupie, konkurencją i współpracą.

 

 

  

 

  Oni też wybrali Staszica

         


Ewelina Łakomy
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Kierunek: Analityka Gospodarcza

 
Michał Krus
Europejski Uniwersytet Viadrina we Frankfurcie nad Odrą
European University Viadrina Frankfurt (Oder),
Kierunek: Kulturoznawstwo i Eventmanagement Popakademie Baden-Württemberg,
Kierunek: Music and Creative Industries
 
Elżbieta Majchrowska
Uniwersytet Śląski
Geografia
uczestniczka wypraw naukowych na Antarktydę i Spitzbergen

 

 

 

 

 


Sandra Machoń
The University of Roehampton
Kierunek : Psychology and Anthropology
 
Maria Banaś
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Dziennikarstwo w kręgu kultury jako specjalizacji na Filologii polskiej,
Socjologii reklamy i komunikacji społecznej
 
Katarzyna Furman
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie,
Instytut Filologii Angielskiej
Kierunek: Filologia angielska z językiem niemieckim

 

       


Patryk Pyka
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
najmłodszy makler papierów wartościowych w Polsce (licencja nr 2893) współpracuje z globalną firmą tradingowa OSTC zajmującą się handlem instrumentami pochodnymi na rynkach finansowych - prowadzi pod szyldem firmy szkoleń dla studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pod nazwą "Kariera dla Tradera"

 
Błażej Bryk
Uniwersytet Śląski,
Wydział Teologiczny
kleryk Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Katowicach

 
Magdalena Miklis
Policealne Studium Fotografii, Grafiki i Reklamy w Katowicach

 

       


Przemysław Winszczyk
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
student II roku, praktykant w międzynarodowej firmie konsultingowej, organizator największych w Polsce targów przemysłu organizowanych dla studentów uczelni ekonomicznych, zapalony sportowiec, który reprezentował uczelnię na międzynarodowych zawodach lekkoatletycznych w Paryżu w skoku w dal

 
Weronika Szulc
Uniwersytet Wrocławski
Kierunki: Filologia Germańska, Prawo
 
Mateusz Skorek
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach,
Logistyka
sędzia koszykówki

 

       


Agata Wtorek
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Kierunek: Turystyka i Rekreacja

 
Agata Nurek
Uniwersytet Śląski,
Wydział Nauk Społecznych,
Kierunek: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
 
Anna Mika
Akademia Górniczo-Hutnicza  
Hydrogeologia stosowana i geotechnika środowiska. (specjalność Inżynierii Środowiska)

 

  GENEWA - STASZIC W CERN

         

Uczniowie Staszica złożyli wizytę w ośrodku naukowym Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Mieli okazję zobaczyć wystawę ciekawie wyjaśniającą przebieg i znaczenie prowadzonych tam eksperymentów (największym z nich jest modernizowany obecnie Wielki Zderzacz Hadronów LHC). Następnie, po spotkaniu się z przedstawicielami polskiej społeczności wśród tamtejszych naukowców i pracowników, przenieśli się do budynku detektora ATLAS, gdzie mogli na żywo zobaczyć jak wygląda praca w ośrodku, w którym zaobserwowano w 2012 roku bozon Higgsa. Krótkometrażowy film w 3D pokazał ogrom tej stacji badawczej, umieszczonej prawie 100 metrów pod powierzchnią ziemi, obejmującej miejsce zderzania się rozpędzonych do podświetlnych prędkości cząsteczek.

 

Wykład prowadzony przez kolejnego Polaka zapoznał wszystkich z historią ośrodka oraz technologiami, które mu zawdzięczamy - jak chociażby pierwowzór Internetu, który powstał tam jako system szybkiej wymiany informacji między badaczami. Później uczniowie zostali oprowadzeni po hali testowej, gdzie komponenty powstające w różnych zakątkach świata są gromadzone, łączone oraz sprawdzane. Tam też poznali techniczną stronę Wielkiego Zderzacza, to, jak wiązki protonów są otrzymywane, rozpędzane, zakrzywiane i w końcu zderzane. Wycieczka zakończyła się na miejscowej stołówce, gdzie oprócz szerokiego wyboru dań można było posmakować wyjątkowej, międzynarodowej atmosfery otaczającej to miejsce.

        

 

 

         

  PO DRODZE

 

  (S)TWÓRCZA KOBIECOŚĆ

 

  LUDZIE STASZICA


Po wielogodzinnej, ale dzięki temu wypełnionej rozmowami na najbardziej nieoczekiwane tematy podróży, rozpoczęliśmy właściwą część planowanej od dawna, szkolnej wyprawy do Austrii i Szwajcarii. Sercem Genewy jest Jezioro Lemańskie - „wielka woda”, na którą swoje emocje projektowali między innymi Mickiewicz i Słowacki. Właśnie jego nabrzeżem, wieczorną porą odbyliśmy nasz pierwszy szwajcarski spacer. Ci, dla których okazał się zbyt krótki, jeszcze tego samego dnia (nocy?), już po przyjeździe do Annency, wyruszyli uliczkami francuskiego miasteczka w kierunku rzęsiście oświetlonej, ale znikającej raz po raz strzelistej katedry...

 


Na trasie wycieczki znalazły się obiekty, których środek ciężkości wyznaczony został przez twórczy potencjał kobiet. Dzięki odwiedzinom w monachijskim BMW WELT, którego kompleks zaprojektowany został przez brytyjską architektkę irackiego pochodzenia – Zahę Hadid - mogliśmy w pełni odczuć, czym jest architektoniczny dekonstruktywizm. Hadid, zaliczana do grona „starchitektów”, dziś posiada już status ikony sztuki współczesnej. Do najsłynniejszych projektów tej urodzonej w Bagdadzie artystki należą między innymi gmach Opery Narodowej w Guangzhou w Chinach, Muzeum Transportu i komunikacji w Glasgow czy stacja metra w Rijadzie.

 


Maja Kabus uczennica klasy menedżerskiej (obecnie 2e) naszej szkoły w bieżącym i przyszłym roku szkolnym uczestniczy w programie stypendialnym Towarzystwo Szkół Zjednoczonego Świata im. prof. Pawła Czartoryskiego (UWC) i uczy się w liceum w Norwegii (Red Cross Nordic). W szkole tej uczy się 200 uczniów z 94 krajów świata. Maja od czasu do czasu przyjeżdża do domu i przy okazji odwiedza szkołę dzieląc się wrażeniami z pobytu w Norwegii i opowiada o sposobie uczenia się za granicą. Jednocześnie nasi uczniowie mają możliwość poznania i porozmawiania z rówieśnikami z innych krajów.


         

  STASZIC SZKOŁĄ DIALOGU

         

   

„Ten rodzaj szkoły, którą wspólnie ze swoimi nauczycielami stanowicie, jest niezwykłą wartością polskiej demokracji. Cieszę się, ze mogę gościć was dzisiaj w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej” – powiedział Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego do uczestników tegorocznej Gali Szkoły Dialogu, na którą zostali zaproszeni również absolwenci, uczniowie i nauczyciele Staszica. W 2011 roku grupa uczniów naszego liceum zajęła drugie miejsce w ogólnopolskim konkursie Forum Dialogu Między Narodami na projekt edukacyjny upamiętniający społeczność żydowską zamieszkującą miasto przed drugą wojną światową. Inspirowane projektem działania prowadzone są w Staszicu do dziś, głównie w postaci spacerów „Wielokulturowe Tarnowskie Góry” oraz warsztatów w ramach zajęć Koła Dialogu Międzykulturowego.

 

Dzięki zaangażowaniu kolejnych roczników uczniów w przywracanie pamięci o polskich Żydach, liceum Staszica po raz drugi otrzymało tytuł Szkoły Dialogu. „Jestem wzruszony, że mogę dziś patrzeć na tylu młodych ludzi, którzy byli, są i pewnie będą zaangażowani w ocalanie pamięci w małych miasteczkach, gdzie nie ma już społeczności żydowskiej. Gdzie często pamięć o współobywatelach została zapomniana. Dzięki wam ta pamięć odżywa na nowo”- mówił Lesław Piszewski, przewodniczący Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce. Okazji do wzruszeń podczas gali było wiele. Mogliśmy zobaczyć efekty pracy uczestników programu, dzięki którym mieszkańcy ich miejscowości po raz pierwszy od bardzo wielu lat szczerze, choć z trudem mówią o swoich żydowskich sąsiadach i otwarcie ich opłakują.

 

Uroczystość, podczas której zaangażowanym w międzykulturowy i międzyreligijny dialog uczniom i nauczycielom dziękowali między innymi Henryk Wujec i marszałek Senatu Bogdan Borusewicz utwierdziła zebranych w przekonaniu, że to, co robią jest częścią procesu budowania społeczeństwa opartego na otwartości i szacunku dla drugiego człowieka, budowania świata, w którym chcieliby żyć.

 

         

  ŚCIEŻKA WIELU KULTUR

 

  UNIWERSYTET NAGRADZA

 

  MOIM ZDANIEM


Dzięki multimedialnej lekcji na żywo, transmitowanej z Muzeum Historii Żydów Polskich, uczennice i uczniowie Staszica mieli okazję zapoznać się w wielkim, ale funkcjonalnym skrócie z tysiącletnią historią polskich Żydów. Uczestnicy lekcji „przeszli” wraz z prowadzącymi wirtualne zajęcia Marią Seweryn i Maciejem Orłosiem ulicami wieloreligijnego Zamościa, uliczkami typowego sztetla oraz kładką łączącą Małe i Duże warszawskie Getto. Spacer chwilami był pełen koloru i „egzotyki”, chwilami nasycony grozą wojny, ale w całości inspirował do zadawania kolejnych pytań o żydowską kulturę, teraźniejszość i przeszłość.

 

 


Uczniowie Staszica z sukcesem wzięli udział w organizowanym przez Uniwersytet Jagielloński konkursie na eseje z zakresu problematyki współczesnych stosunków międzynarodowych i studiów kulturoznawczych. W tegorocznej edycji konkursu organizowanego przez Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych uczestnicy pisali prace na tematy: „Polityka wielokulturowości w Europie i na świecie- dobre praktyki i nietrafione rozwiązania”, „Wyzwania i problemy współczesnej demokracji”, „Ruch oburzonych i obywatelska partycypacja młodych w funkcjonowaniu państw i społeczeństw”, „Polska w UE - bilans członkostwa i współczesne wyzwania dla UE”.

 


Przechodząc do wniosków nagrodzonego eseju rozważającego wyzwania współczesnej demokracji Anna Szczepanek pisze: „Temu, że nasz obecny system demokracji parlamentarnej znajduje się w stanie kryzysu tylko niewielu może zaprzeczyć. W każdym kraju demokratycznym obywatele odczuwają niezadowolenie i głębokie podziały. Politycy skarżą się, że wyborcy zachowują się jak niegrzeczne dzieci, obywatele zaś narzekają, że politycy są głusi na ich potrzeby. Wyborcy zaś są kapryśni i notorycznie przeskakują ze swoim poparciem z partii na partię. Nie dość tego, coraz częściej głosują na ugrupowania radykalne i populistyczne.


         

  WYNIKI MATUR OPRACOWANE...

         

Wyniki matur absolwentów Staszica z 2014 roku zostały poddane analizie na lekcjach statystyki przez uczniów klasy 3d w ramach projektu realizowanego na lekcjach matematyki oraz informatyki w biznesie. Ze szczegółową analizą wyników egzaminów z poszczególnych przedmiotów na poziomie podstawowym i rozszerzonym można zapoznać się na naszej stronie. /tutaj/ W ubiegłym roku do matury w Staszicu przystąpiło 209 uczniów. 208 uczniów przystępujących do matury zdało egzamin. Oprócz obowiązkowych egzaminów na poziomie podstawowym z języka polskiego, matematyki i języka obcego absolwenci przystąpili do egzaminów dodatkowych na poziomie rozszerzonym z języka polskiego (43 osoby), matematyki (103 osoby) i języków obcych (104 osoby) oraz do egzaminów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym z biologii (42 osoby), chemii (34 osoby), fizyki (11 osób), historii (16 osób), geografii (47 osób), wiedzy o społeczeństwie (19 osób), historii sztuki (1 osoba). Sukces ubiegłorocznych maturzystów mierzyć trzeba w wielu wymiarach – wynikami procentowymi i staninowymi, porównaniem tych wyników z wynikami innych uczniów w liceach w kraju, województwie i powiecie, wynikami edukacyjnej wartości dodanej, wynikami rekrutacji na studia.

 

W ramach realizowanego projektu uczniowie nie tylko analizowali sukces swoich starszych kolegów, ale również uświadomili sobie możliwości i ograniczenia analizy statystycznej. Zastanawiali się nad tym, jak profesjonalnie interpretować wyniki analizy statystycznej oraz nad tym, które sposoby wykorzystywania analiz statystycznych w marketingu i promocji można uznać za etyczne, a które budzą wątpliwości. Przykładowo rozważali problem, w jaki sposób należy obliczać i przedstawiać porównanie wyników osiągniętych przez absolwentów szkoły z wynikami innych uczniów. W działaniach promocyjnych różnych szkół pojawiają się trzy metody. Spróbujmy zastosować je w przypadku wyników uczniów naszego liceum z matematyki na poziomie podstawowym. Średni wynik uczniów naszego liceum wyniósł 73,6 %. Średni wynik w liceach województwa śląskiego – 53,2 %. Można więc słusznie twierdzić, że wynik naszych uczniów był o 20,4 punktów procentowych wyższy od wyniku w województwie lub też przeliczając go na procenty uznać, że był on wyższy o 38,3 % (53,2 % + p×53,2 % = 73,6 %). Obie te metody przedstawiania wyników uznaliśmy za etyczne – choć wyraźnie widać, że poprzez zastosowanie drugiej z nich wzmacnia się wrażenie wywierane przez dane statystyczne.

        

 



Jako nieetyczne uczniowie uznali podejmowane czasem próby łączenia wyników z egzaminów pisemnych i ustnych (zdawanych i ocenianych wewnątrz szkoły) i porównywanie uśrednionych w ten sposób wyników uczniów danej szkoły z wynikami egzaminów zewnętrznych uczniów innych szkół.

 

         

   WYNIKI EWD

 

   RANKINGI

 

   STANINY


Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych http://ewd.edu.pl/ ogłoszono nowe wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej za lata 2012-2014. Wynika z nich, że II Liceum Ogólnokształcące im. S. Staszica w Tarnowskich Górach jest szkołą zarówno o wysokich wynikach maturalnych, jak również o wysokiej efektywności mierzonej EWD.

  

 


W ogólnopolskich rankingach szkół ponadgimnazjalnych po raz kolejny uwzględnione zostało nasze liceum. Najważniejsze z tych rankingów to XVII Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych miesięcznika „Perspektywy” oraz ranking wyników edukacyjnych liceów ogólnokształcących opracowany przez XII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi.

 

 


W dniu ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego absolwent liceum dowiaduje się, że osiągnął na nim określony rezultat procentowy. Załóżmy, że jest to 65 % z egzaminu na poziomie rozszerzonym z geografii… 65%... Hm… Tylko trochę ponad połowę… Chciałoby się 100%... A więc… Czyżby porażka?

 

         

  W ŚWIĄTECZNYM BERLINIE

         

Lampki na choinkach, kolorowe świąteczne ozdoby, kramy z piernikami i struclami bożonarodzeniowymi. Wokół tłum ludzi i głośna muzyka świąteczna. Jarmark bożonarodzeniowy w Berlinie to wydarzenie, na które co roku czekają z niecierpliwością prawie wszyscy berlińczycy i liczne grupy turystów. Tym razem mogliśmy to przeżyć i my - grupa 25 uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunkami, p. Aleksandrą Wtorek oraz p. Barbarą Wieczorek. W bardzo wczesnych godzinach porannych wyruszyliśmy w kierunku naszej zachodniej granicy. Spacer po Berlinie rozpoczęliśmy od zachodniej części miasta, a następnie zwiedziliśmy Reichstag, byliśmy pod Bramą Brandenburską i przy pomniku poświęconym pamięci ofiarom Holokaustu.

 

Po krótkim spacerze przez pierwszą część Jarmarku na Placu Poczdamskim ruszyliśmy w dalszą drogę po Berlinie. Checkpoint Charlie, pozostałości po Murze Berlińskim oraz Uniwersytet Humbolta to kolejne ważne dla Berlina miejsca, które mieliśmy okazję zobaczyć. Nawet ulewa nam nie przeszkodziła, tym bardziej, że po drodze zrobiliśmy zakupy w firmowym sklepie Rittersport. Nic tak nie poprawia humoru jak dobra czekolada… Nasz spacer zakończyliśmy na jarmarku świątecznym na Placu Aleksandra, przy wieży telewizyjnej - centralnej części wschodniego Berlina. Pełni wrażeń (z torbami zakupów) wyruszyliśmy w drogę do domu.

        

 

 

         

  RAJD BESKIDZKI

 

  NA SZLAKU ZABYTKÓW ...

 

  LUDZIE STASZICA


Koło turystyczne zainaugurowało swą tegoroczną działalność rajdem po Beskidzie Śląskim. Kilkunastu uczestników (głównie uczniowie z klas trzecich i drugich) oraz dwóch opiekunów przeszło Pasmem Równicy, Orłowej i Trzech Kopców łączącym Ustroń z Wisłą. Trasa o długości 20 km i około 400 metrach różnicy wysokości należy do typowych beskidzkich szlaków. 

 


Na szlaku zabytków techniki znalazła się klasa 2 b, biorąc udział w lekcji oraz projekcji filmu na terenie gliwickiej radiostacji. Zajęcia odbyły się w oryginalnym przedwojennym budynku radiostacji, w którym zachowała się większość wyposażenia. Przed wojną radiostacja służyła do retransmisji programu wrocławskiej rozgłośni niemieckiego radia.


 


Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci działa w Polsce od 1983 roku i wspiera najzdolniejszych uczniów w Polsce. Jest to program pomocy wybitnie utalentowanym młodym Polakom. Ma za zadanie wspierać ich rozwój. Zakwalifikowani uczniowie są zapraszani na warsztaty badawcze, obozy naukowe, seminaria, wystawy, koncerty i spotkania.

         

  BIEGAMY Z MAPĄ

         

Koło turystyczne rozpoczęło swą działalność w nowym roku szkolnym w sobotę 14 września od zajęć terenowych w Pniowcu i szkolenia z mapą w ramach "Biegów na Orientację". Pod profesjonalnym okiem pana Henryka Lebka uczniowie Oliwia Lorencka i Karolina Adamczyk z klasy I b, Zuzanna Gowik, Maciej Cholewa i Łukasz Szołtysik z klasy I c, Patrycja Kapała i Beata Rzeźniczek z klasy I e oraz Jakub Lis z klasy II d zapoznali się z podstawami pracy z mapą topograficzną w terenie - orientowaniem mapy, analizą objaśnienia znaków, rozpoznawaniem form punktowych i liniowych na mapie i w terenie. Kształcone umiejętności przydadzą się w kolejnych zajęciach z zakresu znajdowania punktów w terenie z wykorzystaniem mapy topograficznej. W roku szkolnym 2011/2012 w Finale Wojewódzkim drużyna chłopców naszej szkoły zajęła w tej konkurencji 12 miejsce. Nasza przygoda z biegami zaczęła się 3 lata temu po nawiązaniu kontaktu z pasjonatem tej formy rekreacji panem Henrykiem Lebkiem (emerytowanym nauczycielem szkoły w Pniowcu, autorem mapy

 

biegów na orientację z terenów leśnych w Pniowcu oraz innych map z Regionu Tarnogórskiego, uczestnikiem wielu imprez w kraju i za granicą). Pan Henryk bezinteresownie poświęca wiele swojego wolnego czasu na szkolenie uczniów naszej szkoły. Przy okazji bardzo dziękujemy panu Henrykowi za czas nam poświęcony i profesjonalne szkolenie. W czasie zajęć terenowych zainteresowani uczą się posługiwania mapą topograficzną, rozpoznawania form punktowych i liniowych na mapie i ich korelacją z terenem, także posługiwania się kompasem. Spacer po lesie z mapą niespodziewanie został okraszony... grzybobraniem. Uczestnikom szkolenia udało się znaleźć dorodne okazy podgrzybków, prawdziwków i kozaka (zobaczcie na zdjęciach). Ekipa natknęła się również na pięknego muchomora (ale ten okaz pozostał w lesie). Zapraszamy na kolejne wyjazdy do Pniowca i zabawę w biegi na orientację.

 

 
         

   ORIENTUJ SIĘ

 

   ZAKWASY

 

   GALA GRY GIEŁDOWEJ


Biegi na orientację to dla wielu osób to poważna dyscyplina sportowa. Odbywają się liczne zawody w kraju i za granicą. Wiele jest stron internetowych poświęconych biegom. Można uzyskać tą drogą informacje o samej idei biegów, wyjaśnienia, na czym polegają oraz terminarz zawodów i różnorodne porady. M.in. strona http://www.orientpark.pl opisuje zasady biegów: „Bieg na orientację (BnO, ang. orienteering) – olimpijska dyscyplina sportowa (choć nie wpisana do programu igrzysk olimpijskich), w której zawodnik posługując się mapą i kompasem ma za zadanie w jak najkrótszym czasie przebiec określoną trasę wyznaczoną w terenie (zazwyczaj jest to las) przez punkty kontrolne.

 

 


Co to są zakwasy? Ta często używana nazwa pochodzi od zjawiska zakwaszenia mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym. Kiedy czytamy, spacerujemy albo bardzo wolno biegamy, spalamy niewielkie ilości węglowodanów i produkujemy wtedy nieszkodliwą ilość kwasu mlekowego. Jeśli jednak biegamy szybciej, spalamy więcej węglowodanów i tym samym w naszym organizmie produkowana jest większa ilość kwasu mlekowego, który szybko przekształca się w korzystny dla organizmu mleczan i szkodliwe jony wodorowe. Jony te obniżają pH mięśni, szkodząc ich wydajności oraz powodując ból. Jak zapobiegać zakwasom?

 

 


W budynku warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych odbyła się Gala finałowa XI edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej. Na 6136 zespołów z 794 szkół nasi uczniowie zajęli wysokie 10. miejsce w Polsce oraz 1. w województwie śląskim. Szkolna Internetowa Gra Giełdowa od praktycznej strony uczy inwestowania na giełdzie, analizowania sytuacji na rynkach, podejmowania decyzji i pracy w grupie. Dzięki dostępowi do giełdowego systemu transakcyjnego, zespoły uczestniczące w Grze (3-4 uczniów pod opieką nauczyciela) mogą zainwestować wirtualne 100000 zł w akcje spółek notowanych na warszawskim parkiecie.


         

  ZE STASZICA DO GOOGLE

         

W dwu spotkaniach z Marcinem Brodziakiem - absolwentem Staszica i pracownikiem firmy Google - wzięło udział ponad sześćdziesięciu uczniów i uczennic liceum. Pan Marcin Brodziak przedstawił nam swoją historię od czasów uczęszczania do naszego liceum (w latach 1997-2001), informatycznych studiów na Uniwersytecie Wrocławskim, aż po praktyki, a w końcu pracę w firmie Google. Pytał również o nasze postrzeganie studiów informatycznych i konfrontował je ze swoimi doświadczeniami, dzięki czemu obalił niektóre mity na ich temat. Zaznaczał również istotną rolę matematyki i języka angielskiego na uczelni i w późniejszej pracy. Podkreślał także, że nie wystarcza nauka w szkole lub później na uczelni, gdyż równie ważna jest samodzielna praca oraz umiejętność logicznego myślenia. Ukończenie studiów dla większości ludzi oznacza czas rozpoczęcia kariery zawodowej. Pan Marcin miał ambicje,

 

by pracować dla najlepszych firm Doliny Krzemowej i swoją przygodę z Google rozpoczął właśnie od stażu w USA, który okazał się drogą do stałego zatrudnienia u informatycznego giganta. Odsłonił przed nami kulisy pracy informatyka i jej zróżnicowanie w zależności od stanowiska, podkreślając przy tym ogromną rolę umiejętności pracy w grupie. Dyskutowaliśmy też o tym, czym jest dobra praca. Wśród wielu wniosków wyciągnęliśmy dwa główne: najważniejsze jest to, abyśmy pracowali w dobrym zespole oraz aby praca dawała nam możliwość rozwoju. Marcin Brodziak zaznaczył także, iż informatyka jest zajęciem nie tylko dla mężczyzn i równie dobrze mogą się w niej odnaleźć kobiety, które obecnie są twórczyniami wielu innowacyjnych projektów. Nasz prelegent przedstawiał nam również swoje codzienne obowiązki, projekty nad którymi pracował (m. in. Gmail i Planowanie

 


Podróży) oraz oczywiście warunki pracy, z których słynie firma Google. Dłuższą chwilę poświęcił też innowacyjnym rozwiązaniom i nowym produktom swojego pracodawcy. Pod koniec znalazł się też czas na pytania i dyskusję. Oczywiście nie zabrakło też miejsca na popularną zabawę - głuchy telefon w wersji informatycznej.

 

         

  TEST EDUKACJA - ZAWÓD

 

  ... NA SPITZBERGEN

 

   GÓRY DLA MĄDRYCH


Jaki kierunek studiów wybrać? Takie pytanie zadają sobie nie tylko trzecioklasiści. Również wielu z nich nie jest jeszcze pewnych swojej odpowiedzi - przyszłego kierunku kształcenia i ścieżki kariery zawodowej. Wszystkim dotąd niezdecydowanym, a także uczniom klas niższych można polecić profesjonalny test doradztwa zawodowego ,,Edukacja – Zawód”, dostępny w wersji on-line na stronie internetowej: http://www.test.oic.lublin.pl. Test oraz uzyskanie wyników są bezpłatne, na rozwiązanie należy przeznaczyć około 30 minut.

 

 


Uczniowie o rozszerzonym programie nauczania geografii (klasy Ie, IIb, IId) mieli okazję posłuchać opowieści i podziwiać ciekawe zdjęcia z całorocznej stacji badawczej w Hornsund na Spitzbergenie. Prelekcję prowadziła absolwentka Staszica (maturę zdała w 2003 roku), doktorantka Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego pani mgr Elżbieta Majchrowska, która kilkakrotnie uczestniczyła w badaniach naukowych tego zimnego zakątka świata położonego na północ od wybrzeży Norwegii.

 

 


Coraz popularniejsza staje się turystyka odbywająca się w skrajnych warunkach, coraz częściej czytamy i słuchamy opowieści o śmiałkach, którzy w klapkach weszli na Rysy albo i wyżej. Ktoś w krótkich spodenkach zdobył szczyt powyżej 5000 m n.p.m. Podobno w kilka godzin można przemierzyć wiele kilometrów na szlaku, podobno bez picia i jakiegokolwiek wyposażenia zdobyto Mont Blanc. Czy to prawda? Na potwierdzenie można znaleźć w Internecie odpowiednie filmiki.

 

         

  Język polski dla Azerów

         

Warsztatom Moniki Pacukiewicz, które odbyły się w naszej szkole, przyświecała najsłynniejsza myśl filozofa Ludwika Wittgensteina - „granice języka wyznaczają nam granice świata”. Monika Pacukiewicz kilkanaście lat pracowała jako dziennikarka w „Gazecie Wyborczej” i „Dzienniku Zachodnim”, później, freelancer, prowadziła własną firmę wydawniczą. Myśląc o dłuższym wyjeździe za granicę, aby uczyć języka polskiego obcokrajowców, studiowała w Szkole Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. W 2012 roku zdecydowała się na wyjazd do Baku w Azerbejdżanie. Od lat zafascynowana podróżami odwiedziła Bułgarię, Albanię, Macedonię, Ukrainę, a w trakcie rocznego pobytu w Baku zwiedziła Gruzję i Turcję. O swoich doświadczeniach pisze: „Baku - port, stolica Azerbejdżanu, miasto, w którym na początku XX wieku najważniejsze i najpiękniejsze budynki postawili polscy architekci, gdzie boomu naftowego nie byłoby gdyby nie polscy inżynierowie...

 

Dzięki właśnie tej ropie Azerbejdżan jest najbogatszym krajem Zakaukazia (choć teraz coraz powszechniejszy staje się termin „Kaukaz Południowy”). Za petrodolary władze kraju chcą uczynić z Baku zakaukaski Dubaj. I trzeba przyznać, że są na dobrej drodze. Dla nas najważniejsze to, gdzie w Baku można nauczyć się polskiego. Od ponad 10 lat wykładany jest na Bakijskim Uniwersytecie Słowiańskim. A od niedawna, od 2011 roku na Uniwersytecie Języków Obcych. I to właśnie tu pracuję. Polski na Uniwersytecie Języków Obcych jest wykładany jako drugi język, na kierunku amerykanistyka. Nauka trwa cztery semestry, polskiego uczą się studenci pierwszego stopnia studiów. Przez większą część kursu zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu. Grupy są małe, do 10 osób. Studenci wiedzą, że najlepsi dzięki stypendiom mogą pojechać do Polski na letnie szkoły języka polskiego, więc uczą się chętnie (choć oni sami nie wybierali polskiego, o planie ich zajęć decydują władze uczelni). Tutejszy system edukacji różni się od polskiego.

 

 
         

   WIEŻA BABEL

 

   REPORTAŻ

 

   SUKCES KAROLINY FONFARY


Obecnie na świecie używa się około 6,5 tys. języków. Językoznawcy ostrzegają, że w naszym stuleciu zginie większość z nich. Ocenia się, iż języki ubywają w tempie jeden na tydzień. Największa liczba języków (32%) występuję w Afryce, 30% - w Azji, w regionie Pacyfiku – 21 %, w obu Amerykach – 14%, natomiast w Europie zaledwie 3% (czyli około dwustu języków). Największym fenomenem lingwistycznym jest obszar pomiędzy Senegalem a Kamerunem, gdzie doliczyć się można ponad 700 języków.  

 


 


W podobnej - jak nasz gość – sytuacji znalazła się Dorota Kozińska, autorka reportażu „Dobra pustynia”. Przez kilka miesięcy uczyła angielskiego na północy Afganistanu. Jej spotkaniu z odmiennym światem towarzyszą sprzeczne emocje. Z jednej strony lęk Europejki oraz – oczywisty sposób – niepogodzenie z rolą, jaką kobiecie narzuca tradycja islamu: „kładąc się spać, wciąż miałam w ustach mdły posmak pierogów oblanych sosem, w którym lichy olej i jogurt walczyły o lepsze z czosnkiem, kolendrą i sokiem z cytryny.

 

 


Karolina Fonfara odebrała zaszczytną nagrodę z rąk Ambasadora USA w Warszawie, Stephena Mulla. Uroczystość odbyła się w warszawskim Sheratonie podczas dorocznego spotkania Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (American Chamber of Commerce in Poland). Karolina wzięła udział w szóstej edycji konkursu esejów dla uczniów i studentów (Student Essay Contest, 6th edition*). Praca Karoliny, na temat „What is something Americans could learn from Poles and Poles could learn from Americans?” znalazła się wśród czterech najlepszych prac.

 

         

  KOŁO DZIAŁA ... - 10 LAT SZKOLNEGO KOŁA CARITAS

         

Działalność Szkolnego Koła Caritas jest imponująca. Na przestrzeni 10 lat zaangażowanych było w nim 160 osób, obecnie jest ich ponad 30. Chcielibyśmy, żeby takie koła powstawały w każdej szkole – mówił na łamach „Gościa Niedzielnego” ks. Jan Łojczyk, wicedyrektor Caritas Diecezji Gliwickiej, który był gościem spotkania jubileuszowego w auli szkolnej 19 września 2013. Wśród honorowych gości znaleźli się absolwenci – byli członkowie koła (Beata Popko-Tarnowska, Wojciech Surowiec, Małgorzata Ćwieląg-Drabek, Bogumiła Bichalska-Ogonowska, Magdalena Lar, Agnieszka Skwarczowska, Błażej Bryk, Ewelina Łakoma, Karolina Sienkiewicz), którzy dzielili się swoimi wspomnieniami. Pierwsza przewodnicząca koła BeataTarnowska (ukończyła politologię) opowiadała, jak dużo radości i satysfakcji dała jej pomoc w organizacji zajęć na półkoloniach w świetlicy parafialnej w Opatowicach. Błażej Bryk (student seminarium duchownego) wspominał, ile pokory nauczyły go akcje zbiórek żywności w supermarketach przed świętami.

 

Małgorzata Ćwieląg-Drabek (ukończyła Śląski Uniwersytet Medyczny) najbardziej zapamiętała występy teatrzyku kukiełkowego w przedszkolach na terenie powiatu. Bogumiła Ogonowska(studentka rehabilitacji) zauważyła, że nie zawsze praca wolontariusza łączyła się z sukcesem. Dziękując absolwentom za obecność na uroczystości, prowadzące spotkanie (Dominika Walczyk z IIId – przewodnicząca koła i Monika Sklorz z IIIc – zastępca przewodniczącej) podkreśliły, że wielu zaproszonych nie mogło przybyć, ponieważ pracują zawodowo albo przebywają na stypendiach za granicą. Głos zabrali także zaproszeni goście: ks. prałat Eugeniusz Bienek – proboszcz parafii w Opatowicach, przy której koło powstało (15 września w kościele pw. MSiMS odbyła się msza św. w intencji członków koła) , wspomniany na początku ks. Jan Łojczyk, który wręczył na ręce opiekunki koła dyplom dla SKC od Caritas Diecezji Gliwickiej oraz pamiątkową świecę symbolizującą dzieło miłosierdzia, pani Aniela Jany – prezes Stowarzyszenia CWIP i prezes Caritas parafii.

 

Obecni byli także dyrektorzy szkoły , nauczyciele, Samorząd Szkolny oraz grupa uczniów z klas Ia i Ib zainteresowana pracą charytatywną. Podczas spotkania prezentację dorobku SKC przedstawiły Kamila Rzenno i Paulina Jakubek (obie z klasy IIb), Anna Jaruszowiec (z klasy IIId) i Anna Dziacko (z klasy IIIc). Mówiły m.in. o początkach koła, które powstało z inicjatywy 14 wolontariuszek pracujących w wakacje 2002 na półkoloniach parafialnych.

 

         

   ... TURYSTYCZNE

 

   ... SKS

 

   ... Fotograficzne


Koło turystyczne rozpoczęło sezon rajdów górskich w bieżącym roku szkolnym. 15 uczestników (uczennice i uczniowie z klas I i II – Katarzyna Blachlińska, Weronika Butrym, Maciej Cholewa, , Zuzanna Gowin, Katarzyna Grzeżulkowska, Martyna Hudziec, Maja Kabus, Aleksandra Kamińska, Jan Kloc, Katarzyna Korkus, Natalia Kwiecień, Jakub Lis, Franciszek Robak, Katarzyna Sowińska, Natalia Świerzewska, Dominika Woszek) pod opieką profesorek Moniki Jaworskiej, Barbary Wieczorek i Aleksandry Wtorek przeszli szlakami turystycznymi część Beskidu Śląskiego: Pasmo Równicy od Ustronia Polany przez Orłową i Trzy Kopce Wiślańskie do centrum Wisły. 

 

 


Zawody powiatowe i rejonowe w Szkolnej Lidze Lekkoatletycznej odbyły się na obiektach lekkoatletycznych II LO i stadionie KS Gwarek. Organizatorem było nasze liceum. Udział wzięło 5 zespołów dziewcząt i 7 zespołów chłopców, łącznie 116 uczestników. Zarówno w klasyfikacji dziewcząt, jak i chłopców zwyciężyło II LO im. S. Staszica w Tarnowskich Górach, zdobywając tytuł mistrza powiatu tarnogórskiego i rejonu tarnogórsko-lublinieckiego. Zwycięstwa te dają awans do finału Wojewódzkiej Licealiady w Szkolnej Lidze LA, która odbędzie się  w Sosnowcu.

 

 

 


Szkolny Klub Fotograficzno-Filmowy działa od 2008 roku. Członkami klub są zarówno pasjonaci fotografii, jak również osoby pragnące zgłębić tajemnice technik fotograficznych. Wśród członków byli lub są zarówno uczniowie Stasia, jak również nauczyciele: prof. Andrzej Skorek, prof. Joanna Różyło, prof. Marcelina Korzus. Wśród sympatyków i członków klubu są również modelki i modele, osoby pragnące mieć ciekawe zdjęcia. W ramach działalności klubu prowadzono kursy fotograficzne, warsztaty plenerowe i zajęcia w szkolnym studiu fotograficznym.

 

 

 

         

Strona 1 z 2