Zasady naboru do klas pierwszych liceum na rok szkolny 2018/2019


W II Liceum Ogólnokształcącym im. S. Staszica w Tarnowskich Górach utworzonych zostanie 6 klas. We wszystkich klasach wiodącym językiem obcym będzie język angielski. Drugim nauczanym językiem obcym (w zależności od wyboru dokonanego przez ucznia) będzie język niemiecki lub język włoski.

 

  SREBRNE SKRZYDŁO - WYSOKIE LOTY

         

Tegoroczną nagrodę „Srebrne Skrzydło” przyznawaną przez burmistrza Tarnowskich Gór otrzymało II Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica. Burmistrz Arkadiusz Czech przyznał swoją nagrodę naszemu liceum „za wkład w kształcenie i wychowanie patriotyczne wielu pokoleń mieszkańców Tarnowskich Gór i okolic”. Do nagrody zgłosił szkołę Pan dr Tadeusz Torbus (radny Rady Miasta i absolwent Staszica). Rekomendację wsparła kapituła nagrody pod przewodnictwem wicemarszałek Senatu RP Pani senator Marii Pańczyk-Poździej. W bieżącym roku wraz z naszym liceum nagrodę tę otrzymali: prof. dr hab. Marek Piechota (polonista z Uniwersytetu Śląskiego, absolwent Staszica) i Hufiec ZHP im. Powstańców Śląskich. Uroczystość wręczenia

 

nagród miała miejsce 11 listopada podczas gali w pałacu w Rybnej. W ubiegłych latach laureatami „Srebrnego Skrzydła” zostali inni wybitni absolwenci Staszica – Marian Broniec, Marek Kandzia, Krystian Krzemiński, Krystian Oleszczyk, Paweł Sowa, Krzysztof Śmieja, Marek Wroński, Stanisław Wyciszczak. Z kolei absolwentami Staszica wśród honorowych Obywateli Miasta Tarnowskie Góry są: Bernard Drzyzga, Piotr Guzy, Stanisław Hager, Joachim Janik, Bolesław Lubosz, Jan Miodek, Zygmunt Pejsak, ks. Remigiusz Sobański, Stefan Wylężek.

 

 
         

   NAGRODA PREMIERA

 

   ZA NAPRAWIANIE ŚWIATA

 

   PUCHAR KURATORA


9 grudnia odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów Prezesa Rady Ministrów uczniom szkół ponadgimnazjalnych. W gronie stypendystów jest także uczennica naszego liceum – Anna Szczepanek. Uroczystość zorganizowana została w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Zabrzu. Wyróżnionym przez Prezesa Rady Ministrów uczniom dyplomy wręczał wicekurator oświaty w Katowicach Tadeusz Żesławski. Podczas uroczystości odebrało je 101 uczniów z terenu m.in. Tarnowskich Gór, Gliwic, Zabrza, Bytomia.

 

 

 


7 października odbyła się w Warszawie uroczystość wręczenia nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”. Kapituła nagrody wyróżniła w tym roku ośmioro nauczycieli, wśród których znalazła się pani profesor Anna Włodek z naszego liceum. Nagrodę im. Ireny Sendlerowej "Za naprawianie świata" przyznaje Centrum Edukacji Obywatelskiej, z inicjatywy Stowarzyszenia Dzieci Holokaustu oraz we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej i Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.

 

 


21 października 2013 odbyły się w Sosnowcu uroczystości, podczas których dokonano podsumowania współzawodnictwa sportowego szkół województwa śląskiego o Puchar Kuratora Oświaty za rok szkolny 2012/2013. Nasza szkoła w kategorii dziewcząt zajęła II miejsce i została nagrodzona pucharem oraz nagrodą finansową na zakup sprzętu sportowego. Nagrodę z rąk Kuratora Oświaty pana Stanisława Fabera odebrali nauczyciele wychowania fizycznego Monika Jaworska i Radosław Kuciński.

 

         

  Głośno!/Loud!

         

W dniach 7 – 25 września uczniowie klas 2c,2e i 3a uczestniczyli w warsztatach dotyczących wideo-artu prowadzonych przez p.Sylwię Koj i p.Kazimierza Sporonia na wystawie „Głośno!/Loud!” w Biurze Wystaw Artystycznych w Katowicach. Wystawa „Głośno!/Loud!” stanowiła przegląd sztuki wideo od lat 60. XX wieku do dzisiaj. Wszystkie prezentowane na niej filmy łączą muzyczne i dźwiękowe poszukiwania ich twórców. Twórcy sztuki wideo zagłębiali się w fenomen muzyki i dźwięku lub sięgali po muzykę jako narzędzie ekspresji. W prezentowanych w BWA 21 filmach muzyka była przejawem buntu, narzędziem globalnego oddziaływania, rozliczenia z przeszłością albo obszarem artystycznych poszukiwań. Zainteresowanie tematem zbiegało się z przemianami technologicznymi i rozwojem techniki rejestracji (od upowszechnienia się kamer wideo, poprzez wprowadzenie transmisji

 

satelitarnych aż do rewolucji internetowej, która maksymalnie upowszechniła działania wideo-artu). W trakcie warsztatów skupiliśmy się na analizie i interpretacji prac Artura Żmijewskiego („Lekcja śpiewu”), Ai Weiwei’a („Gangnam Style”), Chrisa Cunninghama („Al. Is Full of Love” do utworu Björk), Kalup Linzy („SweetBerry Sonnet”) i Meredith Monk („Ellis Island”). Warsztaty umożliwiły rozpoznanie potencjału sztuki wideo, która eksploatuje różnorodne sfery refleksji – od rozważań nad istotą pamięci (M.Monk), płci (K.Linzy), polityki i kultury masowej (Ai Weiwei), wolności i technologii (Cunningham), po refleksje nad istotą języka, wykluczenia i wspólnoty (Żmijewski). W ramach zajęć uczniowie klasy 2c podjęli próby samodzielnej interpretacji wybranego obiektu – ich efekty prezentujemy poniżej.

 

 

 
         

   WSRÓD WSPOMNIEŃ

 

   WŚRÓD ROBOTÓW

 

   MUZYKA I WARTOŚCI


Shigeko Kubota „My father”

„(...) dysponując materiałem filmowym z ostatniego wspólnego Sylwestra, pragnie wyrazić żal i smutek po śmierci ojca. (...) kontaktuje się ze swoją przyjaciółką, szukając pocieszenia. Otrzymuje radę, by nagrać swój płacz. (...) wiele razy ogląda nagranie, z czułością dotyka ekranu i wyciąga ku niemu ręce tak jakby chciała być bliżej ojca lub pragnęła przywrócić go (...) rzeczywistości. Przypomina to postawę małych dzieci (...). Nagranie to staje się swego rodzaju pamiętnikiem, albumem, który poprzez dźwięk i obraz pomaga odczuć obecność bliskiej osoby.

 

 


Merce Cunningham „Crwdspcr”

„Choreografii stworzonej przez artystę towarzyszy komputerowa muzyka bez określonej linii melodycznej, co wywołuje wrażenie chaosu, nieudanej improwizacji (...). Tancerze znajdujący się na scenie są jednak przystosowani do jej warunków. Ich ciała poddają się tej dziwnej muzyce i wykonują zgodnie z nią kolejne ruchy. (...) oryginalność układu (...) polega na tym, że sprawia on wrażenie, jakby każdy krok, każdy ruch był przypadkowy (...), ale jednocześnie bardzo schematyczny, wcześniej wyćwiczony.

 

 


W środę 25 września 18 uczniów naszej szkoły wzięło udział w konferencji interdyscyplinarnej „Muzyka i Wartości” w MDK Batory w Chorzowie. Była to już dziesiąta coroczna konferencja w cyklu Medium Mundi, druga, w której uczestniczyli uczniowie Staszica. Konferencję rozpoczął „esej na głos i kontrabas” prof. Tadeusza Sławka (głos) i Bogdana Mizerskiego (kontrabas) pt. Eine Kleine Nichtsmusic. Składał się z kilku części: Apollo i Marsjasz, Auschwitz i Czarodziejski flet, Wilcze wycia - ptasie śpiewy oraz Muzyka żałobna.

 

 

         

  Top Dogs

         

W sobotę 14 września 45 uczniów z klas 1b, 1d, 2b, 2c i 2e obejrzało spektakl „Top dogs” w Chorzowskim Centrum Kultury. Przedstawienie zrealizowane jako spektakl dyplomowy szkoły aktorskiej „Art. Play” wyreżyserował Tomasz Owczarek – absolwent Staszica z 2006 roku.

Sztuka Ursa Widmera przedstawia świat wielkich korporacji, które dopadł finansowy kryzys. Zwolnienia nie oszczędziły też tytułowych „top dogs”, ludzi zajmujących kierownicze stanowiska, obarczanych największą odpowiedzialnością i wynagradzanych najwyższymi stawkami. Kiedy stracili zatrudnienie, rozsypało się ich życie. Pracoholicy nerwowo próbują wypełnić życiową pustkę. Spotykają się w dziwnym biurze pośrednictwa pracy będącym równocześnie grupą terapeutyczną. Spektakl rozpoczyna się wraz z wejściem do grupy nowej osoby a kończy wyjściem innej, której znaleziono stanowisko, co prawda kierownicze, ale w miejscu wymagającym porzucenia dotąd żywionych wyobrażeń i oczekiwań. Struktura przedstawienia pozwala aktorom konfrontować

 

stanowiska bohaterów, przedstawiać ich ewolucję, demaskować przybierane pozy. Bohaterowie prowadzeni są ku przemianie, ale ona nie następuje – otrząsają się, jakby przyznanie się do porażki było tylko wyrazem chwilowej słabości.

W poniedziałek 16 września mieliśmy w liceum okazję spotkać się w gronie widzów spektaklu z jego reżyserem. Tomasz Owczarek opowiadał o założeniach przedstawienia i swoich reżyserskich wyborach. Mówiąc o specyfice pracy z uczniami szkoły aktorskiej, przedstawiał sposób, w jaki wspólnie budowali wiarygodność postaci. Uczestnicy spotkania analizowali spektakl. Zwracali szczególną uwagę na te sceny, które uznali za przekonujące, znaczące i symboliczne. Za szczególnie efektowne uznali te momenty przedstawienia, gdy bohaterowie zamieniają się rolami, np. zwolniony ma odegrać rolę swego szefa w scenie, gdy go zwalniał albo gdy podczas małżeńskiej kłótni mężczyzna odgrywa rolę żony a ona staje się dominującym samcem alfa.

 

 
         

   DRESS CODE

 

   WARSZTATY DZIENNIKARSKIE

 

   BEZDOMNI I MY


Nadeszła jesień, więc większe i mniejsze firmy odzieżowe, przy silnym wsparciu pism kobiecych, kierują do nas swoje projekty, kusząc nowym , modnym wizerunkiem i prześcigając się w szaleństwie zestawów barw i deseni. Jednak nie wszyscy ulegają tej fetyszyzacji ubrań. Niektórych z nas obowiązuje dress code. Jest to stosunkowo nowe pojęcie, choć zasady ubierania się odpowiednio do reprezentowanego statusu zawodowego czy społecznego , obowiązywały od dawna. Etykieta ubioru obejmuje w zasadzie wszystkie role społeczne, (...)

 

 


Pisanie na tematy społecznie ważne wymaga nie tylko sprawności językowych i stylistycznych, ale też umiejętności słuchania drugiego człowieka oraz wrażliwości pozwalającej docenić wagę „małych historii" toczących się blisko nas. Mogli się o tym przekonać uczestnicy i uczestniczki warsztatów dziennikarskich, które w naszym liceum poprowadził publicysta i redaktor „Tygodnika Powszechnego”, Michał Koźmiński. Prowadzący opowiadał o zwiększających się możliwościach oddziaływania na rzeczywistość społeczną, (...).

 

 


Autorem powieści „Bezdomni” jest Wojciech S. Wocław – absolwent Staszica z 2006 roku. Jej bohaterem jest człowiek, który wypadł poza nawias społecznych hierarchii. Pan Szczepan, włóczący się po krakowskich Plantach bezdomny, stara się przekonać urzędy, że ma prawo do zasiłku a równocześnie świadomy jest chyba, ze te zabiegi na nic się nie zdadzą. Monolog pana Szczepana wzięty zostaje w ramę spotkań z narratorem, Wojtkiem, któremu spotkania z panem Szczepanem zlecił pracodawca (być może szef jakiejś organizacji charytatywnej czy społecznej).

 

         

  DŁUGODYSTANSOWI KINOMANIACY

         

Na jaki gwiazdozbiór wychodzą okna sali numer 20? Czy o drugiej w nocy na staszicowych korytarzach tłok jest mniejszy niż o czternastej w południe? Co próbują dać nam do zrozumienia bacznie przypatrujące się ze ścian aktualne i byłe wychowawczynie? Czy tablica w sali 23 jest wystarczająco duża, by obliczyć na niej wartość bezwzględną człowieczeństwa? A wreszcie: co można usłyszeć w ciszy Nowego Miejsca, hen daleko za salą numer 11??? Odpowiedzi nie tylko na te pytania poznali uczestnicy Pierwszej Nocy Filmowej, zorganizowanej przez Samorząd Uczniowski z 7 na 8 listopada. Po oswojeniu przestrzeni dwudziestki za pomocą jaśków, śpiworów, toreb z chipsami i kartonów z pizzą, maratończycy pozwolili kinu przejąć kontrolę nad swoimi emocjami. Najwytrwalsi, nie tracąc czasu na sen, przeżywali zmienne nastroje,

 

przechodząc od oczyszczającego śmiechu na "Dyktatorze", przez mocne wrażenia gwarantowane między innymi dzięki horrorowi "Obecność", aż do silnych wzruszeń podczas seansu "Zielonej mili" nad ranem. Ze względu na czwartkowo-piątkowy termin imprezy, maratończycy mieli także jedyną w swoim rodzaju okazję do odkrycia w sobie nadnaturalnych zdolności, umożliwiających utrzymanie niegasnącej motywacji do nauki mimo nieprzespanej nocy! O świcie pozostało bowiem umyć zęby, zjeść śniadanie i czekać na pierwszy dzwonek... Na kolejny maraton zapraszamy już w styczniu, tuż przed samymi feriami. Tym razem będzie on tematyczny: międzykulturowo-Tarrantinowy :) Nie chowajcie śpiworów zbyt głęboko do szafy!

   

 

         

   KORZENIEC

 

   "WOLNA TRYBUNA"

 

   NASZ CZŁOWIEK W TOKIO


17 listopada grupa uczniów uczestniczyła w wyjeździe do Teatru Zagłębia w Sosnowcu na spektakl „Korzeniec” w reżyserii Remigiusza Brzyka na podstawie powieści Zbigniewa Białasa. Spektakl uznany został za najlepsze przedstawienie w województwie i nagrodzony w ubiegłym roku Złotą Maską. Fabuła powieści i przedstawienia zorganizowana jest wokół tajemniczego mordu, do jakiego dochodzi w Sosnowcu na przełomie XIX i XX wieku. Okazuje się, że znalezione przy torze kolejowym pozbawione głowy zwłoki to ciało mistrza kafelkarskiego Adolfa Korzeńca. Śledztwo prowadzi redaktor miejscowego brukowca – Walerian Monsiorski. W obu głównych rolach występuje Grzegorz Kwas, absolwent Staszica.

 

 


20 października 2013 roku w Gdańsku na "All About Freedom Festival" organizowanym przez Europejski Centrum Solidarności miała miejsce prapremiera spektaklu Pawła Wodzińskiego "Wolna Trybuna", inspirowanego twórczością Chrystiana Skrzyposzka. Chrystian Skrzyposzek – absolwent Staszica – był pisarzem i krytykiem literackim a równocześnie buntownikiem owianym legendą w kręgach literackich. W 1969 roku wyjechał z Polski i zamieszkał w Berlinie Zachodnim. Z powodu wyjazdu wstrzymano publikację jego debiutanckiej powieści „Kabotyn” (która nigdy nie wyszła w druku). Przez kilkanaście lat pracował nad rozliczającą się z czasami komunizmu powieścią „Wolna Trybuna”, (...)

 

 


Mirosław Błaszczak – absolwent Staszica z roku 1978 - wygrał konkurs ogłoszony przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i pokieruje od 2014 roku Instytutem Polskim w Tokio. Głównym zadaniem Instytutu jest kształtowanie wizerunku Polski w Japonii poprzez współpracę z japońskimi mediami, ośrodkami naukowymi i organizacjami pozarządowymi. Misja Instytutu Polskiego w Tokio polega także na dbaniu o obecność polskiej kultury w życiu kulturalnym Japonii oraz promowaniu polskiego języka i literatury we współpracy z instytucjami podległymi Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.in. Instytutem Adama Mickiewicza, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Filmoteką Narodową, (...)

 

         

  DZIEŃ AMERYKAŃSKI - TRY YOUR ENGLISH

         

Why do young Mormons travel around the world and teach about God? Who are the Amish and what is the diffrerence between the lifestyle of this community and ours? Why do American people listen to techno music, sing Gospel and like eating Jambalaya in some states?

If you are interested in American culture you may know the answers or you may try your knowledge and do the quiz attached below:) As a matter of fact, these issues were discussed during the American Day and our school workshop that took place on 18th October 2013. Thanks to students from class 2c : Ania Szczepanek, Ania Ptak, Ola Wanat, Marcelina Pietryga, Rafał Sobański, Karolina Serafin, Wiktoria Melaniuk and Agata Klimek students could participate in lectures devoted to American culture including religion, traditional cuisine and celebrations; music and film.

Yet, those who listened carefully were lucky to win some American gifts in a quiz presented at the end of the lectures.

 

Here are the winners – round 1:
1st place: Dominika Zielonka i Julia Banasik from class 1d
2nd place: Natalia Kałamaga and Natalia Dziura from class 1b.

As well as-round 2:
1st place: Dominika Zawartka and Sandra Sobota from class 3f
2nd place: Sebastian Hein and Szymon Hanzel from class 3d
3rd place: Michał Wtorek and Paulina Beśka from class 3d.

Ladies and Gentelmen Congratulations!

 

 

 

Except for learning, there was some time for a break and opportunity to try American goodies and snacks in school auditorium that turned into a restaurant. Students from class 1b together with their English teacher Ms Bożena Czajka were making fresh pankcakes with Maple syrop. Moreover, students from class 2c just as: Filip Augustyn and Karolina Szczygieł served sandwiches with peanut butter and jelly; Rafał Zrałek and Agnieszka Jedlińska prepared hot and toasted sandwiches with cheese and ham, Jakub Zdebel and Bernadetta Nocoń served lemonade and orange juice, Karolina Serafin together with her Grandmother baked delicious pumpkin cake and finally to finish up the feast you could try pieces of pear , apple, banana or marshmallows covered in hot and creamy chocolate made by Beata Tobór, Kinga Szeja and Ela Lubas. Did you try anything? I guess there couldn’t be American Day without good music and dancing. Undeniably , such an event is a perfect occasion to show some musical talents who usually walk unnoticed along our school corridors just like Dawid Klyczka from class 2a who together with Franek Robak from 2b, Jaro Nigiel from 1c and Adam Rurański from technical school within only two days prepared a few good pieces of music including soundtrack of Mission Impossible. As for the dance, I bet those of you who were in the school gym didn’t expect to see so many talented and trully professional dancers just like Izabela Kmiołek from 1d and her dancing partner Mr Paweł Nowak who presented Latin-American dances, next Marcelina Liebner from 2d and Ola Duda from 3e showed us some modern dances like Hip Hop and Jazz, then

 


Patrycja Pawelec from 1a and her dancing partner presented unforgettable Rock’n’roll. I think you will agree with me if I say that all of the dancers were awesome! At the very end of the show, again the folks from 2c showed up on the stage, took control over the dancing floor by moving their feet to the rhythm of traditional country music. I suppose their talents wouldn’t be so well presented without the help of Ms Barbara Wieczorek (who used to dance herself) and Ms Sylwia Koj – the organisator of the dancing part. In fact, they also managed to convince other teachers to learn a few, basic American steps and dance together with the students. S Were they as great as the pupils??? I hope so... William Shakespear once said: „All well that ends well” and here I must say that was the end. Now all is left is just memories. Thanks to my students and also not my students :) for helping in organising that event. Also, many thanks to all of you who came to participate In our workshops. Perhaps you and your schoolmates liked the idea and one day you’ll do something interesting and enjoyable too! Fingers crossed.

 

 

         

   QUIZ AMERYKAŃSKI

 

   AMERYKA NIE ISTNIEJE

 

   NIEMIECKIE WSPOMNIENIA


Z pytaniami quizu zmierzyli się uczestnicy dnia amerykańskiego. Spróbuj sam sprawdzić swoją wiedzę.

  1. Jak nazywa się potrawa popularna w stanach południowych?
  2. Komu amerykański prezydent daruje życie podczas Świąt Dziękczynienia?
  3. Jaki składnik potrzebny jest, aby przyrządzić zupę chowder?
  4. Kiedy Amerykanie obchodzą Święto Dziękczynienia?
  5. W jaki kolor przemienia się rzeka w Chicago 17 marca?

 

 


„Od swego zarania Ameryka o Ameryce opowiada baśnie tak fascynujące, że śni je potem cały świat” – pisze w swoim reportażu Wojciech Orliński. W kolejnych rozdziałach podąża ku źródłom amerykańskich baśni, spotykając po drodze m.in. Pucybuta, z którego Wyrośnie Milioner, Ojców Założycieli Demokracji, Kolonizatora Dzikiego Zachodu. Wszyscy oni okazują się być postaciami równie realnymi jak Colargol i Pinokio. Podejrzenia budzą też amerykańskie metropolie. Nowy Jork, Los Angeles, Las Vegas są miastami, których potencjał wyraża się w dramatycznym rozkwicie i spektakularnych upadkach. Każde z nich – znane widzowi filmów i seriali – „od kilkunastu lat nie istnieje” (przynajmniej w tym kształcie, który z filmów i seriali znamy).

 

 

 


Od 2006 roku współpracujemy z niemiecką szkołą w powiecie partnerskim Erlangen – Höchstadt, leżącą w Bawarii niedaleko Norymbergii. W tym miesiącu otrzymaliśmy pamiątkowe koszulki od przyjaciół z powiatu Erlangen – Höchstadt - widoczne są na zdjęciach i będące wspomnieniem po realizacji ostatniego projektu. W ramach tego interdyscyplinarnego projektu, który miał miejsce w Niemczech (w marcu 2013 roku) uczestniczyliśmy między innymi w zajęciach lekcyjnych niemieckich uczniów z gimnazjum w Eckental i w wykładzie na temat koncepcji ochrony klimatu w sferze transportu i mobilności w powiecie Erlangen – Höchstadt.. Zwiedziliśmy Muzeum Kolejnictwa w Norymberdze.

 

         

Strona 2 z 2