Zasady naboru do klas pierwszych liceum na rok szkolny 2018/2019


W II Liceum Ogólnokształcącym im. S. Staszica w Tarnowskich Górach utworzonych zostanie 6 klas. We wszystkich klasach wiodącym językiem obcym będzie język angielski. Drugim nauczanym językiem obcym (w zależności od wyboru dokonanego przez ucznia) będzie język niemiecki lub język włoski.

 

  KLASA O ROZSZERZONYM NAUCZANIU MATEMATYKI I JĘZYKA ANGIELSKIEGO

         

W klasie o rozszerzonym nauczaniu matematyki i języka angielskiego program uzupełnimy o zajęcia z zakresu teorii i praktyki fotografii oraz wiedzy o wynalazkach i nowych teoriach naukowych. Celem tej klasy jest przygotowanie uczniów do studiów na kierunkach politechnicznych (w tym architektura, budownictwo, automatyka, robotyka, transport, logistyka), uniwersyteckich i ekonomicznych. Dotychczas w Staszicu na egzaminach maturalnych z przedmiotów wiodących uczniowie osiągali wyniki od kilku do kilkudziesięciu procent wyższe od średniej województwa. Odnosili sukcesy na szczeblu centralnym i wojewódzkim w olimpiadach (matematycznej, filozoficznej, anglistycznej, wiedzy o prawach człowieka i misyjnej) oraz w konkursach (m.in. Śląskim Konkursie Matematycznym, Kangurze Matematycznym, Konkursie Matematycznym „Rozkosze Łamania Głowy”, Matematycznym Konkursie im. Stefana Banacha). Równocześnie aktywnie i licznie uczestniczyli w różnych zajęciach dodatkowych. Brali udział w nocnych Maratonach Matematycznych i cyklu pokazów filmów dokumentalnych w oryginalnej wersji językowej w TCK. Uczestniczyli w wyjazdowych warsztatach w ramach programu Euroweek oraz współpracowali z przebywającymi w naszym liceum studentami z Indii i Gruzji. Z native speakerami spotykali się w trakcie warsztatów „Nauka bez granic” w ramach Europejskiego Programu Edukacyjnego. Uczestniczyli w wycieczce przedmiotowej do Wielkiej Brytanii (Londynu, Cantenbery, Salisbury i Oxfordu). W ramach koła fotograficznego uczniowie biorą udział w warsztatach cyfrowej obróbki zdjęć i filmów, uczestniczyli w warsztatach z producentem teledysków Adamem Gawendą (absolwentem liceum).

 

Spotykają się ze studentami i pracownikami Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Śląskiej, Planetarium Śląskiego, Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków, firm i korporacji internetowych (np. uczestniczyli w spotkaniu z informatykiem szwajcarskiego oddziału Google, Marcinem Brodziakiem, absolwentem naszej szkoły). W ramach warsztatów proakademickich uczestniczyli w zajęciach psychologicznych i coachingowych. Realizowali cykliczne projekty w ramach Kwartału Reportażu, m.in. „Angole” na temat polskiej emigracji. Współorganizowali konkurs na najbardziej inspirujące wykonanie piosenek Leonarda Cohena i Boba Dylana oraz turniej o ustroju i konstytucji RP. Biorą udział w zajęciach klubu książki anglojęzycznej „Oryginalsi” i nocnych maratonach matematycznych. Mieli okazję uczestniczyć w zajęciach o kryptografii, połączonych z degustacją warsztatach kulinarnych w języku angielskim i cyklicznych seansach filmowych w języku angielskim. Uczestnicy szkolnego klubu dyskusyjnego organizowali debaty (w których ćwiczyli sprawności przedstawiania argumentów i przekonywania oponentów). Współpracowali z TCK, czego efektem były m.in. liczne warsztaty i projekty interdyscyplinarne (np. poświęcone memom). Uczniowie klasy o rozszerzonym nauczaniu matematyki i języka angielskiego, pozostawiając sobie czas na ostateczne decyzje życiowe, starają się rozpoznać swoje możliwości, uczą się współpracy, planowania i konsekwencji.

 

 

  

 

  Oni też wybrali Staszica

         

Alicja Musik
Europejski Uniwersytet Viadrina we Frankfurcie nad Odrą
Prawo niemieckie
 
Monika Mihułka
Uniwersytet Śląski,
Wydział Pedagogiki i Psychologii
Kierunek: Psychologia
 
Ewelina Łakomy
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Kierunek: Analityka Gospodarcza


 

 

 

 

 


Tomasz Gwóźdź
Uniwersytet Śląski w Katowicach,
Wydział Prawa i Administracji
Kierunek: Prawo
 
Patryk Pyka
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
najmłodszy makler papierów wartościowych w Polsce (licencja nr 2893) współpracuje z globalną firmą tradingowa OSTC zajmującą się handlem instrumentami pochodnymi na rynkach finansowych - prowadzi pod szyldem firmy szkoleń dla studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pod nazwą "Kariera dla Tradera"
 
Paweł Łęczycki
Politechnika Śląska,
Wydział Matematyczno - Fizyczny
Kierunek: Matematyka
brązowy medalista w drużynowych akademickich Mistrzostwach Polski w szachach wśród uczelni technicznych
         


Katarzyna Furman
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie,
Instytut Filologii Angielskiej
Kierunek: Filologia angielska z językiem niemieckim

 
Dominik Karasiewicz
Uniwersytet Śląski,
Wydział Prawa i Administracji
 
Marlena Potocka
Uniwersytet Śląski,
Wydział Prawa i Administracji kończy aplikację adwokacką

 

       

Przemysław Winszczyk
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
student II roku, praktykant w międzynarodowej firmie konsultingowej, organizator największych w Polsce targów przemysłu organizowanych dla studentów uczelni ekonomicznych, zapalony sportowiec, który reprezentował uczelnię na międzynarodowych zawodach lekkoatletycznych w Paryżu w skoku w dal
 
Paweł Sosnica
Akademia Górniczo Hutnicza w Krakowie
Kierunek: Automatyka i robotyka
 
Bartłomiej Kandora
Uniwersytet Wrocławski,
Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych
Kierunek: Historia


 

       

Sandra Machoń
The University of Roehampton
Kierunek : Psychology and Anthropology
 
Korneliusz Okoń
Uniwersytet Śląski w Katowicach,
Wydział Nauk Społecznych Coaching i doradztwo filozoficzne
 
Agata Wilczek
Uniwersytet Śląski,
Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne
         

Michał Majnicz
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie,
Wydział Aktorski
aktor Teatru Starego w Krakowie
 
Michał Krus
Europejski Uniwersytet Viadrina we Frankfurcie nad Odrą
European University Viadrina Frankfurt (Oder),
Kierunek: Kulturoznawstwo i Eventmanagement Popakademie Baden-Württemberg,
Kierunek: Music and Creative Industries
 
Wojciech Sebastian Wocław
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie,
Wydział Polonistyki
konferansjer, dziennikarz, moderator debat i paneli dyskusyjnych
         

Kamil Kubat
Politechnika Śląska
Kierunek: Budownictwo
 
Joachim Pawliński
Politechnika Śląska
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn
 
Błażej Bryk
Uniwersytet Śląski,
Wydział Teologiczny
kleryk Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Katowicach
         

Magdalena Miklis
Policealne Studium Fotografii, Grafiki i Reklamy w Katowicach
 
Lotariusz Mainka
Wyższa Szkoła Wojsk Lądowych we Wrocławiu
 
Weronika Szulc
Uniwersytet Wrocławski
Kierunki: Filologia Germańska, Prawo
         

Mateusz Skorek
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach,
Logistyka sędzia koszykówki
 
Aleksandra Grabarczyk
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
Wydział Odlewnictwa
Kierunek: Metalurgia na specjalność Odlewnictwo Artystyczne i Precyzyjne
 
Anna Albrecht
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Kierunek: Filologia polska
         

Maria Banaś
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Dziennikarstwo w kręgu kultury jako specjalizacji na Filologii polskiej, Socjologii reklamy i komunikacji społecznej
 
Agata Wtorek
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Kierunek: Turystyka i Rekreacja
 
Agata Nurek
Uniwersytet Śląski,
Wydział Nauk Społecznych,
Kierunek: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna


         

Monika Biela
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Kierunek: Filologia polska
Specjalizacja: Dziennikarstwo w kręgu kultury
 
Anna Monkos
Uniwersytet Wrocławski,
Politologia dziennikarka „Gazety Wyborczej”, „Gazety Prawnej”, TVN - Program Uwaga
 
Melisa Podgórny
Uniwersytet Śląski,
Wydział Nauk Społecznych

 

  GENEWA - STASZIC W CERN

         

Uczniowie Staszica złożyli wizytę w ośrodku naukowym Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Mieli okazję zobaczyć wystawę ciekawie wyjaśniającą przebieg i znaczenie prowadzonych tam eksperymentów (największym z nich jest modernizowany obecnie Wielki Zderzacz Hadronów LHC). Następnie, po spotkaniu się z przedstawicielami polskiej społeczności wśród tamtejszych naukowców i pracowników, przenieśli się do budynku detektora ATLAS, gdzie mogli na żywo zobaczyć jak wygląda praca w ośrodku, w którym zaobserwowano w 2012 roku bozon Higgsa. Krótkometrażowy film w 3D pokazał ogrom tej stacji badawczej, umieszczonej prawie 100 metrów pod powierzchnią ziemi, obejmującej miejsce zderzania się rozpędzonych do podświetlnych prędkości cząsteczek.

 

Wykład prowadzony przez kolejnego Polaka zapoznał wszystkich z historią ośrodka oraz technologiami, które mu zawdzięczamy - jak chociażby pierwowzór Internetu, który powstał tam jako system szybkiej wymiany informacji między badaczami. Później uczniowie zostali oprowadzeni po hali testowej, gdzie komponenty powstające w różnych zakątkach świata są gromadzone, łączone oraz sprawdzane. Tam też poznali techniczną stronę Wielkiego Zderzacza, to, jak wiązki protonów są otrzymywane, rozpędzane, zakrzywiane i w końcu zderzane. Wycieczka zakończyła się na miejscowej stołówce, gdzie oprócz szerokiego wyboru dań można było posmakować wyjątkowej, międzynarodowej atmosfery otaczającej to miejsce.

        

 

 

         

  PO DRODZE

 

  (S)TWÓRCZA KOBIECOŚĆ

 

  LUDZIE STASZICA


Po wielogodzinnej, ale dzięki temu wypełnionej rozmowami na najbardziej nieoczekiwane tematy podróży, rozpoczęliśmy właściwą część planowanej od dawna, szkolnej wyprawy do Austrii i Szwajcarii. Sercem Genewy jest Jezioro Lemańskie - „wielka woda”, na którą swoje emocje projektowali między innymi Mickiewicz i Słowacki. Właśnie jego nabrzeżem, wieczorną porą odbyliśmy nasz pierwszy szwajcarski spacer. Ci, dla których okazał się zbyt krótki, jeszcze tego samego dnia (nocy?), już po przyjeździe do Annency, wyruszyli uliczkami francuskiego miasteczka w kierunku rzęsiście oświetlonej, ale znikającej raz po raz strzelistej katedry...

 


Na trasie wycieczki znalazły się obiekty, których środek ciężkości wyznaczony został przez twórczy potencjał kobiet. Dzięki odwiedzinom w monachijskim BMW WELT, którego kompleks zaprojektowany został przez brytyjską architektkę irackiego pochodzenia – Zahę Hadid - mogliśmy w pełni odczuć, czym jest architektoniczny dekonstruktywizm. Hadid, zaliczana do grona „starchitektów”, dziś posiada już status ikony sztuki współczesnej. Do najsłynniejszych projektów tej urodzonej w Bagdadzie artystki należą między innymi gmach Opery Narodowej w Guangzhou w Chinach, Muzeum Transportu i komunikacji w Glasgow czy stacja metra w Rijadzie.

 


Maja Kabus uczennica klasy menedżerskiej (obecnie 2e) naszej szkoły w bieżącym i przyszłym roku szkolnym uczestniczy w programie stypendialnym Towarzystwo Szkół Zjednoczonego Świata im. prof. Pawła Czartoryskiego (UWC) i uczy się w liceum w Norwegii (Red Cross Nordic). W szkole tej uczy się 200 uczniów z 94 krajów świata. Maja od czasu do czasu przyjeżdża do domu i przy okazji odwiedza szkołę dzieląc się wrażeniami z pobytu w Norwegii i opowiada o sposobie uczenia się za granicą. Jednocześnie nasi uczniowie mają możliwość poznania i porozmawiania z rówieśnikami z innych krajów.


         

  WYNIKI MATUR OPRACOWANE...

         

Wyniki matur absolwentów Staszica z 2014 roku zostały poddane analizie na lekcjach statystyki przez uczniów klasy 3d w ramach projektu realizowanego na lekcjach matematyki oraz informatyki w biznesie. Ze szczegółową analizą wyników egzaminów z poszczególnych przedmiotów na poziomie podstawowym i rozszerzonym można zapoznać się na naszej stronie. /tutaj/ W ubiegłym roku do matury w Staszicu przystąpiło 209 uczniów. 208 uczniów przystępujących do matury zdało egzamin. Oprócz obowiązkowych egzaminów na poziomie podstawowym z języka polskiego, matematyki i języka obcego absolwenci przystąpili do egzaminów dodatkowych na poziomie rozszerzonym z języka polskiego (43 osoby), matematyki (103 osoby) i języków obcych (104 osoby) oraz do egzaminów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym z biologii (42 osoby), chemii (34 osoby), fizyki (11 osób), historii (16 osób), geografii (47 osób), wiedzy o społeczeństwie (19 osób), historii sztuki (1 osoba). Sukces ubiegłorocznych maturzystów mierzyć trzeba w wielu wymiarach – wynikami procentowymi i staninowymi, porównaniem tych wyników z wynikami innych uczniów w liceach w kraju, województwie i powiecie, wynikami edukacyjnej wartości dodanej, wynikami rekrutacji na studia.

 

W ramach realizowanego projektu uczniowie nie tylko analizowali sukces swoich starszych kolegów, ale również uświadomili sobie możliwości i ograniczenia analizy statystycznej. Zastanawiali się nad tym, jak profesjonalnie interpretować wyniki analizy statystycznej oraz nad tym, które sposoby wykorzystywania analiz statystycznych w marketingu i promocji można uznać za etyczne, a które budzą wątpliwości. Przykładowo rozważali problem, w jaki sposób należy obliczać i przedstawiać porównanie wyników osiągniętych przez absolwentów szkoły z wynikami innych uczniów. W działaniach promocyjnych różnych szkół pojawiają się trzy metody. Spróbujmy zastosować je w przypadku wyników uczniów naszego liceum z matematyki na poziomie podstawowym. Średni wynik uczniów naszego liceum wyniósł 73,6 %. Średni wynik w liceach województwa śląskiego – 53,2 %. Można więc słusznie twierdzić, że wynik naszych uczniów był o 20,4 punktów procentowych wyższy od wyniku w województwie lub też przeliczając go na procenty uznać, że był on wyższy o 38,3 % (53,2 % + p×53,2 % = 73,6 %). Obie te metody przedstawiania wyników uznaliśmy za etyczne – choć wyraźnie widać, że poprzez zastosowanie drugiej z nich wzmacnia się wrażenie wywierane przez dane statystyczne.

        

 



Jako nieetyczne uczniowie uznali podejmowane czasem próby łączenia wyników z egzaminów pisemnych i ustnych (zdawanych i ocenianych wewnątrz szkoły) i porównywanie uśrednionych w ten sposób wyników uczniów danej szkoły z wynikami egzaminów zewnętrznych uczniów innych szkół.

 

         

   WYNIKI EWD

 

   RANKINGI

 

   STANINY


Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych http://ewd.edu.pl/ ogłoszono nowe wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej za lata 2012-2014. Wynika z nich, że II Liceum Ogólnokształcące im. S. Staszica w Tarnowskich Górach jest szkołą zarówno o wysokich wynikach maturalnych, jak również o wysokiej efektywności mierzonej EWD.

  

 


W ogólnopolskich rankingach szkół ponadgimnazjalnych po raz kolejny uwzględnione zostało nasze liceum. Najważniejsze z tych rankingów to XVII Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych miesięcznika „Perspektywy” oraz ranking wyników edukacyjnych liceów ogólnokształcących opracowany przez XII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi.

 

 


W dniu ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego absolwent liceum dowiaduje się, że osiągnął na nim określony rezultat procentowy. Załóżmy, że jest to 65 % z egzaminu na poziomie rozszerzonym z geografii… 65%... Hm… Tylko trochę ponad połowę… Chciałoby się 100%... A więc… Czyżby porażka?

 

         

  KOLĘDA PŁYNIE Z WYSOKOŚCI

         

Tradycją Staszica stały się grudniowe koncerty kolęd i pastorałek przygotowywane przez uczniów i nauczycieli liceum. W tym roku 5 grudnia ponownie zaprosiliśmy na uroczysty mikołajkowy koncert rodziców, którzy bardzo licznie zgromadzili się w szkolnej auli, by wysłuchać pięknych kolęd, często w nowych aranżacjach i interpretacjach. Tego wieczoru mogliśmy usłyszeć takie utwory jak : „Jest przecież dzieckiem Bóg”, „Dlaczego dzisiaj wśród nocy dnieje”, „Całą noc padał śnieg”, „Północ już była”, „Z narodzenia Pana”, „Kolęda dla nieobecnych”, „Bracia patrzcie jeno”, „Do szopy, do szopy”, „Oj maluśki , maluśki” czy „Kolęda płynie z wysokości”. Liryczny nastrój spotkania udzielił się wszystkim, bo młodzi wykonawcy z wielkim wyczuciem stylu i konwencji wykonywali swoje utwory.

 

Wiele radości i wzruszeń pojawiło się zwłaszcza podczas wspólnego śpiewania uczniów i ich rodziców. Tegoroczny koncert przygotowali uczniowie – soliści i chóry klas pierwszych: medialno-prawnej i biologiczno-chemicznej, którym towarzyszyli muzycy z klasy przyrodniczej i soliści klas starszych. Uczniowie Staszica potrafią jednak nie tylko pięknie śpiewać, ale i tańczyć, dlatego na zakończenie koncertu wybraliśmy przepiękny utwór „Winter Wonder”, który muzycznie opracował uczeń klasy pierwszej i wykonał wraz z muzykami oraz chórem. Piosence towarzyszył przygotowany przez uczniów klas pierwszych układ taneczny. W noworoczny nastrój wprowadził wszystkich pokaz tańca uczniów biorących udział w ogólnopolskich konkursach tanecznych. Radość i poczucie spełnienia towarzyszące uczniom

  Film  

po koncercie zdecydowało, że powtórnie zaprezentowany został 19 grudnia dla wszystkich uczniów i nauczycieli szkoły.

         

  ZAŚPIEWAJ MI ...

 

  POCZYTAJ MI ...

 

  ODWIEDŹ MNIE ...


Świąteczny czas skłania nas do dzielenia się z innymi tym, co mamy i czym podzielić się możemy. Dlatego uczniowie klasy 1b - akademickiej - postanowili podzielić się śpiewem i życzliwością z pensjonariuszkami Domu Opieki Społecznej w Tarnowskich Górach. 16 grudnia zabraliśmy kosze ciasteczek przygotowanych na tę okoliczność przez uczennice klasy 1b i powędrowaliśmy na ulicę Gliwicką, gdzie już oczekiwały nas panie ciekawe programu, który dla nich przygotowaliśmy.

 

 


Akcja „Poczytaj mi przyjacielu”, w którą zaangażowały się uczennice klasy 2e (Dominika Kalinowska, Ewa Kozieł i Beata Wyszyńska) polega na czytaniu przedszkolakom opowiadań i ma na celu rozwinięcie wyobraźni dzieci, zdolności skupienia uwagi na poznawanym tekście i umiejętności zapamiętywania szczegółów. To umiejętności ważne zwłaszcza w dobie elektronicznych gadżetów, kiedy dzieci coraz rzadziej mają kontakt z tekstami pisanymi.


 


20 grudnia odwiedziłyśmy Oddział Hematologii i Onkologii Dziecięcej w Zabrzu. Podczas spotkania młodzi pacjenci przyjęli nas gorąco chętnie pozując do zdjęć. Prezenty sprawiły im wiele radości, dlatego serdeczne podziękowania składamy wszystkim, którzy wsparli akcję „Trochę szczęścia dla dzieci z onkologii". Dzięki Wam i Waszym Rodzicom udało nam się kupić dużo prezentów dla małych pacjentów. Dziękujemy!


 

         

  SPOTKANIE Z PROF. IRENEUSZEM KAMIŃSKIM

         

W ramach Staszicowych Dni Kultury i Nauki uczniowie naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu z Panem dr hab. Ireneuszem Kamińskim (absolwentem Staszica z 1982 roku). Pan Kamiński jest profesorem w Instytucie Nauk Prawnych PAN, prowadzi działalność naukową w Zakładzie Prawa Międzynarodowego Publicznego. Wykłada na polskich i zagranicznych uniwersytetach. Jego naukowe zainteresowania dotyczą antropologii i socjologii prawa, teorii prawa, prawa europejskiego oraz praw człowieka. Jest także ekspertem Rady Europy w zakresie swobody wypowiedzi i wolności mediów, koordynatorem projektów monitorujących przestrzeganie europejskich wymogów dotyczących wolności mediów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej kandydują- cych do UE, doradcą szeregu organizacji zajmujących się obroną praw człowiek.

 

Jest autorem licznych publikacji (m.in. „Prawo i słuszność”, „Swoboda wypowiedzi w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu”), współautorem komentarza do Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Jako praktykujący adwokat był pełnomocnikiem rodzin ofiar zbrodni katyńskiej przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka – zob: http://www.hfhr.pl/ Jedno z pierwszych pytań skierowanych do profesora brzmiało: Jak po Staszicu robi się taką karierę? Pan Kamiński opowiedział młodzieży o sobie, o swoich zainteresowaniach podczas nauki w liceum i o chwili, w której poczuł, co chciałby studiować w przyszłości. Następna część spotkania przebiegała wokół spraw bieżącej polityki dotyczących m.in. Unii Europejskiej czy Ukrainy. Padło wówczas pytanie: Co dało Unii wejście do niej Polski? Odpowiedź była zaskakująca: „Dało jej wiedzę o rzeczywistej sytuacji w tej części Europy”.

   

Nie zabrakło pytań o dzisiejsze studia prawnicze na polskich i zagranicznych uniwersytetach. Spotkanie trwało półtorej godziny. Profesor obiecał, że jeszcze nas odwiedzi. Dziękujemy i zapraszamy. Organizatorem spotkania była pani Joanna Kroczek. 

         

  O KONSTYTUCJI

 

  "KAMERDYNER"

 

  MICHAŁ MAJNICZ W STARYM


We wtorek klasy trzecie dopingowały swoim przedstawicielom podczas Turnieju Wiedzy o ustroju i Konstytucji RP, Była to już IV edycja Turnieju. Tym razem jego formuła polegała na udzieleniu odpowiedzi na dwa pytania zamknięte i dwa otwarte oraz dwa wizualne. Pierwsze dotyczyły ustroju i Konstytucji, w drugich chodziło o rozpoznanie polityka oraz budynku rządowego.

 

 


W trakcie realizacji projektu interdyscyplinarnego uczniowie klasy 2c stworzyli recenzje filmu Lee Danielsa „Kamerdyner”. Wybrane fragmenty ich tekstów zamieszczamy poniżej. Zainteresowani mogą również zapoznać się z książką, na kanwie której stworzono scenariusz filmu (dostępna w szkolnej bibliotece).


 


Do zespołu aktorskiego Narodowego Starego Teatru w Krakowie dołączył Michał Majnicz (absolwent Staszica z 1996 roku). Wystąpił w roli Piłsudskiego w sztuce „Bitwa Warszawska 1920” Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki - http://www.youtube.com/ Teatr Stary pod dyrekcją Jana Klaty znalazł się w ostatnich miesiącach w centrum medialno-politycznej polemiki (lub – jak kto woli – nagonki).

 

         

  MICHAŁ OLESZCZYK SZEFEM FESTIWALU W GDYNI

         

Za profil artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni, najważniejszej imprezy prezentującej film polski, odpowiadać będzie Michał Oleszczyk (absolwent Staszica z 2001 roku). 8 stycznia Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołał go na trzyletnią kadencję (2016-2016) na stanowisko dyrektora artystycznego festiwalu. Michał Oleszczyk studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Tam też się doktoryzował. Był wykładowcą UJ i UW. Jest autorem książki „Gorycz wygnania. Kino Terence’a Daviesa” i współautorem około dwudziestu (w tym tak znaczących jak trzytomowa praca „Mistrzowie kina amerykańskiego”, do której napisał rozdziały poświęcone filmom Griffitha, Bogdanovicha i Andersona). Od 2003 roku jego recenzje i artykuły krytyczne często zamieszczały takie czasopisma ja, „Kino”, „Tygodnik Powszechny”, „Przekrój”, „Dwutygodnik”, „Fandor”, „Sight and Sound”, „RogerEbert com”. Pisze w dwu językach. Z angielskiego tłumaczył zarówno teksty filmoznawcze, jak i literackie – jest też współautorem wywiadu-

 

rzeki z Guyem Maddinem „Kino wykolejone”. Współpracuje z dużymi portalami filmowymi w USA. Doświadczenie w organizacji działań artystycznych zdobył najpierw jako dyrektor artystyczny a potem rzecznik festiwalu Off Plus Camera w Krakowie, współorganizator pokazów kina polskiego w Irish Film Institute w Dublinie oraz współtwórca Polish Filmmakers NYC, organizacji promującej polskie kino w Nowym Jorku. Internauci znają jego blog „Ostatni fotel po prawej stronie” (wybrany w konkursie Onetu w 2010 roku Blogiem Roku w kategorii „Kultura”) – http://michaloleszczyk.blogspot.com/ Jest laureatem nagrody im. Krzysztofa Mętraka (najważniejszej polskiej nagrody dla młodych krytyków filmowych), nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa” (w 2012 roku), stypendystą tygodnika „Polityka”. W ubiegłych latach kilkukrotnie prowadził zajęcia dla uczniów i nauczycieli Staszica. Obserwując od lat z dumą i radością działania Michała Oleszczyka, życzymy mu powodzenia…

 


Zainteresowanym proponujemy zapoznanie się z jego tekstami dostępnymi w bibliotece szkolnej oraz wywiadami, do których linki zamieszczamy poniżej

https://www.youtube.com/
http://www.e-splot.pl/
http://www.sfp.org.pl/
http://wyborcza.pl/

         

  BIENNALE PLAKATU

 

  DUMA I UPRZEDZENIE

 

  TARNOGÓRSKIE FORTELE


W katowickiej galerii BWA do 2 lutego trwa wystawa 23. Biennale Plakatu Polskiego, podczas którego prezentowane są prace zarówno młodych adeptów tej formy wypowiedzi, jak i już uznanych twórców. Wśród prezentowanych dzieł znalazła się praca Iwony Cichy (absolwentki Staszica z 2007 roku). Jej prezentowany na wystawie plakat „Animal abuse. It hurts” otrzymał I nagrodę The 5th World Biennial of Student Poster, Novi Sad (Serbia 2012).

 

 


W jednej pierwszych scen „Dumy i uprzedzenia” padają słowa oceniające młodego kawalera: „Jeśli znajduje przyjemność w tańcu, to, oczywista, łatwo mu przyjdzie się zakochać.” To połączenie wydaje się być uzasadnione, bowiem bal był, według dziewiętnastowiecznej obyczajowości, najlepszą okazją do zawarcia znajomości (a w efekcie małżeństwa).

 


 


Pięć opowiadań ze zbioru „Obcy i inne tarnogórskie opowiadania” Mieczysława Filaka rekonstruuje (lub konstruuje) historię miejsc szczególnych w topografii naszego miasta. Oprócz lokalnego kolorytu spaja je sensacyjna konwencja, w jakiej autor przedstawia okoliczności budowy kościoła św. Anny, pojawienia się rzeźby w narożnej ścianie budynku Sedlaczka, założenia parku miejskiego czy udostępnienia zwiedzającym Sztolni Czarnego Pstrąga.

 

         

  MARATON LISTÓW AMNESTY INTERNATIONAL

         

Od kilku lat w naszym liceum działa szkolna grupa Amnesty International, angażująca się w akcje związane z przestrzeganiem praw człowieka. Organizowaliśmy już akcję „Stop przemocy wobec kobiet”, „Control Arms” i uczestniczymy w maratonach pisania listów. Maraton Pisania Listów odbywa się corocznie w weekend tygodnia, w którym obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka (10 grudnia). W ciągu dwóch dni listy w obronie prześladowanych pisane są bez przerwy. Akcja zapoczątkowana została przez polską sekcję Amnesty International w 2001 roku. W tym roku, 13 grudnia, przyłączając się do akcji, napisaliśmy kilkadziesiąt listów wsparcia. Mieliśmy okazję wyrazić opinie i wstawić się m.in. w imieniu trzynastu uwięzionych działaczy opozycji w Bahrajnie, próbowaliśmy wspomóc społeczność Badia East z Nigerii, której zniszczono setek domów, żądaliśmy ujawnienia od polskiego rządu faktów związanych z istnieniem tajnych więzień CIA lub wspieraliśmy Romów, mieszkających na terenie nieformalnego obozowiska we Wrocławiu, którym grozi przymusowe wysiedlenie. W tym roku w Polsce napisano 214 472 listy, a na całym świecie wysłano 1 568 910 listów. W tej akcji Amnesty International Polska jest najbardziej zaangażowanym krajem w świecie. Wszyscy znają piosenkę „One” zespołu U2, ale już nie wszyscy wiedzą, że jest ona także symbolicznym hymnem. Kiedy w Polsce wprowadzono stan wojenny w 1981 roku, irlandzki zespół wraz z Bono dedykowali „Solidarności” utwór „New Year's Day" . Dziś U2 jest grupą-ikoną wspierającą działalność Amnesty International, a hymnem organizacji stała się piosenka „One”. Amnesty International to międzynarodowa organizacja pozarządowa, której celem jest zapobieganie

 

naruszeniom fundamentalnych praw człowieka poprzez wszelkie pokojowe akcje obywatelskie – od organizowania pisania listów do rządów krajów łamiących te prawa, poprzez publiczne rozgłaszanie informacji o takich naruszeniach, po realną pomoc finansową i prawną poszkodowanym osobom. Organizacja jest laureatem Pokojowej Nagrody Nobla z 1977 roku za „wkład w umacnianie podstaw wolności, sprawiedliwości, a tym samym pokoju na całym świecie". Amnesty International finansuje swoją działalność głównie ze składek członkowskich i datków od indywidualnych osób. Amnesty nie przyjmuje jakiejkolwiek pomocy rządowej, a przyjmowanie datków od przedsiębiorstw i innych organizacji podlega licznym obostrzeniom. Zasadami działania Amnesty International są: pełna niezależność polityczna i finansowa oraz maksymalny obiektywizm. Mimo to jest ona często w wielu krajach (głównie tych, które często represjonują swoich obywateli) oskarżana o wspieranie Zachodu i propagowanie jego idei. Przeczą temu jednak akcje wymierzone w naruszenia praw człowieka dokonywane przez rządy wielu krajów zachodnich, takie jak protesty przeciwko torturom i pozasądowemu przetrzymywaniu ludzi przez USA w Guantanamo. Amnesty International liczy obecnie 2 mln 200 tys. członków w 150 krajach świata. Centrala AI – tzw. międzynarodowy sekretariat – znajduje się w Londynie. Początki Amnesty International sięgają listopada 1960, kiedy brytyjski prawnik, Peter Benenson przeczytał w prasie o dwóch portugalskich studentkach skazanych na 7 lat więzienia za wzniesienie toastu za wolność. 28 maja 1961 w londyńskim tygodniku „The Observer” pojawił

 


się jego artykuł „Zapomniani więźniowie”, wzywający do solidarnego działania w obronie więźniów sumienia (osób więzionych za wyrażanie swoich poglądów, które nie stosowały przemocy ani nie nawoływały do nienawiści) oraz sprzeciwu wobec ustawicznego łamania praw zawartych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Jedną z form działalności AI są Pilne Akcje, czyli ogólnoświatowe akcje ogłaszane przez Amnesty International, polegające na wysyłaniu listów - apeli w sprawie osób, których podstawowe prawa są zagrożone lub łamane. Dotyczą one m.in. osób zagrożonych egzekucją lub torturami, aresztantów pozbawionych kontaktu z prawnikiem, rodziną albo opieki medycznej oraz więźniów sumienia. Podstawą każdej Pilnej Akcji jest krótki tekst składający się z opisu przypadku, wskazówek dotyczących treści apelu oraz adresów, na które należy go wysłać. Język listu może być dowolny, przy czym jeżeli nie jest to angielski ani język urzędowy danego kraju, sugerowane jest podkreślenie nazwiska osoby, w sprawie której się pisze. Z danych Amnesty International wynika, że dzięki Pilnym Akcjom udało się w ciągu ostatnich 30 lat uratować 16 600 osób.

         

   NELSON MANDELA

 

   SPOTKANIE Z OCALONYM

 

   WARSZTATY COACHINGU


Protester. Prisoner. Peacemaker.

 

“No one is born hating another person because of the color of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.”

Nelson Mandela, Long Walk to Freedom

 

 

 

 


Kolejny raz uczennice i uczniowie Staszica wzięli udział w Marszu Żywych, organizowanym w Dniu Pamięci o Holokauście na terenie Muzeum Auschwitz – Birkenau. Tegoroczny marsz w szczególny sposób upamiętniał dzieci – ofiary Holokaustu. Przejście trzykilometrowej drogi pomiędzy obozami Auschwitz I oraz Auschwitz II-Birkenau ma być symbolicznym wyrazem zwycięstwa życia nad zaplanowaną na masową skalę śmiercią.

 

 

 


Studenci doradztwa filozoficznego i coachingu Uniwersytetu Śląskiego poprowadzili warsztaty, w których uczestniczyli uczniowie klas III B i III F. Tematem pierwszego z nich była „atrakcyjność interpersonalna". Prowadzący Piotr Jaroś zwrócił uwagę na wiele czynników, które pozytywnie wpływają na nasze relacje z innymi, w tym na aktywne słuchanie i szacunek. Wszystkim wydają się one z pozoru oczywiste, jednak warte odnotowania i zrozumienia jest to, jak bardzo mogą zmienić nasze relacje z ludźmi.

 

         

  Język polski dla Azerów

         

Warsztatom Moniki Pacukiewicz, które odbyły się w naszej szkole, przyświecała najsłynniejsza myśl filozofa Ludwika Wittgensteina - „granice języka wyznaczają nam granice świata”. Monika Pacukiewicz kilkanaście lat pracowała jako dziennikarka w „Gazecie Wyborczej” i „Dzienniku Zachodnim”, później, freelancer, prowadziła własną firmę wydawniczą. Myśląc o dłuższym wyjeździe za granicę, aby uczyć języka polskiego obcokrajowców, studiowała w Szkole Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. W 2012 roku zdecydowała się na wyjazd do Baku w Azerbejdżanie. Od lat zafascynowana podróżami odwiedziła Bułgarię, Albanię, Macedonię, Ukrainę, a w trakcie rocznego pobytu w Baku zwiedziła Gruzję i Turcję. O swoich doświadczeniach pisze: „Baku - port, stolica Azerbejdżanu, miasto, w którym na początku XX wieku najważniejsze i najpiękniejsze budynki postawili polscy architekci, gdzie boomu naftowego nie byłoby gdyby nie polscy inżynierowie...

 

Dzięki właśnie tej ropie Azerbejdżan jest najbogatszym krajem Zakaukazia (choć teraz coraz powszechniejszy staje się termin „Kaukaz Południowy”). Za petrodolary władze kraju chcą uczynić z Baku zakaukaski Dubaj. I trzeba przyznać, że są na dobrej drodze. Dla nas najważniejsze to, gdzie w Baku można nauczyć się polskiego. Od ponad 10 lat wykładany jest na Bakijskim Uniwersytecie Słowiańskim. A od niedawna, od 2011 roku na Uniwersytecie Języków Obcych. I to właśnie tu pracuję. Polski na Uniwersytecie Języków Obcych jest wykładany jako drugi język, na kierunku amerykanistyka. Nauka trwa cztery semestry, polskiego uczą się studenci pierwszego stopnia studiów. Przez większą część kursu zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu. Grupy są małe, do 10 osób. Studenci wiedzą, że najlepsi dzięki stypendiom mogą pojechać do Polski na letnie szkoły języka polskiego, więc uczą się chętnie (choć oni sami nie wybierali polskiego, o planie ich zajęć decydują władze uczelni). Tutejszy system edukacji różni się od polskiego.

 

 
         

   WIEŻA BABEL

 

   REPORTAŻ

 

   UNIWERSYTET PROPONUJE

Obecnie na świecie używa się około 6,5 tys. języków. Językoznawcy ostrzegają, że w naszym stuleciu zginie większość z nich. Ocenia się, iż języki ubywają w tempie jeden na tydzień. Największa liczba języków (32%) występuję w Afryce, 30% - w Azji, w regionie Pacyfiku – 21 %, w obu Amerykach – 14%, natomiast w Europie zaledwie 3% (czyli około dwustu języków). Największym fenomenem lingwistycznym jest obszar pomiędzy Senegalem a Kamerunem, gdzie doliczyć się można ponad 700 języków.  

 

 

W podobnej - jak nasz gość – sytuacji znalazła się Dorota Kozińska, autorka reportażu „Dobra pustynia”. Przez kilka miesięcy uczyła angielskiego na północy Afganistanu. Jej spotkaniu z odmiennym światem towarzyszą sprzeczne emocje. Z jednej strony lęk Europejki oraz – oczywisty sposób – niepogodzenie z rolą, jaką kobiecie narzuca tradycja islamu: „kładąc się spać, wciąż miałam w ustach mdły posmak pierogów oblanych sosem, w którym lichy olej i jogurt walczyły o lepsze z czosnkiem, kolendrą i sokiem z cytryny.

 

 

Uniwersytet Śląski w Katowicach zaprasza wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych do wzięcia udziału w cyklu spotkań Źródła kultury europejskiej. Wykłady organizowane są specjalnie z myślą o przyszłych maturzystach, a ich celem jest pokazanie, że poszczególne dyscypliny naukowe nie są oderwane od innych, lecz zachodzi między nimi swoisty dialog. Wykłady prowadzone przez pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego prezentują różne sposoby myślenia o współczesnym świecie.

 

         

  KOŁO DZIAŁA ... - 10 LAT SZKOLNEGO KOŁA CARITAS

         

Działalność Szkolnego Koła Caritas jest imponująca. Na przestrzeni 10 lat zaangażowanych było w nim 160 osób, obecnie jest ich ponad 30. Chcielibyśmy, żeby takie koła powstawały w każdej szkole – mówił na łamach „Gościa Niedzielnego” ks. Jan Łojczyk, wicedyrektor Caritas Diecezji Gliwickiej, który był gościem spotkania jubileuszowego w auli szkolnej 19 września 2013. Wśród honorowych gości znaleźli się absolwenci – byli członkowie koła (Beata Popko-Tarnowska, Wojciech Surowiec, Małgorzata Ćwieląg-Drabek, Bogumiła Bichalska-Ogonowska, Magdalena Lar, Agnieszka Skwarczowska, Błażej Bryk, Ewelina Łakoma, Karolina Sienkiewicz), którzy dzielili się swoimi wspomnieniami. Pierwsza przewodnicząca koła BeataTarnowska (ukończyła politologię) opowiadała, jak dużo radości i satysfakcji dała jej pomoc w organizacji zajęć na półkoloniach w świetlicy parafialnej w Opatowicach. Błażej Bryk (student seminarium duchownego) wspominał, ile pokory nauczyły go akcje zbiórek żywności w supermarketach przed świętami.

 

Małgorzata Ćwieląg-Drabek (ukończyła Śląski Uniwersytet Medyczny) najbardziej zapamiętała występy teatrzyku kukiełkowego w przedszkolach na terenie powiatu. Bogumiła Ogonowska(studentka rehabilitacji) zauważyła, że nie zawsze praca wolontariusza łączyła się z sukcesem. Dziękując absolwentom za obecność na uroczystości, prowadzące spotkanie (Dominika Walczyk z IIId – przewodnicząca koła i Monika Sklorz z IIIc – zastępca przewodniczącej) podkreśliły, że wielu zaproszonych nie mogło przybyć, ponieważ pracują zawodowo albo przebywają na stypendiach za granicą. Głos zabrali także zaproszeni goście: ks. prałat Eugeniusz Bienek – proboszcz parafii w Opatowicach, przy której koło powstało (15 września w kościele pw. MSiMS odbyła się msza św. w intencji członków koła) , wspomniany na początku ks. Jan Łojczyk, który wręczył na ręce opiekunki koła dyplom dla SKC od Caritas Diecezji Gliwickiej oraz pamiątkową świecę symbolizującą dzieło miłosierdzia, pani Aniela Jany – prezes Stowarzyszenia CWIP i prezes Caritas parafii.

 

Obecni byli także dyrektorzy szkoły , nauczyciele, Samorząd Szkolny oraz grupa uczniów z klas Ia i Ib zainteresowana pracą charytatywną. Podczas spotkania prezentację dorobku SKC przedstawiły Kamila Rzenno i Paulina Jakubek (obie z klasy IIb), Anna Jaruszowiec (z klasy IIId) i Anna Dziacko (z klasy IIIc). Mówiły m.in. o początkach koła, które powstało z inicjatywy 14 wolontariuszek pracujących w wakacje 2002 na półkoloniach parafialnych.

 

         

   ... TURYSTYCZNE

 

   ... SKS

 

   ... Fotograficzne


Koło turystyczne rozpoczęło sezon rajdów górskich w bieżącym roku szkolnym. 15 uczestników (uczennice i uczniowie z klas I i II – Katarzyna Blachlińska, Weronika Butrym, Maciej Cholewa, , Zuzanna Gowin, Katarzyna Grzeżulkowska, Martyna Hudziec, Maja Kabus, Aleksandra Kamińska, Jan Kloc, Katarzyna Korkus, Natalia Kwiecień, Jakub Lis, Franciszek Robak, Katarzyna Sowińska, Natalia Świerzewska, Dominika Woszek) pod opieką profesorek Moniki Jaworskiej, Barbary Wieczorek i Aleksandry Wtorek przeszli szlakami turystycznymi część Beskidu Śląskiego: Pasmo Równicy od Ustronia Polany przez Orłową i Trzy Kopce Wiślańskie do centrum Wisły. 

 

 


Zawody powiatowe i rejonowe w Szkolnej Lidze Lekkoatletycznej odbyły się na obiektach lekkoatletycznych II LO i stadionie KS Gwarek. Organizatorem było nasze liceum. Udział wzięło 5 zespołów dziewcząt i 7 zespołów chłopców, łącznie 116 uczestników. Zarówno w klasyfikacji dziewcząt, jak i chłopców zwyciężyło II LO im. S. Staszica w Tarnowskich Górach, zdobywając tytuł mistrza powiatu tarnogórskiego i rejonu tarnogórsko-lublinieckiego. Zwycięstwa te dają awans do finału Wojewódzkiej Licealiady w Szkolnej Lidze LA, która odbędzie się w Sosnowcu.

 

 

 


Szkolny Klub Fotograficzno-Filmowy działa od 2008 roku. Członkami klub są zarówno pasjonaci fotografii, jak również osoby pragnące zgłębić tajemnice technik fotograficznych. Wśród członków byli lub są zarówno uczniowie Stasia, jak również nauczyciele: prof. Andrzej Skorek, prof. Joanna Różyło, prof. Marcelina Korzus. Wśród sympatyków i członków klubu są również modelki i modele, osoby pragnące mieć ciekawe zdjęcia. W ramach działalności klubu prowadzono kursy fotograficzne, warsztaty plenerowe i zajęcia w szkolnym studiu fotograficznym.

 

 

 

         

Strona 1 z 2