Artykuł

  STARYCH ZADAŃ CZAR (CZAD)…

         

Czasem w domowej biblioteczce, w antykwariacie lub na targach staroci można natknąć się na stare zbiory zadań. Często odkładamy je z powrotem na półkę, nie zdając sobie sprawy jak ciekawą książkę mamy w ręce. Należy wówczas pomyśleć o uczniach, którzy z niej korzystali , o ich wysiłku i pocie wylanym w trakcie rozwiązywania z nich zadań. Zdarza się niekiedy książka, której data i miejsce wydania wzbudzają refleksję, np. „Zbiór zadań dla klasy 5” E.S. Berezańskiej wydany przez Państwowe Wydawnictwo Mniejszości Narodowych USRR w Kijowie w 1941 roku. Może to być przetłumaczony z języka rosyjskiego podręcznik dla samouków, zbiór zadań maturalnych z XIX wieku albo książka wydana w Warszawie w 1917 roku. Ciekawe są przede wszystkim same zadania.

 

Oprócz typowych ćwiczeń, które powtarzają się we współczesnych zbiorach (bardzo często dosłownie), są zadania tekstowe odnoszące się do czasów wydania podręcznika. Chcemy utworzyć na naszej stronie internetowej kącik poświęcony tej tematyce ( wejście przez zakładkę „projekty, programy, zajęcia” ). Na początek proponujemy trochę ćwiczeń z podręcznika wydanego w Berlinie w 1918 roku. Są to ćwiczenia wprowadzające do tematu „Równania kwadratowe”. Zwraca uwagę duża ilość podpunktów – wówczas wystarczyło, jak nauczyciel zadał „tylko” 2 zadania; uczeń miał co robić po południu. Przy rozwiązywaniu przykładów prosimy pamiętać, że w tamtym czasie nikomu nawet nie marzył się kalkulator – wszystkie obliczenia wykonywano na papierze lub w pamięci. Przyjemnej zabawy!

       


 

 

         

  DRUGIE ŻYCIE

         

Oświadczenie woli to mały, niepozorny dokument, który za sprawą podpisu zyskuje niezwykłą moc. Jedno świadome wyrażenie zgody na oddanie swoich narządów do przeszczepu jest decyzją, która może uratować życie i przywrócić zdrowie kilku osobom. Proponujemy zapoznanie się z zasadami akcji „Drugie życie”, która ma na celu promocję oświadczeń woli poprzez przekazywanie informacji na temat transplantacji. Popularyzacja wiedzy ma być narzędziem pozwalającym zwiększyć liczbę przeszczepów w Polsce. Poprzez poruszanie tematu przeszczepiania narządów, kontakt z lekarzem czy osobą, która żyje dzięki transplantacji twórcy akcji chcą skłaniać do refleksji, pobudzać do dyskusji i podejmowania rozmów.

 

Transplantacja to życie. Wielu chorych umiera, bo nie dożyli chwili, kiedy znalazłby się dla nich zdrowy narząd. Przeszczep pozwoliłby im normalnie funkcjonować – uczyć się, pracować, założyć rodzinę, podróżować. Działania, jakie prowadzimy w ramach akcji informacyjnej „Drugie życie” mają spowodować wzrost świadomości społecznej młodych ludzi w zakresie transplantacji. Chcemy by młodzież „zarażała” oświadczeniami woli swoich krewnych i znajomych. Każdy z nas ma dar uzdrawiania. Razem możemy pomóc lekarzom uratować niejedno życie. Więcej o akcji oraz wzór oświadczenia woli – zob.: http://drugiezycie.org.pl/

       


 

 

         

  Z ENERGETYKĄ W PRZYSZŁOŚĆ

         

Uczniowie klasy 3a Marcelina Kasprusz i Patryk Rzepczyk zwyciężyli w V edycji Ogólnopolskiego Konkursu Fizycznego "Z energetyką w przyszłość". Główną nagrodą był tygodniowy wyjazd do Parlamentu Europejskiego w Brukseli sponsorowany przez prof. Jerzego Buzka. Do udziału w konkursie organizatorzy zaprosili uczniów szkół ponadgimnazjalnych interesujących się nowoczesnymi źródłami pozyskiwania energii i problematyką elektryczności na świecie. Młodzież miała za zadanie napisać pracę na jeden z podanych tematów dotyczących energetyki. Marcelina i Patryk w tym roku wybrali temat fuzji termojądrowej. W swojej pracy przedstawili problem reakcji termojądrowej, jej zalety, wady i niesamowite znaczenie w energetyce przyszłości. Po przejściu trzech etapów konkursu uczniowie zostali zaproszeni do przedstawienia swojej prezentacji w finale, do którego zakwalifikowało się 5 spośród 150 drużyn.

 

Z finalistami jurorzy spotkali się w murach uczelni WSB w Dąbrowie Górniczej. Nasi uczniowie musieli zaprezentować swoją pracę przed gronem naukowców z Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego, Głównego Instytutu Górnictwa oraz innymi specjalistami w dziedzinie energetyki. Marcelina i Patryk przekonali jurorów nie tylko poziomem wiedzy, ale także samodzielnie zbudowanym modelem magnetycznym, autorskimi ulotkami dotyczącymi fuzji termojądrowej, a przede wszystkim formą prezentacji. Podsumowaniem wystąpienia ich był zwięzły tekst: "W stosunku do nowoczesnych źródeł energii powinniśmy być - jak proton - zawsze nastawieni pozytywnie". Ukazał on kwintesencję idei nowoczesnych źródeł energii w tym fuzji termojądrowej i pozwolił na chwilę rozluźnienia zmęczonej komisji. Zainteresowanie i pasja, jaką darzą fizykę i energetykę, sprawiła, że prezentacja uczniów z naszego liceum wyraźnie przewyższyła

       

poziomem pozostałe, ciekawe prace. Warto dodać, że Marcelina i Patryk jako jedyny zespół podwójnie uczestniczyli w ścisłym finale konkursu „Z energetyką w przyszłość”.W ubiegłym roku zaprezentowali swoją pracę na temat gazu łupkowego, zajmując trzecie miejsce. Opiekunem uczniów była prof. Jolanta Monkos.
 

 

         

  TYDZIEŃ MÓZGU W STASZICU

         

Brain Awareness Week-pierwszy raz obchodziły go Stany Zjednoczone w dniach 12.03-16.03 1996 roku, w Polsce od 1999 roku cieszy się sporym zainteresowaniem wielu uczelni medycznych oraz szkół średnich. Celem „Tygodnia Mózgu" jest zwiększenie wiedzy o najważniejszym narządzie organizmu - mózgu, układzie nerwowym oraz jego działaniu w normie i patologii. W tym roku w naszej szkole postanowiliśmy promować ideę tego projektu. W związku z tym od 10 do 14 marca na korytarzach Staszica mogliśmy obcować z wiedzą o mózgu w różnych perspektywach oraz postaciach. Uczniowie klasy II a (Natalia Gębka, Weronika Grzegorczyk, Weronika Karcz, Aneta Kościelny, Weronika Mszyca oraz Mateusz Wrocławski) przygotowali prezentacje multimedialne, w których zawarte były ciekawostki o „kierowniku" naszego ciała, fazach snu oraz obrazie mózgu w sztuce. Ich projekcję mogliśmy zaobserwować na przerwach pomiędzy lekcjami. Odwiedziliśmy również klasy II na zajęciach przyrody - Daniel Marciniak oraz Michalina Nowaczyk przygotowali prezentacje „Mity o mózgu" oraz „Mózg nas oszukuje". Ciekawy wykład, tym razem w języku angielskim, przygotowały Patrycja Dąbrowska („Upload Brain") oraz Natalia Mirowska(„Lucyfer Effect"). W wielu klasach w ramach zajęć języka angielskiego uczniowie mieli okazję zobaczyć film „Test Your Brain", który możemy obejrzeć również na kanale National Geographic.

 

Natomiast Agata Piasecka oraz Mateusz Wrocławski przygotowali „słodką odsłonę” tego narządu w postaci babeczek, których zdjęcia można zobaczyć poniżej. W ramach tegoż projektu klasa II a miała zaszczyt wysłuchać dwugodzinnego wykładu Pani dr Elżbiety Gębki na temat współczesnych chorób mózgu, ich objawów, leczenia oraz profilaktyki. Mogliśmy dowiedzieć się więcej o takich dolegliwościach jak migrena, padaczka, stwardnienie rozsiane oraz bóle klasterowe, a szczególną uwagę nasz Gość poświęcił na chorobę Alzheimera, na temat której zobaczyliśmy również film ukazujący problemy ludzi chorych oraz trudności w sprawowaniu opieki nad nimi. Pod koniec spotkania wzięliśmy udział w grze dydaktycznej, która była bezpośrednio związana w wykładem. Uczniowie klas biologiczno-chemicznych mieli okazję przeprowadzić „operację" mózgu przy użyciu komputera, o której kilka słów po angielsku napisała Karolina Działach: „Deep Brain Stimulation is an online educational game from Edheads in which we can became a surgeon. It is created for high school and early college students. During the game user performs an operation with Dr. Vanessa with special medical instruments for example scalpel, screw driver and syringe. Our patient is 59-year-old woman who has been suffering from Parkinson's disease for the last 20 years. She used to take pills but drugs can't help her no longer, so neurologist decided that the operation is

       

needed. Deep brain stimulation is a surgical procedure used to treat a variety of disabling neurological symptoms—most commonly the debilitating symptoms of Parkinson’s disease such as tremors, slowed movement, and walking problems. This game helps us visualize this huge project with brain on the foreground. It looks dangerous but it's pain-free. The best moment is implanting electrodes into the brain. The game is clear, legible and credible, it was created with cooperation of the Ohio State University. An interesting fact is that the game contains pictures from a real operation.”
 

 

         

  BARCZYK NAGRODZONY

         

Fotograf Bartłomiej Barczyk znalazł się wśród tegorocznych laureatów nagród burmistrza Tarnowskich Gór w dziedzinie kultury. Jest on absolwentem Staszica i Studium Fotograficzno-Filmowego w Opolu. Przez lata pracował w katowickim dodatku „Gazety Wyborczej”, najpierw jako fotoedytor, potem fotoreporter i kierownik działu fotograficznego. Swoje prace publikował w „Gazecie Wyborczej”, „Polityce”, „Twoim Stylu”, „Fashion”. Znakiem firmowym Barczyka stały się fotografie artystów a zwłaszcza tancerzy (w tym artystów i gości Śląskiego Teatru Tańca) w poindustrialnych plenerach.

 

Drukował je „New York Times” i „Tanz Aktuelle”. Obecnie pracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i Munchener Kammerorchester. Ostatnio portretował Wojciecha Kilara na okładkę jego najnowszej płyty, budowę nowej siedziby NOSPR, czy znanego artystę SPY’a podczas jego pracy nad najnowszym muralem. Więcej - http://www.tgstacja.pl/

      

 

 

 

 

  IRISH WORKSHOPS

         

To celebrate St.Patrick’s Day a group of students from our school took part in workshops organized by European Educational Programme “Learning Without Borders”. Simeon Wren, a great British actor and teacher took us to an exceptional, mysterious, warm and beautiful Irish world by telling interesting (and a bit scary!) stories, playing some Irish folk music for us, showing photos of Ireland (especially charming villages and green fields), and videos from traditional Irish pubs. The whole presentation was really interesting and well made, everybody was listening and watching with bated breath.

 

After the presentation and short break there was time to move our bodies! We practised ceilidh dancing. Ceilidh is the name of a traditional Gaelic social gathering, which usually involves playing Gaelic folk music and dancing. The pronunciation of the word is /keili/ Mr. Wren prepared a few short, nice and not difficult arrangements in which our students participated of course! Dancing to amazing Irish music was a lot of fun, we felt almost like real residents of an Irish hamlet and it made us smile for the rest of the day.

   

 

 

 

 

Film

Film

  MANGA-FACTORY

         

Aleksandra Wiśniewska, uczennica klasy 3e naszego liceum, została zwyciężczynią ogólnopolskiego konkursu plastyczno-literackiego „Manga-Factory”. Zadanie uczestników konkursu polegało na narysowaniu dowolnej historii na maksymalnie czterech stronach A4, zachowując konwencję współczesnego japońskiego stylu rysowania komiksów. Komisja oceniająca prace składała się z artystów i członków grupy Wakai-Team.

 

Komentarz jury do ogłoszonych 25 marca 2014 roku wyników konkursu był następujący: „Prace były naprawdę świetne i tak bardzo różnorodne, że koniec końców nie mogliśmy wybrać tylko jednej najlepszej mangi. Postanowiliśmy nagrodzić równorzędnie trzy prace i wyróżnić kilka innych”. Praca Aleksandry Wiśniewskiej otrzymała najwięcej głosów spośród zwycięskich prac. Gratulujemy! Więcej - http://wakai-team.cba.pl/

      

 

 

 

 

  CZYTAJĄ DUZI I MALI PRZYJACIELE

         

Każdy przedszkolak wie, że ulubione książki znajdzie w księgarni i…. „bibliotekarni”! Tego dowiedzieliśmy się , wyruszając na bajkowe spotkanie z dziećmi z przedszkola nr 4 w Tarnowskich Górach. Na inaugurację naszej misji wybraliśmy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci, a o gościnny udział i patronat poprosiliśmy pana Arkadiusza Czecha, burmistrza Tarnowskich Gór. Podekscytowane naszą wizytą maluchy szybko dały się wciągnąć w wir opowieści o niesfornym chomiku, zaglądały wraz z Krzysiem w magiczny kufer i z zapałem odpowiadały na zagadki. Otwarcie i szczerze rozmawiały z nami o tym, że każdy jest wyjątkowy, pomaganie bliskim jest dobre, a rodzice powinni chętniej i więcej czasu spędzać z dziećmi.

 

Cudownie było podziwiać ich bujną wyobraźnię i dziecięcą wrażliwość. Ich entuzjazm utwierdził nas w przekonaniu, że warto czytać dzieciom zawsze i wszędzie. W ramach podziękowania przedszkolaki zaprezentowały nam swoje bajki, czytając je z wielkim zapałem. Nie zabrakło także słodkich upominków i obietnic o rewizycie w naszym liceum. Przygotowania projektu sprawiło nam wiele radości. Wybór opowieści, ich opracowanie i wspólne czytanie przypomniało nam miłe chwile dzieciństwa. Dlatego Bajkowa Drużyna w składzie: Dominka Głowaty, Agata Klimek, Marcelina Pietryga, Karolina Serafin, Anna Szczepanek, Karolina Szczygieł i Rafał Sobański kontynuuje projekt w tarnogórskich przedszkolach. Koordynatorem Drużyny jest Sylwia Koj.

      

 

  W LABIRYNCIE WYOBRAŹNI

         

Uczeń klasy 2e Cezary Maszczyk zdobył wyróżnienie w międzynarodowym konkursie plastycznym „Labirynt wyobraźni – Kosmos”. Na tegoroczną edycję konkursu wpłynęło łącznie 3520 prac z Polski, Rosji, Rumunii, Chin, Kazachstanu, Ukrainy, Białorusi, Indii, Francji i Litwy. Ponad 800 prac nadesłali uczniowie szkół plastycznych. Jury wytypowało do nagród i wyróżnień 33 prace. Otwarcie wystawy pokonkursowej odbędzie się 16 maja w Dąbrowie Górniczej. Cezary jest samoukiem. Swoją artystyczną przygodę rozpoczął już jako małe dziecko. Na początku odrysowywał całości bądź różne elementy z prac innych, ale doszedł do wniosku, że ten sposób postępowania prawie go nie rozwija.

 

Uważa, że sztuka jest po to, by móc siebie wyrażać, a w „kopiowaniu” to niemożliwe. Kilka razy skorzystał z zajęć dotyczących rysunku, które stały się dla niego pewnego rodzaju wskazówką w poszukiwaniach. Interesuje go przede wszystkim ludzka postać w realistycznym lub fantastycznym ujęciu. Z roku na rok rozwija swoje zainteresowania i umiejętności. Postęp w jego rysunkach widać zwłaszcza w technice i doborze elementów estetycznych. W jego pracach zastanawia wiele tajemnic i symboli. Od kilku lat posiada profil na deviantarcie oraz od kilku miesięcy swojego fanpage’a, gdzie dzieli się swoimi najnowszymi rysunkami – zob. http://czarek986.deviantart.com/ https://www.facebook.com/pages/Paracelus/

      

 

 

 

 

  AFRYKAŃSKIE SPOTKANIE

         

Chyba każdy z nas słyszał o katolickich misjach w Afryce oraz wie, że na misje często wyjeżdżają Polacy. Część z nas również osobiście zetknęła się z misjonarzem czy misjonarką podczas spotkania w kościele. Ale już nieczęsto się zdarza taki gość w szkolnych murach. Członkom koła geograficznego udało się zaprosić panią Małgorzatę Kanafę, która kilka lat spędziła na misjach, opiekując się dziećmi w Ghanie i Tanzanii. Pani Małgorzata jest ciocią jednej z naszych uczennic z klasy I - aktualnie mieszka w Częstochowie. Spotkanie w ramach „Spotkań z podróżnikiem” skupiło się głównie na życiu codziennym w tych egzotycznych i mało znanych krajach. Z dużym zaangażowaniem i poczuciem humoru pani Kanafa opowiedziała o swoim pobycie w Afryce, przeżyciach z tym związanych, spotkaniach z mieszkańcami

 

a szczególnie o pracy z dziećmi, o kulturze i zwyczajach mieszkańców środkowej Afryki, warunkach, w jakich żyje większość mieszkańców Czarnego Lądu oraz o przyrodzie tego gorącego rejonu świata. Uczestnicy spotkania mogli zobaczyć i dotknąć wielu oryginalnych eksponatów przywiezionych z Afryki oraz skosztować orzeszki ziemne (jedna ze specjalności eksportowych kontynentu). Ciekawe ozdoby, instrumenty muzyczne, ubiory oraz inne pamiątki wzbudziły ogromne zainteresowanie obecnych na pokazie. Każdy chciał dotknąć kawałka Afryki m.in. w postaci kunsztownie wykonanych przedmiotów. Była możliwość przebrania się w stroje afrykańskie. Jednak nade wszystko zainteresowała nas osoba naszego gościa, stąd jeszcze wiele pytań po prelekcji. Temat z pewnością nie został

      

wyczerpany i mamy nadzieję na ponowną opowieść. Obiecano nam też naukę piosenki prosto z Afryki. Serdecznie dziękujemy za fascynujące popołudnie. Powoli staje się tradycją, że spotkanie toczy się przy herbatce i domowym cieście, o które zadbały dziewczyny z klasy I e. Kolejne spotkanie już niebawem. Tematem będzie opowieść o Meksyku. Geomaniacy zapraszają Smile .