Artykuł

  SPOTKANIE NIE TYLKO Z BATMANEM

         

Zajęcia poświęcone postaci amerykańskiego superbohatera przeprowadziła dla uczniów naszego liceum Kaja Klimek. Jest ona absolwentką naszego liceum, studiowała dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W KPSC UJ przygotowuje pracę doktorską na temat teorii i kultury remiksu. W latach 2011 i 2012 została wyróżniona w konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. Kaja to też tłumaczka i publicystka popkulturowa. W tym roku razem z Tomaszem Raczkiem prowadziła studio oscarowe w CANAL+. Lubi plastikową biżuterię i bardzo dużo innych rzeczy, ale ostatnio najbardziej dwóch Nicolasów: Cage'a i Windinga Refna (więcej zob. http://www.youtube.com/ i 
http://www.polityka.pl/). Pytana o miejsce kultury i szeroko rozumianej humanistyki we współczesnym świecie powiedziała: „Mówi się, że w kulturze nie ma pracy. Ależ jest, tylko najczęściej trzeba ją sobie wymyślić i trafić na ludzi, którzy mają podobną wizję. Powtarzam więc, priorytetem jest tu aktywne podejście do sprawy, szukanie wyzwań, eksperymentowanie, wchodzenie w różne - nawet najdziwniejsze - projekty. Rzecz jasna, nie każdy z nich musi wyjść i zagwarantować sukces, ale wszystkie doświadczenia będą gromadziły się na koncie”. Pierwsza seria komiksu o amerykańskim superbohaterze, Batmanie, „Uśmiech śmierci”, łączy postaci dwóch kultowych bohaterów - angielskiego Sędziego Dredda z MegaCity i amerykańskiego Batmana z Gotham. Wspólnie walczą z połączonymi siłami największych czarnych charakterów MegaCity i Gotham: Jokerem i Sędziami Ciemności. Scenariusz do tego minicyklu stworzyli w 1998 r. Alan Grant i John Wagner, zaś rysował Jim Murray. Druga seria, „Mroczny Rycerz” przenosi nas w przyszłość, kiedy stary Batman musi wrócić z emerytury, aby znów wziąć w opiekę zwykłych ludzi, tym razem wykorzystywanych i oszukiwanych przez własny rząd. „Powrót Mrocznego Rycerza” powstał w 1986 r., zaś „Mroczny Rycerz kontratakuje” w latach 2001-2002. „The Dark Knight Returns” („Mroczny Rycerz powraca”) jest mroczną historią Batmana osadzoną w niedalekiej przeszłości.

 

Przedstawia ona Batmana jako brutalnego, w pewnym stopniu wytrąconego z równowagi odrzutka, wielce odbiegającego od znanego wizerunku z seriali telewizyjnych z lat 60. Od tego czasu millerowa wersja mrocznego rycerza dominowała przez prawie 20 lat, dając inspirację Timowi Burtonowi do nakręcenia filmowej wersji. To właśnie seria komiksów o Batmanie przyniosła Frankowi Millerowi największą popularność i rozpoznawalność w świecie komiksów. W czasie wykładu Kaja Klimek przedstawiła nam historię komiksu o Batmanie i serii filmowych realizacji przygód człowieka w kostiumie nietoperza. DC Comics oraz inni wydawcy nieprzerwanie od dziesiątek lat dostarczają filmowcom materiału, zarówno w postaci samych superbohaterów, jak i gotowych superhero teams, czyli ich drużyn. Hollywood uwielbia superbohaterów stąd taka popularność filmów na podstawie komiksów. Atrakcyjność postaci hero lub superhero wynika, paradoksalnie, z uniwersalnych cech tej postawy. Umocowana kulturowo i antropologicznie postać, wyposażona dodatkowo w garnitur archetypicznych, rycerskich cech podbija świat. Historie o superbohaterach prawie zawsze bazują na tym samym schemacie narracyjnym. Bohater, często po traumie, samotnie wyrusza w podróż, realizując odwieczny topos wędrówki, podróży inicjacyjnej i walki dobra ze złem. Postaci superbohaterów są przez reżyserów jednak modyfikowane, często ewoluują. Fora filmowych geeków roją się od psychoanalitycznych analiz kolejnych wcieleń danej postaci, oceny zmian, które w niej zaszły, komentarzy wyborów dokonanych przez bohaterów, fikcyjnych bohaterów... Klimek twierdzi, że najwyraźniejszym przykładem rozciągliwości postaci jest Batman przepracowany przez Nolana, niby ten sam, co u Tima Burtona, czy - choć w to wierzyć się nie chce, kiedy się ogląda obśmiewanego od lat, a zrobionego zupełnie serio "Batmana i Robina" - Joela Shumachera, a tak inny. Drużyny superbohaterów to również ciekawy wątek. W jednym ze swoich artykułów poświęconych temu zagadnieniu Klimek pisze: „Bezsprzecznie liczy się przede wszystkim dynamika, która działać ma już od momentu

       

zetknięcia ze sobą różnych charakterów. Ma to doprowadzić do tarć i zabawnych sytuacji z supermocami w tle, i wypełnić ekranowy czas. Wszystko, by widz miał czym oko ucieszyć, czekając na Wielką Misję”. W komiksie team-upom niekoniecznie przyświecać musi jakiś wyższy cel ocalający świat. Czasem motywem wydania crossovera jest pytanie: „co by było, gdyby” spotkali się Bohater Iks z Bohaterem Igrek i pogadali przy okazji o tym, co tam słychać u Bohatera Zetkomiksów Ultimate Marvel Team-up). Dzięki temu dowie się tego, co jak się okazuje nawet superbohaterowi jest potrzebne - że nie jest sam. Chodzi o wspólne pokonywanie Zła, którego żaden z nich - mimo boskich, technologicznych, genetycznych, wytrenowanych, zdobytych na mocy eksperymentu naukowego zdolności - nie byłby w stanie pokonać w pojedynkę. Dlatego nawet tak samotny bohater jak Batman ma Robina, Batgirl, okazjonalnie Catwoman, a przede wszystkim Alfreda, który posiadł supermoc organizacji codziennego życia w rezydencji Bruce'a Wayne'a. W czasie wykładu Kaja Klimek zwróciła uwagę na moc logo ze znakiem nietoperza, które zmieniało swój wygląd. Historia odmieniła logo Batmana przez tyle przypadków, że nawet skrupulatny Alfred nie byłby w stanie odtworzyć ich wszystkich z pamięci. Chociaż każde było czarne, mroczne i przedstawiało nietoperza, nie było wśród nich dwóch identycznych.


 

  A STOSY WCIĄŻ PŁONĄ

         

Po wejściu do auli obserwatorzy projektu zrealizowanego przez uczniów klasy 2c (pod opieką p. prof. Marleny Karnówki i p. prof. Sylwii Koj) wstępowali w świat historii „napiętnowanej przez ogień”. Zza kotary wyłaniał się przewodnik w masce (Szymon Owczarek), którego zadaniem było wprowadzenie uczestników w świat historycznych stosów. Publiczność z lękiem reagowała na widok człowieka w pelerynie i masce. Wędrówkę rozpoczynały sceny palenia płyt Beatlesów przez protestujących Amerykanów. Muzyka zespołu ilustrowała film ukazujący uśmiechnięte twarze ludzi niszczących dorobek zespołu (tę część projektu przedstawiła Bernadeta Nocoń). Kolejnym przystankiem w historii stosów były czarownice. Wokół prowizorycznego stosu postać w czarnym kapturze przybliżyła nam tragiczne historie kobiet podejrzewanych o czary. Bezpodstawne oskarżenia, przerażające tortury oraz próby, którym były poddawane niewinne kobiety - to działo się naprawdę. W inscenizacji zobaczyliśmy Karolinę Serafin, Kingę Szeją i Natalię Tworek. Uwagę widzów skierowaliśmy na rok 1600, w którym tragicznie spłonął Giordano Bruno. Dzięki emocjonalnej recytacji Eweliny Sowy słuchacze stali się ponownie świadkami śmierci filozofa i zagłady Żydów za murami getta. Słowa ,,Gorejący krzew" nabierają nowego znaczenia po obejrzeniu kolejnego obrazu śmierci. Krótkie komentarze i filmy przedstawiające dwóch bohaterów - Ryszarda Siwca i Jana Palacha - oraz akty

 

ich rozpaczy (przedstawione przez p. prof. Sylwię Koj i p. prof. Marlenę Karnówkę) poruszyły słuchaczy. Kiedy widzowie zbliżali się do utworzonego z soli pentagramu, mogli zobaczyć odtworzony (na podstawie sztuki Paula Claudela) niesprawiedliwy proces Joanny D’Arc, oskarżonej o kontaktowanie się z diabłem. Młoda i bezbronna Joanna w okrutny sposób zostaje zmuszona do przyznania się do zarzucanych jej czynów. Inscenizacja została przygotowana przez Dominikę Głowaty, Ewelinę Sowę, Mateusza Mazura, Karolinę Szczygieł, Annę Ptak i Aleksandrę Wanat. Z kolei wisząca nad stosem spalonych książek swastyka przywodziła wydarzenia ważne w historii Niemiec. Nie wszyscy wiedzą, że nazistowskie zbrodnie zapoczątkowały stosy palonych książek oraz listy ksiąg zakazanych przez III Rzeszę. Opowiadały o tych wydarzeniach Agata Klimek i Sonia Zdziebło. Publiczność rozmieszczona w dwu strefach (zonie dla Białych i zonie dla Czarnych) miała okazje posłuchać wywiadu przeprowadzonego z przedstawicielką rasistowskiego Ku Klux Klanu (w charakterystycznym białym stroju). Narracja została wsparta scenami, ukazującymi ogrom prześladowań, jakim byli poddawani Czarnoskórzy i ludzie solidaryzujący się z czarnoskórą społecznością Ameryki (tę część projektu zaprezentowały Agnieszka Jedlińska i Marcelina Pietryga). Pogańskie spotkanie z siłą ognia, które miało miejsce w Noc Kupały (słowiańskie święto obchodzone w czasie

       

najkrótszej nocy w roku), przedstawiła w prezentacji Anna Szczepanek a w tańcu Anna Ptak, Karolina Szczygieł, Beata Tobór i Aleksandra Wanat. Z kolei absolutna ciemność, symboliczny ołtarz oraz dym wprowadziły widzów w atmosferę grozy, która towarzyszyła ceremoniom składania w ofierze ludzi w różnych kulturach. Ostatnia bowiem scena miała przypomnieć znaczenie ognia i jego obecność w pradawnych obrzędach. Tę część projektu przygotowali Wiktoria Melaniuk, Oskar Fronczek i Jakub Zdebel oraz Filip Augustyn. Nad techniczną stroną projektu opiekę sprawował Paweł Osikowski. Cały projekt miał na celu przybliżenie uczniom naszej szkoły, gimnazjalistom oraz rodzicom ciekawej, niezwykle trudnej i bardzo często nieznanej historii. Mamy nadzieję, że udało się nam pokazać, iż historia to nie jedynie daty, wydarzenia i postaci zapomniane. Stosy wciąż płoną i tworzą je, niestety, także współcześni ludzie.


 

         

  U „SERDECZNYCH”

         

Z okazji Dnia Dziecka w poniedziałkowe popołudnie 2 czerwca w świetlicy środowiskowej Stowarzyszenia „Serdeczni” na osiedlu „Przyjaźń” członkowie Szkolnego Koła „Caritas” zorganizowali piknik dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Wcześniej (30 maja) byliśmy gośćmi Stowarzyszenia na uroczystości z okazji Dnia Matki i Dnia Dziecka. Koło reprezentowała delegacja w składzie: Weronika Butrym, Patrycja Dąbrowska, Gabriela Łukasik – Zarząd Koła oraz opiekun Koła prof. Hanna Trykowska. Dziewczęta z Zarządu złożyły wszystkim mamom „Serdecznych” życzenia, a dzieci i młodzież zaprosiły na piknik z okazji Dnia Dziecka. Zamiast kwiatów Koło zadedykowało wszystkim obecnym na uroczystości mamom piosenkę. W wypełnionej po brzegi sali „Florian” w Miasteczku Śląskim Franek Robak zaśpiewał z akompaniamentem gitary balladę Leonarda Cohena „Hallelujah”. Towarzyszyły mu Kalina Paszek (skrzypce) i Justyna Wydra (flet). Burza oklasków była najlepszym wyrazem uznania, a jedna z mam natychmiast podeszła na scenę do Franka i bardzo serdecznie mu gratulowała. Nasze Koło już ponad rok współpracuje ze Stowarzyszeniem „Serdeczni”, wspomagając przede wszystkim działalność świetlicy środowiskowej przy ulicy Kard. Stefana Wyszyńskiego 135.

 

To właśnie tam 2 czerwca byliśmy organizatorami pikniku. Najpierw odbyło się spotkanie przy herbatce i wypiekach naszych dziewcząt. Rozmowy z dziećmi i młodzieżą przy stole szybko przełamały ich nieśmiałość. Potem zaprosiliśmy do zabaw i konkursów, których scenariusze wcześniej obmyśliły, a potem je realizowały: Gabrysia Łukasik i Kasia Ślęczka (z klasy 2b), Małgosia Jacek, Ola Kamińska i Patrycja Ochman (z klasy 2a), Agata Karasiewicz i Ola Ptak (z klasy 1a), Patrycja Rurańska (z klasy 1b). W organizacji pikniku pomagały także: Patrycja Dąbrowska, Janina Korpak i Weronika Butrym. Wszyscy „Serdeczni” chcieli brać udział w rywalizacji, bo przygotowaliśmy sporo nagród, a ponadto w wielu konkurencjach brały udział pary: któraś z wolontariuszek razem z kimś ze świetlicy. Nagrodzonych oklaskiwali licznie zgromadzeni rodzice, którzy także przygotowali dla wszystkich uczestników pikniku kiełbaski z grilla. Zabawa trwała pełne trzy godziny i niechętnie się rozstawaliśmy. Ile znaczą takie spotkania mogą świadczyć słowa jednej z mam niepełnosprawnej osoby: „Ola musi iść na umówione spotkanie z logopedą, a wolałaby tu zostać i nie wiem, jak ją stąd wydostać”. Ta sama mama mówi dalej: „Jestem taka wdzięczna waszej wolontariuszce Justynie, która od trzech miesięcy odwiedza Olę w domu i razem z nią

       

się bawi. Ola tak czeka na te spotkania”. Justyna Wydra z klasy 2e mówi, że to nic nadzwyczajnego. Po prostu wsiada na rower, jedzie do Oli – to niedaleko - i razem najczęściej układają puzzle, grają w różne gry, oglądają telewizję. Justyna też cieszy się z tego, że Oli przynosi radość. Stowarzyszenie „Serdeczni” istnieje od 1998 roku, swoim działaniem obejmuje dzieci i młodzież niepełnosprawną głównie z powiatu tarnogórskiego. Szkolne Koło Caritas jest od grudnia 2013 członkiem honorowym Stowarzyszenia.


 

  SUKCES MICHAŁA DECA

         

W tym roku szkolnym finalistą eliminacji centralnych XLIII Olimpiady Biologicznej został Michał Dec, uczeń klasy III a o profilu biologiczno-chemicznym. Jego praca badawcza „Zmienność morfologiczna liści buka pospolitego (Fagus sylvatica L.) na terenie gminy Tarnowskie Góry” została wyróżniona w konkursie posterów. Tym samym Michał uzyskał już 100% wynik z biologii na egzaminie maturalnym.

 

Michał Dec jest również finalistą etapu centralnego Olimpiady Geograficznej (został nim jako uczeń pierwszej klasy). Gratulujemy! W ubiegłym roku szkolnym dwoje uczniów Staszica – Katarzyna Pluta i Maciej Gaździk – zostało finalistami eliminacji centralnych XLII Olimpiady Biologicznej.

       

...


  MISTRZYNI GEOLOGII

         

Katarzyna Nowak z klasy 1e (o profilu matematyczno- geograficznym) wygrała XV edycję Ogólnopolskiego Konkursu Geologiczno - Środowiskowego organizowanego przez Państwowy Instytut Geologiczny w Warszawie. Tym samym została najlepszym młodym geologiem w Polsce. Finał odbył się w dniach 3-4 czerwca 2014 r. w Warszawie. Aby dojść do finału, Kasia musiała w pierwszym etapie napisać pracę na temat gazu łupkowego i innych surowców energetycznych, następnie (II etap) rozwiązać test 30 pytań, po którym okazało się , że jest najlepsza. Do półfinałów zakwalifikowały się 2 uczennice Staszica - oprócz Kasi, która zdecydowanie wygrała, szkołę również godnie reprezentowała Magda Wyleżałek z klasy 2d (zajęła 5 miejsce). Kasia i Magda przygotowywały się do konkursu pod kierunkiem p. prof. Aleksandry Wtorek. Do finału ogólnopolskiego zakwalifikowali się tylko zwycięzcy półfinałów regionalnych.

 

Region Górnośląski obejmuje obszar województwa śląskiego i opolskiego. W całej Polsce mówi się, że to najtrudniejszy region – startuje duża ilość uczestników i test kwalifikujący do Warszawy jest na najwyższym poziomie. W Warszawie finaliści odpowiadali w obecności publiczności na 40 pytań podzielonych na 4 tury o różnej tematyce: przeszłość geologiczna, procesy geologiczne, minerały i skały oraz gaz łupkowy. Kasia wykazała się bardzo specjalistyczną wiedzą na najwyższym poziomie, czym wzbudziła powszechny podziw i szacunek. W podsumowaniu kolejnych tur okazało się, że Katarzyna Nowak zdeklasowała finalistów z pozostałych regionów. Przewaga nad 2 miejscem wynosiła 19 punktów. W nagrodę za zwycięstwo otrzymała teleskop, aparat fotograficzny, książki i filmy edukacyjne oraz … indeks wyższej uczelni na kierunku Inżynierii Geologicznej. Pobyt w Warszawie

       

organizatorzy wzbogacili o pobyt finalistów i ich opiekunów w Centrum Nauki Kopernik, ponadto przewodniczka oprowadziła po warszawskiej starówce oraz zaprowadziła do ogrodów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Serdecznie gratulujemy Kasi osiągniętego sukcesu.


 

  NAJMŁODSI UCZNIOWIE

         

W ramach obchodów Dnia Dziecka zawitały do Staszica dzieci z tarnogórskich przedszkoli nr 4 i 11. Wizyta ta była częścią projektu „Czytają duzi i mali przyjaciele” realizowanego przez uczniów z klasy 2c. Wcześniej to my, licealiści wkroczyliśmy w ich przedszkolny świat, a teraz to oni poznali naszą szkolną codzienność. Staraliśmy się przygotować do tego jak najlepiej, by móc odpowiedzieć na każde pytanie i zaspokoić ciekawość naszych małych przyjaciół. Już od samego wejścia do szkoły przedszkolaki były bardzo podekscytowane i gotowe do odkrywania szkolnych tajemnic. Spotkanie zostało tak zaplanowane, aby dzieci - poprzez zabawę i doświadczenia - mogły poznawać świat i zasady jego funkcjonowania. Na początku grupa odwiedziła szkolną bibliotekę. Tam przedszkolaki z zaciekawieniem oglądały starą maszynę do pisania i wysłuchały krótkiej historii naszej szkoły. Do krainy książek dzieci wprowadziła pani prof. Sydonia Lach, pokazując wszystkie zakamarki biblioteki. Chemia okazała się ciekawą za sprawą balonowych szaszłyków i intrygujących eksperymentów. Przedszkolaki zostały zaproszone do świata chemii przez panią prof. Justynę Bulę oraz uczniów z klasy 2a - Natalię Gębkę, Michalinę Nowaczyk, Patrycję Rosę i Angelikę Zając. Przeprowadzały swoje pierwsze doświadczenia.

 

W pracowni zrobiło się wybuchowo i kolorowo, czemu towarzyszyło zdziwienie i radość dzieci. Fizyka okazała się dziecinnie łatwa podczas zabawy z magnesami oraz kamertonem, który najbardziej przyciągnął uwagę dzieci. W pracowni fizycznej pani prof. Jolanta Monkos wraz z uczniami - Aleksandrą Kodroń, Justyną Kuczkowską, Elżbietą Rekus, Magdaleną Żmudzińską, Karolem Imiołczykiem i Pawłem Mroczkiem - przybliżyli dzieciom zagadnienia związane z prądem elektrycznym, napięciem powierzchniowym i z drganiami. Przedszkolaki były bardzo zaciekawione, mogły dotknąć przyrządów badawczych i o wszystko zapytać. Na lekcji biologii nasi mali goście wysłuchali krótkiego wykładu o żółwiach wodnych. Następnie mogli obejrzeć, co ciekawego kryje się pod mikroskopem. W pracowni biologicznej nasze koleżanki - Agata Piasecka i Weronika Mszyca przygotowane przez panią prof. Irenę Sobotę-Piontek - pokazały eksponaty ze zwierzętami (głównie morskimi). Duże wrażenie zrobiło nasze „staszicowe kino”, czyli sala multimedialna, w której dzieci mogły przez chwilę odpocząć, zobaczyć bajki w języku polskim i angielskim oraz śpiewały piosenki. W ramach lekcji historii odbył się prawdziwy pojedynek na miecze króla ze szlachcicem, przygotowany przez Oskara Fronczka i Rafała Sobańskiego.

       

Ostatnim punktem przygotowanym dla przedszkolaków były zmagania sportowe na sali gimnastycznej – pani prof. Halina Skorek przygotowała dla nich prawdziwy tor przeszkód. Dzień Dziecka w Staszicu sprawił radość nie tylko małym gościom, ale i samym prowadzącym, którzy zgodnie przyznali, że podobne akcje mogłyby odbywać się w naszej szkole częściej. Przedszkolaki deklarowały, że chcą zostać z nami „na zawsze”. Wszystkim zaangażowanym chcemy podziękować za pomoc w realizacji tego wyjątkowego dnia. Mamy nadzieję, że uda nam się kontynuować tego typu projekty. Projekt zrealizowała Bajkowa Drużyna z klasy 2c, w której skład wchodzą: Marcelina Pietryga, Karolina Serafin, Karolina Szczygieł, Dominika Głowaty, Anna Ptak, Rafał Sobański, Anna Szczepanek, Agata Klimek (pod opieką pani prof. Sylwii Koj).


  KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ

         

Bogdan Gulba - uczeń klasy 2F, po zajęciu I miejsca w diecezji gliwickiej, jest uczestnikiem finału XVIII Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej. Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej jest inicjatywą katolickiego stowarzyszenia Civitas Christiana. Organizowany już po raz osiemnasty, co roku daje uczniom szkół ponadgimnazjalnych szczególną okazję do zgłębiania tekstów Biblii. W skład zagadnień tegorocznej edycji konkursu weszły dwie księgi historyczne Starego Testamentu: Pierwsza i Druga Księga Królewska oraz Ewangelia wg św. Marka. W etapie szkolnym w całej Polsce uczestniczyło około 30 tys. osób. Spośród uczestników w każdej szkole wyłoniono trzech, którzy, uzyskując najwyższą liczbę punktów otrzymali możliwość udziału w zmaganiach na szczeblu diecezjalnym.

 

Przygotowanie do konkursu, wymagające podjęcia refleksji nad treścią tekstów biblijnych, pozwala na poszerzanie intelektualnych horyzontów. Uczestnicy, dostrzegając w Biblii jedno z fundamentalnych źródeł kultury europejskiej, przekonują się o jej uniwersalnej, ponadczasowej wartości. Mają okazję do spotkania z rówieśnikami o podobnych zainteresowaniach. Lektura Biblii, stanowiącej dla chrześcijan zapis Bożego Objawienia, wielu uczestnikom pozwala również na pogłębienie wiary. Znajomość tekstów Pisma Świętego jest potwierdzeniem świadomego i autentycznego przeżywania religijności. Ostatni, ogólnopolski etap konkursu odbywa się w podwarszawskim Niepokalanowie w dniach 2-3 czerwca. Nagrodami są atrakcyjne wyjazdy (m.in. do

       

Ziemi Świętej czy jednego z europejskich sanktuariów) oraz indeksy na wybrane uczelnie wyższe. Bogdanowi gratulujemy, życząc jednocześnie powodzenia w zmaganiach finałowych.

 

  WŚRÓD OSTAŃCÓW I JASKIŃ

         

Połączone klasy 2b i 2d uczestniczyły 29 maja w zajęciach terenowych z geografii w północnej części Wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej. Przy okazji uczniowie mieli okazję szlifować język niemiecki - p. prof. B. Wieczorek przygotowała zajęcia z zakresu specjalistycznego nazewnictwa. Przedmiotem zainteresowań były przede wszystkim jurajskie formy krasowe: różnorodne ostańce i grupy skał wapiennych oraz jaskinie. Szczególne bogactwo form spotkać można w pobliżu Podlesic. W 1957 roku został utworzony tutaj Rezerwat Góra Zborów (maksymalna wys. sięga ponad 500 m n.p.m.), mający na celu ochronę skał wapiennych tworzących najbardziej malowniczą grupę ostańców na Wyżynie.

 

Wśród nich można rozpoznać interesujące formy skalne przypominające sylwetki ludzi i zwierząt. Na stokach wzgórza występują jaskinie. Jedna z nich - Jaskinia Głęboka -jest udostępniona dla turystów. Nie było nam dane zajrzeć do środka, gdyż opady deszczu mogłyby być niebezpieczne dla zwiedzających. Szlak Orlich Gniazd, po którym poruszaliśmy się, znany jest z malowniczo położonych zamków w większości powstałych za czasów Kazimierza Wielkiego. Nasz szlak prowadził przez zamki Bobolice, Mirów i Olsztyn. Szczególnie zainteresował nas zamek w Bobolicach, który na początku XXI wieku został odbudowany i dziś jego część udostępniona jest do zwiedzania. Pomimo ciągłych opadów deszczu w czasie

       

wycieczki i kilku poślizgnięć na podmokłych szlakach humory dopisywały. Wycieczkę zorganizowały i poprowadziły wśród wapiennych skał p. prof. Aleksandra Wtorek i p. prof. Barbara Wieczorek.

 

  JĘZYK MEDIÓW

         

Współczesne komunikaty wymagają od odbiorcy znajomości pewnych kodów i umiejętności ich stosowania w odbiorze informacji. Zainteresowani tą problematyką uczniowie naszej szkoły mieli możliwość uczestniczenia w warsztatach z dyskursu medialnego. Zajęcia prowadziły Monika Biela i Maria Banaś – studentki Filologii polskiej o specjalności Dziennikarstwo w kręgu kultury na Uniwersytecie Śląskim – obie są absolwentkami naszego liceum. Po wprowadzeniu w kluczowe pojęcia dotyczące dyskursu analizowaliśmy sposób opisu konfliktu na Ukrainie. Zestawialiśmy nagłówki, zdjęcia, kolorystykę artykułów poświęconym wydarzeniom na Ukrainie. Zwróciliśmy uwagę na emocje, jakie niosły poszczególne teksty. Sposób prezentacji rzeczywistości przez media zależy od wielu czynników. Inaczej relacjonuje wydarzenia prasa codzienna, inaczej tygodniki. Nawet krój i kolorystyka czcionki są istotne. Krytyczny odbiór przekazów medialnych opiera się na dostrzeżeniu języka, w jakim są formułowane. Wybór odpowiednich sformułowań i środków stylistycznych umożliwia podkreślenie i ocenę pewnych aspektów omawianego tematu, a także przedstawienie go z określonego punktu widzenia. Wszystkie przekazy medialne oparte są na wartościowaniu opisywanego zjawiska. Często jeden tekst reprezentuje wiele różnych wartości, spośród których część możemy rozpoznać łatwo, zaś inne trudniej.

 

Porównując różne gazety łatwo zauważyć, że niezależnie od ich linii redakcyjnych wszystkie stosują różne sposoby na uwiarygodnienie przekazywanych informacji oraz wyeksponowanie dziennikarskiej rzetelności (np. przywoływanie źródeł, cytowanie wypowiedzi ekspertów). Tymczasem każde medium przedstawia fakty z nieco innego punktu widzenia i inaczej je wartościuje. Uzyskuje się to np. za pomocą stosowania oceniających określeń (np. „zacofany”, „antypolski”), nacechowanych związków frazeologicznych czy ironii. W ten sposób analizowaliśmy dyskurs medialny. Dyskurs to pojęcie, które odnosi się do pewnej grupy stwierdzeń nadających strukturę sposobowi myślenia o danej rzeczy oraz temu jak działamy, opierając się na tym myśleniu. Innymi słowy dyskurs to określona wiedza o świecie, kształtująca sposób, w jaki świat rozumiemy i jak w nim działamy. Dyskursy wyrażają się poprzez wszelkiego rodzaju wizualne i werbalne obrazy i teksty, obrazy i teksty specjalistyczne i niespecjalistyczne. Zróżnicowanie form, za pomocą których dyskurs może zostać wyartykułowany oznacza, że intertekstulaność jest bardzo ważna z perspektywy rozumienia dyskursu. Intertekstualność opisuje to, w jaki sposób znaczenia dowolnego obrazu czy tekstu w obrębie dyskursu zależą nie tylko od konkretnego tekstu czy obrazu, lecz także od znaczeń niesionych przez inne teksty i obrazy.

       

Ciekawym aspektem poruszonym przez prowadzące była władza, jaką ma dyskurs. Jest to władza szczególna, bo wytwarzana przez sam dyskurs. Dyskurs bowiem dyscyplinuje podmioty do określonego sposobu myślenia i działania – nie czyni tego jednak poprzez zwyczajną represję, nie narzuca reguł myślenia i zachowania istniejącemu podmiotowi ludzkiemu, który działa. Dyskursy mogą być dominujące, jak np. te opisujące społeczne role i miejsce kobiet i mężczyzn. Niektóre narzucane są nam siłą. Analiza dyskursu polega na: znalezieniu źródła (informacje ogólne, ikonografia), analizie obrazu i badaniu retorycznej organizacji dyskursu. Kluczowe jest również to, żeby patrzeć na źródła świeżym okiem, zanurzyć się w nich, określić występujące w źródłach kluczowe wątki, prześledzić wywołany przez nie efekt prawdy. To naprawdę fascynujące działania.

 

  GIMBO 2014 - BIEGI NA ORIENTACJĘ

         

2 czerwca odbyły się w Parku Miejskim w Tarnowskich Górach Biegi na Orientację „GIMBO 2014”. Impreza została zorganizowana przez koło turystyczne naszej szkoły dla gimnazjów z regionu tarnogórskiego. W zawodach uczestniczyli uczniowie 5 gimnazjów: Gimnazjum nr 1, Gimnazjum nr 2 i Gimnazjum nr 4 w Tarnowskich Górach, Gimnazjum z Brynka i Gimnazjum z Rybnej oraz (w osobnej konkurencji) uczniowie Staszica. Punkty kontrolne biegu zostały ustawione na terenie całego parku w bardziej lub mniej widocznych miejscach. Gimnazjaliści świetnie poradzili sobie z orientacją w terenie i czytaniem mapy. Zwycięzca zawodów w kategorii chłopców pokonał trasę i rozpoznał wszystkie punkty kontrolne już w kilkanaście minut. Wszyscy zawodnicy ukończyli bieg, większość odnalazła wszystkie punkty. Po biegu dla wszystkich przygotowano wodę i coś słodkiego. Wyniki biegu wśród dziewcząt: 1 miejsce zdobyła Dominika Król (Gimnazjum nr 1 w Tarnowskich Górach),

 

2 miejsce - Agata Faber (Gimnazjum nr 1 w Tarnowskich Górach), 3 miejsce - Monika Wiśniewska (Gimnazjum w Rybnej). Wyniki biegu wśród chłopców: 1 miejsce zdobył Karol Komada (Gimnazjum w Rybnej), 2 miejsce - Mieszko Masłowski (Gimnazjum nr 1 w Tarnowskich Górach), 3 miejsce - Roland Knop (Gimnazjum w Rybnej) oraz Piotr Jakoktochce (Gimnazjum nr 2 w Tarnowskich Górach). Zwycięzcy „GIMBO 2014” wywalczyli medale i dyplomy. Dyplomy za najwyższe lokaty otrzymali startujący w zawodach uczniowie Staszica: Tomasz Szuwald z klasy 2f, Jakub Lis z klasy 2d oraz Adam Mika z klasy 1c. Wszyscy uczestnicy biegu oraz ich opiekunowie otrzymali pamiątkowe breloczki z wizerunkiem szkoły oraz zakładki i kartki. Serdeczne podziękowania należą się sędziemu głównemu zawodów panu Henrykowi Lebkowi, który od kilku lat współpracuje z naszą szkołą. Dzięki niemu możliwe było sprawne zorganizowanie zawodów.

       

Dziękujemy również nauczycielom geografii w gimnazjach, którzy opiekowali się zawodnikami z poszczególnych szkół. Kierownikiem zawodów była Aleksandra Wtorek a wolontariuszami uczniowie klasy 2b. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda się zorganizować kolejną edycję biegów.