Artykuł

  GENEWA - STASZIC W CERN

         

Uczniowie Staszica złożyli wizytę w ośrodku naukowym Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Mieli okazję zobaczyć wystawę ciekawie wyjaśniającą przebieg i znaczenie prowadzonych tam eksperymentów (największym z nich jest modernizowany obecnie Wielki Zderzacz Hadronów LHC). Następnie, po spotkaniu się z przedstawicielami polskiej społeczności wśród tamtejszych naukowców i pracowników, przenieśli się do budynku detektora ATLAS, gdzie mogli na żywo zobaczyć jak wygląda praca w ośrodku, w którym zaobserwowano w 2012 roku bozon Higgsa. Krótkometrażowy film w 3D pokazał ogrom tej stacji badawczej, umieszczonej prawie 100 metrów pod powierzchnią ziemi, obejmującej miejsce zderzania się rozpędzonych do podświetlnych prędkości cząsteczek.

 

Wykład prowadzony przez kolejnego Polaka zapoznał wszystkich z historią ośrodka oraz technologiami, które mu zawdzięczamy - jak chociażby pierwowzór Internetu, który powstał tam jako system szybkiej wymiany informacji między badaczami. Później uczniowie zostali oprowadzeni po hali testowej, gdzie komponenty powstające w różnych zakątkach świata są gromadzone, łączone oraz sprawdzane. Tam też poznali techniczną stronę Wielkiego Zderzacza, to, jak wiązki protonów są otrzymywane, rozpędzane, zakrzywiane i w końcu zderzane. Wycieczka zakończyła się na miejscowej stołówce, gdzie oprócz szerokiego wyboru dań można było posmakować wyjątkowej, międzynarodowej atmosfery otaczającej to miejsce.

        

 

 

         

  NA SZLAKU ZABYTKÓW TECHNIKI

         

Na szlaku zabytków techniki znalazła si ę klasa 2 b, biorąc udział w lekcji oraz projekcji filmu na terenie gliwickiej radiostacji. Zajęcia odbyły się w oryginalnym przedwojennym budynku radiostacji, w którym zachowała się większość wyposażenia. Przed wojną radiostacja służyła do retransmisji programu wrocławskiej rozgłośni niemieckiego radia. Dzięki przekaźnikowi audycje były słyszalne na całym Śląsku, zaś nocą - w całej Europie, a nawet w części Azji i Ameryki Północnej. Przyczyniała się do tego pobliska wieżą, na której umieszczono pionową antenę. Wieża o wysokości 111 m zbudowana została z drewna modrzewiowego, skręcona kilkunastoma tysiącami mosiężnych śrub.

 

Dziś to najwyższa drewniana wieża na świecie. Uczniowie zapoznali się z pełną historią prowokacji, jaka miała miejsce 31 sierpnia 1939 roku na terenie radiostacji. Miała ona uzasadnić w oczach Europy i świata wybuch II wojny światowej. Ciekawa opowieść została poparta wieloma dokumentami, relacjami ludzi zachowanymi na taśmie filmowej oraz fotografiami. Współcześnie w budynku znajduje się muzeum, a wieża nadal służy regionowi, tym razem poprzez umieszczone na niej liczne anteny służące celom telekomunikacyjnych oraz czujniki meteorologiczne. Wycieczka została zorganizowana przez p. Marlenę Karnówkę i p. Aleksandrę Wtorek.

       




 

         

  W ŚWIĄTECZNYM BERLINIE

         

Lampki na choinkach, kolorowe świąteczne ozdoby, kramy z piernikami i struclami bożonarodzeniowymi. Wokół tłum ludzi i głośna muzyka świąteczna. Jarmark bożonarodzeniowy w Berlinie to wydarzenie, na które co roku czekają z niecierpliwością prawie wszyscy berlińczycy i liczne grupy turystów. Tym razem mogliśmy to przeżyć i my - grupa 25 uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunkami, p. Aleksandrą Wtorek oraz p. Barbarą Wieczorek. W bardzo wczesnych godzinach porannych wyruszyliśmy w kierunku naszej zachodniej granicy. Spacer po Berlinie rozpoczęliśmy od zachodniej części miasta, a następnie zwiedziliśmy Reichstag, byliśmy pod Bramą Brandenburską i przy pomniku poświęconym pamięci ofiarom Holokaustu.

 

Po krótkim spacerze przez pierwszą część Jarmarku na Placu Poczdamskim ruszyliśmy w dalszą drogę po Berlinie. Checkpoint Charlie, pozostałości po Murze Berlińskim oraz Uniwersytet Humbolta to kolejne ważne dla Berlina miejsca, które mieliśmy okazję zobaczyć. Nawet ulewa nam nie przeszkodziła, tym bardziej, że po drodze zrobiliśmy zakupy w firmowym sklepie Rittersport. Nic tak nie poprawia humoru jak dobra czekolada… Nasz spacer zakończyliśmy na jarmarku świątecznym na Placu Aleksandra, przy wieży telewizyjnej - centralnej części wschodniego Berlina. Pełni wrażeń (z torbami zakupów) wyruszyliśmy w drogę do domu.

       




 

         

  DAR KRWI

         

Po raz kolejny w tym roku zawitała do naszej szkoły ekipa wyjazdowa z Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach. Chętnych do oddania krwi najwięcej było w klasach 3c, 3d i 3f. W sumie z wszystkich klas trzecich zgłosiło się około 35 osób. Pobrano krew od 8 osób. Wszystkim serdecznie dziękujemy za dar krwi. Zastanawialiście się kiedyś, co się dzieje z pobraną krwią? Krew pobierana jest do pojemników jednorazowego użytku, wykonanych z tworzywa sztucznego, zawierających substancję zapobiegającą krzepnięciu krwi i płyn przedłużający żywotność erytrocytów. Podczas pobierania krew jest stale mieszana, aby dokładnie wymieszała się z roztworami w woreczku. Do tego celu służą małe aparaty, zwane wagomieszarkami. Kontrolują one jednocześnie czas trwania donacji oraz objętość pobieranej krwi, uniemożliwiając w ten sposób pobranie większej ilości krwi niż zaprogramowana (standardowo jest to 450 ml). Po pobraniu krew zostaje poddana preparatyce, która polega przede wszystkim na rozdzieleniu jej na składniki (np. wirowanie w specjalnych wirówkach) Zabieg ten wykonuje się jak najszybciej po pobraniu, aby zachować jak najwyższą wartość poszczególnych składników. Wirowanie umożliwia rozdzielenie krwi na trzy frakcje: koncentrat krwinek czerwonych, osocze i tzw. kożuszek leukocytarno-płytkowy, który służy do uzyskania koncentratu krwinek płytkowych.

 

Koncentrat krwinek czerwonych (KKCz) to krwinki czerwone wraz z niewielką ilością osocza. Można go przechowywać w lodówce do 42 dni po pobraniu. Koncentrat krwinek płytkowych (KKP) stanowią płytki krwi zawieszone w niewielkiej ilości osocza. Niestety, ze względu na krótki czas życia krwinek płytkowych, KKP nadaje się do przetoczenia tylko w ciągu 5-7 dni od pobrania. Osocze przechowuje się w stanie zamrożenia. Im szybciej zostanie zamrożone, tym więcej zawiera czynników krzepnięcia wrażliwych na wysoką temperaturę. Najwyższą wartość ma osocze, które przed upływem 8 godzin od chwili pobrania krwi zostanie schłodzone do temperatury –30°C lub niższej. Takie osocze nazywa się osoczem świeżo mrożonym (FFP – od ang. Fresh Frozen Plasma). Po zamrożeniu można przechowywać FFP w temp. –25°C lub niższej do 3 lat. Równocześnie próbki krwi są badane w kierunku wykrycia kiły, wirusowego zapalenia wątroby typu B i C, obecności wirusa HIV. Określa się grupę krwi dawcy. Gdy wyniki badań są dobre specjalna komisja kwalifikacyjna dopuszcza składniki krwi do użytku leczniczego i oczekują one w lodówce, zamrażarce na wydanie . Każda czynność związana z pobraniem, preparatyką, badaniem, przechowywaniem jest bardzo dokładnie dokumentowana co pozwala na uzyskanie w przyszłości w razie potrzeby szczegółowych informacji o każdym zastosowanym do leczenia składniku.

       

Dzięki najnowszym technikom wytwarzania preparatów krwi i uzyskiwania jej składników jedno oddanie krwi służy co najmniej trzem chorym. Jest to najbardziej racjonalne i oszczędne rozwiązanie (skorzystano z wiadomości ze strony internetowej Instytutu Hematologii i Transfuzjologii).


 

         

  ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO

         

Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego odbyło się tym razem nieco inaczej niż w poprzednich latach. Najpierw o godzinie ósmej przed budynkiem szkoły ze Stanisławem Staszicem, samorządem uczniowskim, dyrekcją i wychowawcami spotkali się uczniowie klas pierwszych. W auli dowiedzieli się, że opiekunami ich klas zostali: p. Marcin Kupka (wychowawca klasy 1a), p. Robert Kufel (klasa 1b), p. Aleksandra Paszek (klasa 1c), p. Bożena Czajka (klasa 1d), p. Joanna Legara (klasa 1e), p. Irena Sobota-Piontek (klasa 1f). Dalsza część uroczystości połączona została z uroczystościami powiatowymi, których byliśmy w tym roku gospodarzami. Po mszy w kościele pw. Matki Boskiej Królowej Pokoju przedstawiciele szkół ponadgimnazjalnych spotkali się w naszej auli z zaproszonymi gośćmi i reprezentującymi władze powiatu p. Lucyną Ekkert, p. Andrzejem Elwartem, p. Marianem Szukalskim, p. Andrzejem Fiałą, p. Joachimem Ganszyńcem i p. Grzegorzem Waloszczykiem.

 

Podziękowania za współpracę z rąk starosty Lucyny Ekkert i członka Zarządu Powiatu Mariana Szukalskiego odebrali ustępujący dyrektorzy szkół powiatowych. Gratulacje otrzymali powołani w wyniku konkursów dyrektorzy szkół. Wśród stypendystów Powiatu Tarnogórskiego w roku szkolnym 2014/2015 znaleźli się uczniowie Staszica: Dominika Gomola, Bogdan Gulba, Maja Kabus, Daniel Marciniak, Katarzyna Nowak, Justyna Warda. W części artystycznej uroczystości – przygotowanej pod opieką p. Anny Koj, p. Sylwii Koj i p. Ewy Szeligi – wystąpili: Agata Derbis, Dominika Dewor, Paulina Gruszka, Dominika Kluge, Alicja Kocjan, Natalia Kot, Julian Kowolik, Klaudia Kwiecień, Anna Lech, Oliwia Lorencka, Martyna Lazar, Elżbieta Lubas, Paweł Mroczek, Jarosław Nigiel, Kalina Paszek, Ewelina Sowa i Karolina Wujda. Prezentację „Staszic przez wieki” opracowała Natalia Dziura a spotkanie prowadzili Anna Ptak i Rafał Sobański.

       

 

 

Film 

  TPD POZDRAWIA …

         

Szkolne Koło Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w 2014 roku skupia 43 członków, w tym 17 nauczycieli. Największym zaangażowaniem w jego działalności wykazali się uczniowie klas 2b, 1d, 1b i 1e. 5 uczennic z klas 2b i 1e włączyło się w wolontariat na rzecz świetlicy środowiskowej działającej przy Miejskim Oddziale TPD w Tarnowskich Górach. Pozyskano fundusze na rzecz koła w wysokości 1807 zł (w tym składki członkowskie za 2014 rok stanowiły 550 zł, dochód ze sprzedaży ciast na kiermaszach - 543 zł, w wyniku współpracy z Samorządem Uczniowskim klasa 2d wpłaciła na rzecz TPD 45 zł oraz samorząd klasy 2e przekazał na

 

rzecz koła 245 zł, indywidualne wpłaty sympatyków koła stanowiły 350 zł). Koło wsparło finansowo uczniów naszej szkoły w ramach pomocy przedświątecznej 1000 zł oraz świąteczne paczki żywieniowe oraz pomocy materialnej w sytuacjach losowych. Zorganizowano „Szlachetną Paczkę” dla ubogiej rodziny z Regionu Tarnogórskiego - paczkę świąteczną przygotowali w całości nauczyciele liceum (szacowana wartość paczki przekraczała kwotę 2500 zł ). Wszystkim członkom i sympatykom TPD za wsparcie dziękuje i udanych wakacji życzy – Aleksandra Wtorek (opiekun koła).

       




 

         

  SZTUKA I EKOLOGIA, CZYLI … NOWE ŻYCIE STARYCH PRZEDMIOTÓW

         

Projektowanie przedmiotów codziennego użytku to działanie niezwykle kreatywne, o czym przekonali się uczniowie klas 1a,1b i 1d. Zaproszeni zostali bowiem do promujących ekologiczny design działań, których efekty prezentowaliśmy w czerwcu 2014 roku, w ramach Staszicowych Dni Sztuki Współczesnej. Recykling jest dziś działaniem coraz bardziej powszechnym, ale przede wszystkim koniecznym! Przygotowaliśmy więc wystawę, inspirując się najnowszymi trendami. Pojawiły się na niej przetworzone plastikowe opakowania (które wykorzystaliśmy m.in. do wykonania lamp i doniczek), produkty z masy papierowej,

 

stare płyty winylowe (tym razem pełniły funkcję zegarów czy pojemników), plecaki i torby (uszyliśmy je z resztek tkanin i… piłek). Stuletnim krzesłom przydaliśmy niebanalnych obić. Szuflady komody stały się sofami a dywan swą miękkość zawdzięczał stu pomponom, zrobionym z resztek włóczki. Były poduszki - puzzle czy lustro - okno. Można było także zobaczyć nowe trendy w projektowaniu biżuterii. Realizowanie tych projektów wymagało pomysłowości, wysiłku i cierpliwości, ale ostateczny efekt był znakomity a satysfakcja wielka. Wszystkim za udział w projekcie dziękuje kurator wystawy – Sylwia Koj.

       




 

         

  PRZESTRZENIE SZTUKI

         

Lekcje rysunku pod kierunkiem wykładowcy Politechniki Śląskiej, wykład (przybliżający nie tylko podstawowe terminy architektoniczne, lecz także specyficzne spojrzenie na świat artysty-architekta) oraz rozmaite warsztaty wypełniły poświęconą architekturze część Staszicowego Dnia Sztuki. Dzięki absolwentkom liceum - Katarzynie Pająk, Alicji Banduch i Mai Małkiewicz - działającym w kole naukowym studentów architektury Politechniki Śląskiej, uczniowie i uczennice Staszica mogli poznać niektóre aspekty pracy architekta, zasięgnąć rady w kwestii wyboru studiów architektonicznych oraz sprawdzić swoje predyspozycje w tym kierunku. Warsztaty z obsługi programów SketchUp i Artlantis poświęcone były technikom modelowania brył, nakładania tekstur oraz sposobom uzyskiwania efektu fotorealistycznego renderu. Potencjalni architekci mieli jednak okazję zmierzyć się nie tylko z programem do projektowania, ale i z bardziej wymagającymi narzędziami, czyli ołówkiem i arkuszem papieru, na który należało przenieść ustawioną na środku auli fantazyjną kompozycję. Prowadzący zajęcia cierpliwie tłumaczył uczestnikom zasady kreślenia perspektywy, szrafowania, światłocienia...

 

Absolwentki Staszica i przyszłe architektki poprowadziły inspirujące warsztaty typu "string and nail art". Tworzenie unikalnych kompozycji przy użyciu gwoździ i nici okazało się świetną okazją do sprawdzenia umiejętności manualnych uczestników oraz ich wyobraźni przestrzennej. Dzień Sztuki to także dwie inne wystawy –fotografii oraz rysunku. Wykonane przez uczniów Staszica zdjęcia były współczesnymi interpretacjami greckich mitów. Schwytanego w pułapkę własnego odbicia Narcyza, kruchego Ikara, drogo płacącego za marzenia o kolorowym, niezależnym życiu, chorą z tęsknoty za bliskością Demeter spotykamy przecież codziennie. Wystarczyło tylko ich zauważyć i zamknąć w ramach fotograficznej kompozycji. Z kolei w galerii szkolnej przez kilka dni mogliśmy oglądać prace ucznia klasy 2e Cezarego Maszczyka (wśród nich „Pantokratora” nagrodzonego w Międzynarodowym Konkursie Plastycznym „Labirynt Wyobraźni – KOSMOS”). Podczas Staszicowego Dnia Sztuki nie mogło zabraknąć spotkania z filmem. Dzięki prelekcji filmoznawcy, Jakuba J.Pudełko, wszyscy zaintersowani mogli bliżej przyjrzeć się nie tylko sposobom wyrażania uczuć przez bohaterów filmowych, ale też poddać refleksji

       

i spróbować zrozumieć świat własnych emocji. A to przecież jedna z najistotniejszych funkcji, jakie sztuka pełni w życiu człowieka.


 

         

  PRZYWRÓCONE „DZIADY”

         

Zainteresowani uczniowie klas drugich mieli możliwość obejrzeć w Teatrze polskim we Wrocławiu wyreżyserowane przez Michała Zadarę „Dziady”. Plany reżysera obejmują wystawienie wszystkich części „Dziadów” bez skrótów. tegoroczny spektakl objął części I, II i IV. We wrocławskim przedstawieniu części I i II to spektakl świetny – w którym głęboka i świeża lektura tekstu idzie w parze z inwencją inscenizatora. Prawdziwym objawieniem jest część IV. Kto zobaczył Bartosza Porczyka w roli Gustawa, nie będzie mógł już nie widzieć Porczyka w Gustawie.

 

Ten Gustaw targany jest emocjami i co chwila unieważnia je ironią. Żaden z jego stanów nie trwa dłużej niż chwilę – rozpacz zmienia się w szyderstwo, gniew rozbija się o wzruszenie, tkliwość eksploduje pogardą i kpiną. Tekst Mickiewicza brzmi jakby został napisany wczoraj wieczorem. Gustaw Porczyka – rozdarty pomiędzy potrzebą ekspresji uczuć a lękiem przed ich śmiesznością – jest postacią jak najbardziej z naszego świata.

       




 

  KARTKA Z ALBUMU

         

Aby przypomnieć i uczcić mijającą 4 czerwca 2014 roku 25. rocznicę częściowo wolnych wyborów do Sejmu i wolnych wyborów do Senatu ogłoszony został w naszym liceum konkurs „Kartka z albumu rodzinnego. Każdy ma w sobie Gen Wolności.” Celem konkursu było przedstawienie wydarzenia z życia naszych rodzin na tle historii kraju od 1918 do 1989 roku. Od stycznia do marca 2014 roku napływały prace uczniów, które podzielono na trzy kategorie – przedstawiające najtrudniejsze, najciekawsze i najbardziej zaskakujące wydarzenia. Konkurs zorganizowano pod honorowym patronatem burmistrza miasta Tarnowskie Góry Pana Arkadiusza Czecha. 10 czerwca2014 roku zanim w auli liceum (w obecności pana burmistrza) nastąpiło ogłoszenie wyników i wręczenie nagród został zaprezentowany krótki program artystyczny. Prowadzący spotkanie przypomnieli, że w XX wieku Polacy dwukrotnie bili się i odzyskiwali niepodległość. Pierwszy raz w latach 1914-1918. Po ponad wiekowym okresie zaborów i rozdarcia między Rosję, Austrię, i Prusy powstała Polska, która przez kolejne 20 lat od podstaw budowała swój państwowy byt.

 

Drugi raz - w 1989 roku –po pół wieku trwającej dominacji sowieckiej zawłaszczającej nie tylko suwerenność kraju, ale, co szczególnie groźne, także polską świadomość. Uczniowie klasy 2a w scence „Spojrzenie na PRL” przedstawili obiektywną, negatywną oraz pozytywną ocenę tego okresu, stojąc w jak najbardziej współczesnej kolejce podczas „Nocy Muzeów”. Chór klasy 1d zaśpiewał „Mury” Jacka Karczmarskiego, piosenkę będącą hymnem związkowców z „Solidarności”, a grupa instrumentalna (w składzie Kalina Paszek, Justyna Wydra z klasy 2e, Alicja Kocjan z klasy 2b oraz Klaudia Kwiecień z klasy 1b) zagrała hymn Unii Europejskiej „Odę do radości”. Po zakończeniu części artystycznej wystąpił pan burmistrz Arkadiusz Czech, który przedstawił prezentację przygotowaną na podstawie danych GUS o przemianach, które dokonały się w ciągu minionych 25 lat wolności. Ostatnią ważną częścią spotkania było ogłoszenie nazwisk autorów nagrodzonych w konkursie prac. Nagrody wręczali pan Arkadiusz Czech oraz dyrektor Kazimierz Sporoń. W kategorii „Najtrudniejsze wydarzenie” nagrodzono prace Melanii

       

Hewig, Aleksandra Drysia i Oliwii Florenckiej. W kategorii „Najciekawsze wydarzenie” nagrodzono prace Bogdana Gulby i Justyny John. W kategorii „Najbardziej zaskakujące wydarzenie” nagrodzono prace Karoliny Adamczyk, Małgorzaty Jacek i Kaliny Pilc. Przyznano także wyróżnienie dla Gabrieli Łukasik za przygotowany plakat. Wszystkim uczestnikom konkursu (zwłaszcza nagrodzonym) gratulujemy.