Artykuł

  TURNIEJ WIEDZY O KONSTYTUCJI

         

Uczniowie klas pierwszych pod koniec marca brały udział w kolejnej edycji szkolnego turnieju wiedzy o ustroju i konstytucji RP. Każda z klas była reprezentowana przez dwuosobowe zespoły. Turniej składał się z kilku rund, w których należało odpowiedzieć na wylosowane przez siebie pytania ze znajomości konstytucji oraz podstawowej wiedzy o ustroju: łatwiejsze za 1 punkt i trudniejsze za 2 punkty. W kolejnych rundach trzeba było rozpoznać postacie polityków i budynki rządowe.

 

Walka była bardzo zacięta. Wygrała reprezentacja klasy 1e po dogrywce z przedstawicielami klasy 1c . Na trzecim miejscu uplasowała się drużyna z klasy 1f. Wszystkim zespołom gratulujemy szerokiej wiedzy. Turniej przygotowała i przeprowadziła klasa 3 c pod kierunkiem pani prof. Joanny Kroczek i pani prof. Aleksandry Wtorek.

        



 

 

         
         

  KONKURS BANACHA

         

W trakcie XII Regionalnego Konkursu Matematycznego im. Stefana Banacha, który odbył się w Lublińcu 12 kwietnia 2018r. w Lublińcu zwyciężyli uczniowie Staszica: pierwsze miejsce zajął Adam Kania (z klasy 3a), drugie – Wojciech Zieliński (również z 3a) a trzecie Aleksy Walczak (z klasy 2a).

 

Pięć zadań ułożonych przez pracowników naukowych Politechniki Częstochowskiej zawodnicy rozwiązywali w czasie 90 minut. Zawodom patronują Politechnika Śląska, Politechnika Częstochowska oraz Polskie Towarzystwo Matematyczne. 

        



 

 

         
         

  DAJĄC ŚWIADECTWO – WŁADYSŁAW BARTOSZEWSKI

         

12 kwietnia mieliśmy okazję gościć pana Marcina Barcza, który w latach 2002 – 2015 był osobistym asystentem Władysława Bartoszewskiego – historyka, pisarza, dyplomaty, byłego ministra spraw zagranicznych. Przesłaniem życiowym profesora Bartoszewskiego - jako ocalałego z Auschwitz - było dawanie świadectwa. Na spotkaniu mogliśmy poznać podłoże tej postawy: Bartoszewski jako osiemnastolatek w wyniku łapanki został przewieziony do Auschwitz. Po kilku miesiącach, nieprzytomny, trafił do przepełnionego obozowego szpitala. Lekarze - więźniowie nie dawali mu większych szans na przeżycie, ale zgodzili się na jego przyjęcie z nadzieją, że „jeśli przeżyje, może opowie, co się tu dzieje”. Po wyjściu z obozu starał się wypełniać tę misję - uczestniczył w konferencjach, pisał książki, wygłaszał przemówienia. Jego wspomnienia z tego okresu zostały także nagrane i te krótkie filmy zostały pokazane podczas spotkania.

 

Również inne wydarzenie w życiu Bartoszewskiego okazało się brzemienne w skutkach. Po wyjściu z obozu ogarnęło go zwątpienie w sens życia, co stało tematem rozmowy podczas spowiedzi u księdza Jana Zieji. Po tej spowiedzi doszedł on do wniosku, że jako ocalony powinien poświęcić życie innym - wstąpił do konspiracji i został jednym z założycieli Rady Pomocy Żydom („Żegoty”). Podczas spotkania uczniowie mogli nie tylko usłyszeć wspomnienia o profesorze Bartoszewskim, ale także zobaczyć przywiezione przez pana Barcza pamiątki – m.in. terminarz, zdjęcia, kopie świadectwa szkolnego, publikacje. Spotkaniu towarzyszyła, zaprezentowana na korytarzu szkoły, wystawa zdjęć „Krzywda, przebaczenie, współpraca”, poświęcona życiu i działalności Władysława Bartoszewskiego.

        



 

 

         
         

  STANINY

         

W dniu ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego absolwent liceum dowiaduje się, że osiągnął na nim określony rezultat procentowy. Załóżmy, że jest to 65 % z egzaminu na poziomie rozszerzonym z geografii… 65%... Hm… Tylko trochę ponad połowę… Chciałoby się 100%... A więc… Czyżby porażka? Tak prosta interpretacja wyników procentowych (choć psychologicznie zrozumiała – zwłaszcza w stresie w pierwszych chwilach po ich ogłoszeniu) jest zwodnicza a najczęściej błędna. Należy raczej odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jak ten wynik wygląda na tle wyników innych uczniów. Od tego bowiem zależeć będą szanse dostania się na określony kierunek studiów. W tym celu wprowadzono skalę staninową, w której rezultaty maturzystów zostały podzielone na 9 grup.

 

Wyznaczono następujące grupy wyników: najniższy (najniższe 4% wyników), bardzo niski (następne 7%), niski (kolejne 12%), niżej średni (kolejne 17%), średni (kolejne 20%), wyżej średni (następne 17%), wysoki (dalsze 12%), bardzo wysoki (kolejne 7%), najwyższy (najwyższe 4% wyników).

Omawiany w przykładzie maturzysta z 65 % z egzaminu z geografii na poziomie rozszerzonym znajduje się w staninie wysokim, czyli 77 % maturzystów przystępujących do egzaminu z geografii napisało gorzej od niego, 12 % - podobnie, a 11 % - lepiej.

Okazuje się, że wynik taki umożliwiłby studiowanie na niemalże wszystkich uczelniach i kierunkach uwzględniających egzamin z geografii podczas procesu rekrutacji…

 

 

 

  RANKINGI

         

W ogólnopolskich rankingach szkół ponadgimnazjalnych po raz kolejny uwzględnione zostało nasze liceum. Najważniejsze z tych rankingów to XVIII Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych miesięcznika „Perspektywy” oraz ranking wyników edukacyjnych liceów ogólnokształcących opracowany przez XII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi. W licealnym rankingu edukacyjnym „Perspektyw”, biorącym pod uwagę sukcesy szkoły w olimpiadach (30%), wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (25%) i wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (45%), nasze liceum zostało sklasyfikowane na 23 miejscu w województwie śląskim (206 miejscu w Polsce).

 

Z kolei wyszukiwarka stworzona w łódzkim liceum analizuje wyniki egzaminów maturalnych, wskaźnik EWD oraz miejsce szkoły w rankingu „Perspektyw”, korzystając tylko z oficjalnych danych, czyli z informacji opublikowanych przez OKE. Uwzględniając średni wynik z matury z przedmiotów obowiązkowych według http://liceapolskie.pl/ z języka polskiego zajęliśmy 1 miejsce w województwie (16 wynik w kraju), języka angielskiego 16 w województwie (132 w kraju) i matematyki 20 w województwie  (196 w kraju).

 

 

 

  

 

  WYNIKI EWD

         

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych http://ewd.edu.pl/ ogłoszono nowe wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej za lata 2013-2015. Wynika z nich, że II Liceum Ogólnokształcące im. S. Staszica w Tarnowskich Górach jest szkołą zarówno o wysokich wynikach maturalnych, jak również o wysokiej efektywności mierzonej EWD http://ewd.edu.pl.

Efektywność nauczania w danej szkole często utożsamiana jest z jej wynikami egzaminacyjnymi. Gdyby wszystkie szkoły w Polsce pracowały z uczniami o tym samym poziomie uprzednich osiągnięć szkolnych faktycznie wyniki egzaminu końcowego byłyby dobrą miarą efektywności. A ponieważ tak nie jest... zawsze można twierdzić, że w przypadku sukcesu zasługa nie powinna być przypisywana szkole, lecz wynika wyłącznie z potencjału uczniów (podobnie w przypadku odpowiedzialności za porażkę). Metoda EWD (edukacyjnej wartości dodanej) pozwala uwzględnić zróżnicowanie szkół ze względu na zasoby „na wejściu”. W wypadku liceów ogólnokształcących i techników najlepszą, dostępną miarą zasobów „na wejściu” są wyniki uczniów na egzaminie gimnazjalnym. Wyniki egzaminu gimnazjalnego informują nie tylko o poziomie osiągnięć szkolnych ucznia na progu szkoły ponadgimnazjalnej, ale są też

 

„nośnikiem” wiedzy o środowisku rodzinnym dziecka, o jego poziomie zdolności i motywacji szkolnej. Dzieje się tak dlatego, że wyniki egzaminu gimnazjalnego są uwarunkowane podobnymi czynnikami, co rezultaty matury. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających oszacować wkład szkoły w końcowe wyniki egzaminacyjne. Wkład ten nazywamy właśnie edukacyjną wartością dodaną. EWD jest egzaminacyjnym wskaźnikiem efektywności nauczania w danej szkole. Wynik egzaminacyjny i EWD łącznie dają pełniejszą informację o szkole niż każdy z nich z osobna. Konsekwencją tego, że uwzględniamy zarówno wynik maturalny jak i wskaźnik EWD, jest prezentacja wyniku szkoły w dwuwymiarowym układzie współrzędnych. Ze względu na niepewność statystyczną szacowania wskaźników położenie szkoły przedstawiane jest za pomocą elipsy. Wielkość elipsy graficznie przedstawia stopień tej niepewności. Im więcej wyników egzaminacyjnych uwzględnia się w obliczeniach, tym mniejsza niepewność i mniejsza tym samym elipsa. Opis położenia szkoły (elipsy) w układzie współrzędnych (wynik egzaminu, EWD) może ułatwić wyróżnienie kilku punktów odniesienia i wskazanie 5 typów szkół:

 

1. Szkoły neutralne. Licea ogólnokształcące lub technika, w których notujemy zarówno średni w skali kraju poziom wyników maturalnych, jak i przeciętną efektywność.

2. Szkoły o wysokich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności mierzonej EWD (prawa górna ćwiartka). To przypadek naszego liceum.

3. Szkoły o wysokich wynikach maturalnych i niskiej efektywności mierzonej EWD (prawa dolna ćwiartka).

4. Szkoły o niskich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności mierzonej EWD (lewa górna ćwiartka).

5. Szkoły o niskich wynikach maturalnych i niskiej efektywności mierzonej EWD (lewa dolna ćwiartka).

Przy opracowaniu korzystano z tekstów ze strony Instytutu Badań Edukacyjnych.

 

 

WYNIKI EWD W LATACH 2010-2015

 

 

  STANINY

         

W dniu ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego absolwent liceum dowiaduje się, że osiągnął na nim określony rezultat procentowy. Załóżmy, że jest to 65 % z egzaminu na poziomie rozszerzonym z geografii… 65%... Hm… Tylko trochę ponad połowę… Chciałoby się 100%... A więc… Czyżby porażka? Tak prosta interpretacja wyników procentowych (choć psychologicznie zrozumiała – zwłaszcza w stresie w pierwszych chwilach po ich ogłoszeniu) jest zwodnicza a najczęściej błędna. Należy raczej odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jak ten wynik wygląda na tle wyników innych uczniów. Od tego bowiem zależeć będą szanse dostania się na określony kierunek studiów. W tym celu wprowadzono skalę staninową, w której rezultaty maturzystów zostały podzielone na 9 grup.

 

Wyznaczono następujące grupy wyników: najniższy (najniższe 4% wyników), bardzo niski (następne 7%), niski (kolejne 12%), niżej średni (kolejne 17%), średni (kolejne 20%), wyżej średni (następne 17%), wysoki (dalsze 12%), bardzo wysoki (kolejne 7%), najwyższy (najwyższe 4% wyników).

Omawiany w przykładzie maturzysta z 65 % z egzaminu z geografii na poziomie rozszerzonym znajduje się w staninie wysokim, czyli 77 % maturzystów przystępujących do egzaminu z geografii napisało gorzej od niego, 12 % - podobnie, a 11 % - lepiej.

Okazuje się, że wynik taki umożliwiłby studiowanie na niemalże wszystkich uczelniach i kierunkach uwzględniających egzamin z geografii podczas procesu rekrutacji…

 

 

 

  RANKINGI

         

W ogólnopolskich rankingach szkół ponadgimnazjalnych po raz kolejny uwzględnione zostało nasze liceum. Najważniejsze z tych rankingów to XVII Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych miesięcznika „Perspektywy” oraz ranking wyników edukacyjnych liceów ogólnokształcących opracowany przez XII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi. W licealnym rankingu edukacyjnym „Perspektyw”, biorącym pod uwagę sukcesy szkoły w olimpiadach (30%), wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (25%) i wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (45%), nasze liceum zostało sklasyfikowane na 31 miejscu w województwie śląskim (300 miejscu w Polsce).

 

Z kolei wyszukiwarka stworzona w łódzkim liceum analizuje wyniki egzaminów maturalnych, wskaźnik EWD oraz miejsce szkoły w rankingu „Perspektyw”, korzystając tylko z oficjalnych danych, czyli z informacji opublikowanych przez OKE. Uwzględniając średni wynik z matury z przedmiotów obowiązkowych, znaleźliśmy się na 13 miejscu wśród szkół województwa http://liceapolskie.pl/ (w całej Polsce – miejsce 121) - http://liceapolskie.pl/ Na ten wynik składają się wyniki cząstkowe z języka polskiego (7 wynik w województwie – 50 wynik w kraju), języka angielskiego (29 w województwie – 123 w kraju) i matematyki (14 w województwie – 95 w kraju ).

 

  

 

  WYNIKI EWD

         

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych http://ewd.edu.pl/ ogłoszono nowe wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej za lata 2012-2014. Wynika z nich, że II Liceum Ogólnokształcące im. S. Staszica w Tarnowskich Górach jest szkołą zarówno o wysokich wynikach maturalnych, jak również o wysokiej efektywności mierzonej EWD http://ewd.edu.pl.

Efektywność nauczania w danej szkole często utożsamiana jest z jej wynikami egzaminacyjnymi. Gdyby wszystkie szkoły w Polsce pracowały z uczniami o tym samym poziomie uprzednich osiągnięć szkolnych faktycznie wyniki egzaminu końcowego byłyby dobrą miarą efektywności. A ponieważ tak nie jest... zawsze można twierdzić, że w przypadku sukcesu zasługa nie powinna być przypisywana szkole, lecz wynika wyłącznie z potencjału uczniów (podobnie w przypadku odpowiedzialności za porażkę). Metoda EWD (edukacyjnej wartości dodanej) pozwala uwzględnić zróżnicowanie szkół ze względu na zasoby „na wejściu”. W wypadku liceów ogólnokształcących i techników najlepszą, dostępną miarą zasobów „na wejściu” są wyniki uczniów na egzaminie gimnazjalnym. Wyniki egzaminu gimnazjalnego informują nie tylko o poziomie osiągnięć szkolnych ucznia na progu szkoły ponadgimnazjalnej, ale są też

 

„nośnikiem” wiedzy o środowisku rodzinnym dziecka, o jego poziomie zdolności i motywacji szkolnej. Dzieje się tak dlatego, że wyniki egzaminu gimnazjalnego są uwarunkowane podobnymi czynnikami, co rezultaty matury. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających oszacować wkład szkoły w końcowe wyniki egzaminacyjne. Wkład ten nazywamy właśnie edukacyjną wartością dodaną. EWD jest egzaminacyjnym wskaźnikiem efektywności nauczania w danej szkole. Wynik egzaminacyjny i EWD łącznie dają pełniejszą informację o szkole niż każdy z nich z osobna. Konsekwencją tego, że uwzględniamy zarówno wynik maturalny jak i wskaźnik EWD, jest prezentacja wyniku szkoły w dwuwymiarowym układzie współrzędnych. Ze względu na niepewność statystyczną szacowania wskaźników położenie szkoły przedstawiane jest za pomocą elipsy. Wielkość elipsy graficznie przedstawia stopień tej niepewności. Im więcej wyników egzaminacyjnych uwzględnia się w obliczeniach, tym mniejsza niepewność i mniejsza tym samym elipsa. Opis położenia szkoły (elipsy) w układzie współrzędnych (wynik egzaminu, EWD) może ułatwić wyróżnienie kilku punktów odniesienia i wskazanie 5 typów szkół:

 

1. Szkoły neutralne. Licea ogólnokształcące lub technika, w których notujemy zarówno średni w skali kraju poziom wyników maturalnych, jak i przeciętną efektywność.

2. Szkoły o wysokich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności mierzonej EWD (prawa górna ćwiartka). To przypadek naszego liceum.

3. Szkoły o wysokich wynikach maturalnych i niskiej efektywności mierzonej EWD (prawa dolna ćwiartka).

4. Szkoły o niskich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności mierzonej EWD (lewa górna ćwiartka).

5. Szkoły o niskich wynikach maturalnych i niskiej efektywności mierzonej EWD (lewa dolna ćwiartka).

Przy opracowaniu korzystano z tekstów ze strony Instytutu Badań Edukacyjnych.

 

  ODWIEDŹ MNIE ...

         

20 grudnia odwiedziłyśmy Oddział Hematologii i Onkologii Dziecięcej w Zabrzu. Podczas spotkania młodzi pacjenci przyjęli nas gorąco chętnie pozując do zdjęć. Prezenty sprawiły im wiele radości, dlatego serdeczne podziękowania składamy wszystkim, którzy wsparli akcję „Trochę szczęścia dla dzieci z onkologii". Dzięki Wam i Waszym Rodzicom udało nam się kupić dużo prezentów dla małych pacjentów. Dziękujemy!