Artykuł

  STASZIC SZKOŁĄ DIALOGU

         

   

„Ten rodzaj szkoły, którą wspólnie ze swoimi nauczycielami stanowicie, jest niezwykłą wartością polskiej demokracji. Cieszę się, ze mogę gościć was dzisiaj w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej” – powiedział Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego do uczestników tegorocznej Gali Szkoły Dialogu, na którą zostali zaproszeni również absolwenci, uczniowie i nauczyciele Staszica. W 2011 roku grupa uczniów naszego liceum zajęła drugie miejsce w ogólnopolskim konkursie Forum Dialogu Między Narodami na projekt edukacyjny upamiętniający społeczność żydowską zamieszkującą miasto przed drugą wojną światową. Inspirowane projektem działania prowadzone są w Staszicu do dziś, głównie w postaci spacerów „Wielokulturowe Tarnowskie Góry” oraz warsztatów w ramach zajęć Koła Dialogu Międzykulturowego.

 

Dzięki zaangażowaniu kolejnych roczników uczniów w przywracanie pamięci o polskich Żydach, liceum Staszica po raz drugi otrzymało tytuł Szkoły Dialogu. „Jestem wzruszony, że mogę dziś patrzeć na tylu młodych ludzi, którzy byli, są i pewnie będą zaangażowani w ocalanie pamięci w małych miasteczkach, gdzie nie ma już społeczności żydowskiej. Gdzie często pamięć o współobywatelach została zapomniana. Dzięki wam ta pamięć odżywa na nowo”- mówił Lesław Piszewski, przewodniczący Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce. Okazji do wzruszeń podczas gali było wiele. Mogliśmy zobaczyć efekty pracy uczestników programu, dzięki którym mieszkańcy ich miejscowości po raz pierwszy od bardzo wielu lat szczerze, choć z trudem mówią o swoich żydowskich sąsiadach i otwarcie ich opłakują.

 

Uroczystość, podczas której zaangażowanym w międzykulturowy i międzyreligijny dialog uczniom i nauczycielom dziękowali między innymi Henryk Wujec i marszałek Senatu Bogdan Borusewicz utwierdziła zebranych w przekonaniu, że to, co robią jest częścią procesu budowania społeczeństwa opartego na otwartości i szacunku dla drugiego człowieka, budowania świata, w którym chcieliby żyć.

Więcej - http://www.dialog.org.pl/ 

 

         

  POCZYTAJ MI …

         

Akcja „Poczytaj mi przyjacielu”, w którą zaangażowały się uczennice klasy 2e (Dominika Kalinowska, Ewa Kozieł i Beata Wyszyńska) polega na czytaniu przedszkolakom opowiadań i ma na celu rozwinięcie wyobraźni dzieci, zdolności skupienia uwagi na poznawanym tekście i umiejętności zapamiętywania szczegółów. To umiejętności ważne zwłaszcza w dobie elektronicznych gadżetów, kiedy dzieci coraz rzadziej mają kontakt z tekstami pisanymi.

 

Cykl spotkań odbył się w tarnogórskich przedszkolach nr 1 i nr 4. Po wysłuchaniu bajek (a były nimi teksty „Misie budują domek”, „Kot w butach” oraz „Oskar i ptaszek”) dzieci chętnie odtwarzały na rysunkach wybrane z nich postacie. Efekty prac przedszkolaków zobaczyć możecie obok.

        

 

 

         

  ZAŚPIEWAJ MI…

         

Świąteczny czas skłania nas do dzielenia się z innymi tym, co mamy i czym podzielić się możemy. Dlatego uczniowie klasy 1b - akademickiej - postanowili podzielić się śpiewem i życzliwością z pensjonariuszkami Domu Opieki Społecznej w Tarnowskich Górach. 16 grudnia zabraliśmy kosze ciasteczek przygotowanych na tę okoliczność przez uczennice klasy 1b i powędrowaliśmy na ulicę Gliwicką, gdzie już oczekiwały nas panie ciekawe programu, który dla nich przygotowaliśmy.

 

Nie ma piękniejszych wzruszeń niż te, które rodzą się podczas takich spotkań, o czym przekonaliśmy się , prezentując nasze kolędy i spełniając muzyczne życzenia słuchaczek. Dziękujemy wszystkim za pomoc w przygotowaniu naszego koncertu, który przyniósł tak wiele radości jego uczestnikom. Te kolędowe spotkania stają się już tradycją naszej szkoły, dlatego postaramy się w przyszłym roku nie zawieść naszych życzliwych słuchaczek.

  Film  

....

         
         

 

Film Film Film

Film Film Film Film

 

  KOLĘDA PŁYNIE Z WYSOKOŚCI

         

Tradycją Staszica stały się grudniowe koncerty kolęd i pastorałek przygotowywane przez uczniów i nauczycieli liceum. W tym roku 5 grudnia ponownie zaprosiliśmy na uroczysty mikołajkowy koncert rodziców, którzy bardzo licznie zgromadzili się w szkolnej auli, by wysłuchać pięknych kolęd, często w nowych aranżacjach i interpretacjach. Tego wieczoru mogliśmy usłyszeć takie utwory jak : „Jest przecież dzieckiem Bóg”, „Dlaczego dzisiaj wśród nocy dnieje”, „Całą noc padał śnieg”, „Północ już była”, „Z narodzenia Pana”, „Kolęda dla nieobecnych”, „Bracia patrzcie jeno”, „Do szopy, do szopy”, „Oj maluśki , maluśki” czy „Kolęda płynie z wysokości”. Liryczny nastrój spotkania udzielił się wszystkim, bo młodzi wykonawcy z wielkim wyczuciem stylu i konwencji wykonywali swoje utwory.

 

Wiele radości i wzruszeń pojawiło się zwłaszcza podczas wspólnego śpiewania uczniów i ich rodziców. Tegoroczny koncert przygotowali uczniowie – soliści i chóry klas pierwszych: medialno-prawnej i biologiczno-chemicznej, którym towarzyszyli muzycy z klasy przyrodniczej i soliści klas starszych. Uczniowie Staszica potrafią jednak nie tylko pięknie śpiewać, ale i tańczyć, dlatego na zakończenie koncertu wybraliśmy przepiękny utwór „Winter Wonder”, który muzycznie opracował uczeń klasy pierwszej i wykonał wraz z muzykami oraz chórem. Piosence towarzyszył przygotowany przez uczniów klas pierwszych układ taneczny. W noworoczny nastrój wprowadził wszystkich pokaz tańca uczniów biorących udział w ogólnopolskich konkursach tanecznych. Radość i poczucie spełnienia towarzyszące uczniom

  Film  

po koncercie zdecydowało, że powtórnie zaprezentowany został 19 grudnia dla wszystkich uczniów i nauczycieli szkoły.

         
         

  SPOTKANIE STOWARZYSZENIA W ROKU JUBILEUSZU

         

Członkowie Stowarzyszenia na rzecz odnowy budynku liceum im. Stanisława Staszica spotkali się 10 października w Tarnogórskim Centrum Kultury na dorocznym (ale w roku jubileuszu 140-lecia szkoły szczególnie uroczystym) spotkaniu. W tym roku przyznano wyróżnienia członkom rodzin, których trzy pokolenia związały się ze szkołą oraz absolwentom liceum, którzy mimo, iż ukończyli je niedawno (po 1989 roku), już dali się poznać z wybitnych osiągnięć zawodowych. Spośród wyróżnionych pamiątkowe statuetki odebrali przedstawiciele rodzin: Bednarczyk-Musielak, Bursig, Ćwiok-Duch, Giera-Widera, Jonienc-Połulich, Łazurkiewicz-Banduch, Noglik-Juziuk, Sobota-Piontek, Wąsik-Liberka. Sylwetki indywidualnie wyróżnionych absolwentów (p. prof. Bogny Drozdzowskiej, p. Artura Ganszyńca, p. Justyny Kędzi, p. Anny Musielak-Kubecka, p. Michała Oleszczyka i p. Marcina Tyrola) przedstawiamy w artykułach zamieszczonych na stronie głównej.

 

Wyróżnienia stanowiły drewniane statuetki z inskrypcją: „To drzewo nie rośnie w lesie, bo samo jest całym lasem. W nim mój początek i pamięć (Czesław Miłosz) – z prośbą o pamięć – z zapewnieniem o pamięci”. Wręczali je, wygłaszając laudacje, nauczyciele liceum, którzy z poszczególnymi absolwentami czują się mocno związani (p. Irena Sobota-Piontek, p. Dariusz Nowak, p.Jolanta Marzec, p.Elżbieta Gerlich, p.Kazimierz Sporoń, p. Sylwia Koj). Spotkaniu towarzyszył występ zespołu muzycznego i chóru złożonego z uczniów, absolwentów i nauczycieli liceum pod kierunkiem p. Anny Koj, wspierany przez instrumentalistów z zaprzyjaźnionego gimnazjum w Eckental pod opieką p. Rudiego Endresa. W części artystycznej spotkania w ludowym tańcu słowackim wystąpiły absolwentki Staszica p. Justyna Michalska, p. Barbara Wieczorek, p. Aleksandra Duda i p. Marcelina Liebner. Popisami wokalnymi zachwyciły zgromadzonych kolejne absolwentki Staszica – p. Marlena Potocka

        

i p. Karolina Szendera. Po występie wokalnym w tańcach według choreografii własnej wystąpili p. Kamil Zdańkowski i p. Katarzyna Sowińska.

 

 

         
         

  ZA ZASŁUGI DLA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

         

Na wniosek Starosty Powiatu Tarnogórskiego pani Lucyny Ekkert Sejmik Województwa Śląskiego na podstawie uchwały kapituły pod przewodnictwem pani Ludgardy Buzek uhonorował II Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Tarnowskich Górach Złotą Odznaką Honorową za Zasługi dla Województwa Śląskiego. „II Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica godnie kontynuuje blisko 150-letnie tradycje szkolnictwa średniego na terenie Tarnowskich Gór. Mimo zmieniającej się przynależności państwowej i systemów ustrojowych, szkoła konsekwentnie służyła rozwojowi regionu, kształcąc jego elity przynależące do wielokulturowej społeczności. Pierwszy egzamin maturalny w dziejach szkoły odbył się w 1877 roku. Polskie gimnazjum w budynku funkcjonować zaczęło w 1922 roku. W roku 1925 szkoła przyjęła nową nazwę – Państwowe Gimnazjum Męskie im. Księcia Jana Opolskiego. Do gimnazjum przyjeżdżali również synowie polskich rodziców z okolicznych niemieckich powiatów i miast (Bytom, Gliwice, Zabrze). O poziomie tarnogórskiego gimnazjum świadczą jego absolwenci, wśród których należy wymienić ks. Franciszka Blachnickiego (założyciela Ruchu >>Światło-Życie<<), Piotra Guzego (emigracyjnego literata, laureata nagrody paryskiej „Kultury”, autora m.in. powieści „Zwidy na wysokościach”, której wydarzenia rozgrywają się w mieście przypominającym Tarnowskie Góry a wśród jej bohaterów są też nauczyciele szkoły przypominającej tarnogórskie męskie gimnazjum), prof. Floriana Śmieję (poetę emigracyjnej grupy „Kontynenty”, wykładowcę iberystyki na uczelniach angielskich i kanadyjskich).

 

Okupacja hitlerowska oznaczała likwidację polskiego szkolnictwa średniego. Budynek szkoły przejęła niemiecka policja. Po wkroczeniu wojsk radzieckich ulokowały się w nim najpierw różne urzędy, ale dzięki staraniom przedwojennego dyrektora gimnazjum Edwarda Merklingera uczniowie rozpoczynają w nim naukę już 17 marca 1945 roku. Nowego patrona otrzymała szkoła 6 listopada 1960 roku. Od września 1963 roku >>Staszic<< staje się szkołą koedukacyjną. Wśród wybitnych absolwentów szkoły wymienić należy m.in. profesorów - językoznawców Jana Miodka i Henryka Borka, artystę malarza Wernera Lubosa, polonistę Marka Piechotę, prawnika ks. Remigiusza Sobańskiego, weterynarza Zygmunta Pejsaka, archeologa Piotra Miglusa, chirurga Józefa Dzielickiego, filozofa Leona Koja, literatów – Bolesława Lubosza, Christiana Skrzyposzka, Donata Kirscha. Od wielu lat szkoła zajmuje wysokie pozycje w rankingu prowadzonym przez dziennik „Rzeczpospolita”. Uczniowie liceum uzyskiwali wielokrotnie tytuły laureatów i finalistów olimpiad polonistycznej, anglistycznej, germanistycznej, rusycystycznej, romanistycznej, filozoficznej, teologicznej, biologicznej, matematycznej, historycznej, informatycznej, geograficznej, artystycznej, chemicznej, wiedzy o społeczeństwie, ekonomicznej. Szkoła współpracuje z instytucjami międzynarodowymi w programach wymiany naukowej i kulturalnej. Od dziesięcioleci sukcesy odnoszą szkolne drużyny siatkarskie i koszykarskie.”

        

 

 

         
         

  PO DRODZE …W GENEWIE, MONACHIUM I WIEDNIU

         

Po wielogodzinnej, ale dzięki temu wypełnionej rozmowami na najbardziej nieoczekiwane tematy podróży, rozpoczęliśmy właściwą część planowanej od dawna, szkolnej wyprawy do Austrii i Szwajcarii. Sercem Genewy jest Jezioro Lemańskie - „wielka woda”, na którą swoje emocje projektowali między innymi Mickiewicz i Słowacki. Właśnie jego nabrzeżem, wieczorną porą odbyliśmy nasz pierwszy szwajcarski spacer. Ci, dla których okazał się zbyt krótki, jeszcze tego samego dnia (nocy?), już po przyjeździe do Annency, wyruszyli uliczkami francuskiego miasteczka w kierunku rzęsiście oświetlonej, ale znikającej raz po raz strzelistej katedry... Kolejne dni wypełnione były zwiedzaniem międzynarodowego ośrodka naukowo – badawczego CERN, Genewy jako miasta-siedziby Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz stolicy reformacji w wersji kalwińskiej. Spacer po Genewie nieoczekiwanie stał się także spacerem „szlakiem fontann” oraz dostarczył niektórym okazji do walki z żywiołem wody. Monachijski etap podróży był dla nas przede wszystkim zmysłowym spotkaniem z monumentalną architekturą kilku wieków – podświetlony w kolorze fuksji Nowy Ratusz, granatowy budynek BMW Welt i szlachetna kość słoniowa wnętrza Fauenkirche znaczyły kolejne przystanki naszej wędrówki po mieście. Intensywny dzień w Wiedniu rozpoczęliśmy wczesnym rankiem od spaceru po Ogrodach Belwederskich.

 

W pierwszej części mogliśmy poznać stolicę Austrii jako miejsce rozkwitu wszystkich architektonicznych tendencji, od romanizmu do secesji, w drugiej przyjrzeć się ewolucji nauk przyrodniczych oraz myśli technicznej dzięki wizycie w Muzeum Historii Naturalnej i Muzeum Techniki. To drugie, utworzone w 1908 roku, jest jednym z największych muzeów o profilu technicznym w Europie. W tym miejscu każdy mógł znaleźć coś dla siebie… W części kosmicznej - zrelaksować się, patrząc na galaktyki, w dziale dotyczącym mediów - spróbować swoich sił jako dziennikarz, sprawdzić jak głośno potrafi krzyczeć, posłuchać muzyki z różnych okresów jej powstawania lub po prostu spróbować zobaczyć wszystko, co znajduje się w tym miejscu. To niestety mogło być trudne ze względu na ogromną ilość różnego rodzaju wystaw dotyczących natury i wiedzy, energii, transportu, życia codziennego (zmian, jakie w nim zachodziły oraz dalej zachodzą), mediów, instrumentów muzycznych, przemysłu ciężkiego oraz lokomotyw. Wielość bodźców i wrażeń (charakteryzująca nie tylko ten ostatni etap wycieczki) zaowocowała skrajnym wyczerpaniem większości uczestników. Z tym większą dumą pod relacją podpisują się te, które nazajutrz po powrocie do Tarnowskich Gór, o poranku, pełne werwy i pogody ducha stawiły się w Staszicu - Anna Włodek i Magdalena Żmudzińska.

       




 

         

  GENEWA - STASZIC W CERN

         

Uczniowie Staszica złożyli wizytę w ośrodku naukowym Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Mieli okazję zobaczyć wystawę ciekawie wyjaśniającą przebieg i znaczenie prowadzonych tam eksperymentów (największym z nich jest modernizowany obecnie Wielki Zderzacz Hadronów LHC). Następnie, po spotkaniu się z przedstawicielami polskiej społeczności wśród tamtejszych naukowców i pracowników, przenieśli się do budynku detektora ATLAS, gdzie mogli na żywo zobaczyć jak wygląda praca w ośrodku, w którym zaobserwowano w 2012 roku bozon Higgsa. Krótkometrażowy film w 3D pokazał ogrom tej stacji badawczej, umieszczonej prawie 100 metrów pod powierzchnią ziemi, obejmującej miejsce zderzania się rozpędzonych do podświetlnych prędkości cząsteczek.

 

Wykład prowadzony przez kolejnego Polaka zapoznał wszystkich z historią ośrodka oraz technologiami, które mu zawdzięczamy - jak chociażby pierwowzór Internetu, który powstał tam jako system szybkiej wymiany informacji między badaczami. Później uczniowie zostali oprowadzeni po hali testowej, gdzie komponenty powstające w różnych zakątkach świata są gromadzone, łączone oraz sprawdzane. Tam też poznali techniczną stronę Wielkiego Zderzacza, to, jak wiązki protonów są otrzymywane, rozpędzane, zakrzywiane i w końcu zderzane. Wycieczka zakończyła się na miejscowej stołówce, gdzie oprócz szerokiego wyboru dań można było posmakować wyjątkowej, międzynarodowej atmosfery otaczającej to miejsce.

        

 

 

         

  NA SZLAKU ZABYTKÓW TECHNIKI

         

Na szlaku zabytków techniki znalazła si ę klasa 2 b, biorąc udział w lekcji oraz projekcji filmu na terenie gliwickiej radiostacji. Zajęcia odbyły się w oryginalnym przedwojennym budynku radiostacji, w którym zachowała się większość wyposażenia. Przed wojną radiostacja służyła do retransmisji programu wrocławskiej rozgłośni niemieckiego radia. Dzięki przekaźnikowi audycje były słyszalne na całym Śląsku, zaś nocą - w całej Europie, a nawet w części Azji i Ameryki Północnej. Przyczyniała się do tego pobliska wieżą, na której umieszczono pionową antenę. Wieża o wysokości 111 m zbudowana została z drewna modrzewiowego, skręcona kilkunastoma tysiącami mosiężnych śrub.

 

Dziś to najwyższa drewniana wieża na świecie. Uczniowie zapoznali się z pełną historią prowokacji, jaka miała miejsce 31 sierpnia 1939 roku na terenie radiostacji. Miała ona uzasadnić w oczach Europy i świata wybuch II wojny światowej. Ciekawa opowieść została poparta wieloma dokumentami, relacjami ludzi zachowanymi na taśmie filmowej oraz fotografiami. Współcześnie w budynku znajduje się muzeum, a wieża nadal służy regionowi, tym razem poprzez umieszczone na niej liczne anteny służące celom telekomunikacyjnych oraz czujniki meteorologiczne. Wycieczka została zorganizowana przez p. Marlenę Karnówkę i p. Aleksandrę Wtorek.

       




 

         

  W ŚWIĄTECZNYM BERLINIE

         

Lampki na choinkach, kolorowe świąteczne ozdoby, kramy z piernikami i struclami bożonarodzeniowymi. Wokół tłum ludzi i głośna muzyka świąteczna. Jarmark bożonarodzeniowy w Berlinie to wydarzenie, na które co roku czekają z niecierpliwością prawie wszyscy berlińczycy i liczne grupy turystów. Tym razem mogliśmy to przeżyć i my - grupa 25 uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunkami, p. Aleksandrą Wtorek oraz p. Barbarą Wieczorek. W bardzo wczesnych godzinach porannych wyruszyliśmy w kierunku naszej zachodniej granicy. Spacer po Berlinie rozpoczęliśmy od zachodniej części miasta, a następnie zwiedziliśmy Reichstag, byliśmy pod Bramą Brandenburską i przy pomniku poświęconym pamięci ofiarom Holokaustu.

 

Po krótkim spacerze przez pierwszą część Jarmarku na Placu Poczdamskim ruszyliśmy w dalszą drogę po Berlinie. Checkpoint Charlie, pozostałości po Murze Berlińskim oraz Uniwersytet Humbolta to kolejne ważne dla Berlina miejsca, które mieliśmy okazję zobaczyć. Nawet ulewa nam nie przeszkodziła, tym bardziej, że po drodze zrobiliśmy zakupy w firmowym sklepie Rittersport. Nic tak nie poprawia humoru jak dobra czekolada… Nasz spacer zakończyliśmy na jarmarku świątecznym na Placu Aleksandra, przy wieży telewizyjnej - centralnej części wschodniego Berlina. Pełni wrażeń (z torbami zakupów) wyruszyliśmy w drogę do domu.