STANINY

         

W dniu ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego absolwent liceum dowiaduje się, że osiągnął na nim określony rezultat procentowy. Załóżmy, że jest to 65 % z egzaminu na poziomie rozszerzonym z geografii… 65%... Hm… Tylko trochę ponad połowę… Chciałoby się 100%... A więc… Czyżby porażka? Tak prosta interpretacja wyników procentowych (choć psychologicznie zrozumiała – zwłaszcza w stresie w pierwszych chwilach po ich ogłoszeniu) jest zwodnicza a najczęściej błędna. Należy raczej odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jak ten wynik wygląda na tle wyników innych uczniów. Od tego bowiem zależeć będą szanse dostania się na określony kierunek studiów. W tym celu wprowadzono skalę staninową, w której rezultaty maturzystów zostały podzielone na 9 grup.

 

Wyznaczono następujące grupy wyników: najniższy (najniższe 4% wyników), bardzo niski (następne 7%), niski (kolejne 12%), niżej średni (kolejne 17%), średni (kolejne 20%), wyżej średni (następne 17%), wysoki (dalsze 12%), bardzo wysoki (kolejne 7%), najwyższy (najwyższe 4% wyników).

Omawiany w przykładzie maturzysta z 65 % z egzaminu z geografii na poziomie rozszerzonym znajduje się w staninie wysokim, czyli 77 % maturzystów przystępujących do egzaminu z geografii napisało gorzej od niego, 12 % - podobnie, a 11 % - lepiej.

Okazuje się, że wynik taki umożliwiłby studiowanie na niemalże wszystkich uczelniach i kierunkach uwzględniających egzamin z geografii podczas procesu rekrutacji…