STASZIC SZKOŁĄ DIALOGU

         

   

„Ten rodzaj szkoły, którą wspólnie ze swoimi nauczycielami stanowicie, jest niezwykłą wartością polskiej demokracji. Cieszę się, ze mogę gościć was dzisiaj w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej” – powiedział Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego do uczestników tegorocznej Gali Szkoły Dialogu, na którą zostali zaproszeni również absolwenci, uczniowie i nauczyciele Staszica. W 2011 roku grupa uczniów naszego liceum zajęła drugie miejsce w ogólnopolskim konkursie Forum Dialogu Między Narodami na projekt edukacyjny upamiętniający społeczność żydowską zamieszkującą miasto przed drugą wojną światową. Inspirowane projektem działania prowadzone są w Staszicu do dziś, głównie w postaci spacerów „Wielokulturowe Tarnowskie Góry” oraz warsztatów w ramach zajęć Koła Dialogu Międzykulturowego.

 

Dzięki zaangażowaniu kolejnych roczników uczniów w przywracanie pamięci o polskich Żydach, liceum Staszica po raz drugi otrzymało tytuł Szkoły Dialogu. „Jestem wzruszony, że mogę dziś patrzeć na tylu młodych ludzi, którzy byli, są i pewnie będą zaangażowani w ocalanie pamięci w małych miasteczkach, gdzie nie ma już społeczności żydowskiej. Gdzie często pamięć o współobywatelach została zapomniana. Dzięki wam ta pamięć odżywa na nowo”- mówił Lesław Piszewski, przewodniczący Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce. Okazji do wzruszeń podczas gali było wiele. Mogliśmy zobaczyć efekty pracy uczestników programu, dzięki którym mieszkańcy ich miejscowości po raz pierwszy od bardzo wielu lat szczerze, choć z trudem mówią o swoich żydowskich sąsiadach i otwarcie ich opłakują.

 

Uroczystość, podczas której zaangażowanym w międzykulturowy i międzyreligijny dialog uczniom i nauczycielom dziękowali między innymi Henryk Wujec i marszałek Senatu Bogdan Borusewicz utwierdziła zebranych w przekonaniu, że to, co robią jest częścią procesu budowania społeczeństwa opartego na otwartości i szacunku dla drugiego człowieka, budowania świata, w którym chcieliby żyć.

Więcej - http://www.dialog.org.pl/ 

 

         

Kategoria: Artykuł