(S)TWÓRCZA KOBIECOŚĆ: ZAHA HADID I WENUS Z WILENDORFU

         

Na trasie wycieczki znalazły się obiekty, których środek ciężkości wyznaczony został przez twórczy potencjał kobiet. Dzięki odwiedzinom w monachijskim BMW WELT, którego kompleks zaprojektowany został przez brytyjską architektkę irackiego pochodzenia – Zahę Hadid - mogliśmy w pełni odczuć, czym jest architektoniczny dekonstruktywizm. Hadid, zaliczana do grona „starchitektów”, dziś posiada już status ikony sztuki współczesnej. Do najsłynniejszych projektów tej urodzonej w Bagdadzie artystki należą między innymi gmach Opery Narodowej w Guangzhou w Chinach, Muzeum Transportu i komunikacji w Glasgow czy stacja metra w Rijadzie. Dekonstruktywizm, w duchu którego projektuje Hadid, do architektury wprowadza dynamikę, a formy brył zbliża do kształtów obserwowanych w świecie przyrody.

 

Falujące, skręcone ściany, obłe konstrukcje, w których człowiek czuje się jak w gigantycznej muszli bądź kokonie, stały się jej znakiem rozpoznawczym. Taką właśnie – niezwykle dynamiczną, płynnie „przekształcającą się” - bryłę stanowi monachijski BMW Welt. Nieco na przekór nazwie, wiedeńskie Muzeum Historii Naturalnej skrywa w swoim wnętrzu jeden z najcenniejszych zabytków kultury – liczącą od 22 do 24 tysięcy lat figurkę Wenus z Wilendorfu. Ta paleolityczna rzeźba najprawdopodobniej związana jest z najstarszym kultem, jaki zna ludzkość, czyli kultem płodności. Znaleziona niedaleko Wilendorfu Wenus to starannie uczesana kobieta o wydatnych udach, piersiach i brzuchu - atrybutach kobiety - matki dającej życie.

        

Specyficzna zmysłowość, „miękkość” rzeźby w połączeniu z postawą ciała przedstawionej kobiety przywodzi na myśl skojarzenie z wsłuchaną we własną cielesność przyszłą matką.

 

         

Kategoria: Wiadomości