TYDZIEŃ MÓZGU W STASZICU

         

Brain Awareness Week-pierwszy raz obchodziły go Stany Zjednoczone w dniach 12.03-16.03 1996 roku, w Polsce od 1999 roku cieszy się sporym zainteresowaniem wielu uczelni medycznych oraz szkół średnich. Celem „Tygodnia Mózgu" jest zwiększenie wiedzy o najważniejszym narządzie organizmu - mózgu, układzie nerwowym oraz jego działaniu w normie i patologii. W tym roku w naszej szkole postanowiliśmy promować ideę tego projektu. W związku z tym od 10 do 14 marca na korytarzach Staszica mogliśmy obcować z wiedzą o mózgu w różnych perspektywach oraz postaciach. Uczniowie klasy II a (Natalia Gębka, Weronika Grzegorczyk, Weronika Karcz, Aneta Kościelny, Weronika Mszyca oraz Mateusz Wrocławski) przygotowali prezentacje multimedialne, w których zawarte były ciekawostki o „kierowniku" naszego ciała, fazach snu oraz obrazie mózgu w sztuce. Ich projekcję mogliśmy zaobserwować na przerwach pomiędzy lekcjami. Odwiedziliśmy również klasy II na zajęciach przyrody - Daniel Marciniak oraz Michalina Nowaczyk przygotowali prezentacje „Mity o mózgu" oraz „Mózg nas oszukuje". Ciekawy wykład, tym razem w języku angielskim, przygotowały Patrycja Dąbrowska („Upload Brain") oraz Natalia Mirowska(„Lucyfer Effect"). W wielu klasach w ramach zajęć języka angielskiego uczniowie mieli okazję zobaczyć film „Test Your Brain", który możemy obejrzeć również na kanale National Geographic.

 

Natomiast Agata Piasecka oraz Mateusz Wrocławski przygotowali „słodką odsłonę” tego narządu w postaci babeczek, których zdjęcia można zobaczyć poniżej. W ramach tegoż projektu klasa II a miała zaszczyt wysłuchać dwugodzinnego wykładu Pani dr Elżbiety Gębki na temat współczesnych chorób mózgu, ich objawów, leczenia oraz profilaktyki. Mogliśmy dowiedzieć się więcej o takich dolegliwościach jak migrena, padaczka, stwardnienie rozsiane oraz bóle klasterowe, a szczególną uwagę nasz Gość poświęcił na chorobę Alzheimera, na temat której zobaczyliśmy również film ukazujący problemy ludzi chorych oraz trudności w sprawowaniu opieki nad nimi. Pod koniec spotkania wzięliśmy udział w grze dydaktycznej, która była bezpośrednio związana w wykładem. Uczniowie klas biologiczno-chemicznych mieli okazję przeprowadzić „operację" mózgu przy użyciu komputera, o której kilka słów po angielsku napisała Karolina Działach: „Deep Brain Stimulation is an online educational game from Edheads in which we can became a surgeon. It is created for high school and early college students. During the game user performs an operation with Dr. Vanessa with special medical instruments for example scalpel, screw driver and syringe. Our patient is 59-year-old woman who has been suffering from Parkinson's disease for the last 20 years. She used to take pills but drugs can't help her no longer, so neurologist decided that the operation is

       

needed. Deep brain stimulation is a surgical procedure used to treat a variety of disabling neurological symptoms—most commonly the debilitating symptoms of Parkinson’s disease such as tremors, slowed movement, and walking problems. This game helps us visualize this huge project with brain on the foreground. It looks dangerous but it's pain-free. The best moment is implanting electrodes into the brain. The game is clear, legible and credible, it was created with cooperation of the Ohio State University. An interesting fact is that the game contains pictures from a real operation.”