W ŚWIECIE WIEDŹMINA

         

13 marca mieliśmy okazję uczestniczyć w Tarnogórskim Centrum Kultury w spotkaniu z Arturem Ganszyńcem – absolwentem Staszica, scenarzystą i projektantem gier komputerowych. Artur Ganszyniec był głównym projektantem fabuły „Wiedźmina: gry komputerowej”, współtwórcą „Wiedźmina 2”. Obecnie zajmuje się projektowaniem gier mobilnych. Jest współautorem wielokrotnie nagradzanego „Puzzle Craft” i niedawno wydanego „Another Case Solved”. Na swoim koncie ma również projekt papierowej gry fabularnej „Wolsung”. Prowadzi zajęcia z projektowania gier na Politechnice Łódzkiej. Zob. - http://www.thefwa.com/ oraz  https://www.youtube.com/

 

W trakcie dwugodzinnej rozmowy Artur Ganszyniec przedstawiał zarówno techniczne, jak i artystyczne założenia procesu, w którym powstają gry komputerowe. Podkreślał wagę pracy zespołowej – gry są bowiem zawsze dziełem grupy współpracujących twórców (w przypadku gier mobilnych to kilka osób, w przypadku „Wiedźmina” – kilkaset). Mówił o źródłach swoich inspiracji, wskazując wagę eksperymentalnych i niszowych produkcji, które – mimo iż nie zdobywają masowej publiczności – tworzą język, jakim potem posługują się twórcy mainstreamowi. Jego zdaniem medium, którym się zajmuje, obecnie formuje swój język. Przypomina to pozycję filmu fabularnego przed stu laty, stąd tak twórczą i znaczącą rolę odgrywa dzisiaj zarówno inwencja twórców, jak i przypadek.

      

Przedstawiał również marketingowe rozwiązania stosowane przez twórców gier mobilnych. Podpytywany przez słuchaczy o swoją wizję rozwoju branży, przedstawiał różnorodne alternatywy, unikając jednak kategorycznych sądów (z uwagi na żywiołowość zachodzących w niej zmian).

 

 

 

 

Kategoria: Artykuł