WIELKIE ODKRYCIA

         

Przebywając w auli naszej szkoły 11 lutego, można było na chwilę przenieść się w inny wymiar czasowy i przestrzenny. To dzięki klasie II B, która swoich młodszych kolegów z klas Ic i Id wprowadziła w tajniki Wielkich Odkryć i związanych z nimi konsekwencji, które wpłynęły na rozwój wielu dziedzin nauki a także na przemiany życia codziennego ludzi na wszystkich kontynentach. Przygotowany pod opieką p. Marleny Karnówki projekt interdyscyplinarny przybliżył wybrane, spektakularne wydarzenia z ostatniego tysiąca lat, ukazywane w urozmaicony sposób, z wykorzystaniem różnych form przekazu. Oto na pierwszym stanowisku można było obejrzeć Specjalne Wydanie Wiadomości TV, w całości poświęcone ekspansji terytorialnej Wikingów w X-XI w. w Europie i Ameryce Północnej. Dociekliwemu reporterowi wywiadów udzielili: Harald Sinozęby, Mieszko I (Dago) oraz anonimowy wódz Indian z terenów dzisiejszego New Hampshire. Analizy ich wypowiedzi dokonywał zaproszony do studia ekspert, wyjaśniający m.in. wpływ Wikingów na dietę autochtonicznych mieszkańców Ameryki Północnej (mleko), na rozwój żeglugi dalekomorskiej. Nieco poważniejszym tematem dyskusji był określenie wpływu na powstawanie i rozwój takich struktur państwowych jak Anglia i Ruś Kijowska (Ruryk miał być założycielem tego państwa i pierwszej dynastii – Rurykowiczów). Po sporej dawce średniowiecznych informacji zapraszano do zagłębienia się w świat XV- i XVI-wiecznych odkrywców i konkwistadorów.

 

Uczniowie studiowali posąg Krzysztofa Kolumba, szukając informacji z jego bujnego życiorysu, zapoznawali się z mapą Subkontynentu Indyjskiego, aby zlokalizować na nim najważniejsze miasta (znacznie większe i nowocześniejsze niż współczesne im europejskie metropolie), poznawali nazwy najcenniejszych przypraw i ich producentów, śledzili trasy handlowe ówczesnego świata. Tuż obok można było wysłuchać pasjonującej ballady o morskich wojażach największych podróżników swego czasu ilustrowanej przedstawieniem teatrzyku kukiełkowego. Wiele było w tym refleksji, z jednej strony nad rolą przypadku w dziejach, z drugiej nad motywami, które kierowały Europejczykami. Co sprawiło, iż ryzykowali własnym życiem, podążając w nieznane – idee, chęć niesienia religii i kultury, budowanie potęgi i prestiżu swojego Królestwa, chciwość, ciekawość świata? Zaś na następnym stanowisku w ramach specjalnie przygotowanej oferty biuro podróży proponowało podróż śladami wielkich odkrywców – głównie Jamesa Cooka, wzdłuż, wszerz i dookoła XVIII-wiecznego świata - wycieczki objazdowo-pobytowe po terenach Południowo-Wschodniej Azji, Indonezji, Australii i Oceanii. Uczniowie klas pierwszych mogli nie tylko śledzić trasy morskie, lecz również zapoznawali się z warunkami naturalnymi i specyfiką życia biologicznego tych rejonów. Na zakończenie - najdłuższa podróż w dotychczasowych dziejach ludzkości – XX-wieczne wyprawy w przestrzeń kosmiczną. Ta część projektu była podzielona na dwie części.

       

Pierwsza w dość lekkiej, humorystycznej formie przybliżała fakty związane z amerykańsko-radzieckim wyścigiem w kosmos (nie można zapomnieć o podtekście politycznym, np. wpływie zimnej wojny). Uczniowie najpierw oglądali film o bohaterskiej Łajce, potem skecz prezentujący postać pierwszej kobiety-kosmonautki Walentynie Tierieszkowej (bohaterki ZSRR, nadal cieszącej się ogromną popularnością wśród Rosjan). Ostatnia część poświęcona była ukazaniu wpływu podróży kosmicznych na rozwój najnowocześniejszych technologii (IT, TV i łączności satelitarnej) i upowszechnieniu wynalazków, bez których nie potrafimy wyobrazić sobie współczesnego świata.

 

 

 

 

 

Kategoria: Artykuł