Nowe muzea

         

Ostatnie lata zasadniczo zmieniły sposób myślenia o zadaniach muzeum. Dostojne instytucje otwierają się na nowych odbiorców, nowe media i nowy sposób konstruowania opowieści. Liczne przykłady takich zmian zauważyć może choćby turysta odwiedzający Kraków. Proces zapoczątkowała jeszcze w latach dziewięćdziesiątych działalność Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”. Kolejnymi jego etapami było otwarcie odnowionych oddziałów Muzeum Narodowego w Kamienicy Szołayskich i w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka oraz oddziałów Muzeum Historycznego w Fabryce Schindlera i ekspozycji archeologicznej w podziemiach krakowskiego rynku. W ostatnich miesiącach Muzeum Narodowe w Krakowie otworzyło dwa nowe oddziały – Europejskie Centrum Numizmatyki Polskiej z kolekcją Emeryka Hutten-Czapskiego oraz (na początku września) Europeum – Ośrodek Kultury Europejskiej. Ekspozycja Europeum ukazuje siedem wieków historii sztuki europejskiej na przykładzie ponad 100 obrazów i rzeźb.

 

 

Znalazła swoje miejsce we wspaniale odnowionym budynku Spichlerza z XVII wieku, znajdującego się w sąsiedztwie klasztoru oo. Kapucynów. Ekspozycja obejmuje wybitne dzieła malarstwa i rzeźby zachodnioeuropejskiej (m.in. „Kazanie św. Jana Chrzciciela” Pietera Brueghela młodszego, „Ukrzyżowanie” Paola Veneziano, „Adorację dzieciątka” Lorenza Lotto, „Portret chłopca z łukiem i psem” Nicolaesa Maesa, „Merkurego” Thorvaldsena). Ciekawe (a nawet zabawne) pomysły odnajdzie obserwator tej ekspozycji. Obiekty zaprezentowano na niej w taki sposób, że wchodzą z sobą w szczególny „dialog”. Na przykład przedstawieni na portretach (z warsztatu) Łukasza Cranacha reformatorzy religijni Marcin Luter i Filip Melanchton zostali „zawieszeni” w taki sposób, aby mogli swobodnie i z dezaprobatą spoglądać na parę splecioną w namiętnym pocałunku na rzeźbie Gustava Adolfa Vigelanda.

 

 

 

 

  

Kategoria: Ciekawostki