Zakwasy

         

Co to są zakwasy? Ta często używana nazwa pochodzi od zjawiska zakwaszenia mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym. Kiedy czytamy, spacerujemy albo bardzo wolno biegamy, spalamy niewielkie ilości węglowodanów i produkujemy wtedy nieszkodliwą ilość kwasu mlekowego. Jeśli jednak biegamy szybciej, spalamy więcej węglowodanów i tym samym w naszym organizmie produkowana jest większa ilość kwasu mlekowego, który szybko przekształca się w korzystny dla organizmu mleczan i szkodliwe jony wodorowe. Jony te obniżają pH mięśni, szkodząc ich wydajności oraz powodując ból. Jak zapobiegać zakwasom? Przede wszystkim osoby, które miały dłuższą przerwę od regularnych treningów powinny każdą aktywność zaczynać krótką rozgrzewką. Również trening na początku powinien być krótszy i w miarę upływu czasu powinien być wydłużany. Jeśli jednak mimo wszystko dopadną nas owe zakwasy - to jest także kilka sposobów. Po każdym większym wysiłku warto zrelaksować się w wannie lub pod prysznicem w gorącej wodzie. Następnego dnia warto nieco się porozciągać. Lekkie ćwiczenia pomogą zachować elastyczność i zmniejszyć ból mięśni. Rozciąganie pomaga także zwiększyć temperaturę w mięśniach i wpływa na wypłukiwanie z nich kwasu mlekowego. Jeśli chcemy szybko załagodzić ból wywołany przez zakwasy, możemy również zażyć lek przeciwbólowy z grupy aspiryn, który pomoże nam wrócić do siebie.

 

Warto również zauważyć witaminę C, która ma naukowo udowodnione działanie wspomagające regenerację mięśni i urazów. Pamiętajmy jednak, aby nie przyjmować jednocześnie aspiryny i witaminy C, ponieważ aspiryna niweluje jej działanie. Odczekajmy kilka godzin. Ważnym elementem regeneracji sił jest odpowiedni odżywianie się! Dlatego też jedz dużo zdrowych węglowodanów, białka i błonnik. Unikaj tłuszczu i produktów wysoko przetworzonych. Pij dużo wody, aby utrzymać nawodnienie organizmu na odpowiednim poziomie. Odwodnienie powoduje osłabienie i zmęczenie mięśni.

 

 

 

         

 

 

Kategoria: Ciekawostki