DAJĄC ŚWIADECTWO - PROFESOR BARTOSZEWSKI

         

12 kwietnia mieliśmy okazję gościć pana Marcina Barcza, który w latach 2002 – 2015 był osobistym asystentem Władysława Bartoszewskiego – historyka, pisarza, dyplomaty, byłego ministra spraw zagranicznych. Przesłaniem życiowym profesora Bartoszewskiego - jako ocalałego z Auschwitz - było dawanie świadectwa. Na spotkaniu mogliśmy poznać podłoże tej postawy: Bartoszewski jako osiemnastolatek w wyniku łapanki został przewieziony do Auschwitz. Po kilku miesiącach, nieprzytomny, trafił do przepełnionego obozowego szpitala. Lekarze - więźniowie nie dawali mu większych szans na przeżycie, ale zgodzili się na jego przyjęcie z nadzieją, że „jeśli przeżyje, może opowie, co się tu dzieje”.

 

Po wyjściu z obozu starał się wypełniać tę misję - uczestniczył w konferencjach, pisał książki, wygłaszał przemówienia. Jego wspomnienia z tego okresu zostały także nagrane i te krótkie filmy zostały pokazane podczas spotkania. Również inne wydarzenie w życiu Bartoszewskiego okazało się brzemienne w skutkach. Po wyjściu z obozu ogarnęło go zwątpienie w sens życia, co stało tematem rozmowy podczas spowiedzi u księdza Jana Zieji. Po tej spowiedzi doszedł on do wniosku, że jako ocalony powinien poświęcić życie innym - wstąpił do konspiracji i został jednym z założycieli Rady Pomocy Żydom („Żegoty”).

   

  
  

         

  KONKURS BANACHA

 

  TURNIEJ O KONSTYTUCJI

 

  DEBATY SPOŁECZNE


W trakcie XII Regionalnego Konkursu Matematycznego im. Stefana Banacha, który odbył się w Lublińcu 12 kwietnia 2018r. w Lublińcu zwyciężyli uczniowie Staszica: pierwsze miejsce zajął Adam Kania (z klasy 3a), drugie – Wojciech Zieliński (również z 3a) a trzecie Aleksy Walczak (z klasy 2a). Pięć zadań ułożonych przez pracowników naukowych Politechniki Częstochowskiej zawodnicy rozwiązywali w czasie 90 minut. Zawodom patronują Politechnika Śląska, Politechnika Częstochowska oraz Polskie Towarzystwo Matematyczne.

 

 


Uczniowie klas pierwszych pod koniec marca brały udział w kolejnej edycji szkolnego turnieju wiedzy o ustroju i konstytucji RP. Każda z klas była reprezentowana przez dwuosobowe zespoły. Turniej składał się z kilku rund, w których należało odpowiedzieć na wylosowane przez siebie pytania ze znajomości konstytucji oraz podstawowej wiedzy o ustroju: łatwiejsze za 1 punkt i trudniejsze za 2 punkty. W kolejnych rundach trzeba było rozpoznać postacie polityków i budynki rządowe. Walka była bardzo zacięta.


 


Autentyczne zainteresowanie sprawami publicznymi, chęć wyrażania własnych poglądów i poznania cudzych skłoniły uczniów obecnej klasy 3e do kontynuowania programu debat społeczno-politycznych. Tegoroczne debaty zatytułowano: „Dekret Bieruta a konstytucyjne prawo własności w Polsce”, „Wolność słowa w Internecie”, „Ameryka Trumpa”, „Opozycja a kryzys parlamentarny w polskim sejmie”, „27:1”.